Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #26 Skrevet 2. mai 2016 Men er der ikke fint at det kommer nye navn etterhvert da? Det er ikke alle jeg synes er fine heller, men samtidig så er det ikke alle som liker norske, trauste navn heller. Jentene mine er halvt italienske og kvart amerikanske og de har navn som er litt mer internasjonale enn Håkon og Sigrid fordi det passer best for oss. Jeg forstår ikke hvorfor så mange sier White trash så fort noen velger et navn som høres litt utenlandsk ut. Anonymous poster hash: 5d76d...cd0
sug lut Skrevet 2. mai 2016 #27 Skrevet 2. mai 2016 Slike ting driter jeg i. Det er sikker mangen som sitter og slenger dritt om navna til dokkas barn. Anonymous poster hash: 8f208...6ac Har dokka fått barn?
februarprins2013 Skrevet 2. mai 2016 #28 Skrevet 2. mai 2016 Det er jo gammle navn. Ikke noe rart med det. Anonymous poster hash: c6302...41a jeg synes det
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #29 Skrevet 2. mai 2016 Ja er mange rare navn i dag kan man si, blant annet Olea, Anea, synes slike navn høres merklig ut, må ikke glemme Ophelia da Jeg kjenner jeg lurer mitt på hva ditt barn heter. Anonymous poster hash: e6011...05d
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #30 Skrevet 2. mai 2016 Virker som det er mange som gir navn ut fra en tanke om at barna skal forbli barn resten av livet. "Her er Emanuel, min sønn, elektriker og hardrock-elsker". Hva skjedde med å tenke over at man gir navn til en person som skal bli voksen med navnet sitt? Anonymous poster hash: 4fcb0...5fc
Marriet Skrevet 2. mai 2016 #31 Skrevet 2. mai 2016 Virker som det er mange som gir navn ut fra en tanke om at barna skal forbli barn resten av livet. "Her er Emanuel, min sønn, elektriker og hardrock-elsker". Hva skjedde med å tenke over at man gir navn til en person som skal bli voksen med navnet sitt? Anonymous poster hash: 4fcb0...5fc Føler det der er en så påtatt "bekymring". Barna vokser MED navnet sitt ikke FRA det. Navnetrender går jo i perioder.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #32 Skrevet 2. mai 2016 Kreativ er hun, det skal hun ha. Men virkelig pinlig å gi ungene belastende navn som de faktisk skal bære hele livet Anonymous poster hash: 1da01...01f Hva slags navn har hun? Anonymous poster hash: 9eb36...0b2
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #33 Skrevet 2. mai 2016 Hehe, nei, men en rekke andre navn som Olea, Anea, osv. Vi vurderte Anea Amal. Gikk bort fra det og endte opp med Kristina. Gremmes når jeg tenker på det den dag i dag, Fytti katta Anonymous poster hash: 9eb36...0b2
Blondzilla Skrevet 2. mai 2016 #34 Skrevet 2. mai 2016 Jeg kjenner ei jente som heter Myr... Synes det er så fælt.
kosemamma<3 Skrevet 2. mai 2016 #35 Skrevet 2. mai 2016 Ja er mange rare navn i dag kan man si, blant annet Olea, Anea, synes slike navn høres merklig ut, må ikke glemme Ophelia da Ophelia er nydelig, synes jeg 💕
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #36 Skrevet 2. mai 2016 Men er der ikke fint at det kommer nye navn etterhvert da? Det er ikke alle jeg synes er fine heller, men samtidig så er det ikke alle som liker norske, trauste navn heller. Jentene mine er halvt italienske og kvart amerikanske og de har navn som er litt mer internasjonale enn Håkon og Sigrid fordi det passer best for oss. Jeg forstår ikke hvorfor så mange sier White trash så fort noen velger et navn som høres litt utenlandsk ut. Anonymous poster hash: 5d76d...cd0 Sigrid har ikke vært på topplista i Norge siden 1700-tallet. Så hvis dere velger noe annet enn Sigrid følger dere strømmen til alle de andre pent og pyntelig... Håkon er heller ikke på noen måte vanlig på barn i dag. Det var mer de ungene som ble født før krigen. Anonymous poster hash: baf01...08f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #37 Skrevet 2. mai 2016 Alle de kreative navna er OK men hvorfor så mange rare måter å skrive navnet på? Virker som det er VM i å finne den mest kreative måten å stave navna på.... Anonymous poster hash: 92907...7d3
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #38 Skrevet 3. mai 2016 Alle de kreative navna er OK men hvorfor så mange rare måter å skrive navnet på? Virker som det er VM i å finne den mest kreative måten å stave navna på.... Anonymous poster hash: 92907...7d3 Jeg kjenner både Chanette og Weronica, og de er nærmere 40, så akkurat det er ikke så nytt. Men upraktisk er det nok. Anonymous poster hash: baf01...08f
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #39 Skrevet 3. mai 2016 ".... ungdommen nå til dags...." Anonymous poster hash: 4ecce...5e1
sug lut Skrevet 3. mai 2016 #40 Skrevet 3. mai 2016 Jeg kjenner både Chanette og Weronica, og de er nærmere 40, så akkurat det er ikke så nytt. Men upraktisk er det nok. Anonymous poster hash: baf01...08f Og sub-standard.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #41 Skrevet 3. mai 2016 Om man går litt tilbake i historien var jo ikke folk så hysterisk redd for bokstaver som X, Z, Cog W. Det er flust av dem i de gamle navnelister. Axel Alexander Lorenz Lauritz Waldemar Wilhelmine Wilhelm Werner Carl Christine osv. Så om noen i dag staver navnet sitt med slike bokstaver kan det for det meget vel være snakk om oppkalling fra slekten og mange ganger er den stavemåten vel så original som de stavemåtene som er moderne i dag. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner denne trangen til å hetse andres navnevalg. Om man staver navnet slik at det blir vanskelig å lese/uttale da har man et praktisk problem. Men det kan man da ikke være et reelt problem om noen staver Weronica med W Anonymous poster hash: 4ecce...5e1
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #42 Skrevet 3. mai 2016 Om man går litt tilbake i historien var jo ikke folk så hysterisk redd for bokstaver som X, Z, Cog W. Det er flust av dem i de gamle navnelister. Axel Alexander Lorenz Lauritz Waldemar Wilhelmine Wilhelm Werner Carl Christine osv. Så om noen i dag staver navnet sitt med slike bokstaver kan det for det meget vel være snakk om oppkalling fra slekten og mange ganger er den stavemåten vel så original som de stavemåtene som er moderne i dag. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner denne trangen til å hetse andres navnevalg. Om man staver navnet slik at det blir vanskelig å lese/uttale da har man et praktisk problem. Men det kan man da ikke være et reelt problem om noen staver Weronica med W Anonymous poster hash: 4ecce...5e1 Ikke annet enn at Weronica har en uhistorisk W der det skal være V. På samme måte som det heter Annette på ekte fransk, men noen klønete nordmenn klarer å stave det Annethe for å gjøre det enda litt mer eksotisk. For hva skal poenget være? Om de hadde en Lauritz i slekta å kalle opp etter, flott, men hvorfor konstruere opp et navn som Ztefan bare for å virke "utenlandsk"? Anonymous poster hash: baf01...08f
februarprins2013 Skrevet 3. mai 2016 #43 Skrevet 3. mai 2016 Ophelia er nydelig, synes jeg det er bare rart for min del
Modesty Blaise. Skrevet 3. mai 2016 #44 Skrevet 3. mai 2016 Tråden er moderert pga at navn på barn til enkeltbrukere har blitt lagt ut. Litt respekt her folkens, selv om dere vet navn på barn til enkelte her inne, så er det ikke ok å skrive dette i tråden, og bryter mot reglene, Modesty Blaise, moderator.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #45 Skrevet 3. mai 2016 Ikke annet enn at Weronica har en uhistorisk W der det skal være V. På samme måte som det heter Annette på ekte fransk, men noen klønete nordmenn klarer å stave det Annethe for å gjøre det enda litt mer eksotisk. For hva skal poenget være? Om de hadde en Lauritz i slekta å kalle opp etter, flott, men hvorfor konstruere opp et navn som Ztefan bare for å virke "utenlandsk"? Anonymous poster hash: baf01...08f Det var sånne ting jeg mente at man satt inn ekstra h z osv og prøver å skrive navna så uvanlig som mulig. Var en artikkel om det og det skaper problemer for barna spesielt i småskolen. Anonymous poster hash: 92907...7d3
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #46 Skrevet 3. mai 2016 Ingen av mine fire barn har noensinne gitt utrykk for at et navn er merkelig/rart eller stygt. Det være seg et nytt "egenprodusert" navn. Et gammelt tradisjonelt navn. Eller navn fra andre land. Her har dere noe å lære... Anonymous poster hash: e52a6...7b3
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #47 Skrevet 3. mai 2016 det er bare rart for min del Ophelia er jo klassisk!Blant de eldste navnene i bruk. Eldre enn bibelske navn. Svært vakkert, og en utrolig bra låt og! Anonymous poster hash: 2bfdb...251
februarprins2013 Skrevet 3. mai 2016 #48 Skrevet 3. mai 2016 Ophelia er jo klassisk! Blant de eldste navnene i bruk. Eldre enn bibelske navn. Svært vakkert, og en utrolig bra låt og! Anonymous poster hash: 2bfdb...251 oki synes det kanskje er rart pga jeg ikke er vant til det har ikke sagt det er stygt,bare rart
Miss Chocolate Skrevet 3. mai 2016 #49 Skrevet 3. mai 2016 (endret) 90 % heter jo et helt vanlig navn. Så er det 10 % som heter noe spesielt. Akkurat sånn det var før også. Min helnorske lærer på 90-tallet het Mary-Ann. Litt kreativ måte å skrive Mariann på 😉 Ellers har jeg hatt flere voksne kolleger med uvanlige navn. Den ene legen har et navn som ikke finnes på SSB.no (4 eller færre). Kombinert med vanlig, norsk etternavn. Endret 3. mai 2016 av chocolate
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #50 Skrevet 3. mai 2016 Det var sånne ting jeg mente at man satt inn ekstra h z osv og prøver å skrive navna så uvanlig som mulig. Var en artikkel om det og det skaper problemer for barna spesielt i småskolen. Anonymous poster hash: 92907...7d3 Men hvor mange er det egentlig som gjør dette? 1, 2, 3 om året? Jeg har aldri truffet dem. Men jeg har som voksen blitt klar over at noen av navnene til andre barn på skolen ikke var vanlige. Det var aldri noe vi tenkte over da vi vokste opp. Jeg tror dette er et litt oppkonstruert problem. Noen velger navn som ikke er så vanlige. Helt greit. Jeg kan virkelig ikke se noe problem så lenge navnet kan staves/forstås rimelig greit. Noen ganske ganske få velger å stave et vanlig navn på en ekstremt ualmindelig måte som ikke har noe å si for uttalen. Det skjønner jeg personlig ikke. Men jeg tror det blir veldig feil å slå de to grupper sammen. Det er i min optikk stor forskjell på å kalle barnet sitt f eks Andeline (etter f eks en tipoldemor) eller å kalle barnet Chriztophpherh. Det første er ganske vanlig og morderne i dag. Det siste er ikke spesielt vanlig. Om noen velger å skrive Weronica eller Evah burde være fullstendig ufarlig og ikke noe å hisse seg opp over. Uvanlig men ikke vanskelig å handtere på noen måte. Anonymous poster hash: 4ecce...5e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå