Gå til innhold

Grøsser av denne dama...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok. Hi her.

 

Tror vel ikke helt jeg fikk fram hva jeg mente. For når ungene er store nok til å velge selv, så får man ta dem på alvor.

 

Men å være så inn i hampen politisk korrekt at nan kler gutter i 'jenteklær' for å ta et oppgjør mot tradisjonelle kjønnsroller så har man gått for langt.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe rosa genser til gutten min om han ikke spesifikt ber om det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe Supermannpysj til jenta mi om hun ikke sier at det er en slik hun ønsker seg.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Hi her.

 

Tror vel ikke helt jeg fikk fram hva jeg mente. For når ungene er store nok til å velge selv, så får man ta dem på alvor.

 

Men å være så inn i hampen politisk korrekt at nan kler gutter i 'jenteklær' for å ta et oppgjør mot tradisjonelle kjønnsroller så har man gått for langt.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe rosa genser til gutten min om han ikke spesifikt ber om det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe Supermannpysj til jenta mi om hun ikke sier at det er en slik hun ønsker seg.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1

Men hvorfor grøsser du over at andre tar på gutten sin en rosa body? Plager det deg?

 

Anonymous poster hash: 99a91...c02

Skrevet

Men hvorfor grøsser du over at andre tar på gutten sin en rosa body? Plager det deg?

 

Anonymous poster hash: 99a91...c02

Jeg grøsser over at noen legger en innsats i å utviske forskjell på gutt og jente.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1

Skrevet

Jeg grøsser over at noen legger en innsats i å utviske forskjell på gutt og jente.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1

Beklager. Glemte at du mener samfunnet er i ferd med å ødelegges på grunn av dette. Tydelig at dette er en sak som engasjerer deg. Jeg tror derimot samfunnet blir rausere og varmere ved at vi godtar at folk har ulike preferanser. Om gutter går i rosa eller spiderman er meg revnende likegyldig (men må innrømme at det hadde vært gøy om én av jentene i bhg gikk som noe annet enn Elsa på karnevalet).

 

Anonymous poster hash: 99a91...c02

Skrevet

Ok. Hi her.

 

Tror vel ikke helt jeg fikk fram hva jeg mente. For når ungene er store nok til å velge selv, så får man ta dem på alvor.

 

Men å være så inn i hampen politisk korrekt at nan kler gutter i 'jenteklær' for å ta et oppgjør mot tradisjonelle kjønnsroller så har man gått for langt.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe rosa genser til gutten min om han ikke spesifikt ber om det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe Supermannpysj til jenta mi om hun ikke sier at det er en slik hun ønsker seg.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1

Så du mener det er bedre å kle alle jenter i rosa og alle gutter i blått? Hvordan er å følge dagens kjønnsroller 100% rigid noe bedre enn å bevisst gå 100% mot dem? Selv er jeg for å kle babyer i whatever, uavhengig av kjønn, og når de er eldre spørre dem og legge opp til at de kan velge klær fra begge avdelinger. Skjønner du ikke at om du kun leder gutten din mot typiske 'gutteting' vil du ubevisst gi ham en beskjed om at rosa og 'jentete' ting ikke er for ham? Og da kommer han faktisk ikke til å spesifikt be om det, for han tror det ikke er lov - ja, selv om du ikke har sagt det rett ut. 

 

Det beste er å være helt åpne når det gjelder slike ting, sånn at de faktisk er frie til å velge. For om man kun kler en jente i rosa fra hun er bitteliten og kun gir henne dukker og glitter og stas, vil hun tro det er det eneste hun har lov til å like. Det er greia her. Dessuten er ikke rosa for jenter og blått for gutter tradisjonelt i det hele tatt, det å fargekode babyer er et nokså nytt fenomen. Før i tida gikk alle småbarn i hvite kjoler og lakksko. 

Skrevet

Gutter gikk i blondekjoler til de var gamle nok til å slutte med bleiene (bukser er veldig krøkkete når man også må ha på seg tøybleie av flanell!) og jenter var regnet som sarte vesener som burde ha lyseblå klær. Den lyseblå fargen var regnet som skånsom mot barnets øyne.

 

Anonymous poster hash: 69f91...e01

Skrevet

Jeg er også for at ungene skal få velge. Og det får mine. Jenta mi leker med biler OG dukker, men oftest velger de det som er mer 'deres'. Jeg mener det ikke lengre er deres valg når man starter når de er babyer med å aktivt gi gutter 'jentete' ting og jenter 'guttete' ting.

 

Og i nødsfall bruker man kanskje en rosa body på en gutt. Ikke ellers.

 

Er deg rart dette samfunnet er i ferd med å ødelegges. Når man ikke kan godta at det er forskjell på gutt og jente.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1

så enig med deg!

 

Anonymous poster hash: cba74...694

Skrevet

det er in nå at guttene liker rosa og er femenine og jenter er tøffe og liker blått.

Her inne virker det som om det blir presset på dem. Jeg syntes jenter skal få være jenter og gutter gutter. Så leker de jo med mye forskjellig, slik vi også gjorde da vi var små.



Anonymous poster hash: cba74...694
Skrevet

 

det er in nå at guttene liker rosa og er femenine og jenter er tøffe og liker blått.

Her inne virker det som om det blir presset på dem. Jeg syntes jenter skal få være jenter og gutter gutter. Så leker de jo med mye forskjellig, slik vi også gjorde da vi var små.

 

Anonymous poster hash: cba74...694

Mener du at presset på dem foregår her inne? Det skjønner virkelig IKKE jeg! Da ser lekebutikkene og klesbutikkene radikalt annerledes ut der du bor enn her jeg bor.

 

For her er det absolutt ingen "trend" i rosa guttetøy. Og jentetøyet er befengt med Elsa over hele fjøla. Samme med leketøyet, overalt kjønnsdelt. Selv sangbøkene kommer i rosa og blå variant!

 

Anonymous poster hash: 69f91...e01

Skrevet

 

det er in nå at guttene liker rosa og er femenine og jenter er tøffe og liker blått.

Her inne virker det som om det blir presset på dem. Jeg syntes jenter skal få være jenter og gutter gutter. Så leker de jo med mye forskjellig, slik vi også gjorde da vi var små.

 

Anonymous poster hash: cba74...694

Jeg synes både jenter og gutter skal få være _seg selv_, uavhengig av feminine og maskuline forventninger.

 

Anonymous poster hash: 99a91...c02

Skrevet

 

Jeg grøsser over at noen legger en innsats i å utviske forskjell på gutt og jente.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1 [/quote

 

Hvilke forskjeller mener du det ER mellom gutter og jenter, og hvordan mener du klær bidrar til å fjerne disse?

 

Anonymous poster hash: aa50a...b0a

Skrevet

Jeg grøsser av alle lettbeinte skribenter som kun har jobb fordi nettet er for alle, ikke fordi de kan skrive eller har noe talent i noen som helst form. Men temaet hennes er helt uproblematisk.

Skrevet

Enig med trådstarter.

Jeg grøsser også av slike som hun som har skrevet kronikken. Hysteri om at barnet får vite vilket kjønn det er...

 

Jeg tenker barn er barn, la de være det, men samtidig viktig å fortelle dem at de har utover eller innovertiss.

 

Det er forskjell på kjønn, sånn er det.

 

Og hva er problemet med at gutter har mest klær i blått og jenter i rosa?

 

Skal vi bare ignorere at de er gutter og jenter og kalle de hen istedet for han og hun?

 

 

Jeg har gutt fra før. Han elsker biler og traktorer og typiske gutteting. Har prøvd å la han få leke med dukke, men ikke intr.

 

Får nå ei jente. Spennende om hun blir frost og prinsesse fokusert eller om der er gutteleker som fasinerer.

 

Uansett. De får vite hvilket kjønn de er, og jeg kjøper klær som passer til kjønnet.

 

 

Min gutt hadde ikke fått gått i nattkjole i bhg, men det hadde ikke min datter fått heller.

 

Jeg sjønner ikke hvorfor gutter ikke kan bli kledd i blått og jenter i rosa jeg da. Hva er problemet?

 

 

Og itt utenfor men dog...

Jeg har flere lesbiske og homofile venner.

( 5 ganske nære par) Og på samtlige av dem ser en hvem som er " mannen" og " dama" i forholdet.

Ene er f. Eks en jåledukke som elsker interiør og klær. Litt pinglete med bilkjøring. Og andre er mere grov å se til, ikke jålete, bryr seg ikke om interiør. Kjører og kanskje mekker litt bilen.

Veldig typisk.

Skkert mange som ikke er det også, men av de 5 parene jeg kjenner godt, er det ihvertfall sånn.

Og sett flere på gata også.

 

Anonymous poster hash: 6c8f1...6c6

Skrevet

Enig med trådstarter.

Jeg grøsser også av slike som hun som har skrevet kronikken. Hysteri om at barnet får vite vilket kjønn det er...

 

Jeg tenker barn er barn, la de være det, men samtidig viktig å fortelle dem at de har utover eller innovertiss.

 

Det er forskjell på kjønn, sånn er det.

 

Og hva er problemet med at gutter har mest klær i blått og jenter i rosa?

 

Skal vi bare ignorere at de er gutter og jenter og kalle de hen istedet for han og hun?

 

 

Jeg har gutt fra før. Han elsker biler og traktorer og typiske gutteting. Har prøvd å la han få leke med dukke, men ikke intr.

 

Får nå ei jente. Spennende om hun blir frost og prinsesse fokusert eller om der er gutteleker som fasinerer.

 

Uansett. De får vite hvilket kjønn de er, og jeg kjøper klær som passer til kjønnet.

 

 

Min gutt hadde ikke fått gått i nattkjole i bhg, men det hadde ikke min datter fått heller.

 

Jeg sjønner ikke hvorfor gutter ikke kan bli kledd i blått og jenter i rosa jeg da. Hva er problemet?

 

 

Og itt utenfor men dog...

Jeg har flere lesbiske og homofile venner.

( 5 ganske nære par) Og på samtlige av dem ser en hvem som er " mannen" og " dama" i forholdet.

Ene er f. Eks en jåledukke som elsker interiør og klær. Litt pinglete med bilkjøring. Og andre er mere grov å se til, ikke jålete, bryr seg ikke om interiør. Kjører og kanskje mekker litt bilen.

Veldig typisk.

Skkert mange som ikke er det også, men av de 5 parene jeg kjenner godt, er det ihvertfall sånn.

Og sett flere på gata også.

 

Anonymous poster hash: 6c8f1...6c6

Det dummeste jeg han tenke meg er når folk snakker om hvem som er dama  og hvem som er mannen i forholdet. Det er da for pokker 2 damer, det er ingen som er "mannen"

 

Anonymous poster hash: 42c05...867

Skrevet

Er 100% enig med kronikkforfatteren her. Det er jo vi som pådytter disse kjønnsrollene på barna våre og som "påtvinger" dem et skille som ikke burde være der. Klart det er forskjell på gutter og jenter, det er biologi - men jammen kan de være opptatt av like og ulike ting også, det kalles personlighet og interesser. Det er bare trist at dette skal deles opp så til de grader som det gjør i dag. Jeg har en gutt og en jente. De er begge i grunn veldig "gutte-gutt" og "jente-jente". Han er snart 12 år og hun nærmer seg 9 år. De har begge fått velge selv når det gjelder både klær og leker, det har ikke vært begrensinger der. Gutten fikk dukkevogn og dukke til 3-årsdagen fordi han ønsket seg det etter å ha lekt med det i barnehagen. Interessen gikk fort over, men han fikk det. På samme måte som jenta vår fikk dukke og dukkevogn i samme alder fordi det var det hun likte å leke med og ønsket seg. Jenta vår har arvet mye fra storebror og har nok hatt på seg like mye blått som rosa opp gjennom. Nå velger hun helst selv, og velger det rosa, lilla og "jentete". Det er helt greit. Hun elsker Monster High, glitterneglelakk og kjoler, men også å spille fotaball, klatre og spille Fifa med storebror og kompisene. Hun er venn med både gutter og jenter og ser ut til å finne seg til rette i "begge leirer". Gutten vår en mer tydelig gutt. Han har aldri vært interessert i rosa, glitter eller dukker (bortset fra den korte perioden i tre-års alderen). Han har valgt selv. Det kunne ikke falle meg inn å prøve å styre noen av dem i en viss retning sånn sett. De er individer mer enn kjønn, og hvor i all verden skal likestillingen ende om man skal kjønnsstyre jenter og gutter som vokser opp så til de grader som mange gjør. Blir helt matt...



Anonymous poster hash: 7028f...4cd
Skrevet

Har to gutter selv og begge har hatt faser med neglelakk og prøve mammas sminke.

 

Dukker og lek der de passer på "babyen" sin med klær og mat og triller i vogn.

 

Rød er favoritt fargen til begge.

 

Nå er han største tenåring, veldig maskulin. Høy, slank og veltrent. Fikser håret med boks hver morgen, opptatt av at håret er velstelt.

Går på ungdomsskolen i jeans og skjorte eller kul t skjorte og jakke.

Han er ikke opptatt av merker men hvordan han ser ut.

Han har jente kjæreste og er populær.

 

Han er dyktig i de to idrettene han trener, veldig flink faglig på skolen og har gode karakterer. Han er kreativ, snill, omsorgsfull og morsom.

 

 

To av mine småsøsken (tvillinger) gikk i en morsom barnehage.

 

Guttene ble lært til "jenteleker" som dukker, massere ryggen og beina til hverandre, lage mat og bake, plante osv

 

Jentene ble lært til "gutteleker" som biler, tog, snekring, fikse ting osv

 

Lille søsteren min er nå 18 år, jobber som topp modell, elsker sminke, hår og mote og er utrolig feminin.

Lille broren min elsker motorcross og toppturer

 

 

Heia for verden som ikke bare er rosa og blå

Skrevet

Dette er da ikke noe nytt fenomen.

Det har da blitt langt mer liberalt nå enn hva det var for 40-50 år siden.

Jeg mener det er alvorlige brister i forfatters argumenter. Samfunnet har beveget seg i riktig retning når det gjelder barn og hva de kan kle seg i og leke med.

Godt mulig vi har et stykke å gå fortsatt når det gjelder klær, men spør dine foreldre og besteforeldre. Da de var små skulle jenter være søte med kjoler og sløyfebånd og leke med dukker og gutter hadde matrosdress og lekte med biler. (Bekledningseksempler tatt ut fra hvis de skulle pynte seg)

Den nye sporten blandt småbarnsmødre som har tilgang til blogg og for mye tid.

Meningsløse innlegg om hvor fælt dagens samfunn har blitt.

De er helt historieløse og bare ute etter å virke politisk korrekt og kjempe for våre barns rettigheter. Slikt genererer likes fra likesinnede.

Greit å ta det opp hvis det er slik at du har en sønn som liker kjoler og lakksko og møter mobbing pga dette.

Å heve pekefingeren å si dette er et problem vi må være oppmerksom på er jeg ikke enig i.

 

Anonymous poster hash: 2496e...293

Skrevet

Ok. Hi her.

 

Tror vel ikke helt jeg fikk fram hva jeg mente. For når ungene er store nok til å velge selv, så får man ta dem på alvor.

 

Men å være så inn i hampen politisk korrekt at nan kler gutter i 'jenteklær' for å ta et oppgjør mot tradisjonelle kjønnsroller så har man gått for langt.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe rosa genser til gutten min om han ikke spesifikt ber om det. Og jeg kommer ikke til å kjøpe Supermannpysj til jenta mi om hun ikke sier at det er en slik hun ønsker seg.

 

Anonymous poster hash: ed3e0...ba1

 

Helt enig!

 

Anonymous poster hash: e3de5...799

Gjest Antarctica
Skrevet

Enig med trådstarter.

Jeg grøsser også av slike som hun som har skrevet kronikken. Hysteri om at barnet får vite vilket kjønn det er...

 

Jeg tenker barn er barn, la de være det, men samtidig viktig å fortelle dem at de har utover eller innovertiss.

 

Det er forskjell på kjønn, sånn er det.

 

Og hva er problemet med at gutter har mest klær i blått og jenter i rosa?

 

Skal vi bare ignorere at de er gutter og jenter og kalle de hen istedet for han og hun?

 

 

Jeg har gutt fra før. Han elsker biler og traktorer og typiske gutteting. Har prøvd å la han få leke med dukke, men ikke intr.

 

Får nå ei jente. Spennende om hun blir frost og prinsesse fokusert eller om der er gutteleker som fasinerer.

 

Uansett. De får vite hvilket kjønn de er, og jeg kjøper klær som passer til kjønnet.

 

 

Min gutt hadde ikke fått gått i nattkjole i bhg, men det hadde ikke min datter fått heller.

 

Jeg sjønner ikke hvorfor gutter ikke kan bli kledd i blått og jenter i rosa jeg da. Hva er problemet?

 

 

Og itt utenfor men dog...

Jeg har flere lesbiske og homofile venner.

( 5 ganske nære par) Og på samtlige av dem ser en hvem som er " mannen" og " dama" i forholdet.

Ene er f. Eks en jåledukke som elsker interiør og klær. Litt pinglete med bilkjøring. Og andre er mere grov å se til, ikke jålete, bryr seg ikke om interiør. Kjører og kanskje mekker litt bilen.

Veldig typisk.

Skkert mange som ikke er det også, men av de 5 parene jeg kjenner godt, er det ihvertfall sånn.

Og sett flere på gata også.

 

Anonymous poster hash: 6c8f1...6c6

 

Bare for spørsmålets skyld: kjenner du noen barn over 3 år som ikke "vet" om de har innovertiss eller utovertiss...?

 

(Vrøvlet ditt om de likekjønnede parene gidder jeg ikke engang å kommentere. Det er jo nettopp slike par som beviser at det å være et bestemt kjønn ikkd innebærer kun én uttrykksform eller væremåte.)

Skrevet

Dette er da ikke noe nytt fenomen.

Det har da blitt langt mer liberalt nå enn hva det var for 40-50 år siden.

Jeg mener det er alvorlige brister i forfatters argumenter. Samfunnet har beveget seg i riktig retning når det gjelder barn og hva de kan kle seg i og leke med.

Godt mulig vi har et stykke å gå fortsatt når det gjelder klær, men spør dine foreldre og besteforeldre. Da de var små skulle jenter være søte med kjoler og sløyfebånd og leke med dukker og gutter hadde matrosdress og lekte med biler. (Bekledningseksempler tatt ut fra hvis de skulle pynte seg)

Den nye sporten blandt småbarnsmødre som har tilgang til blogg og for mye tid.

Meningsløse innlegg om hvor fælt dagens samfunn har blitt.

De er helt historieløse og bare ute etter å virke politisk korrekt og kjempe for våre barns rettigheter. Slikt genererer likes fra likesinnede.

Greit å ta det opp hvis det er slik at du har en sønn som liker kjoler og lakksko og møter mobbing pga dette.

Å heve pekefingeren å si dette er et problem vi må være oppmerksom på er jeg ikke enig i.

 

Anonymous poster hash: 2496e...293

Ehh... Besteforeldrene, ja. Men selv de var mindre opptatt av farger. Men gå lenger tilbake (1800-tallet og tidlig 1900-tall) og du finner ut at "alle" smågutter brukte kjole. Selvfølgelig har ting blitt bedre på mange måter, men på andre områder har vi dessverre tatt et steg tilbake. Hvorfor er det for eksempel sånn at da jeg gikk i barnehagen lekte alle barna sammen, men nå leker jenter for seg og gutter for seg nesten hele tiden? Det har da også blitt langt verre de siste 10 årene når det gjelder leker - nå er det en rosa versjon av alt! Dette er stort sett fordi produsentene tjener på å lage to versjoner av leker - da må foreldre som har gutt og jente kjøpe to. Og de gjør deg også, og da har vi en ond sirkel.

 

Jeg vil nok aldri forstå meg på folk som ønsker at samfunnet ikke skal være 'politisk korrekt'. Det er vel fint med et samfunn hvor alle passer inn, vel? 

 

Når man ikke tar opp problemer og gjør folk oppmerksomme på dem, vil problemene aldri forsvinne. Så derfor er det flott når folk tar dem opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...