Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #1 Skrevet 1. mai 2016 http://www.klikk.no/foreldre/kommentarer/kjonnsrollemonster-hos-barn-1673351.ece Altså. Jeg er absolutt ikke mot at gutter leker ned dukker, liker rosa, liker Frost. Men hun har jo lagt opp til det selv. Oppfordrer ungen til å kle seg 'jentete' Når hun oppdrar tre gutter og har 'rosa body på babykroppen'. I alle dager. Hvorfor Arve klær etter jenter om du bare har gutter. Jeg har da slumpet til å kledt jenta mi i arvede blå ullongser etter broren, men kunne ikke falt meg inn å ta imot en arvet nattKJOLE til gutten. Kjole er for jenter/damer. Det får da være måte på. Om det da ikke er for et karneval! Anonymous poster hash: ed3e0...ba1
Appelsinpiken Skrevet 1. mai 2016 #2 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er helt enig med kronikkforfatteren. hva er problemet med å gå litt utenfor den snevre a4boksen?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #3 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er også helt enig med skribenten. Jeg har fire guttegutter, og en som elsker rosa, glitter og Hello Kitty. Jeg lar dem selvfølgelig alle være seg selv. Om min datter blir prinsessete, guttejentete eller en blanding får være opp til henne selv. Ingen tar skade av en liten gutt med frostkjole eller en jente i sabeltannjakke. Anonymous poster hash: 99a91...c02
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #4 Skrevet 1. mai 2016 Men om man er baby så velger de jo ikke selv. Da er det mor som velger. Det typiske for gutter er at de ikke vil gå i hverken rosa eller kjole, da syns jeg de ikke bør klem i det før de spør om det selv. Jeg hadde aldri tatt på min sønn en kjole eller rosa body. Han brukte rosa body en gang fordi han skitnet ut alt skiftet da vi var på besøk, så han lånte en body av min søster. Det gjorde ingen verdens ting, men når jeg kjøpte klær så kjøpte jeg nøytrale eller gutteklær. Anonymous poster hash: 2b3c9...d2a
Modesty Blaise. Skrevet 1. mai 2016 #5 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er helt enig med kronikkforfatteren. Jeg kjenner at jeg blir grunnleggende provosert over hvor kjønnsinndelt og stereotypt mange oppdrar barna sine. Og for å ikke snakke om utvalget i butikkene. Så jeg klapper for kronikken, og ønsker at flere foreldre har et mer bevist forhold til dette.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #6 Skrevet 1. mai 2016 Hva er det som plager deg så veldig med en liten gutt i rosa body? Det var uansett ikke viktig i artikkelen. Essensen var at barn bør få velge selv, uten rammene sneversynte mennesker setter for hvordan en bør oppføre og kle seg innen sitt kjønn. La barna være seg selv, uten å tre gamle, utdaterte kjønnsrollemønster ned over hodet på dem. Jeg ønsker at barna mine skal føle seg akseptert og elsket for den de er. Anonymous poster hash: 99a91...c02
th123 Skrevet 1. mai 2016 #8 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er delvis enig! Min gutt på 2 år elsker dukkevognen som står på hytten til svigers! Liker den så godt at eg har vurdert å kjøpe en til han! Den er rosa med blomster på! Han digger og ta på utkledningskjole i barnehagen og ta på de rosa skoene til søsteren sin! Men han fikk ikke arve rosa klær fra sin søster! Det at vi ikke skal sitte gutter og jenter i bås med hva de leker med er helt greit! Delvis med klær syns jeg også. Men hadde aldri tatt på en babygutt på 2 mnd en rosa body eller genser,hadde heller aldri tatt på en like gammel jente blå skjorte! Når de er så små klarer man sjeldent å se forskjell på gutter og jenter og da syns jeg det er naturlig og gjøre forskjell på gutter og jenter med klær! (Det finnes jo selvfølgelig blå kjoler som er pene til jenter, men er da igjen en kjole) Det er ingen nybakte foreldre som ønsker at noen skal ta feil kjønn av barnet deres! Når de blir eldre syns jeg en rosa skjorte på gutt er kult! Men når gutter ønsker å gå i rosa kjole tenker jeg det er viktig og snakke nye om dette og finne ut hvorfor, gjerne la de få en til hjemmebruk også se hva de syns!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #9 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er også for at ungene skal få velge. Og det får mine. Jenta mi leker med biler OG dukker, men oftest velger de det som er mer 'deres'. Jeg mener det ikke lengre er deres valg når man starter når de er babyer med å aktivt gi gutter 'jentete' ting og jenter 'guttete' ting. Og i nødsfall bruker man kanskje en rosa body på en gutt. Ikke ellers. Er deg rart dette samfunnet er i ferd med å ødelegges. Når man ikke kan godta at det er forskjell på gutt og jente. Anonymous poster hash: ed3e0...ba1
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #10 Skrevet 1. mai 2016 Er enig med poenget hennes, men seriøst nattkjole i barnehagen? Det hadde jeg verken sendt jentene eller guttene i 😂 Anonymous poster hash: b52a2...c2e
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #11 Skrevet 1. mai 2016 Mine barn får ta egne valg og de velger ofte klær og leker som er knyttet til deres kjønn. Om de er påvirket av samfunnet eller det er medfødt smak bryr jeg meg lite om. De er lykkelige med sine valg. Det er det viktigste for meg. Anonymous poster hash: 4a946...495
QueeenBeee Skrevet 1. mai 2016 #12 Skrevet 1. mai 2016 Må si meg enig med forfatteren jeg også. Man trykker så klart ikke diverse på barna, men det gjelder også rosa til jente og blått til gutt. Har selv en jente som digger rosa og en jente som digger blått. Her greit at de kler seg i det. Nekter ikke jenta mi å være skummel sjørøver, bare fordi hun er jente og om gutten min vil være prinsesse. Ja, så skal han få være en prinsesse. Betyr ikke annet enn at han syns prinsesser er pene.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #13 Skrevet 1. mai 2016 Eneste jeg reagerer på her, er vel at hun sier at sønnene har hatt faser hvor rosa har vært det flotteste i verden for dem. Og så drar hun frem eksempelet på babygutt i rosa body. Det er jo ikke en fase? Barnet har ikke valgt rosa. Det var mor som valgte rosa. Helt greit at barn selv velger farger og former, men ikke fortell meg at en baby har en rosa fase. Niks! Anonymous poster hash: e3de5...799
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #14 Skrevet 1. mai 2016 Jeg forstår oppriktig ikke hva som er verre med å gi en gutt rosa body enn supermannbody. Så lenge plagget er behagelig, rent, helt og tørt, og barnet passe varmt er vel babyen fornøyd? Vil ikke tro gutten vil utvikle kjønnsforvirring på grunn av en rosa body. Mener du lyseblått er fyfy på jenter også? Min ett år gamle datter har mer blått tøy enn rosa, utelukkende på grunn av mine preferanser (liker ikke rosa selv, men hvis hun ønsker det senere vil hun naturligvis få det). Gjør blåfargen meg til en dårlig mor? Anonymous poster hash: 99a91...c02
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #15 Skrevet 1. mai 2016 Hehe. Jeg må si alle svarene forundrer meg her. Jeg har fire barn og de er fire forskjellige barn. Guttene er veldig gutter og har fra de var under ett år bevisst valgt å leke med biler og etter hvert fly/båter osv. At min sønns første bil var lilla var ikke viktig. Det var bestemor som ikke fant annen bil på nærbutikken. Men i mine 18 år som mamma har jeg kun ved ett tilfelle vært kjent med en gutt som bevisst velger seg rosa. Han maste og maste på moren om å få rosa sko, men hun nektet og inngikk kompromiss på røde. Slik dere alle svarer her burde det være svært mange jenter i blå McQueen gensere og avengerssko. Og gutter i Frost-gensere og Hello Kitty sko. Men jeg har aldri sett noen. Betyr vel bare at dere velger nokså tradisjonelt når det kommer til stykke? Anonymous poster hash: ed3e0...ba1
Gjest Skrevet 1. mai 2016 #16 Skrevet 1. mai 2016 Fire gutter her, i alderen 4-22 år og ALLE som en har hatt dukkevogn, dukker, støvsugere, lekekjøkken og alt det "hører" jenter til, men guess what? Ingen unger reagerte på det, men enkelte fedre som var helt bombesikre på at de kom til å bli homser. Selvsagt har de lekt biler, fly, tog spilt gatehockey, fotball m.m Og jeg ser virkelig ikke problemet med å la jenter å gå i blått og gutter i råsa!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #17 Skrevet 1. mai 2016 Hehe. Jeg må si alle svarene forundrer meg her. Jeg har fire barn og de er fire forskjellige barn. Guttene er veldig gutter og har fra de var under ett år bevisst valgt å leke med biler og etter hvert fly/båter osv. At min sønns første bil var lilla var ikke viktig. Det var bestemor som ikke fant annen bil på nærbutikken. Men i mine 18 år som mamma har jeg kun ved ett tilfelle vært kjent med en gutt som bevisst velger seg rosa. Han maste og maste på moren om å få rosa sko, men hun nektet og inngikk kompromiss på røde. Slik dere alle svarer her burde det være svært mange jenter i blå McQueen gensere og avengerssko. Og gutter i Frost-gensere og Hello Kitty sko. Men jeg har aldri sett noen. Betyr vel bare at dere velger nokså tradisjonelt når det kommer til stykke? Anonymous poster hash: ed3e0...ba1 Jeg svarte lenger oppe om min sønn som elsker Hello Kitty. Han fikk et hk-smykke som han brukte én gang i bhg (da tre år). Forstod da fort at det ikke var "lov" for gutter, og bruker det nå kun hjemme. Tror mange også gjør som din venninne, og prøver å føre barna bort fra ting som tradisjonelt ikke var riktig for deres kjønn, sikkert i frykt for mobbing. Selv husker jeg en jente fra dyreparken. Alt hun ønsket seg var sabeltannkostyme, men far stod fast på at det var kun Sunniva som var aktuelt )dette var før Ravn og Miriam). Trist. Anonymous poster hash: 99a91...c02
<3Barn&Engler<3 Skrevet 1. mai 2016 #18 Skrevet 1. mai 2016 Her i huset velger ungene selv, når det kommer til klær, så velger gutten veldig gutteaktig, og jenta velger jenteaktig, altså han velger blå og grønn, helst med superhelter på, mens lillesøster velger rosa med hello kitty, glitter og frost Sønnen ønsket seg noe av frost han også, men han ville ikke ha "jente klær" som han selv sa, så når jeg fikk tak i blå joggedress med Olaf og Svein og en blå genser med Olaf, ble han super glad. Men når det kommer til leker, så går alt i ett rett og slett, jenta leker med biler, dinosaurer, dukker, matlaging osv, og samme med gutten.. Når de velger seg nye leker, er det like normalt at han kommer med en ny dukke under armen og hun kommer med en dinosaur, som noe annet Hadde gutten bedt om å få en rosa genser, så hadde jeg kjøpt den uten å mukke, lillesøster velger gjerne sorte, blå og grønne bukser, men vil helst ha "rosa og glitter" når det kommer til overdeler. For min sin del, går det på hva de ønsker selv, ikke hva jeg mener. Som baby hadde de mest hvitt, gult og grønt, også hadde gutten noe blått og jenta noe rosa, hun arvet blåe klær fra broren sin som baby, og hun arver de hun selv vil fra han nå om dagen. Brukte ikke rosa på han, siden jeg ikke så noe poeng i det, han var baby, og valgte ikke fargene selv heller, det fikk han gjøre når han selv ville.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #19 Skrevet 1. mai 2016 Hehe. Jeg må si alle svarene forundrer meg her. Jeg har fire barn og de er fire forskjellige barn. Guttene er veldig gutter og har fra de var under ett år bevisst valgt å leke med biler og etter hvert fly/båter osv. At min sønns første bil var lilla var ikke viktig. Det var bestemor som ikke fant annen bil på nærbutikken. Men i mine 18 år som mamma har jeg kun ved ett tilfelle vært kjent med en gutt som bevisst velger seg rosa. Han maste og maste på moren om å få rosa sko, men hun nektet og inngikk kompromiss på røde. Slik dere alle svarer her burde det være svært mange jenter i blå McQueen gensere og avengerssko. Og gutter i Frost-gensere og Hello Kitty sko. Men jeg har aldri sett noen. Betyr vel bare at dere velger nokså tradisjonelt når det kommer til stykke? Anonymous poster hash: ed3e0...ba1 Det tror jeg desverre mange gjør, mange er redd for hva andre skal synes. Jeg jobber i barnehage, og husker godt den dagen da en 5 år gammel jente kom stolt med ny sveis. Det var overraskende mange av mine kollegaer som hadde noe negativt å si om det, for jenta var klippet helt kort. De lurte på hva moren tenkte på, for jenta kom jo til å bli mobbet for nå så hun jo ut som en gutt og det var visst så fælt. Men det negative var det de voksne som sto for, ungene brydde seg jo ikke. Hun var jo den samme jenta som før Anonymous poster hash: 42c05...867
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #20 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er også for at ungene skal få velge. Og det får mine. Jenta mi leker med biler OG dukker, men oftest velger de det som er mer 'deres'. Jeg mener det ikke lengre er deres valg når man starter når de er babyer med å aktivt gi gutter 'jentete' ting og jenter 'guttete' ting. Og i nødsfall bruker man kanskje en rosa body på en gutt. Ikke ellers. Er deg rart dette samfunnet er i ferd med å ødelegges. Når man ikke kan godta at det er forskjell på gutt og jente. Anonymous poster hash: ed3e0...ba1 Samfunnet er i ferd med å ødelegges? Fordi man ikke lenger ønsker at enkelte farger skal være forbeholdt ett kjønn? En inngående antropologisk analyse fra din side, forstår jeg... Sønnen min er en manne-mann, men vil ha neglelakk på hender og tær, og badedrakt. Advarer ham om at det finnes sneversynte mennesker der ute, med for tom hjerne, som kan erte ham for det, og han sier at det er greit, han vil fortsatt ha det. Anonymous poster hash: c0534...335
Mandala Skrevet 1. mai 2016 #21 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er veldig enig med kronikkforfatteren. Man bør faktisk ikke ta lett på det. Med disse kjønnsstereotype klærne og lekene følger det også visse forventninger om hvordan barna skal være. Og er det noe vi absolutt bør være redde for, så er det å trykke jentene inn i dolleverdenen og guttene inn i machoverden. Jeg har en jente og en gutt, og jenta liker blått og gutten rosa og rødt. I perioder har sønnen vært rosa fra topp til tå. Selvsagt har noen spurt hvorfor han bruker rosa, men da har svaret vært "fordi det er fint". Han leker fortsatt med Pet shop og Schleich-dyr med søsteren sin. Søsteren kan pynte seg, men liker best tøffere klær og rå lek som fekting. Når hun kler seg pent så er det fortsatt fullstendig fri-lek-klær. Hun kan herje så mye hun vil med klærne sine på. Ingen av dem passer i noen guttebås og jentebås. Sånn er det forøvrig med stedatteren også. Heia til å la barn velge selv! Noe av det aller, aller verste jeg hører er "Jeg har jo sagt til deg at du ikke får klatre på steiner med den jakka der! Pass på så du ikke blir skitten nå! Ikke skli på fjellet med de buksene, de blir jo ødelagt!"
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #22 Skrevet 1. mai 2016 Det er jo voksne som skaper problemer av dette. Barn bryr seg da lite om hva det er på genseren og hva andre tenker om det, de vil bare ha på seg det de syns er fint og leke med det de syns er morsomt. Anonymous poster hash: b734f...99c
februarprins2013 Skrevet 1. mai 2016 #23 Skrevet 1. mai 2016 Min elsker Elsa, og han har fått både sko og jakke som har motiv med henne på, lyseblå begge deler, og han elsker Sophia den første og har pysjer av både henne, elsa/anna og Drømmehagen som er rosa, og så har han en grå one piece med anna/elsa, jeg tenker at man må la barn være barn Men han elsker også Kaptein sabeltann, brannmann sam, karsten og petra, thomas toget og jake så tenker at han er mest guttete,men enkelte ting er jentete, jeg tenker ikke så mye over det
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #24 Skrevet 1. mai 2016 gutten vår har en rosafase. Han er 2,5 år og valgte selv rosa støvler når han måtte ha nye. Hvorfor ikke? De utfyller samme funksjon som blå, men han elsker de fordi de er rosa (jeg liker ikke rosa, og har ikke andre rosa plagg enn en ammesinglett, så det er ikke fordi han skal være som meg). Han har også dukkevogn, dukker og tskjorter med Elsa på. Han er like opptatt av det som av biler, fly og duplo. Det er voksne som skaper fordommene og forventningene og jeg og mannen nekter å være med på det. Så lenge klærne er praktiske så er det han som skal like å ha de på. Anonymous poster hash: 49c95...abc
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #25 Skrevet 1. mai 2016 Her så har datteren min, alltid vært en guttejente. Fra hun var 1 år, så hyl skreik hun hvis vi prøvde og ta på kjole. Og alle klær skulle være blå, ingen prinsesser eller sånt på klærne. Hun har hatt masse biler, bilbaner, spilt fotball, holdt på med motor cross og hip hop. Hun hatet rosa. I dag er hun 15 år, nekter fortsatt å bruke kjoler. Stilen er skinny jeans, store Adidas t-shirts og hettegensere. Og sønnen min hadde en rosa periode i barnehagen, og da kjøpte vi rosa klær, men den varte ikke så lenge. Han har aldri brydd seg om biler. Men var veldig glad i dukkevognen og dukkene sine. Som han dulla med de, kledde av og på, matet, skiftet og bar rundt på de. Jeg fikk skikkelig kjeft hvis jeg ikke bar dukkene hans bra nok. Men han har og elsket ninjago, Jurassic World, Star Wars osv. Han har alltid hatt jentevenner også. Han er nå 12 år, og ønsker å bli barnehagelærer da han blir voksen. Så er vel noe positivt i at han har fått leke med dukker og. Anonymous poster hash: ab4cb...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå