Gå til innhold

Boligsparing til barn, mitt, ditt, vårt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig. Dette skulle mannen din tenkt på før.

Anonymous poster hash: 2a7f2...ebd

Det kan det jo også tenkes at han har gjort. Mange velger jo å spare i eget navn, for eksempel gjennom nedbetaling av husren, for å kunne hjelpe barna inn på boligmarkedet når den tid kommer. Andre velger å spare i barnas navn. Hvis to slike familier møtes er det ikke urettferdig at begge barna får omtrent like mye.

Anonymous poster hash: 49177...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dagens samfunn er ikke 100.000kroner mye. Det er da sønnen til faren og stemoren til hun som er TS, klart man kan møtes iblant litt i halvveien ihvertfall på slike ting. Som faktisk bare gagner ungen i fremtiden? Trur du ikke foreldre skal bli gamle? Klart det er flott når barna tar en utdannelse og greier seg selv så dem ikke må ut med mer penger. Du må følge litt med trur jeg.. For tankegangen din er ikke helt oppegående. Anonymous poster hash: 653f5...a30

Det er vel heller du som bør følge litt med. Mener du virkelig at det er bare bare å gi ut 100 000kr om 3-4 år når ungen er ferdig med en bachelor, i tillegg til eget lån, sparing, egne unger og utgifter? Mener du virkelig at om unger ikke tar utdanning må foreldre hjelpe dem økonomisk i fremtiden? Wow, utrolig at du har tid til å sitte på dib, bruker du ikke tiden til å sitte å sy puter til å ha under armene til ungene dine?

Dette er uansett ikke hi sitt ansvar, i så fall bør disse småpengene 100 000 punges ut av far og mor.

Anonymous poster hash: 7a7e8...d06

Skrevet

Det kan det jo også tenkes at han har gjort. Mange velger jo å spare i eget navn, for eksempel gjennom nedbetaling av husren, for å kunne hjelpe barna inn på boligmarkedet når den tid kommer. Andre velger å spare i barnas navn. Hvis to slike familier møtes er det ikke urettferdig at begge barna får omtrent like mye.

Anonymous poster hash: 49177...fca

Nei men det er urettferdig at hun skal være med å betale for det han skal gi til sitt barn, når hun har spart til sitt barn alene.

Anonymous poster hash: f9d61...8ce

Skrevet

Jeg lurer på en ting.  Jeg har ikke spart særlig mye til mine barn.  Derimot har jeg spart på andre måter, i eget navn, i bolig osv.  Tanken har vært at dersom ungene mine blir noen uansvarlige slabbedasker kommer jeg ikke til å gi dem noe særlig, dersom de blir hardarbeidende studenter som f.eks. kan få stort utbytte av at jeg hjelper dem til å kjøpe bolig så kommer jeg til å gi dem av egne sparepenger, eventuelt refinansiere huset eller lignende.  Er det mulig at den nye mannen din har tenkt noe lignende?  I så fall virker det ikke lenger så dumt at han vil gi barnet sitt av egne økonomiske midler.  

Ellers tenker jeg at du og ditt særkullsbarn bør nyte godt av at du eventuelt levde nøkternt og økonomisk i mange år.  Hvis din nye mann og eventuelt hans eks har prioritert tull og tøys fremfor sparing så synes jeg ikke det virker rettferdig at du skal måtte dekke tapet.  

Anonymous poster hash: 131ed...dca
Skrevet

jeg synes det har litt å si her hvor lenge dere har vært sammen, hvor lenge har du bodd med stebarnet...

For da vil såklart stebarnet føle : hvorfor brått denne enorme interessen for å spare? Hvorfor gjorde de ikke det til meg. 

Skrevet

Søsteren min har ny mann og begge har barn fra før.

Den nye mannen har spart hver måned til sine to barn, min søster har ikke hatt mulighet til å spare til sine.

Når de flyttet sammen og fikk felles økonomi begynte de spare samme summen til hennes to barn som har sparer til sine to barn, hans barn har selvfølgelig flere års forsprang og større sparekonto men det kan ikke min søster og hennes barn legge seg i for det er jo penger som ble spart før de ble sammen. Men hva som spares når de er sammen og har felles økonomi kan hun legge seg i, da forventer og forlanger hun at det spares samme beløp til alle barna, og det er mannen hennes enig i.

Problemet hos dere er vel at mannens barn allerede er nesten voksen, men ikke voksen nok til å se at han ikke kan forlange samme sum som du har spart til ditt barn før du ble sammen med pappaen hans..... Litt kinkig situasjon, for du har helt rett, det du har spart før dere ble sammen har hverken mannen eller bonusbarnet noe med, men en 17-åring blir selvfølgelig misunnelig på en slik konto.

Jeg skjønner godt at mannen din ønsker å gi samme sum til sitt eldste barn, og synes godt han kan gjøre det også. Det han da må gjøre er å ta opp et lån i sitt navn, et slags topplån eller hva man skal kalle det (du kan godt være generøs nok til at lånet har sikkerhet i boligen, det hadde ihvertfall jeg vært), men det skal være et eget lite lån som mannen betaler ned av lommepengene sine, akkurat som du har spart summen til ditt barn av lommepengene dine.

Anonymous poster hash: 22b10...4ce

det synes jeg var et flott svar =) Og en kjempe god løsning

Skrevet

I dagens samfunn er ikke 100.000kroner mye. Det er da sønnen til faren og stemoren til hun som er TS, klart man kan møtes iblant litt i halvveien ihvertfall på slike ting. Som faktisk bare gagner ungen i fremtiden? Trur du ikke foreldre skal bli gamle? Klart det er flott når barna tar en utdannelse og greier seg selv så dem ikke må ut med mer penger. Du må følge litt med trur jeg.. For tankegangen din er ikke helt oppegående.

Anonymous poster hash: 653f5...a30

Hvem var ikke oppegående .)

Anonymous poster hash: 01a9b...4d6

Skrevet

Ja så kravstore blir stebarn når alle passer på at de alltid skal ha alle fordeler. Jul og bursdagsgaver fra alle (både biologisk slekt og stebesteforeldre/tanter/osv). De skal selvsagt være med på alle ferier både hos mor og far. Stebarna skal alltid ha like mye i feks komfgaver, selv om det betyr at man også får gave fra mye mer folk og en ekstra forelder. Stebarna må selvsagt ha egne rom, så de kan føle seg velkomne selvom de bor der kun i helger osv, da er det bedre at fellesbarna som bor der fast deler rom osv.

Fellesbarnet må bare godta at stebarna får minst dobbelt så mange gaver, har egen gavedag, blir laget ekstra julaften for, at man ikke har råd å reise med alle barn til syden (så må jo fellesbarn skjønne at en telttur for alle er nok selv om stebarna har vært på eksotisk ferie med den andre forelderen)

Stebarn blir ofte bortskjemt fordi de er vant med å få alle fordeler fordi "stakkars, de bor jo ikke sammen med både mor og far"Anonymous poster hash: 0cdef...0b4

amen!

Anonymous poster hash: dbee6...f72

Skrevet

Mitt barn har også nytt søsken på faren sin side, og om faren og den nye dama sparer sammen til felles barn eller om hun fra før av har vært flink å spare til sitt barn så ser jeg ingen grunn til at vår sønn skal ha det samme. Nå er han flink å spare på egenhånd, men jeg vet at han ikke vil lide noen nød i fremtiden heller. 

Anonymous poster hash: dfcdd...eb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...