Gå til innhold

Boligsparing til barn, mitt, ditt, vårt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn tilsammen, akkurat fått en baby sammen.

Mitt barn fra tidligere har en boligsparekonto det pr i dag står ca 200.000 kr på. Innen 18-årsdagen vil det være 300.000 kr der, og en del penger i fond.

Jeg ønsker å starte samme spareordning for babyen vår.

Men nå går diskusjonen høyt i heimen, for stebarnet mitt som snart er 18 har ikke noen sparekonto. Dette er ifølge mannen min og stebarnet fryktelig urettferdig. Mannen vil refinansiere huset for å gi stebarnet mitt samme sum som de andre vil få.

Jeg kjenner at jeg ikke vil det. Mitt barns konto har konfirmasjonspengene, dåpsgaver, bursdagspenger og penger tjent ved eget arbeid. Jeg har ikke lyst til å ta opp lån for å gi penger bort gratis? Er jeg fryktelig urimelig?

Anonymous poster hash: 9cc07...998

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig!

Anonymous poster hash: c3da9...2ee

Skrevet

Da må han i tilfelle refinansiere "sin" del av huset og ta lånebelastningen selv (ev. sammen med barnets mor). Har dere sjekket at ikke moren har en eller annen spareordning, eller kanskje besteforeldrene? Har ikke eldstebarnet hatt dåp, fødselsdager, konfirmasjon etc.; hvor har ev. de pengene blitt av? Om foreldrene har brukt alle gaver på løpende utgifter synes jeg jo på en måte de skylder henne litt, blir noe annet å ikke ha spart en fast sum hver mnd., ikke alle som har råd til det. Har hun fått disponere pengene selv før hun ble 18 er det jo litt hennes egen feil, men hun burde i hvert fall fått litt veiledning.

Det er jo ikke din skyld at han og moren ikke har sørget for å spare penger jevnt de siste 17 årene. Er ikke uenig i at det blir urettferdig at de andre to får 300000 i støtte og hun ingenting, særlig nåe det er et halvsøsken involvert, men det skal ikke være ditt ansvar. Er det du eller dere som sparer til babyen (har dere felles økonomi er det vel uansett dere)?

Jeg vet det ble litt diskusjon mellom pappa og den nye kona da jeg fikk 100000 som min far hadde spart opp til jeg ble 18; han hadde ikke samme ordning til min halvsøster  (hun er 13 år yngre) fordi den ordningen, som visst var veldig gunstig mtp. avkasning ikke fantes lenger, og i tillegg ble han syk da hun var liten og sluttet å jobbe. Jeg tenker at når den dagen kommer at arv skal fordeles kan hun få ut mer enn meg, vi må vel ta en verdiberegning først, forskjell på 100000 i 2009 kontra om 20 år.

Skrevet

Det blir helt feil å skulle gjøre det sånn i mine øyner. Det er mannens egen feil at han ikke har spart på barnets konfirmasjon/bursdag osv penger.

Anonymous poster hash: 0b8c0...ea1

Skrevet

Dette går da ikke an! Det blir helt feil! Ærlig talt, forstår at det er leit for stesønnen, men hans foreldre som ikke har gjort dette tidligere. Hvis de da plutselig ønsker å gi dette nå må de gjøre det på "sin egen økonomi", i alle fall.

Anonymous poster hash: 2d131...a80

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er urimelig av han. Når jeg ble sammen med mannen så hadde jeg barn fra før. Når det barnet ble født opprettet svigers konto til han, og til min fra tidligere. Det resulterer jo i at hun har mindre enn de andre når hun blir 18, men så er hun heller ikke dems biologiske barnebarn selvom en skulle tro det :-)

Ikke alt i livet er rettferdig, men dere bør jo spare til hans barn på samme måte som dere gjør til fellesbarn, syns jeg

Skrevet

Det er urimelig av han. Når jeg ble sammen med mannen så hadde jeg barn fra før. Når det barnet ble født opprettet svigers konto til han, og til min fra tidligere. Det resulterer jo i at hun har mindre enn de andre når hun blir 18, men så er hun heller ikke dems biologiske barnebarn selvom en skulle tro det :-)

Ikke alt i livet er rettferdig, men dere bør jo spare til hans barn på samme måte som dere gjør til fellesbarn, syns jeg

Vi har felles økonomi på den måten at vi setter samme sum til felles konto hver måned. Dette dekker hus, regninger, mat,klær osv.

Så har vi samme sum hver måned til lommepenger. Jeg sparer penger til mine biologiske barn hver måned fra lommepengene mine. Jeg kan sikkert sette samme summen (300 kr i mnd pr unge) til stebarnet den tiden som er igjen til 18 årsdagen, pluss de månedene lillebroren har fått. Det blir hele 2.700 kr 😳

Skrevet

Livet er ikke rettferdig.

Hvordan kan stebarnet ditt kreve dette?

Skal jeg kreve like mye fra min far som han har brukt på sitt nye kull med barn!?

De har reist verden rundt flere ganger, vært på luksssafari i Afrika, de har fått biler og til og med et hus..! Skal jeg ha like mye da?

Tull og tøys, dette må du ikke gå med på.

Anonymous poster hash: dcc5d...315

Skrevet

Ja så kravstore blir stebarn når alle passer på at de alltid skal ha alle fordeler. Jul og bursdagsgaver fra alle (både biologisk slekt og stebesteforeldre/tanter/osv). De skal selvsagt være med på alle ferier både hos mor og far. Stebarna skal alltid ha like mye i feks komfgaver, selv om det betyr at man også får gave fra mye mer folk og en ekstra forelder. Stebarna må selvsagt ha egne rom, så de kan føle seg velkomne selvom de bor der kun i helger osv, da er det bedre at fellesbarna som bor der fast deler rom osv.

Fellesbarnet må bare godta at stebarna får minst dobbelt så mange gaver, har egen gavedag, blir laget ekstra julaften for, at man ikke har råd å reise med alle barn til syden (så må jo fellesbarn skjønne at en telttur for alle er nok selv om stebarna har vært på eksotisk ferie med den andre forelderen)

Stebarn blir ofte bortskjemt fordi de er vant med å få alle fordeler fordi "stakkars, de bor jo ikke sammen med både mor og far"

Anonymous poster hash: 0cdef...0b4

Skrevet

Her laget mor til min stesønn bråk når det kom frem at mine to barn fra før har 150000 hver seg på konto,og vårt fellesbarn har nå ca 40000. Stebarnet har 0. Hun mente seriøst at vi måtte sette inn 150000 på stebarnets konto,da kunne jeg ikke annet enn å le.

Min familie og jeg har spart til barna,at hun og hennes familie,og min mann ikke har spart til sitt barn er da deres problem.

Noen er bare så frekke.

Anonymous poster hash: f7784...c11

Skrevet

Du er ikke urimelig! Fortsett å spar til dine barn du! Det der var toppen av frekkhet spør du meg!

Anonymous poster hash: 8e1c3...334
Skrevet

Jeg forstår stebarnet fra et barns ståsted. Men du er ikke urimelig.

Jeg sparer også til mitt barn og det at far ikke har spart til sitt første får stå sin prøve. Jeg har ingen økonomiske forpliktelser ovenfor stebarn.

Hva stebarn har hos mor aner jeg ikke.

Og jeg må ærlig si at hvis far hadde tatt opp lån for å gi sitt første barn så går det lånet på hans regning.

Handler ikke om noe annet enn at jeg faktisk tar et økonomisk valg på å gi avkall på endel ting for å sikre mitt barn en mild inngang til voksenlivet.

Anonymous poster hash: 7bc24...6aa

Skrevet

Skjønner ungen sitt frustrasjon her, men skjønner også din. Du kan tenke om du var i samme situasjon. Alle andre søskene har masse penger, men du har ingenting fordi dem ikke har lært deg til og spare. Hvem unge sparer selv om man ikke får det inn med te skje? Jeg ville sagt at om du gjør ditt, og tar en skikkelig utdannelse så skal vi hjelpe deg med kanskje 100.000kr? Så personen noe fra starten. 100.000kr er ikke mye, men da må du sette krav fremover at han skal ha sommerjobb, spare penger og gjøre ferdig en utdannelse. Om ikke.. null penger.

Anonymous poster hash: 653f5...a30
Skrevet

Jeg hadde nok syns det var rettferdig at far bidrar like mye til alle sine barn. Så jeg mener stebarnet ditt bør få like mye som de andre, men da trekt i fra gaver, dåpspenger o.l. og penger barna selv har spart.

Skrevet

Ikke urimelig i det hele tatt, heller ikke mtp halvsøsken. Du sparer til felles barn av DINE lommepenger.

Lurer også fælt på hva stebarnet har med deres økonomi, hvordan fikk det vite om at du har en velfylt sparekonto til ditt barn?

Anonymous poster hash: aa55b...19c
Skrevet

Har stebarnet fått omtrent de samme gavene som ditt barn oppgjennom årene? Hva har disse i tilfelle blitt brukt til?

Hvis far har brukt dåpspenger, bursdagspenger og lignende til vanlige ting som barnet trengte og foreldrene vanligvis betaler forstår jeg stebarnet godt. Da synes jeg far kan kompensere en del for det nå, selv om det går ut over videre sparing til dine barn.

Er alt på ditt barns konto gaver fra andre enn foreldrene og egentjente penger? Hvis en del er spart av deg og eventuelt far synes jeg dere bør forsøke å gjøre omtrent det samme for mannens barn. En mulighet er jo også å prioritere å kausjonere for mannens barn når de skal på boligmarkedet.

Anonymous poster hash: 49177...fca
Skrevet

Sparingen til stebarnet er jo mellom mannen din og hans eks.

På samme måte som sparingen til ditt barn er noe du har gjort muligens sammen med din eks.

Hvis dere begge betaler likt til husholdningen burde jo din mann spare til sitt barnfra sine lomepenger slik du gjør til dine.

Dermed burde mannen din også spare til felles barnet av sine lomepenger.

Hele diskusjonen forteller egentlig om 2 menesker som ikke har tenkt på sitt barns fremtid og når så forholdet går i vasken forventer de at nye partnere skal ta ansvar for deres vanskjøtsel. Det at stebarnet forventer at stemor som har spart i x antall år til sitt barn skal rette opp foreldrenes forsømmelse vitner om et barn som ikke har lært mer ansvar enn hva foreldrene har. For alldel bare ta opp lån for å gi dette barnet mase penger, men vær forberedt på at det blir nok ikke siste gang dette barnet kommer tiggende.

Anonymous poster hash: 6bc8e...31f

Skrevet

Skjønner ungen sitt frustrasjon her, men skjønner også din. Du kan tenke om du var i samme situasjon. Alle andre søskene har masse penger, men du har ingenting fordi dem ikke har lært deg til og spare. Hvem unge sparer selv om man ikke får det inn med te skje? Jeg ville sagt at om du gjør ditt, og tar en skikkelig utdannelse så skal vi hjelpe deg med kanskje 100.000kr? Så personen noe fra starten. 100.000kr er ikke mye, men da må du sette krav fremover at han skal ha sommerjobb, spare penger og gjøre ferdig en utdannelse. Om ikke.. null penger. Anonymous poster hash: 653f5...a30

I hvilken verden er 100 000 kroner ikke mye? For meg er det 1/3 årslønn, og ikke noe jeg bare gir gratis bort som belønning fordi ungen tar utdanning, som faktisk bare gagner ungen i fremtiden.

Anonymous poster hash: 7a7e8...d06

Skrevet

Har stebarnet fått omtrent de samme gavene som ditt barn oppgjennom årene? Hva har disse i tilfelle blitt brukt til?

Hvis far har brukt dåpspenger, bursdagspenger og lignende til vanlige ting som barnet trengte og foreldrene vanligvis betaler forstår jeg stebarnet godt. Da synes jeg far kan kompensere en del for det nå, selv om det går ut over videre sparing til dine barn.

Er alt på ditt barns konto gaver fra andre enn foreldrene og egentjente penger? Hvis en del er spart av deg og eventuelt far synes jeg dere bør forsøke å gjøre omtrent det samme for mannens barn. En mulighet er jo også å prioritere å kausjonere for mannens barn når de skal på boligmarkedet.

Anonymous poster hash: 49177...fca

Jeg har spart 300 kr av barnetrygden hver måned i 16 år. I 13 år før jeg traff stebarnet. Jeg har bodd med stebarnet i 1 år. Er jeg da forpliktet til å gi samme sum til stebarnet?

Skrevet

Det blir helt feil å skulle gjøre det sånn i mine øyner. Det er mannens egen feil at han ikke har spart på barnets konfirmasjon/bursdag osv penger.

Anonymous poster hash: 0b8c0...ea1

Enig. Dette skulle mannen din tenkt på før.

Anonymous poster hash: 2a7f2...ebd

Skrevet

I hvilken verden er 100 000 kroner ikke mye? For meg er det 1/3 årslønn, og ikke noe jeg bare gir gratis bort som belønning fordi ungen tar utdanning, som faktisk bare gagner ungen i fremtiden.

Anonymous poster hash: 7a7e8...d06

I dagens samfunn er ikke 100.000kroner mye. Det er da sønnen til faren og stemoren til hun som er TS, klart man kan møtes iblant litt i halvveien ihvertfall på slike ting. Som faktisk bare gagner ungen i fremtiden? Trur du ikke foreldre skal bli gamle? Klart det er flott når barna tar en utdannelse og greier seg selv så dem ikke må ut med mer penger. Du må følge litt med trur jeg.. For tankegangen din er ikke helt oppegående.

Anonymous poster hash: 653f5...a30

Skrevet

Rart hvordan man har et flott og veeeeldig nært forhold til stebarna sine... Helt til det kommer til å betale penger for dem...

Anonymous poster hash: 24c14...223

Skrevet

Rart hvordan man har et flott og veeeeldig nært forhold til stebarna sine... Helt til det kommer til å betale penger for dem...

Anonymous poster hash: 24c14...223

Det er ikke snakk om å betale for daglige utgifter til mat og klær i denne tråden, det er snakk om sparekontoer. I dette tilfellet en konto som har eksistert i 13 år før jeg møtte stebarnet.

Siden jeg og mannen er veldig uenige i hvordan man skal løse dette, spør jeg her etter flere synspunkter.

Jeg vet ikke hvorfor du drar inn nærhet? Rir du en kjepphest?

Skrevet

Søsteren min har ny mann og begge har barn fra før.

Den nye mannen har spart hver måned til sine to barn, min søster har ikke hatt mulighet til å spare til sine.

Når de flyttet sammen og fikk felles økonomi begynte de spare samme summen til hennes to barn som har sparer til sine to barn, hans barn har selvfølgelig flere års forsprang og større sparekonto men det kan ikke min søster og hennes barn legge seg i for det er jo penger som ble spart før de ble sammen. Men hva som spares når de er sammen og har felles økonomi kan hun legge seg i, da forventer og forlanger hun at det spares samme beløp til alle barna, og det er mannen hennes enig i.

Problemet hos dere er vel at mannens barn allerede er nesten voksen, men ikke voksen nok til å se at han ikke kan forlange samme sum som du har spart til ditt barn før du ble sammen med pappaen hans..... Litt kinkig situasjon, for du har helt rett, det du har spart før dere ble sammen har hverken mannen eller bonusbarnet noe med, men en 17-åring blir selvfølgelig misunnelig på en slik konto.

Jeg skjønner godt at mannen din ønsker å gi samme sum til sitt eldste barn, og synes godt han kan gjøre det også. Det han da må gjøre er å ta opp et lån i sitt navn, et slags topplån eller hva man skal kalle det (du kan godt være generøs nok til at lånet har sikkerhet i boligen, det hadde ihvertfall jeg vært), men det skal være et eget lite lån som mannen betaler ned av lommepengene sine, akkurat som du har spart summen til ditt barn av lommepengene dine.

Anonymous poster hash: 22b10...4ce
Skrevet

Jeg ser de fleste er enig med meg i at det er urimelig. Jeg synes ikke det er riktig at en ungdom som aldri har spart en krone, jobbet noe eller hatt foreldre som sparer, skal få flere hundre tusen gratis på bekostning av min lånebelastning.

Hvis det gjør meg til en ond stemor får deg besten bare være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...