Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #26 Skrevet 29. april 2016 Behold de i hemmelighet på høyrentekonto, og gi til barna etter behov. Er veldig for å gi tilpasset etter livssituasjon. Hvis eldste kjøper bolig nå, og ting går på skinner, får en velstående ektefelle etc, trenger han/hun mindre hjelp enn yngste som gjerne må ut med dyrere boliglån, kanskje blir ufør, aleneforsørger etc. Jeg ville sett det an. Anonymous poster hash: 69e8e...77d Det er så urettferdig. At de som går skole, utdanner seg, får bra jobb og god økonomi skal straffes ved å ikke få like mye penger som et annet søsken som f. Eks ikke gidder og ordner seg dårlig. ( satt på spissen) Nei, likt skal være likt. Her bør barna få like mye støtte. Vi har det litt sånn. Søster til mannen suller bort pengene. Reiser på lange ferieturer i norge, sverige og Danmark på sommeren i flere uker. Hun har alt for liten leilighet, men får ikke mere lån. Hun sparer ikke i det hele tatt.. Hun skulle jo istedet prøvd å spare inn litt på de råflottte ferieturene, og spart istedet. Mens vi( jeg og mannen min) sparer mye. Sløser ikke mere enn vi må. Vi sparer og drar på ferieturer, sparer og fikser på huset, sparer og gjør det vi har lyst på. Men vi sparer. Vi prioriterer. Det gjør at vi har god råd. Derfor mener foreldrene til mannen at det er så synd på søsteren, og at de vil prøve å hjelpe henne mere økonomisk. Hallo liksom, hun reiser og bruker opp pengene sine, får derfor ikke spart opp penger så hun kan kjøpe seg større. Vet du, det er urettferdig. Vi blir straffet fordi vi sparer. Kunne gjerne reist på ferie i 4 uker rundt om i norge jeg også, men vi prioriterer heller å gjøre noe med huset istedet. Velger derfor litt billigere alternativ. Hadde hun spart, og begrenset feriene sine,hadde hun fått kjøpt seg større plass og bo også.. Moralen er: Sløs bort pengene dine, og du får økonomisk støtte. Spar og vær fornuftig, og du får ikke pengestøtte😂😩😂😩😂😩 Anonymous poster hash: 38476...878
Iiiiik Skrevet 29. april 2016 #27 Skrevet 29. april 2016 Ser ut som det er en del her som ikke evner å se lenger enn sin egen nesetipp. Om min søster får mer arv enn meg, så er det jo nettopp fordi mine foreldre elsker barna sine like mye, og ikke vil se at den ene lider unødig. De viser jo på alle andre måter at de er like glade i oss, og det går da godt an å forklare hvorfor man velger å gjøre som man gjør. Tenk om jeg skulle blitt sjalu for noe slikt? Jeg er da et empatisk menneske som ønsker min søster like godt som meg. Anonymous poster hash: 69e8e...77d Du tror ikke du står i fare for å bare tenke i rekkevidde av din egen nesetipp her? Du har ingen formening om at det i noen søskenflokker kan være slik at et eller flere av barna stadig er i tvil om de elskes like høyt, betyr like mye, prioriteres like ofte, som et av sine søsken? Jeg er også et empatisk menneske som ønsker min bror like godt som meg, men det er ikke det samme som at jeg trenger å applaudere at det stadig er greit at han roter det til og at foreldrene mine ordner opp etter ham. Du har en grunnforutsetning her som ikke er en selvfølge for alle - at foreldrene er like glad i alle barna sine.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. april 2016 #28 Skrevet 29. april 2016 Pass på at du ikke ødelegger for de yngstes mulighet for å få stipend. Anonymous poster hash: f918c...198 Nesten ingen hjemmeboere som får stipend av lånekassen mer etter siste endring.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #29 Skrevet 29. april 2016 Jeg har foreldre som har gjort det veldig godt. Mine søsken har fulgt opp med gode utdannelser, de er dyktige, har giftet seg med dyktige mennesker og sitter meget godt I det. Selv var jeg på vei, men fikk en sykdom som gjorde at jeg måtte trygdes. Har ikke fått en krone ekstra av mine foreldre, og alle barna får likt når det "deles ut arv". Jeg ville faktisk ikke hatt det på annen måte. Selv om det er "urettferdig for meg" at jeg var den som ble syk, og det kunne hjulpet meg veldig å få noen penger, vil det da ikke si at mine søsken skal arve mindre av våre foreldre. Har en venninne hvor det er omvendt, den som ikke har gjort det bra, får mye mer både penger, hjelp, barnevakt osv. Ser hvordan denne skjevfordelingen kan skape misnøye. Anonymous poster hash: c8183...85f
soleia Skrevet 29. april 2016 #30 Skrevet 29. april 2016 Det kan og endre seg i livet til søsken, slik at når den som klarte seg fint plutseleg vert åleinemor eller ufør, så har foreldra brukt opp sparepengane på han surra med økonomien. Yngste søstera mi fekk familie tidleg, og hjelp til å kjøpe seg bustad. No er det dei som har størst hus, og ho er heimeverande husmor på 5. året. Då eg som singel kjøpte meg leiligheit fekk eg ingenting. Det var heilt greit for meg, men det gjorde likevel godt då foreldra mine fortalde at dei har spara pengar, slik at me og skulle få støtte då me kjøpte hus. Vi tenar betre enn foreldra mine som er pensjonistar, men dei sa at desse pengane kom dei ikkje til å røre, og om eg ikkje tok i mot det no, så fekk dei stå til arva skulle gjerast opp. Det går på dei djupe følelsane at foreldra mine ikkje vil gjere skil på oss. Det same skjedde i mannen sin familie. Yngstemann som jobba og reiste i staden for å få seg god utdanning og jobb slik storebroren gjorde, han fekk arva først. Men svigers og er nøye på å ikkje gjere forskjel, og kom med pengar då vi skulle kjøpe hus. Det utgjorde ein skilnad for oss i den trange bustadmarknaden her i byen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå