Gå til innhold

Foreldresamtale om sønnen (11). Er visst bare elendighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på utviklingssamtale om sønnen min for et par uker siden. Han har konsetrasjonsvansker og har hatt lav lesehastighet, og PPT var inne tidligere (svært høy intelligens, gode kognitive evner, på linje med langt eldre bar, men konsentrasjonsvansker og dårlig korttidsminne).
Skolen har tatt enkelte grepmen mangler ressurser, og PPT trakk seg ut og mente tydeligvis alt var greit.

På samtalen fikk vi vite at han har kommet seg litt mtp lesingen (han har vært over bekymringringsgrensen i flere år, og stadig klatret oppover i hastighet, pluss får alt rett på alle kontrollspørsmål om tekstens innhold). Pluss at han er blid, snill og populær og har mange venner.

Men så er det fortsatt problemer med konsentrasjonen, og det går igjen i alle fag. Fordi han er ukonsentrert, går alt saktere, og han blir derfor liggende etter de andre når de f.eks. gjør oppgaver i timene osv.

Jeg forsøkte å spørre litt om fag som engelsk, som jeg syns han behersker godt, og samfunnsfag - han er ganske kunnskapsrik. Men fikk bare vage svar om at det er det samme over hele linja. Han sakker etter. Jeg påpekte at han  bl.a. får alt rett på diktatene på norsk og engelsk, men da var svaret at "ja, for det øver han jo veldig god til" . Sannheten er at han kun øver bittelitt, og så sitter det. Språkforståelse var noe av det han scorte høyest på på PPT sine tester, der var han på høyde med barn som er langt eldre (han tok testen da han var 8 - scorte på nivå med 16-åringer).

Så... Jeg føler meg veldig usikker på hvordan det egentlig står til med skolesituasjonen hans. At læreren kun syns han er dårlig og dum og bare avfinner seg med det.

Føler at det fokuseres veldig på  å få presset ham inn i skolens vanlige måte å undervise på - og sånn må det sikkert være, for de mangler ressurser, og han er ikke den eneste som har behov for tilrettelegging.

Jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Læreren skal kontakte PPT igjen, for å få råd om hvordan man kan hjelpe ham med konsentrasjonen. 

Sikkert veldig sutrete innlegg, men man blir vel lett det når det gjelder bekymringer rundt eget barn.

:-(

Klump i magen.

Anonymous poster hash: f5664...8cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo absolutt ikke ditt ansvar så lenge du oppmuntrer til å jobbe med fagene (f.eks. lese) og hjelper ham med leksene!

Du spør hva skolen har tenkt til å gjøre med dette hvis de mener at han ligger så langt bak. Barn har krav på tilpasset opplæring!

Anonymous poster hash: f8d73...822
Skrevet

Å! Jeg blir sint på dine vegne! Jeg har en tiåring som er ganske lik. Han konsentrerer seg dårlig, men er svært kjapp i hodet. Han gjør unna oppgavene på null tid for å bli ferdig. På skolen han gikk på før var det helt tydelig at læreren ikke likte ham. Han kan stille veldig utfordrende spørsmål. Ikke for å være frekk, men fordi han er nysgjerrig. Han var også urolig fordi han synes det gikk for tregt i klassen. Han hadde en utrolig flink lærer i førstetrinn, men fikk dessverre ny i andre. Den nye læreren sa alltid positive ting ved foreldresamtalene, men det var helt tydelig at hun egentlig ønsket ham "åt skogen". Etterhvert ble det regelrett mobbing.

Vi byttet skole. Han går nå på internasjonal skole, men langt større faglige utfordringer og fantastiske lærere. Gutten har fått en helt ny hverdag. På grunn av mobbing, både fra lærer og enkelte eldre elever, gikk han en tid hos psykolog. Hun mente skolebyttet var avgjørende for ham. Trist at det skal være slik, men godt at han har fått det bra.

Jeg ville tatt opp det du skriver med skolen. Be om et møte med lærer og rektor, og spør rett ut hva de mener. Det er alltid noe uforbeholdent bra å si om alle elever! Slik du skriver det her virker det som om læreren nærmest motarbeider gutten. Stor klem til deg!

Anonymous poster hash: 4e47e...de4

Skrevet

Han har krav på tilpasset opplæring uansett hvor dårlig det står til med ressurser. Hvis jeg hadde vært i din situasjon, tror jeg at jeg hadde kalt inn til møte med alle som har med han å gjøre. Altså ikke bare kontaktlærer som man treffer på utviklingssamtaler, men også faglærere. Vet at det gjøres på ungdomstrinnet, så det burde være mulig å få til på barneskolen også. Forklar at ditt inntrykk ikke stemmer overens med skolens inntrykk, og spør hva de andre har kommet frem til. Etterlys en plan for hva som skal gjøres fremover, og si at du ønsker jevnlige tilbakemeldinger på hvordan det går. 

Det er dessverre sånn at man noen ganger må være på hugget når det gjelder de tingene her. Selv har jeg en datter som trenger tilpasset opplæring i to fag, og hvert år er det samme kampen for å få det i gang. Som om ikke det er nok, så må jeg også passe på at de ikke slutter underveis i skoleåret. Jeg vet at det er vanskelig og tidkrevende å tilpasse opplæring, men det skal gjøres likevel. 

Skrevet

På meg virker det som om dette kom veldig overraskende på deg!?

Dere har vel to foreldresamtaler i året. I tillegg følger du kanskje med på hvordan han jobber med skolearbeidet hjemme - om han bruker lang tid på lekser, om han greier å konsentrere seg om å skrive innleveringer, om han kan konsentrere seg når han leser bøker, hvor mye skjønnlitteratur han leser osv?  I så måte bør ikke hverken lav lesehastighet eller konsentrasjonsvansker komme veldig overaskende på deg!

Vi har selv et barn med konsentrasjonsvansker. Og lav lesehastighet. Han har dysleksi i tillegg da og er utredet av PPT.

Konsentrasjonsvansker er ikke PPT sitt bord - de utreder f.eks dysleksi og dyskalkuli mens konsentrasjonsvansker er BUP sitt anliggende.

Og jo, selvfølgelig må du oppmuntre han til å jobbe med lekser og hjelpe han med lesing! Joda, skolen skal drive tilpasset opplæring, men du som forelder må følge opp på hjemmebane!

Anonymous poster hash: f2198...22d
Skrevet

Det kom ikke overraskende på meg - dette har vi visst om siden han var 8. Som jeg skrev, har PPT vært inne, men de har nå "avsluttet saken" fordi de mener det går greit. Skolen mener ikke det går greit, så de vil ha PPT inn igjen.

Det som kanskje kom overraskende er at det virker som om skolen liksom bare toer sine hender nå fordi han bare ikke klarer å konsentrere seg, og jeg fikk altså inntrykk av at det bare var elendighet med ham - han klarer ingenting. 

Selv syns jeg han leser greit (men tydeligvis langsommere enn snittet) og at han virker som om han forstår mye i mange fag. Matten strever han med, men jeg ser heller ingen klar strategi fra skolens side her, annet enn at han av og til tas t av timen i andre fag, og får sitte og jobbe i mindre grupper eller alene, Da konsentrerer han seg godt. Hjemme må han mases litt på for å okmme i gang med, men han gjør nå (omsider) leksene greit alene - av og til må det litt hjelp og pushing til. Men det han leverer virker å være ok.

Derfor ble jeg litt overrasket over at det læreren formidlet en sånn håpløshet og oppgitthet. Jeg fikk liksom ingen lyspunkter, og selv de jeg prøvde å påpeke selv (diktatene og gloseprøvene med alt rett), ble bare bortforklart som unntak.

Skolen var veldig flink i halvannet år, frem til i fjor, da hadde jeg halvårlige møter med rektor og klassesforstander, med fine planer osv. Men etter dette, har det blitt tyst.

Skrevet

Dette er jo absolutt ikke ditt ansvar så lenge du oppmuntrer til å jobbe med fagene (f.eks. lese) og hjelper ham med leksene!

Du spør hva skolen har tenkt til å gjøre med dette hvis de mener at han ligger så langt bak. Barn har krav på tilpasset opplæring!

Anonymous poster hash: f8d73...822

Tilpasset opplæring går ikke på enkeltelever, men på klassen som helhet.

Anonymous poster hash: b71c6...6bb

Skrevet

Tilpasset opplæring går ikke på enkeltelever, men på klassen som helhet.

Selvsagt går tilpasset opplæring på enkeltelever også. 

Skrevet

Selvsagt går tilpasset opplæring på enkeltelever også.

Tilpasset opplæring handler først og fremst om undervisning i klassene som gruppe, ikke enkeltpersoner nei.

Skrevet

Tilpasset opplæring handler først og fremst om undervisning i klassene som gruppe, ikke enkeltpersoner nei.

Da er det veldig mange lærere, inkludert meg selv, som har misforstått...!

Anonymous poster hash: e6315...8ec

Skrevet

Da er det veldig mange lærere, inkludert meg selv, som har misforstått...!Anonymous poster hash: e6315...8ec

Ikke bare du og dere lærere som har missforstått da nei, de fleste voksne med barn i skolealder har nok også missforstått. Tror faktisk anonym over her er den eneste som IKKE har missforstått....

Anonymous poster hash: 75833...348

Skrevet

"§ 1-3.Tilpassa opplæring og tidleg innsats

Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten." 

...Gir du beskjed til de rette instanser om at det står feil på Lovdata, da? 

Skrevet

"§ 1-3.Tilpassa opplæring og tidleg innsats

Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten."

...Gir du beskjed til de rette instanser om at det står feil på Lovdata, da?

Leser du litt videre står det at dette gjelder i fellesskap. Det dere nevner er spesialundervisning.

Skrevet

Leser du litt videre står det at dette gjelder i fellesskap. Det dere nevner er spesialundervisning.

Jøje meg. 

Det er mange som ikke har krav på spesialundervisning men som likevel har nytte av tilpasset opplæring! 

Vi får bare satse på at du ikke arbeider i skolen. 

Skrevet

Her er hele parafrafen:

§ 1-3.Tilpassa opplæring og tidleg innsats

Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.

På 1. til 4. årstrinn skal kommunen sørgje for at den tilpassa opplæringa i norsk eller samisk og matematikk mellom anna inneber særleg høg lærartettleik, og er særleg retta mot elevar med svak dugleik i lesing og rekning.

Anonymous poster hash: 16288...f7f

Skrevet

Ett stikkord. Eye Q.

Kjøpes på helsekosten.👍

Anonymous poster hash: e51cd...485

Skrevet

Ett stikkord. Eye Q.

Kjøpes på helsekosten.

Oj, det så jo ut til å være midt i blinken, etter litt googling! Har du erfaring med det?

hi

Skrevet

Om barnet ditt leser saktere enn andre på hans alder, henger ikke på greip med at han skal være et slags språkgeni. En 8-åring som er like sterk som en 16-åring altså. Jeg synes det er veldig dårlig av skolen å bare fokusere på det negative med din sønn. Dette bygger ikke selvtillit. Samtidig synes jeg det virker som du også har feil bilde av situasjonen. Han trenger å lese masse. Lesingen er den viktigste inngangen til alle andre fag. Da bør ikke mor si at han tvertimot er språklig svært sterk.

Anonymous poster hash: 0b914...0d0

Skrevet

Om barnet ditt leser saktere enn andre på hans alder, henger ikke på greip med at han skal være et slags språkgeni. En 8-åring som er like sterk som en 16-åring altså. Jeg synes det er veldig dårlig av skolen å bare fokusere på det negative med din sønn. Dette bygger ikke selvtillit. Samtidig synes jeg det virker som du også har feil bilde av situasjonen. Han trenger å lese masse. Lesingen er den viktigste inngangen til alle andre fag. Da bør ikke mor si at han tvertimot er språklig svært sterk.

Anonymous poster hash: 0b914...0d0

Jeg sier ikke at han er et språkgeni. Men han var gjennom mange tester på PPT, over flere dager. Og der var konklusjonen at han hadde språksforståelse og -kapasitet på nivå med 16-åringer. Fordi han klarte oppgavene som var ment for de opp til siste år på ungdomsskolen. Da var han 8 år og gikk i 2. klasse. Men han scorte veldig lavt på korttidsminne (og det har med prosessering i hjernen). Og det er dette som gjør at han leser sakte. Og har problemer med visse typer matte.

Han er nå som sagt ikke under bekymringsgrensen på lesehastighet, bare i det laveste skiktet innenfor normalen.

Og du har helt rett i at han må lese masse og at det er inngangen til andre fag. Han leser allerede en god del, men der skal vi absolutt legge til rette for enda mer lesing på hjemmefronten.

hi

Skrevet

Oj, det så jo ut til å være midt i blinken, etter litt googling! Har du erfaring med det?

hi

Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg kjenner folk med erfaring. De lovpriser det.

Skrevet

Hva jobber du med?

Anonymous poster hash: 1c7be...d00

Skrevet

Har han vært utredet for evt diagnose?høres ut som sønnen min,og han han ADHD

Skrevet

Har han vært utredet for evt diagnose?høres ut som sønnen min,og han han ADHD

De var inne på tanken på add, men endte opp med at han ikke har det fordi andre ting ikke passer.

Han har ingen sinneproblemer, er harmonisk, sosialt kompetent, klarer seg fint i organiserte aktiviteter, er kjempegod motorisk, både fin- og grov, er ikke veldig impulsiv. 

Han opplevde et stort traume som seksåring, og noen ettervirkning av slikt kan være problemer med hukommelse og konsentrasjon. Så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Men hvordan er din gutt da? Hadde vært interessant å høre deres erfaringer?

Skrevet

De var inne på tanken på add, men endte opp med at han ikke har det fordi andre ting ikke passer.

Han har ingen sinneproblemer, er harmonisk, sosialt kompetent, klarer seg fint i organiserte aktiviteter, er kjempegod motorisk, både fin- og grov, er ikke veldig impulsiv.

Han opplevde et stort traume som seksåring, og noen ettervirkning av slikt kan være problemer med hukommelse og konsentrasjon. Så det kan jo ha noe med det å gjøre.

Men hvordan er din gutt da? Hadde vært interessant å høre deres erfaringer?

Er vel ikke uanssynlig at det kommer av traume hos din sønn.

Kjenner igjen mye,men sønnen min kan ha litt dårlig impulskontroll.men veldig blid og omgjengelig

Skrevet

Hvem var inne på at det kunne være ADD men at de andre tingene ikke stemte? Min sønn har heller ikke de tingene du lister opp, men han fikk ADHD diagnosen likevel.

Anonymous poster hash: fb78f...1cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...