Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #26 Skrevet 22. april 2016 Jeg har jobbet med regelverket knyttet til AAP ja Det er godt mulig saksbehandlere lar det gå. Noen er mer slepphendte enn andre. Men innenfor regelverket er det ikke! Manglende barnehageplass kan fint være grunn til å ikke delta på tiltak. Men da oppfyller man ikke lenger kravene til AAP. Ja, det er utenfor ens kontroll om en får plass eller ikke. Men å få barn er et personlig valg. Å motta stønad fra det offentlige er ingen plikt, men et gode. Og med et gode følger det visse plikter. En av pliktene er å skaffe barnepass dersom man skal kvalifisere til f.eks AAP når tiltaksplanen krever at du deltar på kurs, behandling, utdanning, arbeidspraksis osv. Det samme kravet gjelder for mottakere av dagpenger. Og som jeg sa tidligere - man kan trekke paralleller til arbeidslivet; man kan ikke komme til en arbeidsgiver og si at man må være hjemme for p passe barn og samtidig kreve lønn. Arbeidsgiver krever at du har barnepass slik at du kan utføre arbeidsoppgavene dine. Om denne barnepassen er barnehage, dagmamma eller noen andre er egentlig likegyldig. Anonymous poster hash: c825e...83a Litt på siden her, men jeg kjenner jeg er SÅÅ takknemlig for at jeg ikke møtte på deg da jeg var i HI's situasjon! Nav ringte og tilbød tiltak og jeg måtte skaffe barnepass til min ettåring. Ikke akkurat gjort over natten! Og NAV? De viste BARE forståelse og stod overhodet ikke med regelverket trykket oppi trynet på meg og truet med å ta fra meg AAP! Anonymous poster hash: 2ba8c...f75
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #27 Skrevet 22. april 2016 Litt på siden her, men jeg kjenner jeg er SÅÅ takknemlig for at jeg ikke møtte på deg da jeg var i HI's situasjon! Nav ringte og tilbød tiltak og jeg måtte skaffe barnepass til min ettåring. Ikke akkurat gjort over natten! Og NAV? De viste BARE forståelse og stod overhodet ikke med regelverket trykket oppi trynet på meg og truet med å ta fra meg AAP! Anonymous poster hash: 2ba8c...f75 Nå er det vel forsåvidt ingen som har truet med p ta fra HI AAP så vidt jeg kan si. Hun spurte, og fikk da svar her inne fra flere om at hun måtte se seg om etter andre alternativer enn kun barnehageplass! Når man er på AAP så lager man tiltaksplan sammen med veilederen og ofte sammen med behandler. I planen skal det framkomme hvilke tiltak som er aktuelle for at vedkommende skal komme tilbake til jobb. I og med at HI har fått barn, så regner jeg med at hun har vært i foreldrepermisjon. Det er iallefall det vanlige. Dersom hennes tiltak er arbeidspraksis så er jo ikke dette noe som kommer dalende ned fra løse luften. Kanskje var det planlagt før permisjonen startet? Kanskje ble tiltaket utsatt som følge av graviditet? Osv. Uansett; når permisjonen er ferdig så vet man at man må gjøre noen tiltak i forhold til barnepass. Det gjelder uavhengig om man er i jobb, er student eller på stønad. Maxdato for permisjonen er gitt ved permisjonsstart så den kommer heller ikke plutselig overraskende veltende over en. Dersom man har barn som er født innen fristen, så skal man være sikret barnehageplass fra oppstart august. Dersom barnet er født på en annen tid av året så VETman at det er vanskelig å få barnehageplass. I veldig mange kommuner er det nærmest umulig å få plass midt i året. Ego bør man i det minste ha tenkt på at man må se etter andre alternativer. Du sier jo ingenting om hvorfor du trengte hjelp fra NAV. Det er litt vesentlig. Men generelt betaler ikke nav ut stønad for at man skal være hjemme med barn (med unntak av kontantstøtte) sykepenger og AAP skal kompensere for bortfall av inntekt når man er syk . Og da er ens jobb å bruke tiden på de tiltakene som trengs for å bli komme tilbake til arbeidslivet. Det kan være behandling, trening, arbeidspraksis, kurs, studier etc. Men man er definitivt ikke "hjemmeværende" i den forstand at man har fri med lønn for å ta seg av egne barn. Anonymous poster hash: c825e...83a
Mamma_til_2 Skrevet 23. april 2016 #28 Skrevet 23. april 2016 Nei, jeg tror ikke det! Å søke barnehageplass er ikke det samme som å skaffe barnePASS. Barnepass kan være så mye mer en barnehageplass, og HI har ikke sagt noe om hvilke andre alternativer hun har forsøkt. Anonymous poster hash: c825e...83a Nav skal og utvise skjønn ikke bare klaske regelverket i bordet og si sånn er det.jeg må og si at jeg er glad du ikke var min saksbehandler når jeg hadde behov for hjelp! Om hi sier hun har fått denne stønaden i påvente av bhg plass så har hun vell det og de på nav har bestemt seg for og utvise skjønn i denne enkeltsaken! Hi du kan logger deg på komunale sider på bhg/skole der står det hvor de er i prosessen. Og om du ikke har fått plass så er et mulig og klage!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #29 Skrevet 23. april 2016 Nå er det vel forsåvidt ingen som har truet med p ta fra HI AAP så vidt jeg kan si. Hun spurte, og fikk da svar her inne fra flere om at hun måtte se seg om etter andre alternativer enn kun barnehageplass! Når man er på AAP så lager man tiltaksplan sammen med veilederen og ofte sammen med behandler. I planen skal det framkomme hvilke tiltak som er aktuelle for at vedkommende skal komme tilbake til jobb. I og med at HI har fått barn, så regner jeg med at hun har vært i foreldrepermisjon. Det er iallefall det vanlige. Dersom hennes tiltak er arbeidspraksis så er jo ikke dette noe som kommer dalende ned fra løse luften. Kanskje var det planlagt før permisjonen startet? Kanskje ble tiltaket utsatt som følge av graviditet? Osv. Uansett; når permisjonen er ferdig så vet man at man må gjøre noen tiltak i forhold til barnepass. Det gjelder uavhengig om man er i jobb, er student eller på stønad. Maxdato for permisjonen er gitt ved permisjonsstart så den kommer heller ikke plutselig overraskende veltende over en. Dersom man har barn som er født innen fristen, så skal man være sikret barnehageplass fra oppstart august. Dersom barnet er født på en annen tid av året så VETman at det er vanskelig å få barnehageplass. I veldig mange kommuner er det nærmest umulig å få plass midt i året. Ego bør man i det minste ha tenkt på at man må se etter andre alternativer. Du sier jo ingenting om hvorfor du trengte hjelp fra NAV. Det er litt vesentlig. Men generelt betaler ikke nav ut stønad for at man skal være hjemme med barn (med unntak av kontantstøtte) sykepenger og AAP skal kompensere for bortfall av inntekt når man er syk . Og da er ens jobb å bruke tiden på de tiltakene som trengs for å bli komme tilbake til arbeidslivet. Det kan være behandling, trening, arbeidspraksis, kurs, studier etc. Men man er definitivt ikke "hjemmeværende" i den forstand at man har fri med lønn for å ta seg av egne barn. Anonymous poster hash: c825e...83a Herregud! Du er bare too much. 🙄 Anonymous poster hash: e4b9e...af9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå