Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Og hele opplevelsen var helt forferdelig. Barnet mitt har vært hos tannlege Før og aldri vært noe tull. Hun gaper og ligger rolig. Idag skulle hun trekke tre tenner og hun skrek av smerte. Jeg så at tannlegen slet litt med å få ut tennene og mulig bedøvelsen ikke virket godt nok for jeg aldri sett datteren min reagere sånn. Hun har trukket en tann før og det foregikk veldig rolig. Hun begynte jo selvfølgelig å gråte og sa det var veldig vondt. Da sa bare tannlegen surt : "nå må du ta deg sammen og slutte å gråte for nå er vi ferdig". Den dama Ga meg skikkelig dårlige vibber. Ingen empati i det hele tatt. Datteren min lå helt rolig og gapte så hun trakk jo alle tre tennene på under 10 sekunder. Håper virkelig ikke hun har fått tannlegeskrekk nå pga dette. Skjønner at tannlegen må Gjøre jobben sin men virket ikke som om hun var opptatt av tillit og trygghet. I tillegg har hun to tenner til som sjal trekkes senere. Hadde kanskje Vært en fordel å hatt noe kommunikasjon med barnet Før,under og etter prosedyren? Jobber selv med alvorlig syke barn på sykehus og fikk nettopp en bekreftelse på hvordan man ikke skal behandle små pasienter. Noen burde virkelig ikke jobbe med barn.... Hvilke erfaringer har dere med barnas tannleger? Vi har hatt flere forskjellige og aldri opplevd å bli møtt på denne måten. Anonymous poster hash: 22c65...34c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Dette minner meg om praksisen blant skoletannlegene på 70-80 tallet. Det er uakseptabelt og du bør bytte tannlege for å unngå at din tapre datter får varig tannlegeskrekk. Anonymous poster hash: a0108...26f
TinaK 1990 Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 Du må virkelig ta en prat med tannlegen etter dette. Jeg hadde ikke godtatt slik oppførsel av en tannlege. Ungen din er 10 år og skal gå til tannlege i 70-80 år til. Denne tannlegen kan absolutt ha gjort skrekk til et faktum. Uten sammenligning...min mamma trakk 4 fortennene UTEN bedøvelse som 5 åring...hun har i en alder av 58 år ekstrem tannlegeskrekk. Ville tatt en tlf og i tillegg oppsøkt en annen tannlege neste gang.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Jeg visste at tennene måtte ut men kunne ikke lage en scene der inne med tannlegen. Jeg konsentrerte meg om å trygge datteren min med ord der jeg satt i hjørnet. Dette er skoletannlegen og hun har forskjellige tannleger hver gang. Forrige gang var det ene annen tannlege som trakk. Så har ingen oversikt over hvem som er "hennes" tannlege. Men godt å få litt bekreftelse på at dette ikke var en grei oppførsel. Er ingen hysterisk mor som pakker barnet inn i bomull. Men jeg forventer faktisk at helsepersonell behandler barn som barn. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Dette var IKKE bra! Selvsagt skal et barn gjøres trygg før tannlegen settes i gang, og selvsagt skal de forsikre seg om at bedøvelsen virker. Min sønn trakk en tann da han var ni år. Tannlegen snakket med ham først, og fortalte hvordan de skulle gjøre det. Så bedøvet hun, og ventet litt, før hun sjekket med spissen på sonden om området var skikkelig bedøvet. Hun fortalte når hun begynte å trekke, og at de snart var ferdige. Selv trakk jeg to tenner to ganger på begynnelsen av 90-tallet (regulering). Var vel 11 år. Husker den ene gangen at bedøvelsen ikke virket, og jeg ropte høyt. Tannlegen sluttet med en gang og fylte på med mer bedøvelse! Anonymous poster hash: 2dfaf...3e8
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Dette var IKKE bra! Selvsagt skal et barn gjøres trygg før tannlegen settes i gang, og selvsagt skal de forsikre seg om at bedøvelsen virker. Min sønn trakk en tann da han var ni år. Tannlegen snakket med ham først, og fortalte hvordan de skulle gjøre det. Så bedøvet hun, og ventet litt, før hun sjekket med spissen på sonden om området var skikkelig bedøvet. Hun fortalte når hun begynte å trekke, og at de snart var ferdige. Selv trakk jeg to tenner to ganger på begynnelsen av 90-tallet (regulering). Var vel 11 år. Husker den ene gangen at bedøvelsen ikke virket, og jeg ropte høyt. Tannlegen sluttet med en gang og fylte på med mer bedøvelse! Anonymous poster hash: 2dfaf...3e8 Tannlegen her sjekket ikke bedøvelsen. Hun satte i gang og trakk tre tenner på rappen. Barnet mitt hylte etter tann nr 1(noe hun aldri pleier å gjøre i tannlegestolen) men hun bare fortsatte. Må innrømme at det var helt forferdelig å se på å ikke kunne si eller gjøre noe. Har selv tannlegeskrekk fra barndommen grunnet slike tannleger. Men har alltid Vært obs på å ikke videreføre dette til henne. Og det har jeg heller aldri gjort da hun aldri har vært redd for tannlegen før nå. Hun har borret et par ganger Før og aldri vært noe problem. Men nå er hun i full gang med forbredelse til regulering så da må mange tenner trekkes. Synd vis denne opplevelsen har ødelagt det trygge forholdet hun har hatt til tannleger(tiltross for at har fått mange forskjellige) men de har alle vært helt fantastiske og tålmodige. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c
TinaK 1990 Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 Tannlegen her sjekket ikke bedøvelsen. Hun satte i gang og trakk tre tenner på rappen. Barnet mitt hylte etter tann nr 1(noe hun aldri pleier å gjøre i tannlegestolen) men hun bare fortsatte. Må innrømme at det var helt forferdelig å se på å ikke kunne si eller gjøre noe. Har selv tannlegeskrekk fra barndommen grunnet slike tannleger. Men har alltid Vært obs på å ikke videreføre dette til henne. Og det har jeg heller aldri gjort da hun aldri har vært redd for tannlegen før nå. Hun har borret et par ganger Før og aldri vært noe problem. Men nå er hun i full gang med forbredelse til regulering så da må mange tenner trekkes. Synd vis denne opplevelsen har ødelagt det trygge forholdet hun har hatt til tannleger(tiltross for at har fått mange forskjellige) men de har alle vært helt fantastiske og tålmodige. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c Du kunne ha stoppet tannlegen etter tann 1 og påpekt dette med bedøvelsen. Du kjenner barnet og kunne sagt noe.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Du kunne ha stoppet tannlegen etter tann 1 og påpekt dette med bedøvelsen. Du kjenner barnet og kunne sagt noe. Ja jeg kunne vel det. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c
Merdee Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 Og hele opplevelsen var helt forferdelig. Barnet mitt har vært hos tannlege Før og aldri vært noe tull. Hun gaper og ligger rolig. Idag skulle hun trekke tre tenner og hun skrek av smerte. Jeg så at tannlegen slet litt med å få ut tennene og mulig bedøvelsen ikke virket godt nok for jeg aldri sett datteren min reagere sånn. Hun har trukket en tann før og det foregikk veldig rolig. Hun begynte jo selvfølgelig å gråte og sa det var veldig vondt. Da sa bare tannlegen surt : "nå må du ta deg sammen og slutte å gråte for nå er vi ferdig". Den dama Ga meg skikkelig dårlige vibber. Ingen empati i det hele tatt. Datteren min lå helt rolig og gapte så hun trakk jo alle tre tennene på under 10 sekunder. Håper virkelig ikke hun har fått tannlegeskrekk nå pga dette. Skjønner at tannlegen må Gjøre jobben sin men virket ikke som om hun var opptatt av tillit og trygghet. I tillegg har hun to tenner til som sjal trekkes senere. Hadde kanskje Vært en fordel å hatt noe kommunikasjon med barnet Før,under og etter prosedyren? Jobber selv med alvorlig syke barn på sykehus og fikk nettopp en bekreftelse på hvordan man ikke skal behandle små pasienter. Noen burde virkelig ikke jobbe med barn.... Hvilke erfaringer har dere med barnas tannleger? Vi har hatt flere forskjellige og aldri opplevd å bli møtt på denne måten. Anonymous poster hash: 22c65...34c Uff, stakkars datteren din! Noen burde virkelig ikke jobbe med barn nei...
Merdee Skrevet 20. april 2016 #10 Skrevet 20. april 2016 Har dere råd, så gå til en privat tannlege med ekspertise neste gang.
aanonym Skrevet 20. april 2016 #11 Skrevet 20. april 2016 Helt på siden kanskje, men jeg bare lurer på hvorfor tannlegen trekker tenner på en tiåring?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #12 Skrevet 20. april 2016 Kan jeg spørre om hvorfor hun må trekke så mange tenner?Jeg ville snakket med tannlegekontoret og bedt om at din datter aldri skal til denne tannlegen igjen. Det må de da kunne ordne. Eventuelt ringer du dager i forveien og spør hvem som er på vakt den dagen, og er det denne tannlegen, så avlyser du og ber om ny time når hun ikke jobber. Jeg ville også sendt inn en klage. Husker selv jeg støtte på en tannlege hos skoletannlegen som manglet empati og i det hele sosiale antenner. Jeg fikk ikke lov til å få bedøvelse da han ikke hadde tid til å vente på at den skulle virke! Så jeg måtte borre uten bedøvelse, og jeg har i dag stor tannlegeskrekk hvor jeg nærmest må legges i narkose før jeg lar tannlegen bare sjekke tannkjøttet... Anonymous poster hash: 6aa33...ce2
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #13 Skrevet 20. april 2016 5 åringen her fikk en "saft" før han skulle trekke. den var helt super, makan til samarbeidsvillig unge har jeg aldri sett før. Anbefaler deg å få den til din unge og. De blir rett og slett fulle, er jo noe ala vival. Ikke husker de noe etterpå heller Anonymous poster hash: 1486f...709
Love my kidz Skrevet 20. april 2016 #14 Skrevet 20. april 2016 Helt på siden kanskje, men jeg bare lurer på hvorfor tannlegen trekker tenner på en tiåring? Hvis du leser tråden, så skriver hun jo at det pga regulering. Helt normalt å må trekke en del tenner så det blir plass til å flytte på de det gjelder.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #15 Skrevet 20. april 2016 Velkommen tannlegeskrekk. Anonymous poster hash: f2a05...667
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #16 Skrevet 20. april 2016 Jeg visste at tennene måtte ut men kunne ikke lage en scene der inne med tannlegen. Jeg konsentrerte meg om å trygge datteren min med ord der jeg satt i hjørnet. Dette er skoletannlegen og hun har forskjellige tannleger hver gang. Forrige gang var det ene annen tannlege som trakk. Så har ingen oversikt over hvem som er "hennes" tannlege. Men godt å få litt bekreftelse på at dette ikke var en grei oppførsel. Er ingen hysterisk mor som pakker barnet inn i bomull. Men jeg forventer faktisk at helsepersonell behandler barn som barn. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c Da ber du om at datteren din ALDRI blir satt opp på time hos akkurat denne tannlegen igjen. Og til en eventuell neste gang ungen hyler ut i smerte, si i fra om at det ikke er normalt av barnet å gjøre og spør om bedøvelsen er kicka inn. Anonymous poster hash: 0d009...0d1
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #17 Skrevet 20. april 2016 5 åringen her fikk en "saft" før han skulle trekke. den var helt super, makan til samarbeidsvillig unge har jeg aldri sett før. Anbefaler deg å få den til din unge og. De blir rett og slett fulle, er jo noe ala vival. Ikke husker de noe etterpå heller Anonymous poster hash: 1486f...709 Tipper barnet ditt fikk dormicum 😊 bruker det en del på jobben ved f.eks brannskadeskift til barn. Men den kan ha motsatt effekt på noen barn. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #18 Skrevet 20. april 2016 Det kom kanskje ikke tydelig frem men hun må trekke mange tenner pga påsettelse av regulering. Tilsammen må tre melketenner og to permanente tenner trekkes for å gjøre plass. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #19 Skrevet 20. april 2016 Dette skjedde med meg også da jeg måtte trekke ei som ti-åring. Var en av jekslene(pga regulering). Og bedøvelsen virket helt klart IKKE! Fikk selvsagt tannlegeskrekk.. Måtte gå med regulering da, så var nødt å presse meg. Men etter fylte 18 var jeg ikke til tannlege før 21, så 27, så 30, så 33, så 39. Utrolig dumt å ødelegge livet i ettertid. For gikk med konstant gru for om jeg hadde hull. Har ikke hatt mange da. Har måttet inn pga visdomstenner. Boret 3 tenner siden ungdommen. Så det betyr ikke at tannlegeskrekk gir råtne tenner. Man er jo i stand til å pusse de likevel Men neste gang - forhør deg om hvilken tannlege, sjekk om den er myk mot barn. De finnes Anonymous poster hash: 12579...4c3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #20 Skrevet 20. april 2016 Det kom kanskje ikke tydelig frem men hun må trekke mange tenner pga påsettelse av regulering. Tilsammen må tre melketenner og to permanente tenner trekkes for å gjøre plass. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c Vet det er utenfor det du spør om, men lurer på hvorfor de trekker melketenner? Det har jeg aldri hørt om før. Det er jo de nye tennene som skal reguleres? Har selv en tiåring som skal ha regulering, men vi fikk beskjed om at de ikke gjør noe mer før om ca ett år, når melketennene har falt ut og de nye tennene har kommet frem. Anonymous poster hash: 2dfaf...3e8
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #21 Skrevet 20. april 2016 Da ber du om at datteren din ALDRI blir satt opp på time hos akkurat denne tannlegen igjen. Og til en eventuell neste gang ungen hyler ut i smerte, si i fra om at det ikke er normalt av barnet å gjøre og spør om bedøvelsen er kicka inn. Anonymous poster hash: 0d009...0d1 Ja det er helt klart. Hun skal aldri til den dama igjen. Hun har jo vært hos flere tannleger der og alle har vært helt fantastiske. Så neste gang skal jeg helt klart si fra om at hun skal ha en annen tannlege. I tillegg fikk vi komme inn en halvtime for sent så har på følelsen av at tannlegen var stresset og prøvde å hente seg inn igjen ved å stresse seg igjennom på bekostning av min datter. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #22 Skrevet 20. april 2016 Vet det er utenfor det du spør om, men lurer på hvorfor de trekker melketenner? Det har jeg aldri hørt om før. Det er jo de nye tennene som skal reguleres? Har selv en tiåring som skal ha regulering, men vi fikk beskjed om at de ikke gjør noe mer før om ca ett år, når melketennene har falt ut og de nye tennene har kommet frem. Anonymous poster hash: 2dfaf...3e8 Fordi det haster med å starte med regulering. Hun har et kraftig overbitt som plager henne når hun spiser. Samt at hun klarer ikke å lukke leppene over tennene. Så pga smerter så ønsker de å komme i gang med dette og da trekker de melketenner(jeksler) fordi det kan ta år før de faller ut av seg selv. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #23 Skrevet 20. april 2016 Fordi det haster med å starte med regulering. Hun har et kraftig overbitt som plager henne når hun spiser. Samt at hun klarer ikke å lukke leppene over tennene. Så pga smerter så ønsker de å komme i gang med dette og da trekker de melketenner(jeksler) fordi det kan ta år før de faller ut av seg selv. H.i Anonymous poster hash: 22c65...34c Ok. Ser ikke helt for meg hvordan det går an (de får jo ikke regulert de nye tennene før de kommer opp uansett?), men det gjør nok tannlegen. Anonymous poster hash: 2dfaf...3e8
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #24 Skrevet 20. april 2016 Dette kunne vært meg som 10-åring også, HI. Men den gangen ble det gjort på skoletannlegens kontor og foreldrene fikk ikke være med inn. (jeg er over 40 år). Tannlegen forklarte meg at hun skulle sette bedøvelsen, så skulle hun vente 1-2 minutter og deretter sjekke om bedøvelsen virket ved å klipe meg i leppen. Hvis det var vondt at hun klep meg i leppen virket ikke bedøvelsen, da måtte hun sette mer - sa hun. Etter siste sprøyten ventet hun maks ti sekunder før hun klep meg i leppen og spurte om jeg kjente det. Det var ordentlig vondt (hun var en hardhendt type). "Nei, det er det ikke!" sa hun og satte i gang å trekke - mens assistenten stod bak stolen og holdt meg fysisk fast... Jeg trakk tre tenner på denne måten første gang, senere to tenner til hos samme skoletannlege. Og ja, jeg fikk tannlegeskrekk. Det hjalp selvfølgelig ikke at reguleringstannlegen senere trakk en tann som ikke var løs uten bedøvelse... Måtte få ordnet tennene i narkose en gang før jeg igjen turde å gå til tannlegen - flere år etter jeg var ferdig med reguleringene. For rundt ti år siden var jeg hos en ny tannlege og skulle bore et lite hull. Han visste min forhistorie og ville derfor at jeg skulle ta bedøvelse, selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsket det. Men han overbeviste meg om at det sikkert var det beste. Det var en liten tann, det skulle kun være nødvendig med en sprøyte på utsiden. Dette var i overkjeven. Jeg hadde ingen effekt i overkjeven. Derimot ble underkjeven bedøvd! Han satte en sprøyte til. Da ble området rundt kjeveleddet bedøvd (fikk også ordentlig spreng der), men fremdeles ingen bedøvelse i overkjeven. Først ved tredje sprøyte ble jeg litt bedøvd i overkjeven. Men likevel ikke så bedøvd at jeg ikke kjente hva han gjorde med tannen. Han forstod ingenting, men journalførte det. For to år siden - i en alder av 44 fikk jeg min første bedøvelse som fungerte! Var hos atter en ny tannlege, skulle gjøre litt større jobb med en tann. Denne tannlegen brukte en helt annen bedøvelse enn det andre hadde gjort. Hun fortalte at hun mente at den de aller fleste bruker ikke er bra nok, derfor brukte hun den hun brukte på meg. Hun sa at få tannleger vil bruke den typen, for den er dyrere enn den vanlige. Hun satte én eneste bedøvelsessprøyte, og jeg var fullstendig bedøvd!!! DA forstod jeg endelig hvordan andre som faktisk blir bedøvet alltid har sagt at de ikke kjenner noenting etter en bedøvelsessprøyte. Og det var første gang i mitt liv! Jeg husker dessverre ikke navnet på hva hun brukte, men mener hun sa at det ikke var adrenalin i den hun brukte. Om jeg var deg, Hi, så ville jeg klaget på denne tannlegen til fylkeslegen (eller den som er klageinstans). En slik holdning gjør denne tannlegen din datter var hos i dag uegnet til å behandle barn!! Når barnet gir beskjed om at det er smerter, da plikter tannlegen å sjekke om bedøvelsen faktisk fungerer eller ikke! Klag!!!!! Huff, stakkars jenta di - jeg vet hvordan hun hadde det. For meg er det blitt veldig viktig å få personlig tillitsforhold til tannlegene - etter at jeg begynte å greie å gå til tannlegen igjen uten fullstendig skrekk. Jeg trengte forklaringer, jeg måtte like tannlegen som person, jeg måtte vite at det var en tannlege med veldig godt rykte for medmenneskelig/empatisk behandling av pasientene. Jeg har i stor grad nå kommet over tannlegeskrekken selv om bare lukten på venterommet fremdeles gjør at kroppen min husker frykten fra jeg var barn. Men nå greier jeg å skille mellom det som er vonde minner og det som er realitet i dag, så det går greit. Men det sier litt om hvor lenge det kan sitte i. Jeg tror også det er viktig å være åpen og ærlig med jenta. Fortelle henne at den tannlegen hun var hos i dag, h*n gjorde en dårlig jobb, at hun skal slippe å komme tilbake dit, og at dere neste gang skal finne en annen tannlege. Det er bedre at dere betaler trekkingen av de neste to tennene hos en privat tannlege hvis dere da kan ha kontroll på at det faktisk er en god tannlege jenta kommer til. Det er en billig investering fremfor de problemene hun ellers risikerer å få pga. dagens opplevelse. Sjekk nøye hvem hun skal til neste gang, og be gjerne om at det settes av litt ekstra tid slik at tannlegen får mulighet til å forklare henne nøye, berolige henne om nødvendig osv. Men vær så snill - klag på den tannlegen dere var hos i dag! Anonymous poster hash: 8e1b0...413
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #25 Skrevet 20. april 2016 Dette høres ikke bra ut! Jeg er selv tannpleier og har ikke hørt om tannleger som trekker uten at bedøvelsen virker godt nok idag, de stopper alltid og setter mer hvis det trengs! Og spesielt på barn er det jo viktig at de er smertefrie under behandling for å unngå tannlegeskrekk. Bytt tannlege! Selv jobber jeg privat, men vil ikke anbefale deg å gå privat med barnet. Tannlegene offentlig har mer erfaring med barn og riktig utstyr for dem. Samt at man slipper å betale. Dere har nok dessverre bare hatt uflaks å møtt på en dårlig tannlege. De aller fleste er veldig flinke i jobben sin! Snakk med tannlegen neste gang og si at dere hadde en dårlig opplevelse sist og at det er viktig for jenta di at bedøvelsen virker skikkelig neste gang. Jeg tar alltid til meg tilbakemeldinger fra pasienter og jobber med det som engstet dem for at de skal få en god opplevelse! Lykke til. Anonymous poster hash: 7ffad...47b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå