Gå til innhold

Urimelig av meg? (begravelse)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har nettopp mistet sitt søskenbarn som han har vært veldig knyttet til før vi traff hverandre for 8 år siden. I løpet av de 8 årene har de vært sammen en del, men jeg har aldri vært invitert (typisk gutteturer, jakt, fylla osv). Begravelsen er denne lørdagen og samboer er selvfølgelig selvskreven der. Det er 2,5 time med bil en veg til kirka og lokale der begravelsen skal foregå. Vi har tvillinger på 1,5 år og et barn på 4. Tvillingene er mammadalter så det holder og midt i sin første trasseperiode. De løper, klatrer, sutrer og hyler. Vi har ingen mulighet til barnevakt heller.

Blir det urimelig av meg å bli hjemme og sende samboer av gårde med slekt? Jeg har tatt på meg oppgaven med å bestille krans og lage snitter, som jeg sender med samboers to søstre. Men jeg synes ikke det passer med hylende og løpende ettåringer i begravelse, det blir bare forstyrrelse for alle og jeg får jo ikke gjort annet enn å løpe etter dem med fireåringen på slep. Jeg kjente heller ikke dette søskenbarnet hans, har vel truffet ham 3 ganger i løpet av de 8 årene vi har vært sammen, vanligvis da samboer var på veg ut døra til en guttetur eller noe.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: d15d4...a2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bli hjemme du :-)

Anonymous poster hash: 2716b...407
Skrevet

Hva sier mannen? Jeg tenker det er greiest å bli hjemme med ungene, I hvert fall de to små! 

Anonymous poster hash: d7c9a...79c
Skrevet

Det synes jeg høres ut som en helt grei løsning. Har mannen din gitt uttrykk for at det er veldig viktig for ham å ha deg der?

Anonymous poster hash: 6a148...695
Skrevet

Det synes jeg høres ut som en helt grei løsning. Har mannen din gitt uttrykk for at det er veldig viktig for ham å ha deg der?

Samboer er mann av veldig få ord, så han har ikke sagt noe enda, ikke vil han prate med meg om det heller (litt over en uke siden det skjedde).

Skrevet

Hmm.. Er det virkelig ingen som kan passe de? Venninne, familien din? Nabo? Hadde vurdert alle muligheter for barnepass, for å være en støtte for mannen.

Hadde ikke det funket, så hadde jeg nok blitt hjemme.. I hverstefall hadde jeg blitt med, men ikke deltatt i begravelsen, men vært der for han før og etterpå.

Anonymous poster hash: e4638...851
Skrevet

Du blir hjemme med ungene.  

Unntaket må være hvis mannen din BER deg om å bli med som støtte.  Jeg regner med at ungene heller ikke hadde noen veldig nær relasjon til den avdøde, så for dem spiller det nok ingen rolle.  

Anonymous poster hash: 4176b...535
Skrevet

Ville gjort alt jeg kunne for å skaffe barnevakt. Finnes det virkelig ikke annen familie eller venner som kan passe barna i en slik sammenheng?

Anonymous poster hash: 5695e...ab0

Skrevet

Ville gjort alt jeg kunne for å skaffe barnevakt. Finnes det virkelig ikke annen familie eller venner som kan passe barna i en slik sammenheng?

Anonymous poster hash: 5695e...ab0

Nei, i tilfelle må jeg betale for en hel dag til noen jeg kjenner lite, ca 1000 kroner. Hans mor og begge hans søstre skal dit, og mine foreldre er på reise.

Skrevet

Du blir hjemme med ungene.  

Unntaket må være hvis mannen din BER deg om å bli med som støtte.  Jeg regner med at ungene heller ikke hadde noen veldig nær relasjon til den avdøde, så for dem spiller det nok ingen rolle.  

Anonymous poster hash: 4176b...535

Barna har aldri møtt vedkommende.

Skrevet

Er det bare meg som trekker paralleller til brokeback mountain her??

Bli hjemme du, hi 😊

Anonymous poster hash: bff2d...82f

Skrevet

Er det bare meg som trekker paralleller til brokeback mountain her??

Bli hjemme du, hi

Skam deg.

Skrevet

Jeg ville blitt med om mannen ønsket det som støtte for ham, selv om jeg måtte ha tatt meg av tre hylende barn. Ville kanskje ikke hatt de med inn i kirken da.. Høres litt rart ut kanskje, og kanskje litt lite vits å bli med for å ikke være med i kirken, Men jeg tenker at det kan være godt for mannen å ha deg der uansett. Men dette kommer jo an på personligheten. I en sorg ville jeg følt meg veldig alene uten mannen min, og om mannen min hadde sørget ville han aldri i verden sagt det - men jeg ville vist at han hadde trengt meg der. 

Men om det er greit for mannen din at du heller blir hjemme, så er det jo ingenting i veien for det. De fleste vil jo skjønne det. 

Anonymous poster hash: 7ba23...673
Skrevet

Skam deg.

Tror ikke det.

Skrevet

Hvis dere ikke får barnevakt, tenker jeg at det høres ut som et veldig styr å ta med ungene i begravelsen.

Barn setter jo gjerne preg på et arrangement, enten det passer seg eller ikke, og i en begravelse hvor barna ikke har noen relasjon til avdøde eller pårørende, kan jeg ikke skjønne helt vitsen med at de skal være der.

Jeg hadde blitt hjemme. Med mindre mannen hadde gitt sterkt uttrykk for at han ville ha oss med.

Skrevet

Tror ikke det.

Tror ikke jeg heller, men den eneste det sier noe om er deg. Ja, jeg tror bare det var du som trakk den parallellen, og det var i alle fall bare du som var usmakelig nok til å nevne den.

Skrevet

Tror ikke jeg heller, men den eneste det sier noe om er deg. Ja, jeg tror bare det var du som trakk den parallellen, og det var i alle fall bare du som var usmakelig nok til å nevne den.

Det er jo snakk om søskenbarn her. Hvordan kan man trekke slik parallell? HVOR er parallellen?

Skrevet

Går det an å tilpasse duppen slik at de minste sover mens dere er i kirka? Da vi var i begravelse trillet samboer barnet vårt i søvn slik at det sovnet ei lita stund før det startet i kirka, satte vogna i gangen og satt selv på bakerste rad slik at han enkelt kunne ta seg av barnet hvis det våknet. Evt kan jo du og de minste trille ute mens de andre er i kirka så er jo du og barna der for mannen din resten av dagen. Tenker det er godt å ha de aller nærmeste rundt seg på en slik dag.

Anonymous poster hash: 4905f...935

Skrevet

Går det an å tilpasse duppen slik at de minste sover mens dere er i kirka? Da vi var i begravelse trillet samboer barnet vårt i søvn slik at det sovnet ei lita stund før det startet i kirka, satte vogna i gangen og satt selv på bakerste rad slik at han enkelt kunne ta seg av barnet hvis det våknet. Evt kan jo du og de minste trille ute mens de andre er i kirka så er jo du og barna der for mannen din resten av dagen. Tenker det er godt å ha de aller nærmeste rundt seg på en slik dag.

De sover ikke lenger dupp, dessverre, og hater å trilles i vogn i våken tilstand. Så alternativet blir da å stå på utsiden både ved kirka og ved lokale. Synes det er respektløst å ha hylende barn inn i lokale der det skal avholdes taler for en som døde alt for ung, mimres, gråtes og generelt være ro. To unger som klyver på bordene, trasser og sutrer har ingenting der å gjøre. Hvis vi blir gående utenfor kirka og middagslokale, hvor skal vi da spise og hva er da poenget med å være med? Blir jo utrolig slitsom dag for meg og barna, i tillegg til 4 timers reisevei totalt. Men jeg er kanskje egoistisk som tenker slik.

Skrevet

Nei, du er ikke egoistisk. Får dere ikke barnevakt, så har de ikke noe der å gjøre. Hadde heller ikke tatt med to barn på 1,5år i en begravelse.. Det forstyrrer mer enn et gjør godt. Så lenge mannen din skjønner at du er der for han, men at det er praktisk vanskelig å ha dem med, så er det jo greit.

Hva sier resten av familien?

Skrevet

Nei, du er ikke egoistisk. Får dere ikke barnevakt, så har de ikke noe der å gjøre. Hadde heller ikke tatt med to barn på 1,5år i en begravelse.. Det forstyrrer mer enn et gjør godt. Så lenge mannen din skjønner at du er der for han, men at det er praktisk vanskelig å ha dem med, så er det jo greit.

Hva sier resten av familien?

Har fått reaksjoner på at jeg kanskje er egoistisk som ikke vil dra. Derfor spør her på forumet.

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke er urimelig i det hele tatt. Bli hjemme med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 5d427...30b
Skrevet

Nei det er hverken urimelig eller egoistisk. For meg hadde det vært uaktuelt å bli med uten barnevakt, da blir det jo uansett mer til bry og forstyrrelse enn til støtte for mannen. Du får jo ikke vært der for ham uansett når du har hendene fulle med de små.

Men jeg hadde sagt til mannen at jeg kunne være med hvis vi skaffet barnevakt, for hvis min mann hadde syntes det hadde vært verdt det så hadde han helt klart hatt et stort behov for å ha meg der. (Han er ganske sparsom...)

Anonymous poster hash: 57703...6ca
Skrevet

De sover ikke lenger dupp, dessverre, og hater å trilles i vogn i våken tilstand. Så alternativet blir da å stå på utsiden både ved kirka og ved lokale. Synes det er respektløst å ha hylende barn inn i lokale der det skal avholdes taler for en som døde alt for ung, mimres, gråtes og generelt være ro. To unger som klyver på bordene, trasser og sutrer har ingenting der å gjøre. Hvis vi blir gående utenfor kirka og middagslokale, hvor skal vi da spise og hva er da poenget med å være med? Blir jo utrolig slitsom dag for meg og barna, i tillegg til 4 timers reisevei totalt. Men jeg er kanskje egoistisk som tenker slik.

Tenker det kommer helt an på hvordan familien er. I vår familie er det en selvfølge at barna er med på slike tilstelninger og vi ville nok fått spørsmål om barna ikke var med. Min erfaring er at barna koser seg og er blide og fornøyde og får masse oppmerksomhet da det er både besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn +++ som er med å passe på og leke med de. Er det ikke vanlig i deres familie å ha med barn er det gjerne ikke lagt tilrette for det og da blir det slitsomt både for store og små. Gjør det som passer best for dere og familien deres ved slike tilstelninger. Snakk med mannen din og kanskje svigermor for å høre hva som er forventet. Er ikke noe artig å ha med små barn hvis de er uønsket. Samtidig er det leit for mannen din å ikke ha dere med hvis alle andre har med barn.

Skrevet

Tenker det kommer helt an på hvordan familien er. I vår familie er det en selvfølge at barna er med på slike tilstelninger og vi ville nok fått spørsmål om barna ikke var med. Min erfaring er at barna koser seg og er blide og fornøyde og får masse oppmerksomhet da det er både besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn +++ som er med å passe på og leke med de. Er det ikke vanlig i deres familie å ha med barn er det gjerne ikke lagt tilrette for det og da blir det slitsomt både for store og små. Gjør det som passer best for dere og familien deres ved slike tilstelninger. Snakk med mannen din og kanskje svigermor for å høre hva som er forventet. Er ikke noe artig å ha med små barn hvis de er uønsket. Samtidig er det leit for mannen din å ikke ha dere med hvis alle andre har med barn.

Jeg kan ikke forlange at sørgende mor eller tante skal leke med barna mine mens de sørger. De er jo ikke der for å leke, kose seg og ha det morsomt, det er et ganske ungt menneske som er dødt, og ikke noe hyggelig. Enebarn til samboer tante slik at hun ikke har noen igjen etter dette. Jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig i hans familie, men har fått inntrykk av et par stk mener jeg er egoistisk. De kommer ikke ta med barn selv, og har ordnet barnevakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...