Gå til innhold

Svigermor fornærmet igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjeeelp! Hva med å fatte seg i korthet? 

Anonymous poster hash: f9329...2a7

Nei, hadde jeg gjort det hadde ikke du blitt irritert... :P

Beklager å måtte ilegge deg den ekstra søndagstreningen det er å scrolle et sekund eller to ekstra ;)

Ingen trenger å lese det som ikke vil :)

Anonymous poster hash: e83b7...e6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oioioi... Hadde min svigermor gjort alt det hadde jeg bare slengt henne til h****** og aldri sett hun igjen med MINDRE hun har planer om å respektere, ikke så enkelt men vis det er det som skalt til får at jeg hadde fått fred i sjelen så hadde jeg vært villig til å gjort det

Anonymous poster hash: 7a2a6...d76

Skrevet

Litt av en svigermor! Jeg hadde aldri godtatt å bli behandlet på den måten, både av mann og hans mor. Uholdbart. Hva hvis det var andre veien, din mor som overkjørte alle hans grenser, hadde han syntes det hadde vært greit??? Nei vet du hva, her må øyne åpnes.

Anonymous poster hash: 9025b...311

Skrevet

Hvordan gikk det Hi? Har jo v dårlig tro på at mannen din bryr seg nevneverdig om hva folk på dib mener når det at hans egen søster ikke orker sin mor ikke er en vekker for han, men man kan jo håpe dere fikk en konstruktiv samtale

Anonymous poster hash: 2c165...88d

Skrevet

Det bør være en vekker for ham når hans vridde lojalitet til sin uforskammede mor er i ferd med å ødelegge hans egen familie. Vil han virkelig heller gjøre barna sine til skilsmissebarn enn å si fra når hun så tydelig (og provoserende) tråkker over grenser?

Anonymous poster hash: 748ce...186

Skrevet

Hjelpes. Er ikke psykolog, men enig i hun som antyder personlighetsforstyrrelse over. Ikke nok med at denne kvinnen mangler manerer og sosiale antenner, hun har store utfordringer i forhold til grenser mellom seg selv og andre. Stakkar mannen din som har slitt med dette gjennom hele oppveksten.

Er vel noe drastisk å gå fra ham pga steingal svigermor. Ville lest meg opp, ev fått time hos psykolog. Ikke fordi det er noe galt med deg, men for å få synspunkter og taktikker for å takle denne dama.

Lurer veldig på hvordan hun fungerer ellers, har hun vært i jobb fex?

Skrevet

Jeg liker ikke svigermødre

Anonymous poster hash: 608d1...ed8

Skrevet

Jeg synes det er feil å gå fra mannen og bryte opp stabiliteten for barna på grunn av svigermor, uansett hvor ille hun er. Mange som har det vanskelig med svigermødrene/sine mødre. Problemet her er at mannen ikke er på din side! At mannen din setter moren sin foran dere er veldig leit. Og særlig når hun er helt ekstrem! Dette er vilt, drøyt, sykt! Hun ødelegger deres familieliv! Jeg synes det er veldig dumt å gå fra mannen når dere har barn, og ville prøvd alt annet først. Men hvis ikke noe endrer seg: jeg hadde aldri holdt ut! Men det verste ville vært at mannen behandlet meg sånn. Du så ikke noe av dette før dere fikk barn? Han virker jo helt tilbakestående (unnskyld, men så opprørt her!) som godtar dette og til og med holder med henne!

Synes du kanskje skal vise han tråden, kanskje han forstår hvor ut på jordet moren (og han) er.

Man kan være glad i noen uten at man lar de ødelegge familien sin. Ærlig talt.

Kan være vanskelig å gjøre noe med svigermor (hvis ikke hun roer seg om mannen din setter foten ned). Den som må ta seg sammen her er mannen din!

Hun er så drøy at hvis hun bodde i nærheten og kom hele tiden hadde vi flyttet!

Håper dere finner en løsning, for det er ikke kjekt for barna om dere går fra hverandre. Men situasjonen virker uutholdelig som den er nå.

Anonymous poster hash: 74eef...d07

Skrevet

Jeg kortet ned hovedinnlegget ditt, Hi, tok bort alle eksemplene på hvordan din svigermor oppfører seg. Din svigermor oppfører seg som en forvokst drittunge som skriker etter oppmerksomhet, hvis hun ikke får alt som hun vil og alt hun vil, da trasser hun verre enn en unge i trassalderen. Hun tøyer tydeligvis helt bevisst grensene dine/deres, hun overhører høflige anmodninger om å ta hensyn - hun gjør det med vilje. Hvorfor? En ting er at jeg tror hun prøver å vise deg at hun har mer makt enn deg, men jeg tror hun tester mannen din for å se hvor mye han tåler. Hun har nok aldri klippet navlestrengen etter at han ble født. Hun oppfører seg som om det er hun som er sjefen i sønnens hus. Og dessverre så gjør hun det med din manns velsignelse slik det er i dag :/ Når din mann ikke setter foten ned, da gir han sin mor beskjed om at han synes det er helt greit at moren tråkker på deg og hans regeler, at hun driter i å ta hensyn til deg, at hun stjeler, lyver og tar seg til rette. Hun gjør det med hans tillatelse. Og da viser han at heller ikke han respekterer deg. Og hvorfor skulle svigermor respektere deg når din mann ikke gjør det, Hi? For din mann synes det er helt greit at svigermor behandler deg med null respekt...

Hovedproblemet ligger, etter min mening, i det du skriver i slutten av innlegget ditt:

Det er ikke rart mannen din føler situasjonen er vanskelig. Selvfølgelig er han glad i henne.

Men hvorfor synes han det er så vanskelig at hun skal "få beskjed" når hun er på besøk hos dere? Mener han det er greit at hun behandler deg som en dritt innimellom og at hun gjør det som om hun var en trassig unge bare på pur f..., hun gjør det fordi hun vet det ikke får noen følger? Mener din man at det er greit at du (og dere) ikke skal respekteres i deres eget hjem?

Eller føler mannen din det er vanskelig fordi han er konfliktsky og ikke ønsker eller tør sette ned foten overfor sin mor?

Jeg tror det går på det siste...

Han mener at du har problemer med å takle besøk fra henne. Men synes han virkelig det er så rart når hans mor tar så null hensyn til deg, Hi? Ta eksemplet med at du høflig har bedt dem om å bruke et annet bad slik at du skulle få deg noen ytterst få timer med søvn... Synes din mann virkelig det er rart du har problemer med å takle at hun istedenfor å bruke det andre badet velger å ikke bare bruke det badet som ligger nærmest der hun vet du sover, men også at hun velger å bruke ekstra lang tid på badet OG snakke høyt og synge der? Synes din mann virkelig at det er rart du reagerer på en slik hensynsløshet??

Om han gjør det, da er han dessverre like hensynsløs som sin mor. Er det slik han ønsker å vær? Mener han ikke at du har rett til å bli behandlet med litt mer respekt og omtanke i ditt eget hjem? Ser han ikke hvilke signaler han gir deg når han aksepterer morens uakseptable oppførsel?? Han sender deg signaler om at du ikke er verdt noe. Og han gjør det til og med så tydelig at du nå har begynt å vurdere skillsmisse for å slippe å bli behandlet som en dritt i ditt eget hjem...

Du og mannen har snakket om det mange ganger. Han mener at det bare er du som "må ta deg sammen". Hvis han helt seriøst mener det han sier der, da viser jeg til det jeg nettopp skrev, da er mannen din akkurat like respektløs mot deg som det hans mor er.

Han vil ikke se noe galt i oppførselen til moren. Ville mannen synes det var greit om noen andre kom inn i deres hjem, behandlet deg som en dritt, med null omtanke og omsorg, bare full av manglende respekt? Ville han synes det var greit at andre tok seg tilrette og gjorde ting med deres hus eller dere barn som dere selv ikke ønsket? Ville han virkelig synes det var greit at andre stjal fra dere? Og løy for dere?

Om mannen din virkelig mener det, da er det vel ikke noen annen mulighet enn skillsmisse.

Hvordan ønsker mannen din at du og han skal ha det? Skal dere føle dere elsket? Trygge? Respekterte? Synes han at dere begge fortjener omsorg? Synes han at det skal gjelde generelt, eller mener han at du/dere ikke har krav på respekt i deres eget hjem engang? Hvordan ville han ha taklet det om noen andre kom inn i huset, tok null hensyn til ham, gjorde ting med han, deg og barna som han hadde sagt ikke var greit, at noen viste null omtanke for ham og hans behov? Hadde han akseptert det? Hadde han akseptert det hvis det var noen av din familie som i overført betydning hadde kastrert ham i hans eget hjem?

Hvis mannen din ønsker en fremtid med deg og barna som en familie, da må han begynne å vise at du og han er et lag. Han må vise at han er glad i deg og respekterer deg ved å stå på din side og begynne å stå opp mot sin mor og stille krav til henne. Kan hun ikke oppføre seg i deres hjem, da må han gi henne beskjed om at hun ikke er ønsket der hvis hun ikke kan oppføre seg normalt høflig. Da kan dere besøke henne hjemme hos henne. Om hun også der behandler deg, Hi, respektløst, da må mannen også der være helt tydelig - han aksepterer ikke at hans mor behandler hans kone så dårlig og respektløst. Enten oppfører hun seg, ellers blir det mindre og mindre besøk også.

AT mannen din synes dette er forferdelig vanskelig, det er derimot ikke vanskelig å forstå. Han er selvfølgelig glad i sin mor og ønsker ingen konflikt. (Konflikskye personer ønsker gjerne ingen konflikter, men nekter i det lengste å se at de skaper mange større konflikter ved å ikke ta konfliktene før de blir for store ;) ).

Han mor har tydeligvis en eller annen form for problemer. Om hun bare er barnslig, umoden og hensynsløs eller om det f.eks. er en personlighetsforstyrrelse, det betyr egentlig ikke noe - din mann kan likevel ikke akseptere at hun behandler hans kone slik i deres hjem (eller ellers). Det at moren har en så vanskelig personlighet, det gjør det selvfølgelig vanskeligere. Men det krever også at han blir helt tydelig. Han kan ikke pakke noe inn, han kan ikke gå om grøten!

"Mamma, i helgen ba Tone deg om å bruke badet oppe slik at hun kunne få et par times søvn. Du valgte istedenfor å bråke ekstra mye på badet nede. Det er heller ikke første gangen dette skjer. Det er uakspetabelt. Heretter forventer jeg at du respekterer de reglene som er i vårt hjem. Samme med...." og så kan han ta de andre episodene, at hun tar med seg ting uten å spørre, at hun klippet jenta uten deres tillatelse osv.

HAN må være tydelig. Han må være overtydelig slik at moren forstår at hun ikke vil komme noen vei med å bryte reglene senere. Og gjør hun likevel det, da må han være så tøff at han spør henne direkte "hvorfor respektere du ikke de reglene som gjelder i vårt hjem?"... og om hun ikke gir et ordentlig svar (dvs. legger seg flat) så er det faktisk på tide å be henne reise hjem, fordi HAN ikke aksepterer at han, du eller barna ikke blir behandlet på en ordentlig måte i deres eget hjem.

Mannen din må vise at han velger deg, HI. Og mener han fortsatt - etter å ha lest denne tråden - at det er du som er problemet, Hi... da er det lite trolig om parterapi vil åpne øynene hans nok til at dere vil få til ekteskapet.

Det mannen bør huske på, det er at han ikke velger sin mor bort ved å bli tydelig. Heller ikke om han en dag ender med å si at hun ikke er velkommen i deres hjem er det han eller dere som velger henne bort. Det eneste du og han krever av henne er at hun oppfører seg normalt høflig og at hun respekterer dere og deres hjem. Om HUN velger å ikke oppføre seg, da er det HUN som velger bort dere!

Det kan kanskje også være lurt å ta noen samtaler med fagpersoner for å få støtte i hvordan takle og konfrontere hans mor. Den prosessen kan være tøff for mannen din. Men er han ikke villig til å bli tydelig, da kan det bli mye tøffere i form av at han mister familien.

All respekt for at dette er en vanskelig situasjon for din mann - men null respekt for måten han behandler deg, Hi, i denne situasjonen!

Anonymous poster hash: e83b7...e6c

Dette!

Anonymous poster hash: 74eef...d07

Skrevet

Kjære alle gode dere.

Tusen takk for all støtte og alle svar.

Min mann ser nok morens problemer.

Jeg vet han har snakket med henne i forbindelse med andre i slekten som hun durer i vei på.

Men han føler vel at her i hjemmet bør hun få ha en slags.. Vet ikke hva jeg skal kalle det.. Aksept på å få gjøre som hun vil?

Han mener at hun ikke kan endres, men at jeg må ta meg sammen.

Han er nok mer sår enn han vil ut med, men å få beskjed fra han at det er jeg som har store problemer og at jeg må jobbe med meg selv og godta at hun bare er sånn - Det sliter jeg med..

Jeg har forsøkt med sinne mot han og tømt frustrasjonen på han.

Jeg har forsøkt å snakke med svigermor.

I går når jeg snakket med mannen min om dette, så spurte jeg han om det var noe han tenkte moren kunne forbedre seg på.

Han svarte bare at han er skikkelig lei at det bestandig blir konflikter, og at det bare er med moren hans jeg er sur.

Så gikk han å la seg på gjesterommet.

Jeg når overhodet ikke inn til han.. Og det er det som er vanskeligst.

Anonymous poster hash: b9512...160

Jeg vet akkurat hvordan du har det, har akkurat det samme problemet selv med min svigermor! Alt vi krangler om omhandler ho, og veldig ofte blir det snudd på meg at det er jeg som må "godta" og bli overkjørt og tråkket på. Jeg forstår også din tankegang om å gå ifra mannen pga ho, jeg har vært inne på den tanken selv, noe jeg tror er normalt når man føler man ikke får støtte i situasjonen av partneren sin... 😕

Har dessverre ingen gode tips til deg, men ikke la ho vinne ved å gå ifra han og sender deg en trøsteklem! ☺

Anonymous poster hash: 62d85...5c1

Skrevet

Kan du alliere deg med søsteren hans (svigerinnen)? Kan hun snakke med mannen din siden han tydeligvis ikke ser problemet?

Kanskje det hjelper hvis det kommer fra noen 'utenfra'..?

Skrevet

Som så mange andre sier, problemet er ikke svigermor...men mannen din....

Anonymous poster hash: d453f...c40

Skrevet

Jeg synes som mange andre sier at det er faktisk mannen din som er problemet her. Han ser at partneren blir tråkket på og ikke får den respekten hun fortjener, men sier at det er partnerens feil? Gale familiemedlemmer har alle familier rundt om i Norge, men når partneren ikke støtter en og prøver ikke å finne løsninger da er det noe veldig-veldig feil.

Min svigermor er i teorien en ålreit dame, men hun har iblant bjeffet litt for høyt på meg - blir jo fort litt "kultursjokk" selv om vi begge er etniske nordmenn. Men mannen har alltid støttet meg og gitt svigermor beskjed om hvor skapet skal stå når hun har begynt å yppe seg.  

Anonymous poster hash: 505e0...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...