Gå til innhold

Menskopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har anskaffet meg en menskopp og er veldig positivt innstilt til dette.

Men utenom bruksanvisningen, dere som KAN dette her, noen gode tips og råd før jeg hiver meg uti det? Vil inngå feilbruk og skuffelse

Anonymous poster hash: f3080...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt på samme sted. Kjøpte en menskopp for noen måneder siden og er veldig positiv til å prøve. Jeg mistet plutselig mensen, så har ikke noen gode erfaringer å dele. Men det er masse å lese på nett, videoer på youtube. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9547e...c92

Skrevet

Nei, det er egentlig bare å brette og stappe. Du finner din egen teknikk.

Anonymous poster hash: c2507...1c6

Skrevet

Noen merker å anbefale? Har kjøpt en jeg fant på er hypermarkedet i Spania, carrefour, men vi får se om det kanskje heller lønner seg å kjøpe en av de kjente merkene der ute.

Jeg skal prøve i dag, så får vi se.

Skrevet

Jeg har to typer, men Mooncup er min favoritt.

Anonymous poster hash: c2507...1c6

Skrevet
Skrevet

Dette vil jeg prøve. Hvor har dere kjøpt deres?

Anonymous poster hash: 2d941...086
Skrevet

Det kan ta litt tid å finne den brettemetoden som fungerer best for deg. Det er mange varianter å prøve. Vær forberedt på at det kan være litt lekkasjer i starten inntil du blir helt trygg på hvordan den skal sitte, så jeg ville hatt på et truseinnlegg eller bind i tillegg i starten inntil du blir sikker på at du får satt den skikkelig inn og at det blir tett. Når du har den ute og skyller den, så er ihvertfall min kopp sånn at den er lettere å sette inn når den ikke er varm, så jeg skyller min i litt kaldt vann, for da blir den stivere og "popper" lettere ut. Om det ikke står at den skal kokes i bruksanvisningen, så ikke kok den. Min skal ikke kokes, jeg bare vasker den med håndsåpe og vann og gnir den med litt sprit og lufttørker den, og den har holdt seg fint i snart 10 år. 

Skrevet (endret)

Akkurat det Himmel og hav sa.

Jeg har en mooncup som er snart ti år og like fin. Min hadde en sånn stilk-greie som jeg ikke likte, den kan fin klippes av. Og så har jeg en sammenleggbar knall rosa i "reiseetui" som jeg kjøpte i Spania, den bor fast på hytta og er reserve.

Endret av amandine
Skrevet

Jeg har mooncup og luna cup. Mooncup får man kjøpt på butikkene Røtter, luna cup kjøpte jeg på nettsiden deres i Tyskland. Kan ablefale å kjøpe pakke med to ulike størrelser. Bruker ulik bretteteknik, må prøve seg frem, åpner den seg ikke prøv en Anne bretteteknik, finnes masse videoer på YouTube.

Tips fra meg er alltid å vaske den, at den er våt når du fører den inn.

Nesten så jeg gleder meg til mensen nå. Så mye mindre søl. Jeg blør mye og blør ut sengetøy og klær.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 511a0...bef

Skrevet

Etter et par dager på prøve, er jeg 80% kjempefornøyd men 20% frustrert og litt lysten på å gi opp. Skjønner dette har sin læreperiode, og greier, med mer eller mindre eleganse, å fanden godt på plass, har faktisk gått med den heeeele dagen uten lekkasje eller ubehag, MEN, så var det å då den ut da... Trykker med musklene, drar i stilken og prøver å klemme den så vakuumet slippes. Men det gjør det ikke. Føler den sitter som en sugekopp og at jeg drar livmorhalsen i prolapsposisjon!!! Hva gjør jeg galt??

Skrevet

Etter et par dager på prøve, er jeg 80% kjempefornøyd men 20% frustrert og litt lysten på å gi opp. Skjønner dette har sin læreperiode, og greier, med mer eller mindre eleganse, å fanden godt på plass, har faktisk gått med den heeeele dagen uten lekkasje eller ubehag, MEN, så var det å då den ut da... Trykker med musklene, drar i stilken og prøver å klemme den så vakuumet slippes. Men det gjør det ikke. Føler den sitter som en sugekopp og at jeg drar livmorhalsen i prolapsposisjon!!! Hva gjør jeg galt??

Prøv å klem litt på den, så slipper vakuumet mye enklere 👍🏻 brukte litt tid på å få vekk vakum uten å søle noe, men når du finner den teknikken som passer deg går det hele mye bedre skal du se 😃

Anonymous poster hash: 4011c...7fe

Skrevet

Som hun over skriver, klem den litt sammen så slipper den vakuumet. Når jeg tenker meg om lurer jeg på om jeg ikke klemmer og vrir den ut på en måte?

Skrevet

Og der gikk jeg på en smell og bestilte meg ladycup... 🙈

Anonymous poster hash: ec2e5...9c5

Skrevet

Det er det lureste du har gjort i dag! Tamponger er som å dytte en tørr, absorberende bomullsdott for å kultivere bakterier i skjeden.

Skrevet

Det er det lureste du har gjort i dag! Tamponger er som å dytte en tørr, absorberende bomullsdott for å kultivere bakterier i skjeden.

Pga det de tror er endometriose så kan jeg ikke bruke tamponger, håper jeg kan bruke denne :) Har vanvittige smerter under mensen, bruker jeg tampong klarer jeg ikke sitte engang.

Skrevet

Og der gikk jeg på en smell og bestilte meg ladycup... Anonymous poster hash: ec2e5...9c5

Pga det de tror er endometriose så kan jeg ikke bruke tamponger, håper jeg kan bruke denne :) Har vanvittige smerter under mensen, bruker jeg tampong klarer jeg ikke sitte engang.Anonymous poster hash: ec2e5...9c5

Har aldri hatt så mye sopp og infeksjoner som da jeg brukte tampong. Har lagt min elsk på menskopp som ikke tørker ut vaginaen.
Skrevet

Mange gode tips over.

Jeg bruker også å vri den litt etter innsett for å få ordentlig vakuum.

Skrevet

Jeg tar pekefingeren litt opp langs siden av koppen samtidig som jeg klemmer litt nederst på beholderen med tommel og langefinger. Da slipper vakuumet og jeg har et støtt og godt grep på koppen. Det er lettest å få det til mens man sitter på do, synes jeg. 

Skrevet

Etter et par dager på prøve, er jeg 80% kjempefornøyd men 20% frustrert og litt lysten på å gi opp. Skjønner dette har sin læreperiode, og greier, med mer eller mindre eleganse, å fanden godt på plass, har faktisk gått med den heeeele dagen uten lekkasje eller ubehag, MEN, så var det å då den ut da... Trykker med musklene, drar i stilken og prøver å klemme den så vakuumet slippes. Men det gjør det ikke. Føler den sitter som en sugekopp og at jeg drar livmorhalsen i prolapsposisjon!!! Hva gjør jeg galt??Anonymous poster hash: f3080...77f

Jeg har lest at man ikke skal dra i stilken jeg, men heller forsøk å klemme ut vakuumet nederst. Eller prøv å føre fingeren lenger opp langs koppen slik at vakuumet slippes. Også prøv å slapp av:) Øvelse gjør mester

Les dette: http://menskopp.org/smpogsvar.html

Skrevet

Men for oss som blør mye.. har prøvd menskopp, men innen jeg har fått tømt, skylla og satt på plass igjen så har det rent ganske mye, og jeg selv er full av gris på hender.. det vil jo komme en goooooood del i trusa om jeg ikke bruker bind.. og da er jo hele vitsen vekk..

hvordan gjør dere andre det?

(Er snakk om at jeg blør gjennom rosa og grønn tampong + bind i løpet av en time)

Anonymous poster hash: b376b...e3e

Skrevet

Har bestilt og gleder meg til å prøve! Fy flate så deilig det blir hvis jeg kan slippe bind!

Ville helst ha fått røska ut alt inventaret, men får nok ikke det innvilget...

Anonymous poster hash: 0a839...c5b

Skrevet

Latterlig pris på den "originale". Hvis du tenker å prøve og ikke vil ut med så mye penger, anbefaler jeg de som de selger på Ebay. Kjøpte i to forskjellige størrelser derfra for to år siden, har de enda og de ser akkurat like ut som da jeg kjøpte. Betalte 15kr stk...

Anonymous poster hash: d226e...8d2

Skrevet

Tusen Takk, alle sammen! Er veldig motivert til å få der her til å funke. Det er en så utrolig genial oppfinnelse!!!!

Skrevet

Men for oss som blør mye.. har prøvd menskopp, men innen jeg har fått tømt, skylla og satt på plass igjen så har det rent ganske mye, og jeg selv er full av gris på hender.. det vil jo komme en goooooood del i trusa om jeg ikke bruker bind.. og da er jo hele vitsen vekk..

hvordan gjør dere andre det?

(Er snakk om at jeg blør gjennom rosa og grønn tampong + bind i løpet av en time)

Anonymous poster hash: b376b...e3e

Jeg bretter litt dopapir og putter mellom beina mens jeg skyller. Så passer jeg på å tørke meg godt med papir etter at koppen er satt inn igjen.

Anonymous poster hash: 00061...92a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...