Gå til innhold

Vanlig med syning etter dødsfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på syning i dag. Er dette vanlig? Jeg syns det er helt makabert og ser ikke meningen med det....

Anonymous poster hash: 3f2be...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke vanlig i min familie. Farfaren til min mann døde nylig, og da var det syning i kirka dagen før begravelsen. Vi dro ikke siden vi ikke ønsket å se han, hadde opplevd det som svært ubehagelig...

Anonymous poster hash: ca381...8e4
Skrevet

Minnestund kalles det her. 

Da får pårørende gå inn, gjerne i sykehuskapellet, og tenne lys og se den døde for siste gang. 

Jeg valgte å la det være da det var aktuelt med mine besteforeldre, men mange synes det er viktig og naturlig. 

Anonymous poster hash: f5d69...5b8
Skrevet

Jeg har opplevd det to ganger. Første gang med mormor, da var jeg 10 år. Andre gang var det farmor, da var jeg 16.

Syntes det var veldig fint å få se dem en siste gang. Få en bekreftelse på at de virkelig var døde. Jeg syntes ikke det var noe makabert eller unaturlig over det.

Anonymous poster hash: 31895...ad7

Skrevet

Jeg har sett mormor i åpen kiste i kapellet. Pappa døde på sykehus. Så han rett etter døden hadde inntruffet og etter de hadde stelt han. Angrer ikke på at jeg så han etter han var stelt, han så så fredelig ut. Jeg kunne også se morfaren min, men da valgte jeg å ikke gjøre det. Så i min familie er det normalt med syning.

Anonymous poster hash: 0c668...e5d

Skrevet

Det er ikke vanlig her (oslo-området), men en kollega fra Bergen sier at det er vanlig der. Men han er over 60, så vet ikke om det stemmer lenger.

Skrevet

Det er vel opp til hver enkelt vil jeg tro.

Jeg valgte å se pappa, for å legge ved et brev og en sang fra min datter. Men også for å ta siste farvel.

Nå jobber jeg på gamlehjem så døden for meg er ikke skummel. Jeg ser de døde og er med på stell. Har jeg hatt god kontakt med noen av de eldre så vil jeg gjerne ta et siste farvel.

Ingenting makabert med det

Anonymous poster hash: 08eb4...932

Skrevet

Jeg 8g mine søsken var og så mamma i kirkekapellet hun så så fredelig ut, er veldig glad for at jeg fikk sakt Hade til henne. Men det er noe alle må føle på om de orker

Skrevet

Vanlig i vår familie

Anonymous poster hash: cbddc...62d

Skrevet

Jeg har aldri vært med på det, tror kanskje ikke det er så vanlig her jeg bor. Eneste personen jeg har sett død er faren min, og det var rett etter at han døde på sykehuset.

Hvis ikke du vil, så lar du det være er nå min mening

Anonymous poster hash: 1b43b...9ea
Skrevet

Det er ikke vanlig her (oslo-området), men en kollega fra Bergen sier at det er vanlig der. Men han er over 60, så vet ikke om det stemmer lenger.

Jeg bor i Oslo, men er opprinnelig fra Nord-Norge. Min opplevelse er at det er vanlig begge steder, og har vært på minnestund begge steder.

Til HI: Det er en ting å gjøre, og ikke makabert i det hele tatt. Jeg opplever det litt slik som dette: Når en man er nær dør er det en merkelig trøst i å se at vedkommende ligger der. Det er egen ro over kroppen som ikke kan forklares. Man kan få tatt farvel på i tankene på en helt spesiell måte.

Anonymous poster hash: 12ff5...6fa

Skrevet

Bor på Vestlandet. Her er det vanlig, jeg har sett både en venn som døde da vi var ungdommer, og alle besteforeldre. Jeg synes det er en fin stund:-)

Anonymous poster hash: fc2cb...272

Skrevet

Jeg bor i Oslo, men er opprinnelig fra Nord-Norge. Min opplevelse er at det er vanlig begge steder, og har vært på minnestund begge steder.

Til HI: Det er en ting å gjøre, og ikke makabert i det hele tatt. Jeg opplever det litt slik som dette: Når en man er nær dør er det en merkelig trøst i å se at vedkommende ligger der. Det er egen ro over kroppen som ikke kan forklares. Man kan få tatt farvel på i tankene på en helt spesiell måte.

Men minnestund er vel ikke det samme som syning?

Skrevet

Mamma døde da jeg var 17, for 4 år siden, og jeg turte ikke å ta på henne, men jeg så henne dagen hun døde og 3 dager etterpå. Veldig glad jeg gjorde det. Hun var supersøt.så ut som om hun sov. Har ikke vært i noen andre begravelser

Skrevet

Men minnestund er vel ikke det samme som syning?

Det kalles minnestund enkelte steder. Jeg mener uansett det at man kommer inn i et rom og ser den døde etter at vedkommende er stelt.

Greit nå??

Skrevet

Det er nokså vanlig ja, i den forstand at det er tradisjon mange steder i landet.

Hvorfor skal du gå på syning hvis du ikke ser poenget? Det er jo bare rar oppførsel.

Anonymous poster hash: 4c6a2...2a9

Skrevet

Husker at det var vanlig på åttitallet, nordvestlandet. Jeg var vel rundt 12 og ble dratt med for å se farmor som hadde vært på sykehjem før hun døde. Kapellet på sykehjemmet var mørkt og nitrist, og jeg grudde meg skikkelig. Følte meg trygg likevel, for jeg var sammen med mine foreldre, tanter og søskenbarn. Vi var en stor familie.

Lettelsen ble stor da jeg så farmor. Kan ikke forklare det, men hun var så vakker! Jeg hadde aldri sett henne så fin noen gang...

Så for meg ble det et fint minne.Det tok bort noe av redselen for døden generelt. Snakket for litt siden med min kusine, som er litt eldre. Det var godt å høre at hun har det samme minnet fra opplevelsen.

Men hi, det kan være mange gode grunner til at du ikke ønsker å se den døde, og heller huske han som han var.

Hvis du ikke vil, lar du bare vær.

Anonymous poster hash: c2a6f...8c1

Skrevet

Vanlig der jeg kommer fra, på ,Helgeland.

Skrevet

Det kalles minnestund enkelte steder. Jeg mener uansett det at man kommer inn i et rom og ser den døde etter at vedkommende er stelt.

Greit nå??

Du trenger ikke å bli sur. Det var bare et enkelt spørsmål fordi jeg rett og slett lurte, fordi jeg har vært i flere minnestunder, men det har aldri vært syning da

Skrevet

Vanlig i både min og mannens familie.

Anonymous poster hash: 033e7...0ea

Skrevet

Vanlig i min familie her i Ålesundsområdet. Har sett både besteforeldre og oldemor. Var fine opplevelser.

Anonymous poster hash: 70fe6...238

Skrevet

Veldig vanlig i Rogaland.

Skrevet

Det er helt opp til hver enkelt det. Her har vi pleid å se avdøde, om de har vært pene. Jeg har sett alle. Barna har sett alle, utenom moren min. Hun var ikke "pen". Synes en får sagt farvel på en god måte. Barna klappet bestefaren sin på kinnet. Ene gav han en klem. De gjorde samme på oldemoren sin. Har sett både besteforeldrene mine og foreldrene mine. Synes det gir ro å se hvor fredelige de er da. Ingen av barna har sagt noe om at de synes det er skummelt. Bare trist. Minste var vel 6 år ene gangen.

Vi har pleid å ha åpen kiste i bisettelsen. Hver enkelt får en liten stund hver inne med avdøde. De som ikke vil se, venter da ute og kommer inn når lokket har blitt lagt på

Anonymous poster hash: a4512...b13

Skrevet

Bor forresten ved mjøsa

Anonymous poster hash: a4512...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...