Gå til innhold

Datter på 16 som vil ta silikon

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mine barn hadde det vært uaktuelt i den alderen. Hun hadde måtte spare tanken til hun var atten og brukt sine egne penger. Silikon er ikke løsningen på hengepupper, da må man ha løft også, da koster det en del mer om man også skal ha silikon.

Selv hadde jeg lyst på silikon da jeg var 16. Men slo tanken fra meg da jeg ble eldre og fikk litt mer forståelse for hvor mye penger det var snakk om og hvilke komplikasjoner som kunne oppstå. Jeg fant meg en mann som syns at puppene er bra nok slik de er og har ikke tenkt nevneverdig på det siden. Jeg fyller så vidt en a-cup. Har i dag, ti år senere lekt litt med tanken når jeg er ferdig med barn, puppene har endret seg litt etter flere svangerskap og ammeperioder. Men tror ikke jeg kommer til å gjennomføre det med det første.

Anonymous poster hash: 9761f...e55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er forøvrig en helt vanlig jente på seksten. Faren er ikke idiot heller, men han tenker annerledes enn oss tydelgivis.

Han ser ikke noe poeng i å la henne vente til hun er 18, når hun er så bestemt på dette. Jeg ser poenget hans, og det er jo ikke er lite barn vi snakker om. Jenta er oppegående.

Skulle bare ønske hun ike brydde seg om dette jeg. Selv har jeg ikke så veldig store pupper, og mine henger sikkert mye mer siden jeg ikke er 16.

Faren mener konfpengene er hennes og derfor bør gå til det hun vil, og at det er hennes kropp og hennes penger.

Anonymous poster hash: e8438...9e7

Skrevet

Herregud så sint jeg ville blitt på far!!! Ta han med en tur på familievernkontoret, tror han trenger en oppstrammer og informasjon om støtter en tenåring. 

Du kan nå fortelle henne at dersom hun er gammel nok til dette så er hun også gammel nok til å begynne å betale sin egen mat, sine egne klær, mobil, internett osv. så er det ikke lenge før de konfirmasjons pengene er oppspist. 

Anonymous poster hash: e11bd...7f8
Skrevet

Herregud så sint jeg ville blitt på far!!! Ta han med en tur på familievernkontoret, tror han trenger en oppstrammer og informasjon om støtter en tenåring. 

Du kan nå fortelle henne at dersom hun er gammel nok til dette så er hun også gammel nok til å begynne å betale sin egen mat, sine egne klær, mobil, internett osv. så er det ikke lenge før de konfirmasjons pengene er oppspist. 

Anonymous poster hash: e11bd...7f8

Hehe. Hun har en liten jobb som gjør at hun betaler faktisk en del ting selv. Blant annet mobil :) 

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hva bmi og overvket hadde i denne tråden å gjøre?

Datteren min er forøvrig helt normalvektig, verken overvektig eller undervektig. Hun har ikke små pupper og jeg syns hun er relativt fin å se på, sånn sett. Har aldri vært spesielt opptatt av utseende hennes. Jeg har merket at etter hun ble 16 i desember har hun vært mer opptatt av utseende, enn før. Hun var ikke så opptatt av det før, var ganske guttete. Jeg har sagt til henne at silikon er et stort inngrep, og at man får arr osv men det bryrh un seg ikke om. Hun syns selv hun har hengepupper(det vet jeg ingenting om), og det plager henne visstnok. Samtidig tenker jeg at litt heng her og der er jo ikke så uvanlig uansett. 

Faren hennes mener at hun er voksen nok til å ta sine egne avgjørelser, og sier at jeg (mor) flyttet hjemmefra da jeg var 16, så det er merkelig at jenta ikke skal få ta silikon. Han ser ikke helt at det er noe annet, men.. 

Du har kanskje rett - men sammenhengen handler om kroppsfokus og hvordan en perfekt kropp for mange her inne er det viktigste - og kanskje verdier de overfører til sine barn.

Du sier at din 16 åring mener hun har hengepupper, og det er her jeg mener du som mor må inn å bygge selvtillit! En sekstenåring har IKKE hengepupper! 

Virker som din datter har dårlig selvtillit, og det behandles ikke med silikon. 

Anonymous poster hash: d72de...11b

Skrevet

Du har kanskje rett - men sammenhengen handler om kroppsfokus og hvordan en perfekt kropp for mange her inne er det viktigste - og kanskje verdier de overfører til sine barn.

Du sier at din 16 åring mener hun har hengepupper, og det er her jeg mener du som mor må inn å bygge selvtillit! En sekstenåring har IKKE hengepupper!

Virker som din datter har dårlig selvtillit, og det behandles ikke med silikon.

Og om du leser ser du at jeg sier nei?

Skrevet

Og om du leser ser du at jeg sier nei?

Jeg leser jo at du sier nei, men jeg leser og at du ikke kan vite om din 16 åring har hengepupper, og at dette eventuelt er et godt argument for å ta silikon. Det er da jeg sier at hun ikke har hengepupper, og at OM SÅ - så er det fortsatt selvtilliten hennes som bør styrkes. 

INGEN som ønsker å ta silikon gjør det fordi selvtilliten er på topp. De gjør det fordi de ønsker å "se bedre ut" (i et kroppsfokusert samfunns øyne). 

Jeg prøver å ikke være en typsik DIB debatant som skylder på moren, jeg veit ingenting om deg bortsett fra det du skriver, derfor  sier jeg at selvsagt kan denne påvirkninga komme fra annet sted, etc - samtidig så synes jeg det er rart å skulle skrive noe her uten å trekke inn kroppspress fra samfunnet (og kanskje også innad i familien), og dårlig selvtillit som faktorer.

Eller - tenker du at din datter har knall god selvtillit? At det ikke finnes noe kroppspress? At det er derfor hun ønsker dette så sterkt at faren hennes tenker at hun burde få gjøre dette som 16 åring?

Skrevet

Jeg mener fremdeles at det er idiotisk av faren å tillate dette. Det viser at han har lite kunnskaper om kvinnekroppen, han har lite kunnskaper om risiko ved slike operasjoner, han har like kunnskaper om følger man kan få i etterkant.

Om dere som foreldre tillater jenta å operere inn silikon så sier dere underforstått til henne at dere forstår hvorfor hun ønsker større pupper (selv om hun ikke har små i utgangspunktet), og dermed får jenta bekreftet det hun nå selv går rundt og føler og tror - nemlig at hun ikke ser bra nok ut slik hun er nå. Det hjelper ikke at dere som foreldre sier at hun ser bra ut nå når dere samtykker til silikon - for samtykker dere til silikon så sier dere dere enig i at hun trenger det.

Og dermed bekrefter dere også jentas komplekser istedenfor å hjelpe henne gjennom den fasen hun nå er i hvor hun trenger hjelp til å bli sikker på seg selv og sin egen kropp.

Ta en kikk på dette:

http://www.nrk.no/livsstil/flere-med-silikon-begar-selvmord-1.7990956

Aleris har normalt en aldersgrense de har satt selv på 20 år for brystfortørring:

http://www.aleriskristiansand.no/behandlinger/plastisk-kirurgi/brystforstorring

Nedre aldersgrense er 18 år, gjelder alle plastikkirurger i Norge:

http://stavangerplastikkirurgi.no/brystforstorrelse-med-protese/

1 av 5 får kroniske smerter etter brystforstørring:

http://www.tv2.no/a/4020238

Nesten 30 % får komplikasjoner i form av kapselkrumning:

http://nhi.no/livsstil/kosmetisk-medisin/plastisk-kirurgi/komplikasjoner-ved-silikonbryst-38847.html

Vil jenta ha barn noen gang så økes faren for denne komplikasjonen ytterligere.

Jo, faren er en kunnskapsløs idiot som vil godta dette for en 16 år gammel jente som ikke har andre grunner å gjøre det enn fordi hun er usikker på egen kropp. Operasjonen vil ikke løse problemet hennes.

Og som mor bør du ha ryggrad til å stå opp mot far. Ta ham med til leger, oppsøk de som har fått komplikasjoner, få ham med til familievernkontoret.

Anonymous poster hash: 38688...76b
Skrevet

Jeg leser jo at du sier nei, men jeg leser og at du ikke kan vite om din 16 åring har hengepupper, og at dette eventuelt er et godt argument for å ta silikon. Det er da jeg sier at hun ikke har hengepupper, og at OM SÅ - så er det fortsatt selvtilliten hennes som bør styrkes.

INGEN som ønsker å ta silikon gjør det fordi selvtilliten er på topp. De gjør det fordi de ønsker å "se bedre ut" (i et kroppsfokusert samfunns øyne).

Jeg prøver å ikke være en typsik DIB debatant som skylder på moren, jeg veit ingenting om deg bortsett fra det du skriver, derfor sier jeg at selvsagt kan denne påvirkninga komme fra annet sted, etc - samtidig så synes jeg det er rart å skulle skrive noe her uten å trekke inn kroppspress fra samfunnet (og kanskje også innad i familien), og dårlig selvtillit som faktorer.

Eller - tenker du at din datter har knall god selvtillit? At det ikke finnes noe kroppspress? At det er derfor hun ønsker dette så sterkt at faren hennes tenker at hun burde få gjøre dette som 16 åring?

Jeg tenker at jeg er ikke opptatt av om hun har hengepuoper eller ikke, det er ikke det jeg går i debatt med henne om. Jeg har ikke sett de på årevis og er ikke så opptatt av å se de heller. At hun selv mener det og at de er små(de er ikke det) er jo hennes oppfatning og den kan jeg gjøre lite med. Jeg har sagt til henne at jeg tviler på at hun har forferdelige pupper som henger, men hun bedyrer at det har hun.

Jeg vet ikke hvorfor hun plutselig er opptatt av puppene sine, men jeg tror ikke hyn har dårligere selvtillit enn mange andre.

Å oppsøke 'offer' for kirurgi blir veldig dramatisk og lite virkningsfullt, hun er seksten år og ikke dum.

Jeg har sagt at jeg ikke går med på dette, og jeg har sagt at hun er fin som hun er. Dette er ikke en jente som sliter psykisk og er et følelsesmessig nervevrak fordi hun ønsker seg silikon.

Det jeg faktisk er redd for er at hun kan få operert inn silikon med farens erkjennelse og signatur. Og DET vil jeg ikke.

Skrevet

Grunnen til at jeg er bekymret nå, er fordi hun og faren skal til Bulgaria i sommer, og jeg frykter hun vil gjøre det mens hun er der.

Skrevet

Jeg tenker at jeg er ikke opptatt av om hun har hengepuoper eller ikke, det er ikke det jeg går i debatt med henne om. Jeg har ikke sett de på årevis og er ikke så opptatt av å se de heller. At hun selv mener det og at de er små(de er ikke det) er jo hennes oppfatning og den kan jeg gjøre lite med. Jeg har sagt til henne at jeg tviler på at hun har forferdelige pupper som henger, men hun bedyrer at det har hun.

Jeg vet ikke hvorfor hun plutselig er opptatt av puppene sine, men jeg tror ikke hyn har dårligere selvtillit enn mange andre.

Å oppsøke 'offer' for kirurgi blir veldig dramatisk og lite virkningsfullt, hun er seksten år og ikke dum.

Jeg har sagt at jeg ikke går med på dette, og jeg har sagt at hun er fin som hun er. Dette er ikke en jente som sliter psykisk og er et følelsesmessig nervevrak fordi hun ønsker seg silikon.

Det jeg faktisk er redd for er at hun kan få operert inn silikon med farens erkjennelse og signatur. Og DET vil jeg ikke.

Eh, jo, du vil ikke innse det, men jenten din sliter helt tydelig psykisk. Hun er normalvektig, har str. b/c-cup i bh, hun har IKKE små bryster. At hun vil ha større nå, det er det en grunn til, men den ser tydeligvis ikke hverken du eller far.

Ta med far til fvk og diskuter ang. operasjon og ev. Bulgaria. Er far så idiot at han godtar operasjon der nede, da er det ikke håp. Jeg bruker ikke kalle folk for idiot, men denne faren gjør jeg det om hvis han godtar dette og i tillegg går med på operasjon i et land med langt høyere risiko for infeksjoner. Hva mener far at dere gjør om jenta f.eks. må ligge på isolat på sykehus et halvt år eller år i etterkant pga. resistente bakterier?

Jeg ser du vil stoppe inngrepene og det er bra, men jeg tror dessverre du ikke ser jenten din og de problemene hun har.

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva du og far blir enige om. Hun MÅ uansett vente til 18-årsdagen da det er 18årsgrense på silikon i Norge. Hvis jenta er oppegående burde hun ha googlet seg frem til det allerede.

Anonymous poster hash: 2d8ee...7c3

Skrevet

Eh, jo, du vil ikke innse det, men jenten din sliter helt tydelig psykisk. Hun er normalvektig, har str. b/c-cup i bh, hun har IKKE små bryster. At hun vil ha større nå, det er det en grunn til, men den ser tydeligvis ikke hverken du eller far.

Ta med far til fvk og diskuter ang. operasjon og ev. Bulgaria. Er far så idiot at han godtar operasjon der nede, da er det ikke håp. Jeg bruker ikke kalle folk for idiot, men denne faren gjør jeg det om hvis han godtar dette og i tillegg går med på operasjon i et land med langt høyere risiko for infeksjoner. Hva mener far at dere gjør om jenta f.eks. må ligge på isolat på sykehus et halvt år eller år i etterkant pga. resistente bakterier?

Jeg ser du vil stoppe inngrepene og det er bra, men jeg tror dessverre du ikke ser jenten din og de problemene hun har.

Oj, det var da voldsomt så bombastisk du var da. Det er ikke sånn at enhver tenåring som sliter med selvtillit har psykiske problemer. Det er dessuten sånn at kosmetiske operasjoner (dessverre) er langt vanligere nå enn for 20 og 30 år siden. For en tenåring i dag er dermed korrigerende kosmetisk operasjon mindre drastisk enn det er for oss. 

Når det er sagt, så er jeg enig i at det viktigste man som voksen kan gjøre i slike situasjoner er å snakke mye med tenåringen om egenverd og at skjønnhet er svært forgjengelig. Jeg håper virkelig at ingen kirurg vil utføre denne typen operasjoner på en så ung jente, og at hun i hvert fall ikke gjennomfører noe sånt i Bulgaria. 

Skrevet

Oj, det var da voldsomt så bombastisk du var da. Det er ikke sånn at enhver tenåring som sliter med selvtillit har psykiske problemer. Det er dessuten sånn at kosmetiske operasjoner (dessverre) er langt vanligere nå enn for 20 og 30 år siden. For en tenåring i dag er dermed korrigerende kosmetisk operasjon mindre drastisk enn det er for oss. 

Når det er sagt, så er jeg enig i at det viktigste man som voksen kan gjøre i slike situasjoner er å snakke mye med tenåringen om egenverd og at skjønnhet er svært forgjengelig. Jeg håper virkelig at ingen kirurg vil utføre denne typen operasjoner på en så ung jente, og at hun i hvert fall ikke gjennomfører noe sånt i Bulgaria. 

Det blir vel et definisjonsproblem av psykiske problemer, vil jeg tro. Når en jente som ikke har små bryst er så bestemt på å forstørre brystene sine, da er det litt mer enn bare litt dårlig selvtillit som ligger bak. Når hun vet at det ikke er lovlig med brystforstørrelser i Norge før man er 18 og likevel prøver å få det utført, da mener jeg det bekrefter dette.

Hadde hennes problemer med selvtillit vært "normale" eller mindre, så hadde hun ikke mast slik for å få gjennom dette, men heller ventet til hun var 18 og kan bestemme selv.

Man kan jo selvfølgelig håpe at denne 16-åringen ikke har slike problemer, men jeg mener det virker som om mor avfeier at datteren har noen problemer, og det mener jeg blir veldig feil når forskning viser at de som velger kosmetiske operasjoner generelt sett har dårligere psykisk helse i en stor norsk studie, og at dette bekreftes fra studier i flere andre land, hvor det også er vist at de som har tatt brystforstørring med silikon har 2-3 ganger større risiko for selvmord enn andre kvinner.

Jeg mener denne jenta må få hjelp til å bli venn med egen kropp fremfor operasjon.

Til Hi - hva om du får med far på fvk og får ham til å undertegne at han ikke skal la jenten opereres i utlandet?

Vis til lovverket her i landet.

Skrevet

Jeg avfeier ikke noe som helst, men jeg tør påstå at det er mange av oss som har vært misfornøyde med deler av kroppen vår en gang i tiden, og gjerne i den alderen hun er i nå. Dette har jeg formidlet til henne. Jeg avfeier ikke datteren min kun fordi jeg avfeier en diskusjon med deg hvor du skal fortelle meg at datteren min sliter psykisk mm. når hun rett og slett ikke gjør det. 

Hun er ikke den første 16åringen som ønsker seg silikonpupper eller neseoperasjon. Men da vi var unge så hadde vi ikke like muligheter til å få gjort dette, og det var ikke så vanlig. 

På skolen der hun går er det flere av avgangselevene som har silikon eller har fikset nesen f.eks. Det er mulig det kan komme derifra. 

Jeg kan selvsagt ta med faren til fvk for å be han signere noe sånt, men jeg tror du tenker litt kort, for om de drar til utlandet og hun opererer seg der så er allerede skaden skjedd, og det er lite jeg får gjort med det.

Spørsmålet var uansett om det var mulig for henne å operere seg med kun hans samtykke, ikke om hun har psykiske problemer. 

Det er som sagt snakk om en normal jente på 16, som er oppegående, har en normal helgejobb, normale hobbier, venner, helt normale karakterer og som ikke lider av noe som helst. Hun er misfornøyd med puppene sine. 

Skrevet

Nei, og dette er jeg også veldig redd for. Og problemet er jo at om det skulle skje så har det skjedd og det er ingen vei tilbake. Og tenk om hun blir enda mer misfornøyd? DA tror jeg hun vil få store problemer.

Skrevet

Jeg avfeier ikke noe som helst, men jeg tør påstå at det er mange av oss som har vært misfornøyde med deler av kroppen vår en gang i tiden, og gjerne i den alderen hun er i nå. Dette har jeg formidlet til henne. Jeg avfeier ikke datteren min kun fordi jeg avfeier en diskusjon med deg hvor du skal fortelle meg at datteren min sliter psykisk mm. når hun rett og slett ikke gjør det. 

Hun er ikke den første 16åringen som ønsker seg silikonpupper eller neseoperasjon. Men da vi var unge så hadde vi ikke like muligheter til å få gjort dette, og det var ikke så vanlig. 

På skolen der hun går er det flere av avgangselevene som har silikon eller har fikset nesen f.eks. Det er mulig det kan komme derifra. 

Jeg kan selvsagt ta med faren til fvk for å be han signere noe sånt, men jeg tror du tenker litt kort, for om de drar til utlandet og hun opererer seg der så er allerede skaden skjedd, og det er lite jeg får gjort med det.

Spørsmålet var uansett om det var mulig for henne å operere seg med kun hans samtykke, ikke om hun har psykiske problemer. 

Det er som sagt snakk om en normal jente på 16, som er oppegående, har en normal helgejobb, normale hobbier, venner, helt normale karakterer og som ikke lider av noe som helst. Hun er misfornøyd med puppene sine. 

Derfor jeg også ba deg sjekke lovverket rundt dette.

Om far ikke vil undertegne på noe, da må du jo ta det som et tegn på at far og datter muligens planlegger en operasjon i utlandet, da må du sjekke lovverket om du kan hindre henne fra å reise sammen med faren fordi de planlegger noe som er ulovlig å gjøre mot barn i Norge. Det er ikke alt man kan stoppe, men det er noen ting som man som norsk ikke kan gjøre i utlandet hvis det er ulovlig i Norge.

Skrevet

Derfor jeg også ba deg sjekke lovverket rundt dette.

Om far ikke vil undertegne på noe, da må du jo ta det som et tegn på at far og datter muligens planlegger en operasjon i utlandet, da må du sjekke lovverket om du kan hindre henne fra å reise sammen med faren fordi de planlegger noe som er ulovlig å gjøre mot barn i Norge. Det er ikke alt man kan stoppe, men det er noen ting som man som norsk ikke kan gjøre i utlandet hvis det er ulovlig i Norge.

Poenget er: la oss si jeg gjør dette. Han signerer. De drar. Hun opererer. Det eneste jeg har da er en brutt kontrakt og et burtt løfte. Det er ikke sånn at jeg kan ta en midlertidig forføyning rundt dette, hun er faktisk nå såpass gammel at hun kan  ta abort uten at foreldrene hennes vet om det. Det er derfor jeg er bekymret for dette. 

Skrevet

Den turen hadde det ikke blitt noe av, det er helt sikkert.

Anonymous poster hash: 112e1...054

Skrevet

Poenget er: la oss si jeg gjør dette. Han signerer. De drar. Hun opererer. Det eneste jeg har da er en brutt kontrakt og et burtt løfte. Det er ikke sånn at jeg kan ta en midlertidig forføyning rundt dette, hun er faktisk nå såpass gammel at hun kan  ta abort uten at foreldrene hennes vet om det. Det er derfor jeg er bekymret for dette. 

Men hva annet kan du gjøre, mener du? Du avfeier jo alle forslag uten å ha undersøkt rundt.

Om det er slik at det er ulovlig at hun går gjennom en kosmetisk operasjon i utlandet så kan det hende far kan straffes når de kommer tilbake. I så fall er det noe du bør gjøre ham oppmerksom på, og da kan det hende han ombestemmer seg mtp. å gi jenta tillatelse til operasjon der nede. Du bør i hvert fall undersøke lovverket for å se om du kan ha en mulighet til å stoppe det.

Skrevet

Sukk.

Ja, men det er faktisk lettere å snakke med jenta enn far om dette. Far ser ikke problemet med sånt, han er litt røff, tatoveringer osv, han mener hun er voksen nok. Vi kan godt dra til fvk men jeg tror faktisk han vil anse meg som sinnssyk om jeg tar frem en slik kontrakt.

Problemet mitt er at datteren min hører på meg, og kan til en viss grad være enig i at silikonen kan vente, men så drar hun til far og han sier 'jo! Jeg syns du skal være fornøyd med deg selv så da gjør du det du selv føler, du er snart voksen!'

Og gjett hvem hun hører på da?

Jeg har sagt til han at han må heller si at hun er bra nok, men det avfeier han med at'så lenge hun ikke syns det selv så har det ingentkng å si hva jeg sier'. Forsåvidt samt, men det kan jo drøye det litt i det minste hvis man sier det hver gang

Skrevet

Sukk.

Ja, men det er faktisk lettere å snakke med jenta enn far om dette. Far ser ikke problemet med sånt, han er litt røff, tatoveringer osv, han mener hun er voksen nok. Vi kan godt dra til fvk men jeg tror faktisk han vil anse meg som sinnssyk om jeg tar frem en slik kontrakt.

Problemet mitt er at datteren min hører på meg, og kan til en viss grad være enig i at silikonen kan vente, men så drar hun til far og han sier 'jo! Jeg syns du skal være fornøyd med deg selv så da gjør du det du selv føler, du er snart voksen!'

Og gjett hvem hun hører på da?

Jeg har sagt til han at han må heller si at hun er bra nok, men det avfeier han med at'så lenge hun ikke syns det selv så har det ingentkng å si hva jeg sier'. Forsåvidt samt, men det kan jo drøye det litt i det minste hvis man sier det hver gang

Da bunner det egentlig ut i at dere virkelig bør ta noen timer på fvk - for jentas del. Dere bør være noenlunde samstemte i dette. Og far bør kunne gå med på at så lenge det er forbudt ved norsk lov å operere inn silikon på barn under 18 år, så bør han også formidle dette. Han virker å være "machotype", og de har dessverre dårlig for å innrømme at de ev. har tatt feil.

Han kan sno seg unna hvis du tilbyr ham "løsningen" med å si at han kan fortelle jenta at så snart hun er 18 år så kan hun gjøre som hun ville, men at han ikke var klar over hvor strengt dette er før man er 18. Da mister ikke far ansikt, og du kan forhåpentligvis ha greid å utsette at hun opererer seg et par år.

Få ham med på fvk. Forbered det godt slik at du er fullt oppdatert på lovverket, at ingen plastikkirurger vil gjøre den operasjonen på en 16-åring i Norge. Og hvis det er slik at det kan få følger for ham i ettertid hvis han er informert om at du er imot det og han likevel lar jenta opereres i utlandet - da må han informeres om dette, så ser du om han er klar til å ta en ev. straff for det. Det vil selvfølgelig da være for sent mtp. inngrepet, men det bør i hvert fall få følger for far.

Forbered deg også mtp. infeksjonsrisiko ved sykehus. Bulgaria er kjent for å ha høy risiko på infeksjoner, og når man legger inn implantater så er risikoen enda høyere. Spør ham også direkte om han er villig til å la jenta utsettes for så stor risiko for komplikasjoner. Det kan ikke sammenlignes å ta en slik operasjon i Bulgaria som det å ta den i Norge.

Og ta hele denne samtalen foran fagperson på fvk. Jeg er sikker på at du får støtte, og da vil det ikke være bare du som "er gal".

Problemet - i tillegg til operasjonen i seg selv - er jo at du og far ikke er enige om svært viktige ting når det gjelder jentas liv og helse, og det er med på å gjøre jenta mer usikker. Hadde far akseptert at det ikke er lov å operere så unge jenter i Norge kunne datteren din ha slått seg til ro med at hun må vente. Nå er det far som er med på å forsterke hennes ønske om å få det gjort så fort som mulig. Og det er et problem du og far må ta tak i - og slik far virker så tror jeg du trenger fagpersoner tilstede når dere prater om det.

Skrevet

Å påstå at datteren din har alvorlige psykiske problemer vil jeg ikke, men påpeker at det nok er selvtilliten hennes som trenger litt jobb.

På den annen side; om du virkelig er redd for at faren skal kunne godkjenne og gjennomføre at hun får tatt denne operasjonen i Bulgaria, og velger å søke juridiske råd her på forumet så vitner ikke det om veldig mye vett fra din side heller. Og, når du får råd og tips, om flere ting - så virker du heller ikke særlig mottakelig. 

Mitt tips må bli å høre med noen som kan jussen på dette (og ikke her inne), f.eks ta kontakt med barnevern, eller familievernkontoret og høre om de veit hvem du kan snakke med, eventuelt om du kan hindre henne å bli med far til Bulgaria om du frykter for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...