Gå til innhold

OVervektig tenåring og klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle dager, hva slags oppførsel er dette av en mor? Eier du fasiten på hva slags klær jenta passer i? Jekk deg ned ca 20 hakk, og ikke innbill deg at du alltid vet best. Her framstår du jo som prototypen på mødre som påfører barna sine psykiske problemer.

Anonymous poster hash: 9b760...dbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men litt veiledning fra mor er vel greit eller?

Så lenge klærne passer er det vel OK, men har sett noen eksempler på tenåringsjenter som presser seg inn i for trange klær. Og det ser ikke pent ut. Tenker at litt veiledning hadde gjort seg da, men de hører kanskje ikke så mye på mor i den alderen.

Og vil også si at det gjelder uansett størrelse, det er ikke alt av klær jeg ønsker at mine tenåringsjenter skal sprade rundt i.

Anonymous poster hash: 8ae9f...656

Skrevet

Min datter er en av de veldig tynne jentene du snakker om. Trange klær er ikke pent på en tenåring som er rimelig undervektig. Tenker at din datter må få prøve og feile og etterhvert finner hun det hun vil ha på og er fin i. Det er ikke gjort på en time eller ved mors hjelp. I dag hadde min undervektige datter på seg lys, trang jeans med sleng i bena, sort singlet og en skjorte med skinnjakke utenpå. Hun har fått prøve seg på klær fra hun var 13 og er nå 18 og har funnet hva som passer henne. Tights var ikke blandt de klærne og det er blitt veldig kjerring selv om det var in for noen få år siden

Anonymous poster hash: db0d9...9ad

Skrevet

Synes man kan si ifra hvis klærne blir pølseskinn på en pløsete kropp.

Selv sa jeg ifra til slutt til en venninne at den hvite buksa fremhevet alle cellulittene som kom når hun gikk. Vistes ikke når hun ikke rørte seg. Men når man går skvises rumpeballene sammen, voila!

Hun trodde hun så hot ut.

Hun takket meg, for ingen hadde fortalt det, og buksa hadde hun spradet rundt i i et år. Det var kjempeflaut for henne at hun hadde gått sånn.

Anonymous poster hash: e01de...183

Skrevet

Hvordan kan jeg få jenta mi til å forstå at hun ikke kan gå med de samme klærne som stilkene hun er veninne med? Hun er 170 cm høy, vet ikke hvor mye hun veier, men tipper minst 78 kg og bruker størrelse 40-42.

Jeg kjøper fine tights og tunikaer til henne som ikke sitter inntil. Fine merker som cream, men hun vil ikke ha. annet enn skinny jeans og trange topper.

Anonymous poster hash: 17df3...a7e

Hvorfor må hun gå i tights og tunika? Det må da finnes mye annet tøft tøy enn det. 40 - 42 er da ikke så stort at du trenger å gjemme henne bort. Og det tøyet du linker til, er ikke tøy for en tenåring. Hvis du er redd hun skal få kommentarer, så hjelper ikke dine klesvalg henne noe som helst

Anonymous poster hash: 954e2...0ee

Skrevet

Herre kong Sverre, du peprar jo jenta med kompleksar for kroppen sin!  Lat jenta få kjøpe klede ho har lyst til å bruke, og som ho sjølv føler seg fin i.  Enkle hint om kva ho kler best kan vere greit dersom ho spør, men du høyres ut som du held på å øydelegge jenta!  (og der du linka til, så synes eg dei på sidene passa mykje betre til ein tenåring enn kjerringkleda i midten)

Skrevet

Bare for å forsvare tights og tunika; jeg er faktisk veldig glad i det og jeg er størrelse 38 ;) Deilig de dagene jeg ikke orker å dra på meg skinnyjeansene.

Men uansett, sitter du faktisk og viser bilder til tenåringsdatteren din med " se her så tjukk hun er, hun ser ut som deg og se hvor stygg hun ser ut i de klærne"???

Om hun er såpass overvektig at det er dårlig for helsen bør du heller oppmuntre et godt kosthold og trening, ikke snakke om at " DU som er så tjukk kan ikke gå med samme klær som alle andre".

Anonymous poster hash: 68ce6...3e9

Skrevet (endret)

Stakkars jente sier jeg bare. DU er hennes mamma og det er DIN oppgave å sørge for et godt grunnlag når det gjelder selvbildet hennes! Kan nesten garantere deg at hvis du sier det samme til datteren din som du har skrevet her, ender du opp med en meget bitter datter om noen år.

Har en bekjent som fikk én kommentar om vekten som 12-åring, hun er i dag 35, plages enda og veier vel 50 kg med samme høyde som datteren din. Spiseforstyrrelser kalles det, og det er det du indirekte oppmuntrer din datter til, ingenting annet.

Du bør virkelig ta til deg det som har blitt skrevet til deg her.

EDIT: Før noen sabler meg ned angående høyde og vekt i gitt eksempel, så mener jeg ikke at alle med samme høyde og vekt har spiseforstyrrelser.

Endret av Monajenten
Skrevet

Synes man kan si ifra hvis klærne blir pølseskinn på en pløsete kropp.

Selv sa jeg ifra til slutt til en venninne at den hvite buksa fremhevet alle cellulittene som kom når hun gikk. Vistes ikke når hun ikke rørte seg. Men når man går skvises rumpeballene sammen, voila!

Hun trodde hun så hot ut.

Hun takket meg, for ingen hadde fortalt det, og buksa hadde hun spradet rundt i i et år. Det var kjempeflaut for henne at hun hadde gått sånn.

Anonymous poster hash: e01de...183

Og dette er sammenlignbart hvordan...?

Skrevet

Stakkars barn!!!

Hun har en mor som høyt og tydelig uttrykker at hun ikke er bra nok. Og det er faktisk DIN feil som forelder at barnet har blitt overvektig (så fremt det ikke foreligger sykdom e.l.). DU skulle tatt grep for lenge siden ift kosthold og mosjon.

Ikke bare har du feilet der, men nå er du jaggu slem nok til å påpeke at hun er stor og at du ikke syns det er fint. 

La nå jenta kle seg som hun vil!! Ev. kommentarer hun måtte få fra "omverdenen" kan ikke sammenlignes med å ikke være "godkjent" av sin egen mor.

Jeg var/er en av de tynne jentene, fikk massevis av kommentarer (og mye mobbing) om hvor tynn jeg var, at jeg måtte spise mer, at jeg ville knekke dersom de pustet på meg osv osv.
Det var ille nok det altså, men det som såret aller mest og som satte dypest spor var de FÅ kommentarene jeg fikk fra egen familie. Ikke mamma eller pappa, men søskenbarn og andre slektninger. Kan bare tenke meg hvor ille det ville vært om mamma/pappa (min trygge base) skulle utvist misnøye med kroppen min...  

Anonymous poster hash: 754b3...19c
Skrevet

Jeg kan bare ikke forstå hvordan det skal hjelpe datteren min at hu ikke forstår at hun er overvektig. Jeg har alltid vært en størrelse 34-36 selv og serverer ikke henne noe annet, hun nekter for å spise godter etc. når vi ikke ser men jeg kan ikke forstår noe annet. 

Jeg vil jo ikke knekke selvbildet, men heller ikke gi henne et overdrevent positivt selvbilde. Det er jo en ballanse her?

Skrevet

Jeg kan bare ikke forstå hvordan det skal hjelpe datteren min at hu ikke forstår at hun er overvektig. Jeg har alltid vært en størrelse 34-36 selv og serverer ikke henne noe annet, hun nekter for å spise godter etc. når vi ikke ser men jeg kan ikke forstår noe annet.

Jeg vil jo ikke knekke selvbildet, men heller ikke gi henne et overdrevent positivt selvbilde. Det er jo en ballanse her?

Du må skjerpe deg.

Anonymous poster hash: 93ad6...4b7

Skrevet

Du må jo være verdens kjipeste mamma for en tenåring. Krangler dere mye?

Anonymous poster hash: f419f...c9e

Skrevet

Jeg vil jo bare at hun skal slippe å få kommentarer. Jeg fortalte henne om da en av mine litt runde venninner prøvde seg på magetopp på 90-tallet. Jeg tror det gikk inn, for det har hun ikke kommet dragende med enda.

Slippe kommentarer? Fra hvem da? Hun burde slippe kommentarer og "veiledning" om kropp og vekt fra DEG!
Skrevet

Slutt å trolle nå.

Ingen mor sitter vel å sier slike ting om barnet sitt.

Anonymous poster hash: 5aede...d76

Skrevet

Er det mulig?

enker du at hun bare må få brutt ned selvbildet sitt litt da, sånn at hun skjønner at hun ikkw ser bra ut, men er stygg og tjukk, få henne til å se seg selv sånn som du ser henne?

Jeg pleier altså aldri å skjelle ut folk her inne eller skrive stygge ting - det skal jeg ikke nå heller, men må bare få si at en sånn mor som deg får jeg lyst til å filleriste.

En tenåringsjente med et "overdrevent positivt selvbilde", som du kaller det. Det er jo fantastisk! Tenåringsjenter er ellers ofte i ikke spesielt velsignet med gode selvbilder.

La henne fortsette å være fornøyd med seg selv og kroppen sin! 

Anonymous poster hash: 150b4...443

Skrevet

Men hun er jo ikke tykk. Hun er lett overvektig, og ser sikkert fantastisk ut. Og kler du henne i tights og tunika, så ser hun ut som en gammel kjerring, og det vil gjerne se ut som hun veier 10 kg ekstra. Da man er så lett overvektig, ser man gjerne best ut i ettersittende klær.

Her er både jeg og min tenåringsdatter lett overvektige. Vi er vel ca str. 40. Du hadde aldri fått se meg i tights og tunika, jeg er da ingen kjerring. Jeg bruker mest ettersittende kjoler, og skinny jeans og ettersittende topper. For det kler jeg best. Jeg har stor sprettrompe, kraftige lår, store pupper og smal midje. Og jeg ser flott ut i ettersittende kjoler.

Datteren min bruker bare skinny jeans, og med alt fra lett tettsittende topper til hettegensere til. Hun ser og flott ut. Og vi er ikke feite, vi har litt ekstra, men langt fra feite.

Anonymous poster hash: 573c4...446
Skrevet

Uavhengig av hennes og andres størrelse syns jeg du skal ligge unna hva hun går med.. (mener ikke at tenåringsforeldre skal la døtrene sine gå for lettkledd etc, men at å legge seg opp i hva som kler kroppsformen ikke er lurt).. Hun er TENÅRING - selvfølgelig har dere ulik smak. I hennes øyne er du _gammel_ og har klessmak deretter.

Jeg var selv overvektig, og var ikke før jeg var rundt 14 at jeg plutselig også ble ganske høy. Før det fant jeg aldri jeans som passet hvis jeg ville ha samme stil som venninnene mine, de var aaaaltfor lange i beina- men mamma sa aldri at jeg ikke kunne få de.. Hun sydde de bare opp i beina, aldri vonde kommentarer, aldri forslag om å kjøpe noe annet... Hun bare fikset og gledet seg over at jeg var fornøyd med de nye buksene mine!

Jeg er forøvrig str 38 nå, har former og er lang. Jeg elsker tights og tunika! :P men - jeg er ikke tenåring ;)

Anonymous poster hash: 80df9...a88

Skrevet

"Jeg har alltid vært en størrelse 34-36 selv"

Her ligger vel hele problemet, du mener hun bør være som deg. Stakkars jente som har en så dømmende og rett og slett slem mamma. Men jeg heller mot at du er et troll, for sånne holdninger mot eget barn håper jeg ingen mammer har

Anonymous poster hash: 954e2...0ee

Skrevet

Men trenger hun nødvendigvis gå i magetopp da? Hun kan fint gå i trange gensere og skinny jeans selv om hun er overvektig. Det kommer an på hva hun selv føler seg vel i tenker jeg.

Min datter har også noen kilo for mye, og fått former. Men hun går kledd slik de andre gjør, ikke i magetopp - det ser hun selv blir feil. Men i kroppsnære plagg. Hun er på ingen måte stygg i det, men ser nok litt eldre ut enn sine jevnaldrende venninner i dette tøyet. Hun har former som eldre gutter snur seg etter har jeg sett...:-P

Skrevet

Jeg får inntrykk av at du skjemmes av jenten din, Hi. Du er størrelse 34-36 og har alltid vært det. Nå har du en datter som er minst 78 kg, bmi på minst 27, størrelse 42, og det du vil ha henne til å forstå, det er at hun som er overvektig må bruke andre klær fordi du mener hun ikke ser bra nok ut slik hun vil kle seg.

Jeg håper du er dagens troll, for hvis ikke har du og din datter et stor problem!

Du sier også at du ikke serverer henne noe annet enn det du selv spiser. Det har ikke slått deg at den maten som er riktig for deg kanskje er helt feil for henne???

Og det at hun ikke vil spise godteri i nærheten av din størrelse 34 som mener hun er for tykk til de klærne hun som tenåring vil går med - det er jo ikke så rart.

Om det er slik at du mener det beste for jenten din, da er det bare å beklage, men du gjør omtrent nå det verste for henne.

Om du er typen som spiser lite fett og mer karbohydrater, så kan det være så enkelt at jenten din får for lite fett (hun er i vekst!) og at det blir for mye karbohydrater og for lite proteiner. Hun kan ha en helt annen metabolisme enn det du har!

Ikke én eneste gang i tråden har du fokusert på noe som helst annet enn din datters overvekt/utseende.

Ikke én eneste gang har du fokusert på jentas helse.

Det sier mye om deg, Hi...!

Så mye at jeg håper du er dagens troll.

Anonymous poster hash: 18f94...683
Skrevet

Ikke en gang jeg som er voksen, blubbete og uinteressert i klær vil gå med tights og tunika :) La henne kle seg som venninnene. Trange klær er vel ikke forbeholdt slanke mennesker? Man ser dessuten diger ut i tunika, om man er litt lubben.

Anonymous poster hash: b6d97...86c
Gjest Stjerneklart
Skrevet

Om hun er komfortabel i skinny jeans og trange topper ville jeg latt henne gå i det (magetopper, gjennomsiktig stoff og dyp utringing er noe annet selvfølgelig). Men å nekte henne å gå i "normale" klær bare fordi hun er overvektig? Aldri i livet.

Hun er i en periode hvor hun ønsker å passe inn, det inkluderer (dessverre) å kle seg som alle andre gjør. Å tre på henne en tunika i størrelse hustelt vil ikke gjøre ting lettere for henne. Hun kommer likevel til å ønske at hun så ut som venninnene sine. 

Om jeg var deg ville jeg latt dette være. Støtt henne, bekreft at du synes hun er en fin person uansett så vil resten komme av seg selv. En gang finner hun sin egen stil, sannsynligvis en som passer kroppen hennes og da er det mye mulig hun syns det er småflaut og latterlig at hun kledde seg som hun gjorde. Men sånn er livet, det er sånn man lærer :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...