Gå til innhold

Spillegal gutt på 17

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man gjøre for å endre dette? Går ikke skole, gidder ikke. Kraftig overvektig.

Skal til psykolog snart.

Kan man si opp Internett? Blir ikke gutten nødt til å endre seg?

Anonymous poster hash: 4db0d...e69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har ideer eller har vært gjennom det samme? ;)

HI

Skrevet

Hvor lenge har det pågått?

Hvor lenge til han skal til psykolog?

Har han vært til fastlege? Fått kostholdsveiledning? Er han deprimert?

Anonymous poster hash: eaec0...977

Skrevet

Siden 11 års alderen. Er henvist..

Ja deprimert. Sier han skal bli naver..

Skrevet

Fjern snacks og godteri først og fremst- skal ikke være i hus. Ta han med ut på turer før han får gjennomføre spilletid. Fastlegen må bli involvert (spesielt viktig nå før han blir 18- du må bli med).

Så lenge han bor under deres tak må han følge deres regler, men å slutte cold turkey med at nett blir kuttet vil mest sannsynlighet føre til aggressivitet. Ja, du kan si opp nettet, men bedre å trappe ned og ha en fast tid som er en belønning for å gjennomføre riktig aktivitet i løpet av dagen. Skolen må komme på banen med tilrettelegging, og kanskje han må over på en linje som interesserer han mer. Han MÅ dras opp om morgenen- og ja- dere kan kutte strømmen etter et visst tidspunkt på kvelden som en konsekvens, men det må informeres om et par dager på forhånd. Ta en samtale om dette med han og si at nå er det nok. Spilling kuttes ned til 3 timer hver kveld såfremt visse kriterier er oppfylt (belønning). Det er da å gå til legen, stå opp om morgenen, dusje og dra på skolen. Han velger når belønningen med spillingen skal skje på kvelden, men må være avsluttet til 11 eller halv 12. 3 timer er mer enn nok tid til raiding og litt grinding (hvis det er en slik type spill).

Han må være innstilt på at han ikke vil få noen form for økonomisk støtte fra dere om han naver pga spilling. Da står han på egne bein og få ta konsekvensene selv.

Ta en titt på denne linken:

http://www.spillavhengighet.no/erfaringer/opplevelser/6-mine-opplevelser-som-parorende-til-en-spilleavhengig

Hvilket spill er det snakk om? Stor forskjell på dem, og det er lettere å "fastsette" passende tid spiller bør få ta hver kveld.

Skrevet

Fjern snacks og godteri først og fremst- skal ikke være i hus. Ta han med ut på turer før han får gjennomføre spilletid. Fastlegen må bli involvert (spesielt viktig nå før han blir 18- du må bli med).

Så lenge han bor under deres tak må han følge deres regler, men å slutte cold turkey med at nett blir kuttet vil mest sannsynlighet føre til aggressivitet. Ja, du kan si opp nettet, men bedre å trappe ned og ha en fast tid som er en belønning for å gjennomføre riktig aktivitet i løpet av dagen. Skolen må komme på banen med tilrettelegging, og kanskje han må over på en linje som interesserer han mer. Han MÅ dras opp om morgenen- og ja- dere kan kutte strømmen etter et visst tidspunkt på kvelden som en konsekvens, men det må informeres om et par dager på forhånd. Ta en samtale om dette med han og si at nå er det nok. Spilling kuttes ned til 3 timer hver kveld såfremt visse kriterier er oppfylt (belønning). Det er da å gå til legen, stå opp om morgenen, dusje og dra på skolen. Han velger når belønningen med spillingen skal skje på kvelden, men må være avsluttet til 11 eller halv 12. 3 timer er mer enn nok tid til raiding og litt grinding (hvis det er en slik type spill).

Han må være innstilt på at han ikke vil få noen form for økonomisk støtte fra dere om han naver pga spilling. Da står han på egne bein og få ta konsekvensene selv.

Ta en titt på denne linken:

http://www.spillavhengighet.no/erfaringer/opplevelser/6-mine-opplevelser-som-parorende-til-en-spilleavhengig

Hvilket spill er det snakk om? Stor forskjell på dem, og det er lettere å "fastsette" passende tid spiller bør få ta hver kveld.

Jeg vet ikke eksakt hvilke spill men var COD ol som 11-12 åring, og det EE i den sjangeren. Drapsspill. Det er ikke mitt barn men en bekjent sitt.

Aggressivitet har foreldrene kjent på, han har knust inventar/fjernkontroller når de har prøvd å ta kontroll. Derfor tør de ikke gjøre noe.

Jeg har sagt og mener at full stopp tvinger en endring. Han har ikke skoleplass, gidder ikke. Så hvorfor skal han opp om morgenen mener han.. Å få en på 120 går ut på tur når han ikke vil er fånyttes.

Foreldrene er vel heller ikke av de mest aktive.

Skrevet

Jeg vet ikke eksakt hvilke spill men var COD ol som 11-12 åring, og det EE i den sjangeren. Drapsspill. Det er ikke mitt barn men en bekjent sitt.

Aggressivitet har foreldrene kjent på, han har knust inventar/fjernkontroller når de har prøvd å ta kontroll. Derfor tør de ikke gjøre noe.

Jeg har sagt og mener at full stopp tvinger en endring. Han har ikke skoleplass, gidder ikke. Så hvorfor skal han opp om morgenen mener han.. Å få en på 120 går ut på tur når han ikke vil er fånyttes.

Foreldrene er vel heller ikke av de mest aktive.

Barnevernet og eventuelt politiet må inn i bildet om foreldrene ikke takler det og han blir voldelig. Om han ikke har skoleplass må han allikevel opp om morgenen og over på arbeidsrettet tiltak. Tur tilsvarer i hans vektklasse å gå rundt nabolaget eller 1-2 km i flatt terreng/park o.l. CoD er verken raiding eller grinding så her burde 1-2 timer være mer enn nok. Foreldrene må ha litt beinmarg og faktisk søke den hjelpen ungdommen trenger.
Skrevet

Jeg hadde kvittet meg med alle pc-er i hus. Evt Internett. Plutselig blir det penger han satser og blir avhengig av. Forebygge nå

Anonymous poster hash: 6cf4f...e7e

Skrevet

Dette burde jo blitt tatt tak i for 6 år siden.

Tips om å få han med på kampsport! Det er en sport for alle! Taekwondo utvikler du deg i det tempoet du vil, man har respekt for alle og det er styrketrening og litt kondis! Her kan foreldre eller andre også bli med på trening!

Kast ut all søppelmat fra huset og ha kun sunne ting!

Si opp Internett og mobilabonnement og la han få kontantkort! Vil han ha dette så må han betale for det selv! Dermed må han finne en måte å skaffe penger på! Man kan evt avtale at hver trening betyr et visst beløp i lommepenger!

Anonymous poster hash: e9e48...3db

Skrevet

Barnevernet og eventuelt politiet må inn i bildet om foreldrene ikke takler det og han blir voldelig. Om han ikke har skoleplass må han allikevel opp om morgenen og over på arbeidsrettet tiltak. Tur tilsvarer i hans vektklasse å gå rundt nabolaget eller 1-2 km i flatt terreng/park o.l. CoD er verken raiding eller grinding så her burde 1-2 timer være mer enn nok. Foreldrene må ha litt beinmarg og faktisk søke den hjelpen ungdommen trenger.

Jeg kan ikke si det sikkert om spillingen har avansert til sånn spilling du nevner(vet ikke hva det er men har en tanke) men han har øretelefoner og mikrofon. Har vel kontakt med folk. Han er aldri ute, foruten når foreldrene blir beordret til å kjøpe kebab ol.

Helt utrolig at det er mulig.

Hele familien er ødelagt pga dette. Snart skilsmisse hvis ikke noe skjer. Foreldrene er uenige i fremgangsmåte.

Barnevernet har ikke vært involvert, men skolen har hatt ekstra øye med gutten på ungdomsskolen. Hjalp ikke uansett. Mye av skylden er helt klart foreldre som ikke klarer å sette ned foren men er slaver for en ungdom.

Jeg er enig i at han må belønnes MED spilling når han har gjort noe. Nå trenger han ikke gjøre noe, bare spille og sove! Og foreldrene jobber og steller for han utenom.

Vil kalle det egoistisk av foreldrene, for de hjelper jo ikke gutten? De legger til rette for at han fortsetter den negative veien.

Hvorfor skal han ønske å endre seg? Han trenger jo ikke?

HI

Skrevet

Jeg hadde kvittet meg med alle pc-er i hus. Evt Internett. Plutselig blir det penger han satser og blir avhengig av. Forebygge nå

Anonymous poster hash: 6cf4f...e7e

Så voksne skal gå på posten og betale regninger der med gebyr på 70 kr per regning, kjøpe papiraviser, ikke kunne ta måleravlesning og andre ting på nett? Aldri se på Netflix, lese nyheter osv? Si opp internett i 2016 for hele familien er utrolig dumt. Da blir jo foreldrene straffet for guttens uvettige nettbruk. Det er bare å ta ruteren med seg når man skal på jobb, problemet løst.

Anonymous poster hash: b1db6...718

Skrevet

Dette burde jo blitt tatt tak i for 6 år siden.

Tips om å få han med på kampsport! Det er en sport for alle! Taekwondo utvikler du deg i det tempoet du vil, man har respekt for alle og det er styrketrening og litt kondis! Her kan foreldre eller andre også bli med på trening!

Kast ut all søppelmat fra huset og ha kun sunne ting!

Si opp Internett og mobilabonnement og la han få kontantkort! Vil han ha dette så må han betale for det selv! Dermed må han finne en måte å skaffe penger på! Man kan evt avtale at hver trening betyr et visst beløp i lommepenger!

Anonymous poster hash: e9e48...3db

Si opp internett? For alle? Javel... For øvrig veldig enig med kampsport. Det er inkluderende idrett, der både små og store, tynne og tykke, unge og gamle kan trene på like vilkår. Man lærer mestring av egen kropp, konsentrasjon og disiplin. Mange blir også motivert til å spise sunnere av å snakke med andre utøvere og se hva disse utretter med godt kosthold.

Skrevet

Jeg tenker også å si opp Internett for en periode(eks 2-4 uker) burde være en god start. Alle voksne har tlf m Internett. Å betale regninger gjør man ikke hver daglig, og det kan lett gjøres fra mobil i dag(vår nettbank sin app kan vi gjøre alt på)

Om så kan man vel bruke venner/jobb til de 20 min hver 14 dag.

Vil man virkelig ikke avse Internett for en liten stund for å hjelpe barnet til et nytt liv? Er folk så egoistiske? (Jeg er forøvrig avhengig av Internett selv, men kan bruke mobilen til alt hvis jeg MÅ).

HI

Skrevet

Jeg synes du burde melde fra til barnevernet, du burde vel gjort der for lenge siden hvis du har visst om dette lenge.

Anonymous poster hash: d1c36...fe6

Skrevet

Jeg tenker også å si opp Internett for en periode(eks 2-4 uker) burde være en god start. Alle voksne har tlf m Internett. Å betale regninger gjør man ikke hver daglig, og det kan lett gjøres fra mobil i dag(vår nettbank sin app kan vi gjøre alt på)

Om så kan man vel bruke venner/jobb til de 20 min hver 14 dag.

Vil man virkelig ikke avse Internett for en liten stund for å hjelpe barnet til et nytt liv? Er folk så egoistiske? (Jeg er forøvrig avhengig av Internett selv, men kan bruke mobilen til alt hvis jeg MÅ).

HI

Vel, jeg svarte bare for meg selv. Jeg har ingen omgangskrets eller venner, og null internett for meg ville da si null sosial omgang. Jeg er også med i flere styrer i idrettsklubber for barna, alt der foregår via Facebook. I tillegg har jeg hobby der jeg tar kurs som er nettbasert, måtte da slutte på det kurset også. Folk som har venner, utehobbyer og lite behov for nett ser ikke dette problemet. Og man kan hjelpe barnet til et nytt liv uten å straffe alle voksne (og de andre barna) i huset. Jeg har ikke råd til en så dyr mobil at den kan brukes til alt fra å levere kursoppgaver, snakke med venner på Skype, betale regninger osv.

Skrevet

Når han har vært slik siden han var 11 og nå er 17 så syns jeg man burde ha tatt tak i det mye tidligere.

Jeg har en 9 åring som har slike tendenser, og som så "fint" svarte meg at det fins det som jobber med å spille spill og det vi han gjøre når han blir stor så han måtte trene.

Jeg svarte han at jeg det går fint an, men det er veldig vanskelig å få en slik jobb.

Dersom han skal klare det må han være flink på skolen og få gode karakterer når den tid kommer.
Blir rødruss, og søke seg inn på Universitet som har spill som en av linjene under data-linjen og den er det veldig mange som søker på derfor trenger han gode karakterer.

Brått ble lekser og skole litt mer interessant...

Vet ikke om det vil fungere for en på 17, og hvor mye karakterene hans allerede er ødelagt, men det kan være verdt et forsøk

Anonymous poster hash: 06abd...eb3
Skrevet

Be de ta kontakt med bv. Her i kommunen har de noe som heter ambulerende team som er knallgode på akkurat det med spilleavhengighet blant ungdom. Vi fikk strålende hjelp fra dem da eldste her var 16 år. Han gikk riktignok på skolen, for det fikk han ingen mulighet til å velge bort. Men han var dypt deprimert og totalt avhengig. Han slet med det sosiale og hadde INGEN venner i det virkelige liv. Men når det kom til det virtuelle verden, da var han konge. Han hadde stor respekt fra andre spillere og var ansett som en som alle ville spille på lag med. Er det rart han valgte dom han gjorde?

Der å bare ta fra han denne muligheten til mestring, anerkjennelse og sosial omgang uten å erstatte den med noe annet ville ha vært utrolig ødeleggende for han.

Anonymous poster hash: c306b...2cc

Skrevet

Barnevernet er det eneste riktige her. Foreldrene er tafatte og bidrar stort til overvekt og avhengighet. Høres desverre ut som de har gitt opp, og det er på tide at en bekymringsmelding meldes inn- enten av deg eller foreldrene.

Jeg har full forståelse av at spilling er gøy, og jeg var også en tidligere gamer. Spilling kan være veldig sosialt og lærerikt, men den gutten har gått altfor langt. Familie, jobb/studier og liv må komme før spillet, og det gjør det overhode ikke i dette tilfellet. Spilling bør være en belønning (både for voksne og barn).

Skrevet

her trenger gutten hjelo

Skrevet

Dette er en gutt som trenger kjærlighet og gode relasjoner. Inndragning av internett, spilletid og tvangsturer endrer ingenting med hvordan gutten har det inni seg. ELSK gutten!!!

Anonymous poster hash: c8c82...bd3

Skrevet

Jeg synes du skal melde dette til barnevernet asap, HI!

Denne gutten er blitt utsatt for omsorgssvikt fra sine foreldre gjennom mange år!

De har ikke tatt tak i guttens fysiske eller psykiske helse, de har ikke sørget for nødvendig skolegang.

De lar egen uenighet føre til total handlingslammelse.

Den eneste sjansen denne gutten har er nok om barnevernet kommer inn i bildet asap. Den dagen han er 18 kan han selv velge bort alle hjelpetiltak.

Disse foreldrene har feilet på de fleste felt, etter min mening. Blir gutten voldelig - politi. Da skjer det i hvert fall noe.

Jeg tror disse foreldrene vegrer seg fra å skaffe gutten hjelp fordi de da må innrømme den omsorgssvikten de har utsatt gutten for pga. egen udugelighet...

Så meld til barnevernet NÅ, HI!

Anonymous poster hash: bbce3...499
Skrevet

Dette er en gutt som trenger kjærlighet og gode relasjoner. Inndragning av internett, spilletid og tvangsturer endrer ingenting med hvordan gutten har det inni seg. ELSK gutten!!! Anonymous poster hash: c8c82...bd3

De elsker nok gutten sin- det er derfor de sikkert gir han kebab og alt det andre (og ikke minst lar han fortsette).

Spilletid og turer er små steg i riktig retning. Foreldrene i dette tilfellet takler tydeligvis ikke situasjonen. Jeg er, som tidligere nevnt, tilhenger av spill, men her sliter både familien og han. Her må foreldrene sette ned foten og skaffe skikkelig hjelp i form av barnevernet. Å kutte helt i Internet og spilling vil føre til mye sinne, og det vil ikke forbedre hvordan ungen har det. Han må få opprettholde sine venner der da han mest sannsynligvis ikke har noen andre å snakke med. Det er sosialt å spille med andre (selv om mange ikke tror det), mn han må komme seg ut og treffe virkelige mennesker også. Visse ting må komme på plass, og det er det tydligvis ikke per dags dato. Foreldrene kan elske han så mye de vil- men det vil ikke endre gutten slik det er nå...

Skrevet

Huff. Et skrekkens eksempel, men dog då vanlig.

En må sette grenser for barn... Tidlig.

Vi gjør det med 6 åringen. Passer på så det ikke tar av med spillingen.

Vi har hatt en uke uten noe spilling pga det ble litt mye. Måtte da avvennes.

Her er regelen lekser først. Når han blir eldre vil vi gølge med på karakterfne. Er de dårlige, så blir spilling kuttet ut frem til bedring.

Ja, det er tøft, men det er vi dom er voksne ov bestemmer. Vi skal veilede.

Med denne 17 åringen.. Huff, her har foreldrene sviktet totalt.

Kan være vanskelig å gå gjort noe meddet, men drastisk spillereduksjon er en start.

Få han ut og sysselsatt. Jobbe med noe?

Søk profesjonell hjelp. Når hsn er 18 bestemmer foreldrene ikke noe lenger..

Jeg tror de er for sene jeg...😥

Anonymous poster hash: 676e1...838

Skrevet

Enig med at å kutte internett hører ingen plass hjemme. Hvis han bare har venner der og ikke ellers, vil dette fjerne jorden under føttene hans fullstendig. Virkningen blir det samme som å flytte ham fra alle venner og alle han kjenner. En annen ting er at "forbuden frukt" er mye mer spennende enn noe som er tillatt i visse mengder. Ved å ha spilletider, rutiner og få ham med på noe aktivitet som er spennende vil man kanskje lykkes. Men! De har dårlig tid fordi han snart er 18 år og kan da flytte hjemmefra og styre livet selv.

Skrevet

Barnevernet er det eneste riktige her. Foreldrene er tafatte og bidrar stort til overvekt og avhengighet. Høres desverre ut som de har gitt opp, og det er på tide at en bekymringsmelding meldes inn- enten av deg eller foreldrene.

Jeg har full forståelse av at spilling er gøy, og jeg var også en tidligere gamer. Spilling kan være veldig sosialt og lærerikt, men den gutten har gått altfor langt. Familie, jobb/studier og liv må komme før spillet, og det gjør det overhode ikke i dette tilfellet. Spilling bør være en belønning (både for voksne og barn).

Jeg synes at å melde til barnevernet når gutten har bikket 17 er for sent. I beste fall får de fulgt ham opp i et halvt års tid, kanskje flytter ham til fosterhjem, men de må gi slipp på ham når han fyller 18. Da er han alene uten hjelp eller veiledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...