Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #1 Skrevet 13. april 2016 Prøver igjen med en litt mer forklarende overskrift. Vi skal gå fra hverandre og jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i. Time til mekling er bestilt. Vi har tre barn og trenger helst en treroms ihvertfall. Vi kan ikke flytte fra området pga skole/barnehage etc og her ligger en treroms på 11-14.000 i mnd. En tomroms (som ikke finnes for øyeblikket) ligger på 8-9.000 i mnd. Jeg har dagpenger og ikke mer enn 18.000 i mnd. Har sagt opp SFO og fått redusert barnehage, men likevel ser jeg ikke hvordan dette skal være mulig. Omstendighetene gjør at jeg heller ikke kan jobbe for øyeblikket, så å øke inntekten går ikke. Hvordan skal man få dette til egentlig? Forstår ikke hvordan det skal gå, veksler mellom å gråte og bare være helt apatisk. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Jeg er langt nok nede fra før, og har ikke behov for spørsmål om hvorfor vi ikke kan flytte vekk/ikke kan jobbe etc. Jeg kommer med faktaopplysninger og lurer på hvordan jeg kan løse situasjonen utifra det. Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #2 Skrevet 13. april 2016 Altså, en treroms har du overhodet ikke råd til og toroms er ikke tilgjengelig? Og du kan ikke flytte vekk og kan ikke øke inntekt ved jobbing..? Det fremstår umulig fordi det et umulig. Du må se på noen av "kan ikkene" dine for å vurdere dem på nytt.. Anonymous poster hash: c2d40...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #3 Skrevet 13. april 2016 Ungene KAN bytte skole, i tillegg får du bidrag og barnetrygd, så helt blakk er du ikke.. Dropp tvkanaler, bruk Netflix. Spis vegetar noen dager i uka. Alt ordner seg hvis man vil. Anonymous poster hash: 1d10a...8a9
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #4 Skrevet 13. april 2016 Skal du ha ungene mest? Jeg har ikke vært gjennom dette selv, men får man ikke ekstra barnetrygd og barnebidrag hvis man har de mest? Ta kontakt med NAV for å høre hvilke rettigheter du har. Legg ut en annonse på finn el lign om "leilighet ønskes leid". Vet flere om leier ut som heller å velger leietaker selv derfra og slippe da mye visning og styr. Lykke til! Klart du klarer dette! Anonymous poster hash: 41da8...03b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #5 Skrevet 13. april 2016 Hva med at far har barna? Anonymous poster hash: d67b7...503
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #6 Skrevet 13. april 2016 Tror nok du kan få bostøtte. Så det kan jo gå greit. Kanskje overgangsstønad? Ta kontakt med NAV og forhør deg litt. Leit med brudd da, klem ☺ Anonymous poster hash: a825d...9ea
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #7 Skrevet 13. april 2016 Med de begrensningene du skisserer går det ikke. Du har valget mellom å gjøre noe med umulighetene eller å overlate barna til faren. Anonymous poster hash: 55a30...48c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #8 Skrevet 13. april 2016 - Så fort du har fått meklingsattest fra familievernkontoret kan du begynne å søke litt, samt en samværsavtale. Registrere ny adresse på deg og barna så fort som mulig. - Bidrag-kreves inn fra far beregnet ut i fra inntektene deres og samvær - Bidragsforskudd- Forskudd på bidraget dersom ikke far betaler inn bidraget, innvilges gjerne raskt, er behovsprøvd ut i fra din inntekt alene. Du også utbetalt forskudd så lenge bidragssaken er til behandling. Dersom du dokumenterer alt riktig med en gang.... -Overgangsstønad/enslig forsørger stønad- Her kan du søke om stønad til barnehage og sfo, slik at du har mulighet til å søke fulltidsjobber, Du kan også søker overgangsstønad. - Utvidet barnetrygd. Viktig å få ordnet: Meklingsattest, at en av dere flytter ut og får folkeregistrert adresse hver for dere, samværsavtale- da gjør det søkeprosessene noe enklere. Anonymous poster hash: e91af...da2
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #9 Skrevet 13. april 2016 Hva med at far har barna? Anonymous poster hash: d67b7...503 Far har mindre inntekt enn meg. Det er heller ikke et alternativ, hverken for barna, for far eller for meg. hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #10 Skrevet 13. april 2016 Takk for alle svar. Trenger å tenke praktisk i denne situasjonen. (Moderator, går det an å flette sammen trådene, har en til som bar heter "hvordan løse dette.) Ang umulighetene så skrev jeg det sånn nettopp for å ikke få andre forslag. Trodde det skulle holde for å slippe å utbrodere hele situasjonen. Ett av barna har diagnose og store utfordringer og bør ikke fjernes fra nærmiljøet, anbefalinger fra BUP. hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #11 Skrevet 13. april 2016 Dette går jo ikke. Penger kommer ikke dalene. Du får høre med foreldrene dine om de vil hjelpe med å sponse leilighet til deg. Du må flytte eller finne en mindre leilighet. Alternativt en større leilighet dersom du kjenner en annen alenemor så godt at dere kan flytte sammen og dele på utgiftene. Må man flytte til et billigere sted så må man flytte. Selv om barnet ditt har en diagnose så er det bedre å flytte enn å ikke ha mat eller hus å bo i. Anonymous poster hash: 86f9e...28f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #12 Skrevet 13. april 2016 Dette går jo ikke. Penger kommer ikke dalene. Du får høre med foreldrene dine om de vil hjelpe med å sponse leilighet til deg. Du må flytte eller finne en mindre leilighet. Alternativt en større leilighet dersom du kjenner en annen alenemor så godt at dere kan flytte sammen og dele på utgiftene. Må man flytte til et billigere sted så må man flytte. Selv om barnet ditt har en diagnose så er det bedre å flytte enn å ikke ha mat eller hus å bo i. Anonymous poster hash: 86f9e...28f Poenget er at det er ikke noe "selv om". Det å flytte vekk er ikke et alternativ, og det sa jeg i fra om i hovedinnlegget. Ser jo at dette blir vanskelig. Har ingen å låne penger fra. Prøver å finne løsninger men nå er det bare svart her. hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #13 Skrevet 13. april 2016 Du prøver ikke å finne løsninger, du avviser aktivt alle løsninger. Du må enten finne en bolig du har råd til eller skaffe deg råd til den boligen du ønsker. Enkelt, men vaskelig. Anonymous poster hash: 55a30...48c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #14 Skrevet 13. april 2016 Du får jo barnebidrag og farsbidrag også har du kanskje rett på os. Så kan du jo også søke på bostøtte. Så får du sikkert redusert bhg utgifter. Kanskje du skulle søkt om boliglån til kommunen, det blir jo billigere enn å leie til mang tusen i mnd som ikke går til deg selv ifh til investering. Anonymous poster hash: 76c2b...d2c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #15 Skrevet 13. april 2016 Du får jo barnebidrag og farsbidrag også har du kanskje rett på os. Så kan du jo også søke på bostøtte. Så får du sikkert redusert bhg utgifter. Kanskje du skulle søkt om boliglån til kommunen, det blir jo billigere enn å leie til mang tusen i mnd som ikke går til deg selv ifh til investering. Anonymous poster hash: 76c2b...d2c Så må jeg bare legge til at om det ene barnet ditt har diagnoser eller noe som tilsier at han/hun trenger mere tilsyn og div andre ting så er det vel også noe som heter omsorgspenger eller noe i den gata. Anonymous poster hash: 76c2b...d2c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #16 Skrevet 13. april 2016 Du prøver ikke å finne løsninger, du avviser aktivt alle løsninger. Du må enten finne en bolig du har råd til eller skaffe deg råd til den boligen du ønsker. Enkelt, men vaskelig. Anonymous poster hash: 55a30...48c Nei det gjør jeg ikke. Jeg forklarer all nødvendig info i hovedinnlegget, og kan da ikke annet enn å avvise forslag som ikke innebærer at infoen er tatt hensyn til i forslagene. Det handler ikke om å aktivt avvise noe som helst, det handler om at det hadde vært fint om svarene tok hensyn til den relevante infoen, da den er relevant for en grunn og ikke på gøy. Jeg har bedt om svar på løsninger utifra hovedinnlegget, og har fått noen gode svar på det, og det er jeg takknemlig for. hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #17 Skrevet 13. april 2016 Du prøver ikke å finne løsninger, du avviser aktivt alle løsninger. Du må enten finne en bolig du har råd til eller skaffe deg råd til den boligen du ønsker. Enkelt, men vaskelig. Anonymous poster hash: 55a30...48c Det der er jo hvertfall ikke forslag til en løsning. Anonymous poster hash: 16426...cfa
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #18 Skrevet 13. april 2016 Har du hjelpestønad og grunnstønad? Prøv å søk omsorgslønn også Kan hjelpe litt på økonomien i allefall Anonymous poster hash: fc049...589
sug lut Skrevet 13. april 2016 #19 Skrevet 13. april 2016 Da må du bo enda mindre. Ettroms med køyer og sovesofa. Det overlever dere. Alternativt fortsetter dere å være gift.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #20 Skrevet 13. april 2016 Da må du bo enda mindre. Ettroms med køyer og sovesofa. Det overlever dere. Alternativt fortsetter dere å være gift. Har funnet en hybel til 7000 men de ønsker ikke fire personer dessverre. hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #21 Skrevet 13. april 2016 Du kan muligens få bostøtte. Husbanken har bostøtte kalkulator hvor du kan legge inn og sjekke. Men du kan også søke redusert betaling på SFO og barnehage så ville sjekket dette også 😊 Står som regel om det på kommunene sine sider. Du kan søke kommunal leilighet, ville kansje søkt om det med en gang for om du har tidspress på og flytte så havner du lenger opp på lista og får det fortere enn om du finner deg en plass som du egentlig kan bo for dt om det er litt lite. Kansje du også har rett på litt overgangsstønad. Og om dere har under 50/50 samværsordning så har du rett på en ekstra barnetrygd og barnebidrag 😊 Det er nok litt tungt i begynnelsen til alle stønader og slik er på plass. Men da kan di eventuelt søke supplerende hos sosialen den første måneden 😊 Anonymous poster hash: 2b4f8...0b6
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #22 Skrevet 13. april 2016 Har funnet en hybel til 7000 men de ønsker ikke fire personer dessverre. hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed Skjønner at du har det tøft nå og at situasjonen fremstår som håpløs, men du er virkelig nødt til å brette opp ermene.. ingenting løser seg av seg selv, du må se løsninger går fremfor problemer. Har du funnet en hybel der huseier ikke ville ha fire personer, vel da må du lete videre! Anonymous poster hash: c2d40...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #23 Skrevet 13. april 2016 Du kan muligens få bostøtte. Husbanken har bostøtte kalkulator hvor du kan legge inn og sjekke. Men du kan også søke redusert betaling på SFO og barnehage så ville sjekket dette også 😊 Står som regel om det på kommunene sine sider. Du kan søke kommunal leilighet, ville kansje søkt om det med en gang for om du har tidspress på og flytte så havner du lenger opp på lista og får det fortere enn om du finner deg en plass som du egentlig kan bo for dt om det er litt lite. Kansje du også har rett på litt overgangsstønad. Og om dere har under 50/50 samværsordning så har du rett på en ekstra barnetrygd og barnebidrag 😊 Det er nok litt tungt i begynnelsen til alle stønader og slik er på plass. Men da kan di eventuelt søke supplerende hos sosialen den første måneden 😊 Anonymous poster hash: 2b4f8...0b6 Tusen takk for svar. Skal undersøke dette. hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #24 Skrevet 13. april 2016 Skjønner at du har det tøft nå og at situasjonen fremstår som håpløs, men du er virkelig nødt til å brette opp ermene.. ingenting løser seg av seg selv, du må se løsninger går fremfor problemer. Har du funnet en hybel der huseier ikke ville ha fire personer, vel da må du lete videre! Anonymous poster hash: c2d40...4d6 Jeg gjør ikke annet, tro meg. Dette er jo en fulltidsjobb i seg selv. Finnes det andre sider å lete på enn Finn? hi Anonymous poster hash: c1c95...7ed
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #25 Skrevet 13. april 2016 Uten barnehage har du vel ikke krav på dagpenger? Krever ikke nav at det er på stell? -Du får jo gradert overgangsstønad -Dekket ca 70% av utgiftene til sfo/barnehage -En ekstra barnetrygd -Bidrag, evt bidragsforskudd fra nav om far ikke har bidragsevne Så kan du søke bostøtte Anonymous poster hash: 91c40...c0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå