Gå til innhold

Dåp - "for barnet sin del" eller "tradisjonen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heh. Har du reflektert over at vi i norge kaller det jul, mens det på engelsk heter Christmas? Jul er den opprinnelige feiringen, før kristendommen. Juleblot, med mat til det tyter ut ørene.

Så joda, jeg feirer jul med god samvittighet og uten julekrybbe og engler og fjas.

Og påskeeggene er vel heller ingen kristen greie, men en fruktbarhetsting i forkant av vekstsesongen? Ingen palmeblader og korsfestelser her i gården. Og jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å feire høytider som har blitt feiret siden "tidenes litt utpå dagen", selv om de har blitt forsøkt kuppa av kristendommen.

Når det kommer til dåp er det bare respektløst å love å oppdra barnet i kristen tro når det ikke er tanken og man ikke er kristen.

Min farmor uttalte i min barndom at borgerlig konfirmasjon var noe stort tull. Alle hennes tre barnebarn konfirmerte seg siden borgerlig, og etter min ringte hun mamma og takket for en utrolig flott feiring. Siden hørte vi ikke flere klager på det noen ganger er det bare vanskelig å se for seg noe man overhode ikke vet noe om.

Men hva er så farlig å oppdra barnet innenfor de ti bud, tanken om å elske sine nære og andre viktige prinsipper fra bibelen som ikke-kristne følger hver dag? HVA er oppdragelse i den kristne tro? Er det å tale i tunger og kirkebesøk hver søndag, eller er det å hjelpe barnet til å bli empatisk, reflektert, ansvarlig og hederlig voksen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme opplevelse har jeg med mine besteforeldre. Var skeptiske til borgerlige konfirmasjoner, men syntes etterpå det var SÅ flott. Samme med vårt humanetiske bryllup, selv et par svært kristne gjester sa det var veldig, veldig fin seremoni, tale og ramme rundt kjærligheten.

Anonymous poster hash: bada3...a28

Men er du humanetiker? Husk at de også har sine bud og sin doktrine. Man er ikke humanetiker bare fordi man ikke tror på Gud, da er man ateist/ikke-troende.

Skrevet (endret)

Men hva er så farlig å oppdra barnet innenfor de ti bud, tanken om å elske sine nære og andre viktige prinsipper fra bibelen som ikke-kristne følger hver dag? HVA er oppdragelse i den kristne tro? Er det å tale i tunger og kirkebesøk hver søndag, eller er det å hjelpe barnet til å bli empatisk, reflektert, ansvarlig og hederlig voksen?

Man trenger ikke de ti bud for å oppdra barna til å bli empatiske, reflekterte (i hvertfall ikke dette), ansvarlige og hederlige voksne! Faktisk er det dokumentert at religiøse barn er mindre empatiske enn barn av ateister. Og med den kristne tro hører "følger du ikke de ti bud går det deg ille og du havner i helvete". Jeg vil heller at mine skal lære "vær snill og grei og pass på de rundt deg, både mennesker og dyr". Trenger ingen gud inn i det. Trenger man kristendom for å lære barna sine medmenneskelighet er man litt hemmet som forelder, må jeg si.. Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Du melder ikke ungen din utav kirken ved at du ikke døper,det skjer automatisk.

Så det å gifte seg i kirken senere vil ikke være noe problem,heler ikke døpe seg senere om de ønsker kristen konfirmasjon.

Men at dere skal stå i kirken og love presten og bringe opp barnet i den kristne tro er blasfemi om det ikke er sant.

Var helt uaktuell for oss og stå å lyge presten oppi ansiktet så vi droppet det

Skrevet (endret)

Men hva er så farlig å oppdra barnet innenfor de ti bud, tanken om å elske sine nære og andre viktige prinsipper fra bibelen som ikke-kristne følger hver dag? HVA er oppdragelse i den kristne tro? Er det å tale i tunger og kirkebesøk hver søndag, eller er det å hjelpe barnet til å bli empatisk, reflektert, ansvarlig og hederlig voksen?

Jeg har ingenting imot at folk vil oppdra barna i kristen tro - men med at folk lyver og sier de vil gjøre det, til presten og i kirka. Det er respektløst overfor de kristne!

Å lære gode verdier uavhengig av religion er ikke å oppdra i kristen tro. Det blir for dumt å tro at det er "innafor" om man lærer ungene å være empatiske og hederlige - meg bekjent har ikke kristendommen monopol på det.

Endret av Roheryn
Skrevet

Haha, bare fordi de kristne kuppet vintersolverv og fruktbarhetsfeiringen om våren, skal jeg bry meg om det? Jeg feirer at solen snur, og at våren er her (gå litt i deg selv, du som feirer at han ble korsfestet på varierende dato hvert år..), jeg holder ikke kristne tradisjoner ved hevd. Jeg jobber som regel alle helligdager, men å hevde at de skal være reservert kristne? Tullball!

Og, har naturlig nok ikke døpt barna mine, hadde eldre slektninger ymtet frempå med noe, hadde de ikke kommet langt. Som sagt over her, sekularisering og vekt på skole (hvor religion er en del av historieundervisningen) og utdanning er de viktigste våpen mot fanatisme.

Kristne feirer ikke korsfestelsen, men oppstandelsen:)

Anonymous poster hash: d934b...238

Skrevet

Heh. Har du reflektert over at vi i norge kaller det jul, mens det på engelsk heter Christmas? Jul er den opprinnelige feiringen, før kristendommen. Juleblot, med mat til det tyter ut ørene.

Så joda, jeg feirer jul med god samvittighet og uten julekrybbe og engler og fjas.

Og påskeeggene er vel heller ingen kristen greie, men en fruktbarhetsting i forkant av vekstsesongen? Ingen palmeblader og korsfestelser her i gården. Og jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å feire høytider som har blitt feiret siden "tidenes litt utpå dagen", selv om de har blitt forsøkt kuppa av kristendommen.

Når det kommer til dåp er det bare respektløst å love å oppdra barnet i kristen tro når det ikke er tanken og man ikke er kristen.

Min farmor uttalte i min barndom at borgerlig konfirmasjon var noe stort tull. Alle hennes tre barnebarn konfirmerte seg siden borgerlig, og etter min ringte hun mamma og takket for en utrolig flott feiring. Siden hørte vi ikke flere klager på det noen ganger er det bare vanskelig å se for seg noe man overhode ikke vet noe om.

Joda, påskeeggene har absolutt sin plass i den kristne tro:)

For min del må du gjerne feire fruktbarhet og vekstsessong. Men hvorfor gjøre det i påskeuken??

Skrevet

For min del må du gjerne feire fruktbarhet og vekstsessong. Men hvorfor gjøre det i påskeuken??

For å ikke snakke om at folk spiser påskelam - agnus dei - over en lav sko i påska. Hvorfor spise lam, som er symbol på Jesus egentlig? Det finnes masse annen mat.

Skrevet

Jeg hadde ikke vært i den situasjonen, siden jeg er kristen, men dåp er for BARNETS DEL :)

Anonymous poster hash: 0be7c...c0f
Skrevet

Og btw, man er medlem i den norske kirke så lenge man ikke er meldt inn i et annet trossamfunn. Trenger ikke døpes. Snakk om sykt system!

Det stemmer ikke.

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemsskapet/tilhorighet-og-medlemskap/

Tilhørighet og medlemskap12.5.2014

Barn "tvangsinnmeldes" ikke i Den norske kirke ved fødsel. De blir medlem ved dåp, dersom foreldrene velger å la dem døpe. Udøpte barn er ikke medlemmer.

At staten regner barn som tilhørende foreldrenes trossamfunn, er en annen sak. Dette er statens ordning, ikke kirkens, og den gjelder alle trossamfunn, ikke bare Den norske kirke.

Både media og politikere roter ofte med forholdet mellom tilhørig og medlem. Staten har innført tilhørighetsordningen for å kunne beregne den offentlige støtten til tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke. Siden synet på hva det vil si å være medlem i et trossamfunn varierer (alle praktiserer for eksempel ikke barnedåp), regner staten alle barn som tilhørende foreldrenes trossamfunn. Registrerte trossamfunn mottar offentlig støtte for både medlemmer og tilhørende.

For Den norske kirke fungerer ordningen slik at barn av foreldre som er medlem av Den norske kirke, regnes som tilhørende Den norske kirke ved fødsel. I kirkens registre står barnet oppført som tilhørig, noe som altså er en annen kategori enn medlem. Dersom barnet bæres til dåp, endres statusen til medlem. Dette gjelder de fleste.

I følge lovverket vedtatt av Stortinget, regnes barnet som tilhørende Den norske kirke også dersom bare den ene av foreldrene er medlem av kirken. Kirkerådet har tatt til orde for at denne forrangsbestemmelsen bør opphøre. Kirkerådet mener at foreldre som tilhører ulike trossamfunn aktivt bør velge hvilket trossamfunn barnet skal tilhøre.

Tilhørige faller automatisk ut av Den norske kirkes registre når de fyller 18 år. Foreldre som ikke ønsker at deres barn skal stå som tilhørig i Den norske kirkes registre, kan be om at barnet strykes. Når barnet fyller 15 år, kan det selv be om å bli strøket. Å bli strøket som tilhørig, er ikke det samme som å bli utmeldt av kirken, for en har aldri vært medlem.

Anonymous poster hash: 66ced...c6d

Skrevet

Det stemmer ikke.

https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemsskapet/tilhorighet-og-medlemskap/

Tilhørighet og medlemskap12.5.2014

Barn "tvangsinnmeldes" ikke i Den norske kirke ved fødsel. De blir medlem ved dåp, dersom foreldrene velger å la dem døpe. Udøpte barn er ikke medlemmer.

At staten regner barn som tilhørende foreldrenes trossamfunn, er en annen sak. Dette er statens ordning, ikke kirkens, og den gjelder alle trossamfunn, ikke bare Den norske kirke.

Både media og politikere roter ofte med forholdet mellom tilhørig og medlem. Staten har innført tilhørighetsordningen for å kunne beregne den offentlige støtten til tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke. Siden synet på hva det vil si å være medlem i et trossamfunn varierer (alle praktiserer for eksempel ikke barnedåp), regner staten alle barn som tilhørende foreldrenes trossamfunn. Registrerte trossamfunn mottar offentlig støtte for både medlemmer og tilhørende.

For Den norske kirke fungerer ordningen slik at barn av foreldre som er medlem av Den norske kirke, regnes som tilhørende Den norske kirke ved fødsel. I kirkens registre står barnet oppført som tilhørig, noe som altså er en annen kategori enn medlem. Dersom barnet bæres til dåp, endres statusen til medlem. Dette gjelder de fleste.

I følge lovverket vedtatt av Stortinget, regnes barnet som tilhørende Den norske kirke også dersom bare den ene av foreldrene er medlem av kirken. Kirkerådet har tatt til orde for at denne forrangsbestemmelsen bør opphøre. Kirkerådet mener at foreldre som tilhører ulike trossamfunn aktivt bør velge hvilket trossamfunn barnet skal tilhøre.

Tilhørige faller automatisk ut av Den norske kirkes registre når de fyller 18 år. Foreldre som ikke ønsker at deres barn skal stå som tilhørig i Den norske kirkes registre, kan be om at barnet strykes. Når barnet fyller 15 år, kan det selv be om å bli strøket. Å bli strøket som tilhørig, er ikke det samme som å bli utmeldt av kirken, for en har aldri vært medlem.

Anonymous poster hash: 66ced...c6d

Det hadde vært fint om dette hadde skjedd både i teori og praksis, men det viser seg at en del tilhørige ikke blir strøket ved fylte 18 år. Dessverre for kirken for det oppfattes useriøst at en slik stor organisasjon ikke har bedre kontroll på registrene sine. 

Skrevet

Som det er nevnt over er det de kristne som har kuppet allerede eksisterende feiringer for at det skulle være lettere å kristne Norge. At dere lot dere lure er ikke andres feil.

Du får tro på eventyret ditt, men prøv å løfte blikket litt :)

Anonymous poster hash: 31ee1...586

Skrevet

Men er du humanetiker? Husk at de også har sine bud og sin doktrine. Man er ikke humanetiker bare fordi man ikke tror på Gud, da er man ateist/ikke-troende.

Jeg er ingen ting. Tror ikke på noe som ikke lar seg forklare vitenskapelig. Vi valgte humanetisk for å få en fin og høytidelig ramme rundt. Har hørt noen si at de ikke er enige i alt de mener, så sjekket på siden deres: var ingenting jeg var uenig i der, eller som jeg kan forstå at ikke-troende er uenig i.

Skrevet

Jeg er ingen ting. Tror ikke på noe som ikke lar seg forklare vitenskapelig. Vi valgte humanetisk for å få en fin og høytidelig ramme rundt. Har hørt noen si at de ikke er enige i alt de mener, så sjekket på siden deres: var ingenting jeg var uenig i der, eller som jeg kan forstå at ikke-troende er uenig i.

Skrevet

Eller la oss snu det: påsken er en høytid som følger vekstsesongen (altså flytter seg etter månefasen slik at den tilpasser seg når våren kommer). Hvorfor markere korsfestelsen på ulik dato hvert år? Finn ut når jesus døde og marker den dagen, så kan vi andre feire våren når våren kommer, slik tradisjonen er 😀 (eller drit i det og fortsett å kuppe vårfeiringen, helt greit for meg 😊 )
Gjest Antarctica
Skrevet

Da regner jeg med at du ikke feirer jul og påske? For påske handler overhode ikke om påskehare og påskeeggjakt, det handler om Jesus. Det samme gjør jula - den handler om Jesus og ikke det å få masse dyre gaver, ete seg forderva på feit mat og ha fri fra jobben. Og Pashla - fri fra jobb til jul var en norsk tradisjon lenge før kristendommen? Hadde de avspasering på 900-tallet? Interessant :)

Ja, de SKULLE ta fri til faste helligdager. Såklart!

Det skulle feires i minst tre dager (fra 22.12-25.12), og de tolv juledagene er ikke en kristen oppfinnelse. Hele den perioden var "hellig" og farlig. Det var også påbudt å brygge øl til jul!

Skrevet

Ja, de SKULLE ta fri til faste helligdager. Såklart!

Det skulle feires i minst tre dager (fra 22.12-25.12), og de tolv juledagene er ikke en kristen oppfinnelse. Hele den perioden var "hellig" og farlig. Det var også påbudt å brygge øl til jul!

Jesus er uansett ikke født i Desember

Anonymous poster hash: 33bc2...f32

Skrevet

Disse verdiene kommer på ingen måte fra bibelen, og det et derimot påvist en etterhvert lang rekke studier at troende har mindre av disse egenskapene enn ikke-troende. De er også dårligere utdannet, mer kriminelle, fattigere og mer fordomsfulle. Nei du. At dette skulle være bibelske egenskaper må du nesten et godt stykke lenger ut på landet med. Det ville være riktigere å hevde at det er tvert i mot.

Anonymous poster hash: 1aa8c...9b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...