Gå til innhold

Dåp - "for barnet sin del" eller "tradisjonen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Vi venter ei lita frøken i sommar og har uttrykt til både besteforeldre og tanter og onkler at vi ikke vil døype, ettersom ingen av oss er religiøse og heller vil la barnet få bestemme selv når hun er gammel nok til å forstå hva det innebærer.

Familien hass er heilt enige i at en dåp ikke er noe å sikte mot ettersom de ikke er noe videre religiøse de heller. Min familie fikk derimot en litt annen tone. Søsteren min ga meg en lang leksjon om det å døype seg som tenåring for å kunne bli konfirmert sammen med vennene sine og om at jeg tar fra datteren min retten til å gifte seg i en kirke(selv synes jeg at et bryllup på en blomstereng eller en strand- noe vi har god tilgang til- høres vel så romantisk ut). Faren min begynte å bable om å opprettholde tradisjoner. Moren min fikk bare fnatt og bablet om at det var viktig å vere medlem av den norske kirke nå som det var så mange innvandrere....... Jeg må innrømme at i sammenheng med det som skjer i midtøsten nå så vil jeg i allefall ikke asossieres med noen form for religion.......mmen DET er en helt annen sak.

Ingen av dem går i kirke, leser bibelen eller viser noen tegn til å faktisk tro på noe.

Hvorfor er det "tabu" å ha navnefest? Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Anonymous poster hash: ce31f...94c

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Jeg syns dere skal gjøre akkurat det du og pappaen ønsker. Ikke det din eller hans familie ønsker :)

Om dere ikke ønsker å døpe og ikke har noen planer om å oppdra barnet i den kristne tro, så gjør dere ikke det. 

Endret av Stjerneklart
Skrevet

1. Det er respektløst å bruke det som faktisk er en dypt religiøs handling som tradisjon og kos.

2. Hvis barnet ønsker å konfirmere seg i kirken, ordnes dåp stille og rolig alene med prest og faddere. Kjenner flere som har gjort det (selv om det å døpe seg for å kunne konfirmere seg strengt tatt er ganske bakvendt).

3. Hvis hun en gang ønsker å gifte seg i kirken, så kan hun ordne med medlemskap i kirken selv, i likhet med punkt 2. Og uansett kan hun vel gifte seg i kirken dersom mannen hennes er medlem? 

Jeg er ikke kristen selv, men synes det er ganske tullete å døpe på de grunnlagene familien din argumenterer med.

Anonymous poster hash: ebd37...13f
Skrevet

Her er det tabu med navnefest pga vi er opplært i den kristne tro og det ligger som en grunnpilar i livet- eks jul og påske. Ikke det at vi er personlig kristne men vi har det med barnetroen. Og velge selv kan barnet uansett når det skal konfirmeres. Men dette er opp til dere vil jeg mene- selv om jeg mener at fri ved høytider burde vært forbeholdt de som faktisk tror på det vi feirer ;-) men det er jo en helt annen diskusjon

Skrevet

Jeg er ikke døpt. Jeg hata hele konfirmasjonen fordi jeg fikk ikke stå i kirka sammen med vennene mine. Den gangen var det og konfirmasjon forbredelser i skoletiden, jeg og 2 andre måtte ha vanlig undervisning. Å døpe meg som tenåring var i hverfall uaktuelt, jeg har aldri likt meg som midtpunkt.

Så jeg har valgt døpe mine barn, de står fritt til å melde seg ut av kirka når de blir eldre, men jeg ønsker ikke frata de muligheten til å konfirmere seg sammen med vennene eller gifte seg kirkelig.

Anonymous poster hash: 5b318...cab

Skrevet

Nå er jeg i mot at folk døper barnet sitt fordi det er en tradisjon. Så jeg hadde bare latt de surmule. Ingen av våre barn er døpt, nettopp pga det du skriver: barna skal selv få ta den avgjørelsen når de er gamle nok.

Skrevet

Jeg er ikke døpt. Jeg hata hele konfirmasjonen fordi jeg fikk ikke stå i kirka sammen med vennene mine. Den gangen var det og konfirmasjon forbredelser i skoletiden, jeg og 2 andre måtte ha vanlig undervisning. Å døpe meg som tenåring var i hverfall uaktuelt, jeg har aldri likt meg som midtpunkt.

Så jeg har valgt døpe mine barn, de står fritt til å melde seg ut av kirka når de blir eldre, men jeg ønsker ikke frata de muligheten til å konfirmere seg sammen med vennene eller gifte seg kirkelig.

Du gadd tydeligvis ikke å finne ut hva det innebærer å døpe seg som ungdom/voksen. Og det er faktisk snakk om religion, ikke kos og dill. Hvis det ikke betyr noe for deg personlig å være døp eller døpe barna dine, bør du ha skamvett nok til å la være. 

Skrevet

Deres barn, deres valg, deres liv! For meg og mannen min var både kirkebryllup og dåp helt uaktuelt, så vi hadde et nydelig bryllup i en hage ved havet og en veldig hyggelig privat navnefest der vi samlet familie og venner til god mat og kaker:) Alle respekterte dette, selv de eldste. De sa i alle fall ikke noe på det. Hadde noen sagt noe hadde vi uansett ikke brydd oss. Heldigvis kan vi velge slike ting selv:)

Noen argumenter er nevnt over her.

Anonymous poster hash: bada3...a28

Skrevet

Å sitte på dåpssamtale og love presten å oppdra barnet i kristen tro, når vi ikke har tenkt å gjøre det synes jeg var ille. Vi døpte våre, men hadde ikke gjort det nå. 

Får vi nr tre, kommer vi ikke til å døpe. 

Anonymous poster hash: 7a9bb...7fa
Skrevet

Deres barn, deres valg, deres liv! For meg og mannen min var både kirkebryllup og dåp helt uaktuelt, så vi hadde et nydelig bryllup i en hage ved havet og en veldig hyggelig privat navnefest der vi samlet familie og venner til god mat og kaker:) Alle respekterte dette, selv de eldste. De sa i alle fall ikke noe på det. Hadde noen sagt noe hadde vi uansett ikke brydd oss. Heldigvis kan vi velge slike ting selv:)

Noen argumenter er nevnt over her.

Og færre en 60% av barn døpes i Den Norske Kirke nå, nærmer sage bare halvparten. Så at det er tabu synes jeg er rart. Vet noen eldre synes det er leit, men ellers er det vel få som bryr seg? Og en stor del av de som døper barna er vel ikke en gang særlig troende.

Skrevet

Og færre en 60% av barn døpes i Den Norske Kirke nå, nærmer sage bare halvparten. Så at det er tabu synes jeg er rart. Vet noen eldre synes det er leit, men ellers er det vel få som bryr seg? Og en stor del av de som døper barna er vel ikke en gang særlig troende.

*nærmer seg

Skrevet

Her er det tabu med navnefest pga vi er opplært i den kristne tro og det ligger som en grunnpilar i livet- eks jul og påske. Ikke det at vi er personlig kristne men vi har det med barnetroen. Og velge selv kan barnet uansett når det skal konfirmeres. Men dette er opp til dere vil jeg mene- selv om jeg mener at fri ved høytider burde vært forbeholdt de som faktisk tror på det vi feirer ;-) men det er jo en helt annen diskusjon

Vi elsker jul og pynter med nisser og juletre og har gaver og god mat og er sammen! :) Ikke en engel eller krybbe å se, man kan da ha en tradisjon uten å være religiøs?

Til påske har vi egg og kyllinger og gul pynt og koser oss med fridager og tid sammen. Igjen, tradisjonell feiring.

Jul, påske osv. er slått litt sammen med andre feiringer. Jesuser og soler som snur og annet, jesuser, fruktbar jord, lysere tider, jorden som "våkner" til liv.

De færreste jeg kjenner er opptatt av religion rundt jul og påske. Er jo bare kjempehyggelige tradisjoner? Man kunne kalt det offentlige høytidsdager i stedet for helligdager, da.

Skrevet

Du gadd tydeligvis ikke å finne ut hva det innebærer å døpe seg som ungdom/voksen. Og det er faktisk snakk om religion, ikke kos og dill. Hvis det ikke betyr noe for deg personlig å være døp eller døpe barna dine, bør du ha skamvett nok til å la være.

På bygda der jeg vokste opp måtte selv ungdom døpe seg under vanlig gudstjeneste.

Jeg mener og at nordmenn må holde på den kristne tradisjonen. Jeg foretrekker å ha kristendom som landsreligion og som grunnstein i de norske verdier. Jo flere som går borte i fra kristendommen jo enklere blir det også for muslimer å påtvinge oss islam

Skrevet

Hold navnefest og ikke bry dere om hva andre mener.Deres barn,deres valg.Skjønner godt at dere ikke vil love og lyve i kirken!

Skrevet

På bygda der jeg vokste opp måtte selv ungdom døpe seg under vanlig gudstjeneste.

Jeg mener og at nordmenn må holde på den kristne tradisjonen. Jeg foretrekker å ha kristendom som landsreligion og som grunnstein i de norske verdier. Jo flere som går borte i fra kristendommen jo enklere blir det også for muslimer å påtvinge oss islam

Feil!

Sekularisering er den beste beskyttelsen mot Islam. Og Kristendommen. Det er viktig at vi beskytter oss mot den også, vi har kommet et stykke på vei, men har fortsatt noen kamper igjen å kjempe før vi er helt kvitt landeplagen.

Anonymous poster hash: 1aa8c...9b1

Skrevet

Vi har dåp pga tradisjon og for barnets del. Hvis barna ønsker å konfirmere seg i kirken, så kan de det uten å måtte styre med å døpe seg først.

Så vi døper barna. En koselig og litt høytidelig tradisjon😀

Anonymous poster hash: 3912d...bb3

Skrevet

Jeg er ikke døpt. Ds det var tid for å konfirmere seg valgte jeg å la vær. Jeg ville ikke gjøre det for gavene og jeg ville ikke gjøre det hvis det ikke betydde noe for meg. Jeg fikk ingenting for å ikke gjøre det heller. Det var litt surt i den uken konfirmasjonene var, men gikk fort over fordi jeg visste at det var rett for meg. Husker jeg var mye opptatt av religion og var den som satt og hjalp vennene med konfirmasjonsleksene. Jeg kunne valgt borgerlig konfirmasjon, men følte da (fordi jeg ikke visste nok om dette) at da gjorde man det for gavene.

I voksen alder må jeg si at jeg synes det er litt stusselig å aldri ha hatt en slik markering i livet mitt. Jeg er heller ikke gift. Eneste festmarkering jeg blir å ha blir vel begravelsen min. Mine barn har derfor hatt navnefest og bestemmer selv om de vil konfirmere seg og evt på hvilken måte. Har nettopp hatt ei som konfirmerte seg i kirken.

Anonymous poster hash: e7f95...448

Skrevet

Vi har døpt alle våre. Og jeg skal ærlig innrømme at det er mest pga tradisjon.

Jeg liker de kirkelige tradisjonene. Selv om jeg ikke kan kalle meg personlig kristen, går jeg gjerne i kirken på julaften. Jeg giftet meg i kirken. Og jeg feirer de kirkelige høytidene.

Både påsken og jul er kirkelige høytider. Jada, julen er lagt til tiden for vintersolverv. Og man kan selvsagt stille spørsmål med tidfestingen av Jesu fødsel. Kanskje skjedde den på en annen årstid...... Men hvis man virkelig ikke vil assosiere seg med religion så får man jammen la vær å feire jul. Eller i det minste feire på vintersolverv hvis man ønsker å feire at solen snur.

Det samme med påsken. Den er jo ikke engang på en bestemt dag. Hvis man ikke vil assosieres med religion, så får man feire våren på et annet tidspunkt da......

Og hva med begravelse? Til tross for at det er fullt mulig med borgerlig begravelse, er det veldig få som velger dette. Hvis man ikke vil assosieres med religion bør man iallefall reservere seg mot kirkelig begravelse, og man bør ikke senkes på kirkegården......

Selv synes jeg navnefest og borgerlig konfirmasjon er noe stort tull. Dette er festligheter som er "laget" for å ha et alternativ til de kirkelige handlingene - noe jeg synes er helt snodig. Vil man ikke delta på de kirkelige handlingene, så lar man rett og slett være. Borgerlig "konfirmasjon" er jo i seg selv en selvmotsigelse all den tid det ikke er noe å "konfirmere". Konfirmasjon er en bekreftelse av dåpen. I borgerlig sammenheng er det ingeting å bekrefte......

HI: jeg synes dere skal gjøre akkurat som dere selv vil. Ønsker dere ikke å døpe barnet, så lar dere være. Dette er fullt og helt deres bestemmelse! Ønsker dere alternative feiringer, så er det helt opp til dere, uansett hva noen her inne eller deres foreldre måtte mene om den saken:)

Anonymous poster hash: d934b...238

Gjest Antarctica
Skrevet

Jul og fri til jul var en norsk tradisjon lenge før kristendommen ble innført, så hvis du ikke er tilhenger av åsatroen, bør du pelle deg på jobb alle juledagene...

HI, dine foreldre vrøvler. Barnet kan døpe seg når hun selv ønsker, gifte seg i kirken og konfirmeres med venner akkurat som hun vil det. Man har mulighet til å døpes helt fram til den siste dagen man lever, det må ikke skje i spebarnsalder.

Skrevet

1. Det er respektløst å bruke det som faktisk er en dypt religiøs handling som tradisjon og kos.

2. Hvis barnet ønsker å konfirmere seg i kirken, ordnes dåp stille og rolig alene med prest og faddere. Kjenner flere som har gjort det (selv om det å døpe seg for å kunne konfirmere seg strengt tatt er ganske bakvendt).

3. Hvis hun en gang ønsker å gifte seg i kirken, så kan hun ordne med medlemskap i kirken selv, i likhet med punkt 2. Og uansett kan hun vel gifte seg i kirken dersom mannen hennes er medlem? 

Jeg er ikke kristen selv, men synes det er ganske tullete å døpe på de grunnlagene familien din argumenterer med.

Da regner jeg med at du ikke feirer jul og påske? For påske handler overhode ikke om påskehare og påskeeggjakt, det handler om Jesus. Det samme gjør jula - den handler om Jesus og ikke det å få masse dyre gaver, ete seg forderva på feit mat og ha fri fra jobben. Og Pashla - fri fra jobb til jul var en norsk tradisjon lenge før kristendommen? Hadde de avspasering på 900-tallet? Interessant :)

Skrevet

Vi har dåp pga tradisjon og for barnets del. Hvis barna ønsker å konfirmere seg i kirken, så kan de det uten å måtte styre med å døpe seg først.

Så vi døper barna. En koselig og litt høytidelig tradisjon

Anonymous poster hash: 3912d...bb3

Vi har også døpt barna på grunn av tradisjon. Nå er jeg troende da, men jeg går ikke i kirka, kan vel kalles "personlig kristen". Orker ikke alle folka i menigheten, men har tro på Gud for min egen del. De fleste her konfirmeres kirkelig. De har utrolig fine arrangementer som koster 100-lapp, som "Lys våken", "Tårnagentene" og andre ting der barn fra samme alderstrinn samles og har det koselig. Vi bor litt avsides og barna går på en veldig liten skole, slik at de ikke har mange arenaer for å få seg kompiser. Jentungen driver med to idretter som er ultra-gutteidretter, der det nesten ikke er jenter, mens gutten driver med individuell idrett der man er mest for seg selv. Kirkearrangementer har bidratt til at de har fått seg venner utenfor skole og idrett. De har også friluftsleir (for min fiskeglade gutt er det midt i blinken) og jentungen har fattet interesse av å synge i kirkekor - hun liker å synge, og koret er det eneste tilbudet for henne her vi bor. Når de skal konfirmeres, slipper de å styre med dåp i "halvvoksen" alder. Like greit kan de melde seg ut av kirka når de er myndige hvis de ikke lenger assosierer seg med den.

Det er rart hvordan det er akseptert å tvinge barn til å spise vegankosthold, lavkarbo, leve uten en datamaskin, ikke gjøre det og det, men det ikke er greit å døpe ungene og introdusere den kristne tro for dem.

Anonymous poster hash: 3d6e5...c79

Skrevet

Haha, bare fordi de kristne kuppet vintersolverv og fruktbarhetsfeiringen om våren, skal jeg bry meg om det? Jeg feirer at solen snur, og at våren er her (gå litt i deg selv, du som feirer at han ble korsfestet på varierende dato hvert år..), jeg holder ikke kristne tradisjoner ved hevd. Jeg jobber som regel alle helligdager, men å hevde at de skal være reservert kristne? Tullball!

Og, har naturlig nok ikke døpt barna mine, hadde eldre slektninger ymtet frempå med noe, hadde de ikke kommet langt. Som sagt over her, sekularisering og vekt på skole (hvor religion er en del av historieundervisningen) og utdanning er de viktigste våpen mot fanatisme.

Skrevet

Og btw, man er medlem i den norske kirke så lenge man ikke er meldt inn i et annet trossamfunn. Trenger ikke døpes. Snakk om sykt system!

Skrevet

Da regner jeg med at du ikke feirer jul og påske? For påske handler overhode ikke om påskehare og påskeeggjakt, det handler om Jesus. Det samme gjør jula - den handler om Jesus og ikke det å få masse dyre gaver, ete seg forderva på feit mat og ha fri fra jobben. Og Pashla - fri fra jobb til jul var en norsk tradisjon lenge før kristendommen? Hadde de avspasering på 900-tallet? Interessant :)

Heh. Har du reflektert over at vi i norge kaller det jul, mens det på engelsk heter Christmas? Jul er den opprinnelige feiringen, før kristendommen. Juleblot, med mat til det tyter ut ørene.

Så joda, jeg feirer jul med god samvittighet og uten julekrybbe og engler og fjas.

Og påskeeggene er vel heller ingen kristen greie, men en fruktbarhetsting i forkant av vekstsesongen? Ingen palmeblader og korsfestelser her i gården. Og jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for å feire høytider som har blitt feiret siden "tidenes litt utpå dagen", selv om de har blitt forsøkt kuppa av kristendommen.

Når det kommer til dåp er det bare respektløst å love å oppdra barnet i kristen tro når det ikke er tanken og man ikke er kristen.

Min farmor uttalte i min barndom at borgerlig konfirmasjon var noe stort tull. Alle hennes tre barnebarn konfirmerte seg siden borgerlig, og etter min ringte hun mamma og takket for en utrolig flott feiring. Siden hørte vi ikke flere klager på det 😊 noen ganger er det bare vanskelig å se for seg noe man overhode ikke vet noe om.

Skrevet

Samme opplevelse har jeg med mine besteforeldre. Var skeptiske til borgerlige konfirmasjoner, men syntes etterpå det var SÅ flott. Samme med vårt humanetiske bryllup, selv et par svært kristne gjester sa det var veldig, veldig fin seremoni, tale og ramme rundt kjærligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...