Gå til innhold

Luksusfellen og matbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og du som bruker TO TUSERN (!) i måneden på mat OG husholdningsutgifter for to voksne og et barn, HVA kjøper dere? Det kjipeste fra first price og null grønnsaker og frukt? Det er umulig å overleve på 2000 i måneden til mat, vaskemidler, såpe, bleier osv når man er 2 voksne og 1 barn, uten å nedprioritere kvaliteten på varene man kjøper. Hva er poenget med å bruke minst mulig til mat?

Anonymous poster hash: e4fa2...2ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 tusen -5 stk

Anonymous poster hash: b9d63...170

Skrevet

Vi er to voksne og 1 småbarn. Bruker mellom 2-3000 kroner på mat i måneden. Det er inkludert kosmetikk, shampoo, balsam, toalettpapir osv. Vi spiser både sunt og godt, ikke noe som mangler. 

Vi setter inn 3000kr på egen matkonto hver måned for å faktisk ha en mer oversikt på hvor mye vi bruker på mat osv. Men vi spiser ikke noe dårligere av den grunn. Må vel bare litt mer planlegging til, handle en gang i uka og være mer prisbevisst regner jeg med. Vi lager jo også det meste fra bunnen av, veldig enkelt med slow cooker :)

Hvordan klarer dere det, hva spiser dere?

Anonymous poster hash: cd9f8...b8a

Skrevet

Det går ikke an å spise sunt og godt på 2000 kroner måneden som inkluderer alt av Shampo, bind, tamponger, vaskemidler, dopapir og andre husholdningsartikler. Det går ikke i Norge i 2016.

Skrevet

Det går ikke an å spise sunt og godt på 2000 kroner måneden som inkluderer alt av Shampo, bind, tamponger, vaskemidler, dopapir og andre husholdningsartikler. Det går ikke i Norge i 2016.

Det kommer an på mengdene man spiser også. Vi er ganske småspiste, andre familier med samme antall familiemedlemmer spiser mye mer en oss. Vi kan fint lage middag til fire personer med en halv kjøttdeig. Vi bruker dog adskillig mer penger en 2000 kr i måneden på mat selv om vi spiser lite. Mat er grisedyrt! 

Anonymous poster hash: 57e2d...218

Skrevet

Det kommer an på mengdene man spiser også. Vi er ganske småspiste, andre familier med samme antall familiemedlemmer spiser mye mer en oss. Vi kan fint lage middag til fire personer med en halv kjøttdeig. Vi bruker dog adskillig mer penger en 2000 kr i måneden på mat selv om vi spiser lite. Mat er grisedyrt! 

Anonymous poster hash: 57e2d...218

Hvis dere har en halv kjøttdeig til middag til 4 personer, så har dere jo en masse i tillegg

Skrevet

2 voksen og et barn. Vi burker ca  6 - 8000 pr mnd på mat.

Anonymous poster hash: 8d0d6...291
Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Og du som bruker TO TUSERN (!) i måneden på mat OG husholdningsutgifter for to voksne og et barn, HVA kjøper dere? Det kjipeste fra first price og null grønnsaker og frukt? Det er umulig å overleve på 2000 i måneden til mat, vaskemidler, såpe, bleier osv når man er 2 voksne og 1 barn, uten å nedprioritere kvaliteten på varene man kjøper. Hva er poenget med å bruke minst mulig til mat?

Nå kan det jo hende at de er to voksne og et lite barn som stort sett ammes (men da burde hun kanskje skrevet baby?). Uansett, da vil ikke barnet koste så utrolig mye og da kan det nok helt sikkert gå an å overleve på mellom 2000-3000 kroner i måneden. Om man har litt stramt budsjett en periode går det nok helt fint an å kjøpe billig dopapir, såpe og rema 1000 bleier (som jeg har hørt ikke skal være de aller verste), og heller prioritere å kjøpe litt ordentlig mat. Billig er ikke alltid så ille, om man vet hva man kjøper og hva det inneholder. Men 2000 kroner til to voksne som spiser normale mengder og et f.eks skolebarn eller tenåring, det er jeg enig i at det hørtes litt lite ut. 

Og hva er poenget, ja? Kanskje er mor og far studenter, kanskje har de et enormt lån som må betales ned, kanskje har de vært med på luksusfellen og fått beskjed om å ikke bruke mer på mat :)

Endret av Stjerneklart
Skrevet

Nå kan det jo hende at de er to voksne og et lite barn som stort sett ammes (men da burde hun kanskje skrevet baby?). Uansett, da vil ikke barnet koste så utrolig mye og da kan det nok helt sikkert gå an å overleve på mellom 2000-3000 kroner i måneden. Om man har litt stramt budsjett en periode går det nok helt fint an å kjøpe billig dopapir, såpe og rema 1000 bleier (som jeg har hørt ikke skal være de aller verste), og heller prioritere å kjøpe litt ordentlig mat. Billig er ikke alltid så ille, om man vet hva man kjøper og hva det inneholder. Men 2000 kroner til to voksne som spiser normale mengder og et f.eks skolebarn eller tenåring, det er jeg enig i at det hørtes litt lite ut. 

Og hva er poenget, ja? Kanskje er mor og far studenter, kanskje har de et enormt lån som må betales ned, kanskje har de vært med på luksusfellen og fått beskjed om å ikke bruke mer på mat :)

De kan ikke skrive at de spiser sunt og godt med et sånt budsjett. Uansett hvor billige bleier man kjøper, koster det penger. Det koster for dusjsåpe selv om flaska har prislapp på 20 kroner, det er fortsatt 20 kroner i minus fra 2000. Den billigste fisken koster vel mellom 40 og 80 kroner per pakke på 400 gram. Brød koster sjeldent under 25-30 kroner. En liter melk koster 15 kroner. Grønnsaker og frukt er dyrt. Og så videre. Hvis man spiser halvfabrikata som fiskeboller på boks, fiskepinner osv så kan man med nødskrik klare seg på 2000 kroner i måneden, men da spiser man ikke sunt og godt og "mangler ingenting".

Skrevet

Vi også! Litt luksus i hverdagen, istedenfor harryturer til syden.

Anonymous poster hash: 3e0fe...7bc

Harryturer til Syden?

Det er Harry forde at du ikke har råd til å reise til Syden da eller?

Merkelig rart at alt skal være så "harry" på bim/dib

Anonymous poster hash: b41c4...d22

Skrevet

Vi kjøper blant annet inn en del grønnsaker på en innvandrer butikk her. Bruker å lage alt mulig i slow cooker egentlig, alt fra brød, pulled pork, gryteretter, supper osv. Går fint an å bruke 2-3000 kr i måneden på mat. Vi lager alltid mat til cirka 4 persjoner, slik at vi enten kan fryse ned eller ha til lunsj neste dag. Pleier også å handle utifra mattilbud-appen hvis vi ikke har noen ideer. Det å lage baby- / småbarnsmat selv fra bunnen også er jo ikke noe problem. Kjøp for eksempel en pose med lettkokte havregryn (tror det koster 15 kr) så er det bare å kjøre det i stavmikser eller foodprosessor, da sitter du igjen med havremel. Akkurat like bra og like sunt som vanlig babygrøt på butikken, bare billigere. Kjøttprodukter og fisk kjøper vi i sverige cirka 2-3 måned, med mindre det er på tilbud her hjemme.

En slow cooker kan man forsåvidt lage alt mulig i også. Bruker den ofte når mannen jobber lange dager, og i dag har jeg faktisk tilberedt kylling tinga taco. Få ingredienser, enkelt og godt. Vi har også laget søtpotetchili, fajitas, kaker, grøt osv i den. Bare litt research så går det fint. Også mange av oppskriftene som skal ha det samme, så planlegger man godt nok kan man bruke opp for eksmpel en hel potetsekk i løpet av uka. Det er vel 30-40kroner. Shampoo, balsam osv kjøper vi billig produktene siden ingen av oss føler noe spesielt behov for de dyrere produktene, og er fornøyde med billigproduktene :) Mye man kan gjøre for å leve godt for under 3000 kroner. Så jo det er fult mulig :)

Skrevet

Vi kjøper blant annet inn en del grønnsaker på en innvandrer butikk her. Bruker å lage alt mulig i slow cooker egentlig, alt fra brød, pulled pork, gryteretter, supper osv. Går fint an å bruke 2-3000 kr i måneden på mat. Vi lager alltid mat til cirka 4 persjoner, slik at vi enten kan fryse ned eller ha til lunsj neste dag. Pleier også å handle utifra mattilbud-appen hvis vi ikke har noen ideer. Det å lage baby- / småbarnsmat selv fra bunnen også er jo ikke noe problem. Kjøp for eksempel en pose med lettkokte havregryn (tror det koster 15 kr) så er det bare å kjøre det i stavmikser eller foodprosessor, da sitter du igjen med havremel. Akkurat like bra og like sunt som vanlig babygrøt på butikken, bare billigere. Kjøttprodukter og fisk kjøper vi i sverige cirka 2-3 måned, med mindre det er på tilbud her hjemme.

En slow cooker kan man forsåvidt lage alt mulig i også. Bruker den ofte når mannen jobber lange dager, og i dag har jeg faktisk tilberedt kylling tinga taco. Få ingredienser, enkelt og godt. Vi har også laget søtpotetchili, fajitas, kaker, grøt osv i den. Bare litt research så går det fint. Også mange av oppskriftene som skal ha det samme, så planlegger man godt nok kan man bruke opp for eksmpel en hel potetsekk i løpet av uka. Det er vel 30-40kroner. Shampoo, balsam osv kjøper vi billig produktene siden ingen av oss føler noe spesielt behov for de dyrere produktene, og er fornøyde med billigproduktene :) Mye man kan gjøre for å leve godt for under 3000 kroner. Så jo det er fult mulig :)

Men nå har ikke alle tilgang til svenskehandel, så kjøtt og fisk blir nødvendigvis dyrere for de aller fleste.

Skrevet

Takk :) Hva er egentlig en slow coker, hva er fordelen med den? tror aldri jeg har sett en sånn :)

Skrevet

Men nå har ikke alle tilgang til svenskehandel, så kjøtt og fisk blir nødvendigvis dyrere for de aller fleste.

Det er selvfølgelig sant. Men nå var spørsmål hva vi spiste og hvordan vi kun bruker 2-3000kr i måneden. Dette er sånn vi har det og koser oss med maten på den måten. Hvordan andre ønsker å kritisere og kommentere på dette får være opp til dem. De fleste gjør nok forskjellig. Men jeg bor i Oslo, så jeg kan fint dra til Sverige en gang hver 2-3 mnd. Jeg har ikke veldig mange flere tips enn de vi føler funker for oss. :)

Skrevet

Takk :) Hva er egentlig en slow coker, hva er fordelen med den? tror aldri jeg har sett en sånn :)

En slow cooker eller en crock pot er en gryte du fyller med for eksempel grønnsaker og kjøtt før du drar hjemmefra om morgningen. Du slår den på, så 8-10 timer (på noen oppskrifter) etterpå så har du hjemmelaget mat når du kommer hjem. Fordelen er vel at du trenger ikke lage middag når du kommer hjem, kanskje bare koke noe ris, skjære brød eller lage en salat liksom. Kan lage alt mulig, du kan også la den stå over natta så våkner dere til nybakt brød eller grøt osv. Koster vel rundt 5-600kr tror jeg, vi fikk den til jul men mener den kostet rundt noe sånt. Dårlig med oppskrifter på norsk, men du finner utrolig mye godt til både familiemiddager, selskap osv. på engelske og amerikanske nettsider. :) Jeg er utrolig glad jeg fikk den til jul, spiser mer sunt og variert nå :)

Skrevet

Ca 8000 inkl vaskemidler, hygieneartikler ol. 2 v og 3 barn 12-15 år. Handler på kiwi eller på tilbud.

Skrevet

En slow cooker eller en crock pot er en gryte du fyller med for eksempel grønnsaker og kjøtt før du drar hjemmefra om morgningen. Du slår den på, så 8-10 timer (på noen oppskrifter) etterpå så har du hjemmelaget mat når du kommer hjem. Fordelen er vel at du trenger ikke lage middag når du kommer hjem, kanskje bare koke noe ris, skjære brød eller lage en salat liksom. Kan lage alt mulig, du kan også la den stå over natta så våkner dere til nybakt brød eller grøt osv. Koster vel rundt 5-600kr tror jeg, vi fikk den til jul men mener den kostet rundt noe sånt. Dårlig med oppskrifter på norsk, men du finner utrolig mye godt til både familiemiddager, selskap osv. på engelske og amerikanske nettsider. :) Jeg er utrolig glad jeg fikk den til jul, spiser mer sunt og variert nå :)

Takk for hjelpen :)

Skrevet

Kjenner jeg blir flau for jeg ANER IKKE hvor mye vi bruker på mat en gang.

Anonymous poster hash: 79e19...282

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Nå spurte jo faktisk HI om hvor mye folk her inne bruker på mat. Snerkern svarte på det.

Du kom med påstanden om at hun umulig kan spise så sunt som hun sier, og ikke ha råd til grønnsaker og kjøtt. Der beviste hun deg feil. Bare gi deg, du. 

Skrevet

Har ikke 100% koll på det, men handler mye på tilbud. 2 voksne og barn på 10.

Blir rundt 1000 kr per uke inklusive såpe og dopapir - altså ca 4000 per måned. Det går MYE brød og melk i løpet av en uke og maten på tilpasses rundt allergier. Hender i blant at vi spiser ute, og da blir det 250-400 kr ekstra hver andre eller hver tredje måned.

Anonymous poster hash: 4143e...4b2

Skrevet

Blir nesten målløs over matbudsjettet enkelte av dere har; 10k i mat og husholdning for en familie på 4??! Enten så er dere svært ustrukturert ellers så må dere jo ha ekstremt dyre vaner. Blir nesten flau på deres vegne (gjelder ikke de av dere med allergier osv som naturligvis har et høyere forbruk som følger av det)

Her planlegges middager for hele uken, mat laget for det meste fra bunnen av, fører det opp på handleliste i tillegg til øvrig husholdningsartikler og storhandler en gang i uken. Familie på seks; to voksne og fire barn, vi bruker 1500-2000 kr i uken. Er flinke til å planlegge og er strukturert, noe vi ikke var tidligere. Heldigvis lærer man så lenge man lever 😄

Anonymous poster hash: 29c28...007

Du trenger nok ikke bli flau av at noen bruker 2500,- pr pers på mat i mnd. Det er 83 ,- kr dagen og ikke veldig mye hvis man spiser normalt og ikke trenger å spare.

Anonymous poster hash: 811d4...c48

Skrevet

Vi bruker ca 10000 i mnd på mat, to voksne, en ungdom, 2 barn. Annenhver helg og innimellom ellers bor her to tenåringer til.

Vi prøver å ukeshandle. Men kan bli mer utgifter når vi ikke ukeshandler. Dette inkluderer alt av hygieneprodukter osv.

Anonymous poster hash: fd486...077

Skrevet

Vi er to voksne og 1 småbarn. Bruker mellom 2-3000 kroner på mat i måneden. Det er inkludert kosmetikk, shampoo, balsam, toalettpapir osv. Vi spiser både sunt og godt, ikke noe som mangler. 

Vi setter inn 3000kr på egen matkonto hver måned for å faktisk ha en mer oversikt på hvor mye vi bruker på mat osv. Men vi spiser ikke noe dårligere av den grunn. Må vel bare litt mer planlegging til, handle en gang i uka og være mer prisbevisst regner jeg med. Vi lager jo også det meste fra bunnen av, veldig enkelt med slow cooker :)

Wow 2-3000kr på to voksne og 1småbarn, det syns jeg er imponerende om det inkluderer kosmetikk, shampoo, balsam toalettpapir osv. 

Anonymous poster hash: 5537e...1bc

Skrevet

Vi er 2 voksne og 3 barn

Bruker fort 2000kr pr uke, dette gjelder da alt som handles i matbutikk, inkludert mannens uvaner med røyk og cola

Anonymous poster hash: 7ce1c...570

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...