Gå til innhold

Luksusfellen og matbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ofte det er så lave beløp de setter av til matbudsjett. Ifølge tråder her inne virker det som i hvert fall mange familier representert her inne bruker mye mer. Hva bruker dere i mnd og hvor mange er dere? Har dere et bevisst forhold til denne utgiften/prøver å spare inn? Eller motsatt at dere handler det dere har lyst på og like gjerne tar storhandel på Meny?

Anonymous poster hash: c4f76...1cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er en familie på fem, og vi bruker ca 9-10 tusen på mat hver måned. Med det menes også dopapir, sjampo, toalettartikler etc. Jeg syns det er mye, og jobber med å redusere, men det er ikke lett. Vi kaster svært sjeldent mat, men noe går til hunden.

Anonymous poster hash: d35f3...733

Skrevet

Vi er 2 voksne og et barn på 4 og bruker cirka 3500-4000 i mnd på mat, er meget bevisst på hva jeg kjøper inn og handler gjerne på tilbud. Vi spiser godt og variert og har mye frukt og grønt, men sjeldent kjøtt siden en av oss er vegetarianer og det holder nok kostnadene nede. 

Anonymous poster hash: ca147...b4f
Skrevet

Jeg tar som regel storhandel en gang i uken, men må av og til supplere med småting som frukt, brød eller melk. Det varierer nok litt hva vi bruker, men det går lett et par tusen + i uken ser jeg. Vi er fire i familien ( barn på 8,5 og 11 år). Vi har god økonomi, men jeg prøver likevel å tenke over hva jeg handler og hvor. Meny handler jeg egentlig aldri på, det syns jeg er altfor dyrt. Blir mest Kiwi og Coop Obs da dette er nærbutikkene og det mest praktiske. Kjøper i grunn det vi har lyst på ja, men er prisbevisst og velger billigste vare dersom jeg kan velge mellom ulike leverandører uten at det går på bekostning av smak eller egenskaper. Kjøper ofte mye inn av ting som tørrvarer og frysevarer når det er tilbud da vi har god plass i matskap/bod og frys. Nå regner jeg ikke bare matvarer da, men alle husholdningsartikler ol også, som vaskemidler, shampo/balsam, toalettpapir ol.

Skrevet

Vi bruker ca 6700 i måneden. To voksne og to barneskolebarn.

Det inkluderer alt av mat, også det vi bruker på å spise ute, lunch på jobben, skolemelk til ungene, snop på kino, øl, selskaper og lignende. Alt av hygieneartikler, lyspærer, plastposer, stearinlys, tørkeruller og andre ting vi får på matbutikken er også inkludert.

På den summen føler jeg vi spiser bra, men vi velger sjelden de dyreste middagsvariantene, kjøper ikke mye dyre oster og spiser mest av de rimelige frukt og grønnsaksproduktene. Om det regnes som mue eller lite vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 9a61b...eb7
Skrevet

Der er vel til kun mat og ikke hysholdning.

Kan heller ikke sammenligne matbudsjett til de som jobber og ikke er luksusfelle kandidater med mye gjeld.

Anonymous poster hash: 2c460...479

Skrevet

Vi prøver å holde oss til 5000 kr i måneden, men blir vel fort 6000 kr. Vi er 1 voksen og en 15 åring, og 9 åring. Jeg har og matallergi, så har litt fordyret kosthold. Og tenåringen er sær, fikk hun bestemme skulle det vært middag servert 4 ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 0a82e...d52
Skrevet

Luksusfellen forholder seg vel til SIFO sine satser, som er absolutt mininum. Der er det ikke rom for mange utskeielser.

Vi er to voksne og to (snart tre) barn under 6 år, vi handler nesten bare på Rema. Handler 1-2 ganger i uka. Bruker likevel minst 10 000 på dagligvarer hver mnd. Det er inkludert alt av vaskemidler o.l, øl og snus også da. Men vi har nok mye å gå på der.

Skrevet

Vi er to voksne og et barn på barneskolen. Bruker 4000 pr mnd i mat. Er ikke noe luksus over det, men planlegger alt som skal handles og handler kun en gang pr. uke. Vi spiser veldig mye grønnsaker, lite dyrt kjøtt og planlegger middager ut fra tilbud. Dette er inkludert hygieneartikler også. Kommer en baby til snart, så da må nok budsjettet økes litt. Alt av lunsj, en cola på veien, en ekstra is, osv - alt dette må kjøpes av egne lommepenger og kan ikke tas fra matpengene.

En viktig ting for de som er med på Luksusfellen er jo å redusere forbruket sitt. Mange bruker jo svimlende summer på mat hver måned! Sløsing i ville veier, shopping på bensinstasjoner, på butikken hver dag og spise ute hele tiden - ikke rart de ikke klarer å betjene forbruket! Når de da må lære seg å bruke mesteparten av inntekten på gjeld, da må det kuttes drastisk der det kan kuttes. 

Anonymous poster hash: ba600...82d
Skrevet

Vi er to voksne og 1 småbarn. Bruker mellom 2-3000 kroner på mat i måneden. Det er inkludert kosmetikk, shampoo, balsam, toalettpapir osv. Vi spiser både sunt og godt, ikke noe som mangler. 

Vi setter inn 3000kr på egen matkonto hver måned for å faktisk ha en mer oversikt på hvor mye vi bruker på mat osv. Men vi spiser ikke noe dårligere av den grunn. Må vel bare litt mer planlegging til, handle en gang i uka og være mer prisbevisst regner jeg med. Vi lager jo også det meste fra bunnen av, veldig enkelt med slow cooker :)

Skrevet

Jeg synes egentlig mange ganger at luksusfellendeltagere har rause budsjetter, i forhold til den situasjonen de er i

Anonymous poster hash: cd9f8...b8a
Skrevet

Vi er en voksen og to barneskolebarn.  Jeg bruker vanligvis rundt 7000 i mnd på mat og husholdningsartikler.  Jeg er prisbevisst men kjøper ikke nødvendigvis det som er billigst.  I løpet av en vanlig uke kan vi ha både biff og fiskegrateng til middag.  Jeg prøver å holde meg til sesongens råvarer både på grunn av kvalitet og pris.  

Når jeg handler tenker jeg både på variasjon, kvalitet, helse og pris.  Jeg har ikke kjempegod økonomi men kunne gjerne brukt mye mer penger på mat, men da ville det blitt tilsvarende mindre til andre ting...  

Anonymous poster hash: a8e9b...e21
Skrevet

Blir nesten målløs over matbudsjettet enkelte av dere har; 10k i mat og husholdning for en familie på 4??! Enten så er dere svært ustrukturert ellers så må dere jo ha ekstremt dyre vaner. Blir nesten flau på deres vegne (gjelder ikke de av dere med allergier osv som naturligvis har et høyere forbruk som følger av det)

Her planlegges middager for hele uken, mat laget for det meste fra bunnen av, fører det opp på handleliste i tillegg til øvrig husholdningsartikler og storhandler en gang i uken. Familie på seks; to voksne og fire barn, vi bruker 1500-2000 kr i uken. Er flinke til å planlegge og er strukturert, noe vi ikke var tidligere. Heldigvis lærer man så lenge man lever 😄

Anonymous poster hash: 29c28...007

Skrevet

Blir nesten målløs over matbudsjettet enkelte av dere har; 10k i mat og husholdning for en familie på 4??! Enten så er dere svært ustrukturert ellers så må dere jo ha ekstremt dyre vaner. Blir nesten flau på deres vegne (gjelder ikke de av dere med allergier osv som naturligvis har et høyere forbruk som følger av det)

Her planlegges middager for hele uken, mat laget for det meste fra bunnen av, fører det opp på handleliste i tillegg til øvrig husholdningsartikler og storhandler en gang i uken. Familie på seks; to voksne og fire barn, vi bruker 1500-2000 kr i uken. Er flinke til å planlegge og er strukturert, noe vi ikke var tidligere. Heldigvis lærer man så lenge man lever

Anonymous poster hash: 29c28...007

Du trenger ikke å bli flau på mine veiene.... ;)

Vi bruker ca 10 000 på mat i mnd, vi er to voksne og et lite barn. Det er et bevist valg vi gjør, og vi har råd til det. Jeg vet godt at vi sikkert kunne kuttet ned 3-4000 i mnd hvis det hadde vært nødvendig, og vi hadde ønsket det.

Vi storhandler også en gang i uken, planlegger maten vår, så det er ikke surr og ubetenksomhet. Vi elsker god mat begge to, og vil vi ha andebryst på en tirsdag, så har vi det :)

Anonymous poster hash: 68b6f...e57

Skrevet

En voksen og 4 barn her. Bruker maks 5000 i mnd. Handler en gang i uken og da for mellom 750 og 1200

Anonymous poster hash: ec4e5...3a6

Skrevet

Vi er to voksne, to småbarn, en 12-åring som bor ca 35% hos oss og en katt. Vi bruker rundt 8000 på mat, hygieneartikler og vin/øl pr måned. Føler vi er ganske fornuftige i valgene (ukeshandler og kaster sjelden mat), men synes det går ganske mye penger likevel.

Anonymous poster hash: 5bbb3...28d
Skrevet

Du trenger ikke å bli flau på mine veiene.... ;)

Vi bruker ca 10 000 på mat i mnd, vi er to voksne og et lite barn. Det er et bevist valg vi gjør, og vi har råd til det. Jeg vet godt at vi sikkert kunne kuttet ned 3-4000 i mnd hvis det hadde vært nødvendig, og vi hadde ønsket det.

Vi storhandler også en gang i uken, planlegger maten vår, så det er ikke surr og ubetenksomhet. Vi elsker god mat begge to, og vil vi ha andebryst på en tirsdag, så har vi det :)

Vi har det som dere og kjøper mye lokalprodusert og økologisk. Spesielt kjøtt og pålegg er da en del dyrere. For oss er det noe vi av mange grunner prioriterer. Vi har et vennepar som har dårlig økonomi og stramme budsjett. De prioriterer å spise fiskepinner og eller reise til syden én til to ganger i året. Vi går til familiehytta i fjellet. Folk er forskjellige og ønsker å bruke pengene sine ulikt. 

Anonymous poster hash: f5b96...bfc

Skrevet

Jeg har permisjon og har gjort det til en 'hobby' å planlegge ut fra tilbudene som er i ulike butikker.

Storhandler feks pålegg som makrell i tomat og hvitost når de har tilbud på spar eller obs. Der har de ca en gang pr mnd 10-kronersmarked. Og handler sekker med toalettpapir og tørkerull når de har tilbud.

Basisvarer (som er stort sett det eneste de har) handler vi på Rema.

Planlegging gjør underverker. Denne uka har de feks 40 % på frukt og bær på obs. Da blir det mer enn vanlig av det.

Jeg er superstreng med mannen min for tiden, for han ønsker gjerne å kjøpe en pizza fra Peppes, hente junk fra burger King en gang i uka.

Men med tre unger går det nesten 500 kroner på burgerking! Det er jo sykt!

Så har redusert forbruket på mat/husholdningsartikler fra 9000 til mellom 5-6 tusen. Det utgjør jo litt.

Og vi unner oss god mat innimellom igså😉

Anonymous poster hash: 45465...1ec

Skrevet

Jeg har permisjon og har gjort det til en 'hobby' å planlegge ut fra tilbudene som er i ulike butikker.

Storhandler feks pålegg som makrell i tomat og hvitost når de har tilbud på spar eller obs. Der har de ca en gang pr mnd 10-kronersmarked. Og handler sekker med toalettpapir og tørkerull når de har tilbud.

Basisvarer (som er stort sett det eneste de har) handler vi på Rema.

Planlegging gjør underverker. Denne uka har de feks 40 % på frukt og bær på obs. Da blir det mer enn vanlig av det.

Jeg er superstreng med mannen min for tiden, for han ønsker gjerne å kjøpe en pizza fra Peppes, hente junk fra burger King en gang i uka.

Men med tre unger går det nesten 500 kroner på burgerking! Det er jo sykt!

Så har redusert forbruket på mat/husholdningsartikler fra 9000 til mellom 5-6 tusen. Det utgjør jo litt.

Og vi unner oss god /dyr mat innimellom igså😉

Må si at øl og vin holdes utenom. Jeg drikker svært lite, kanskje et par glass vin et par ganger i mnd. Så det budsjettet får han som inntar mer ta seg av😉

Skrevet

Vi er fire i familien. To voksne og to barn. Bruker sikkert mellom 8-10 000 kroner i måneden på matbutikken. Da planlegger jeg, men vi unner oss også stort sett det vi har lyst på. Kunne helt sikkert snurpet inn budsjettet med noen kroner, men har ikke noe stort behov for å stramme inn pr øyeblikk.

Anonymous poster hash: f2015...893
Skrevet

Nå blir de som er med i luksusfellen satt på et strengt budsjett for å kunne betale ned gjelden sin. De blir satt på et budsjett som er mulig, men som de fleste ikke trenger å følge fordi de er i en bedre økonomisk situasjon.

Anonymous poster hash: c0f4d...646

Skrevet

Vi har det som dere og kjøper mye lokalprodusert og økologisk. Spesielt kjøtt og pålegg er da en del dyrere. For oss er det noe vi av mange grunner prioriterer. Vi har et vennepar som har dårlig økonomi og stramme budsjett. De prioriterer å spise fiskepinner og eller reise til syden én til to ganger i året. Vi går til familiehytta i fjellet. Folk er forskjellige og ønsker å bruke pengene sine ulikt.

Anonymous poster hash: f5b96...bfc

Det er akkurat det samme som vi tenker, ikke så ofte jeg snubler over noen med samme tankegang som oss 😊

Skrevet

Det er akkurat det samme som vi tenker, ikke så ofte jeg snubler over noen med samme tankegang som oss 😊

Vi også! Litt luksus i hverdagen, istedenfor harryturer til syden.

Anonymous poster hash: 3e0fe...7bc

Skrevet

I luksusfellen bruker de tall fra SIFO. Når de da snakke matbudsjett er det snakk om KUN mat. Ikke shampo, dopapir, bleier, zalo, vaskepulver osv. Alt det kommer i tillegg.

Skrevet

Jeg har vokst opp i et annet vest-europeisk land, og reagerer på nordmenns holdning til mat og utgifter til mat. Mange anser mat som fôr og vomfyll. Det er bestandig om å gjøre å bruke minst mulig på mat i måneden, handle det billigste og ha de kjipeste middagene. Man koser seg ikke med maten, man stapper i seg for å bli mett. I de fleste andre land bruker man mye mer av lønna på mat i måneden. Det er ikke billig å leve sunt med masse ferske grønnsaker og frukt, gode kjøttvarer, tilstrekkelig med fisk osv. Man kan gjøre det billigere ved å handle i utenlandsbutikker, bake brød selv osv, men det er jo et faktum at fiskepinner og fiskeboller på hermetikkboks er mye billigere enn laks og torsk. Det er ikke noe rart det er mange livsstilssykdommer her til lands - folk foretrekker å ha det nyeste innen mobil, data, nettbrett, interiør, og kutter da ned på matbudsjettet for å få råd til det. Etter mitt syn bør man kanskje bruke mer på mat og heller spare på andre ting - luksusferier, nyeste iPhone osv.

Anonymous poster hash: e4fa2...2ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...