Gå til innhold

Vurderer at gutten min skal hete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ola. Hva synes dere om dette navnet?

Anonymous poster hash: 0264f...e58

Nydelig navn!

Anonymous poster hash: 395b0...155

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står mellom Ola og Olav. Føler det er så forskjellige navn... Liker begge to godt... Men Ola er litt mykere føler jeg. Bor i Stavanger, så føler uttalelsen av navnet er fin også.. Er interessert i flere meninger... Hi

Jeg tror jeg hadde valgt Ola av de to, litt sjeldnere nå til dags er det ikke? Liker navnet veldig godt! Vi vurderte Ole til vår gutt.

Anonymous poster hash: defe4...46d

Skrevet

Litt kjedelig

Anonymous poster hash: fd697...f34

Skrevet

Dette varierer ikke nei, retroflels L er et målmerke for Oslo og store deler av Østlandet. Hvis du uttaler Ola med samme L-lyd som i Ole så tror nok folk du er innflytter fra Bergen 😊

Sier du "sol" og "klær" med tynn L og?

Anonymous poster hash: 67ed4...faf

Tull og tøys. Det er sant at tykk l og retroflekser er et målmerke for østnorsk, men ettersom du åpenlyst vet noe om dialektologi og sosiolingvistikk, vet du at bymål sjelden samfaller med alle målmerkene i et bestemt dialektområde. I den grad vi kan si at vi har noe som er i nærheten av et standardtalemål i Norge, finner vi det i Oslo, og der er tynn l et målmerke. Jeg kjenner forresten tre Ola som er født og oppvokst i Oslo. En på østkanten, to på vestkanten. Samtlige uttaler navnet med tynn l, og jeg har aldri hørt noen prøve seg på annet.

Ola et forresten et fint navn!

Anonymous poster hash: af372...84f

Skrevet

Andre? 😊

Skrevet

Tull og tøys. Det er sant at tykk l og retroflekser er et målmerke for østnorsk, men ettersom du åpenlyst vet noe om dialektologi og sosiolingvistikk, vet du at bymål sjelden samfaller med alle målmerkene i et bestemt dialektområde. I den grad vi kan si at vi har noe som er i nærheten av et standardtalemål i Norge, finner vi det i Oslo, og der er tynn l et målmerke. Jeg kjenner forresten tre Ola som er født og oppvokst i Oslo. En på østkanten, to på vestkanten. Samtlige uttaler navnet med tynn l, og jeg har aldri hørt noen prøve seg på annet.

Ola et forresten et fint navn!

Jeg kan ikke dette dialekt-greiene, men tykk l er det de er så "gode på" i Fredrikstad, f.eks. sier de ball med tykk l? I alle fall den betegnelsen som brukes i dagligtale av folk flest. Tenker da at tynn l er det motsatte, altså sånn vi andre sier ball, alle osv. Men ingen sier vel Ola sånn? Så hva er tynn l? Fele, sola osv. sies jo med tykk l. Ser bare muligheten tykk l og "hard l" her, jeg. Spør bare av nysgjerrighet her.

Anonymous poster hash: ebb87...1b8

Skrevet

Jeg kan ikke dette dialekt-greiene, men tykk l er det de er så "gode på" i Fredrikstad, f.eks. sier de ball med tykk l? I alle fall den betegnelsen som brukes i dagligtale av folk flest. Tenker da at tynn l er det motsatte, altså sånn vi andre sier ball, alle osv. Men ingen sier vel Ola sånn? Så hva er tynn l? Fele, sola osv. sies jo med tykk l. Ser bare muligheten tykk l og "hard l" her, jeg. Spør bare av nysgjerrighet her.

Anonymous poster hash: ebb87...1b8

Nei, Østfolds-l er det som på fagspråket kalles apikal l, og er ikke det samme som tykk l (det forekommer i ord som for eksempel bolle og ball). Apikal l sprer seg, og det finner man også hos ungdom i Osloområdet. Et eksempel på tykk l kan du for eksempel finne i ord som helg (hælj) eller Ola, selvfølgelig, men poenget er at et dialekttrekk som preger det østnorske dialektområdet ikke nødvendigvis er representativt for bymålene (som at ikke tykk l er et et av flere målmerker for Oslomål).

Skrevet

Vår sønn har et dobbeltnavn med Olai.

Anonymous poster hash: 5d7b0...199

Skrevet

Ola har jeg aldri likt. Tror det er pga av den tykke L-lyden. Ole eller Olai er penere i mine øyne.

Olav er ikke min favoritt, men absolutt bedre enn Ola.

Anonymous poster hash: 334c2...e39

Skrevet

Ett godt, normalt norsk navn!!

Men jeg liker Olav bedre, smak og behag... :Nikke:

Anonymous poster hash: ac308...818
Skrevet

Synes det er et fint navn.

Anonymous poster hash: 85e39...b47
Skrevet

Ola er fint. Hvertfall her i Oslo, hvor man har en tynn l. Visste ikke at noen uttalte det med tykk l, da er det ikke så fint.

Anonymous poster hash: 5cae9...691

Har du aldri hørt noen fra Oslo si Ola med tykk L? Aldri vært utenfor Holmenkollen eller?

Anonymous poster hash: fd25d...1cf

Skrevet

I den grad vi kan si at vi har noe som er i nærheten av et standardtalemål i Norge, finner vi det i Oslo, og der er tynn l et målmerke. Jeg kjenner forresten tre Ola som er født og oppvokst i Oslo. En på østkanten, to på vestkanten. Samtlige uttaler navnet med tynn l, og jeg har aldri hørt noen prøve seg på annet.

Og jeg kjenner tre Oslo-Olaer som alle sier det med tjukk L, og det gjør alle som snakkker med eller om dem også. Jeg tror din tynne L er mer representativ for hvem i Oslo du selv snakker med, gitt. (Du sier antakelig ikke Osjlo heller?) Hele Østkanten har jo et sterkt preg av tjukk L.

Anonymous poster hash: ecdaa...884

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...