Gå til innhold

Overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke alt man vil buse ut med til å begynne med, særlig når man er opprørt. Skal man ikke være litt rause med hverandre og ikke straffe HI for å ikke legge ut absolutt all info med en gang?

Men da bør man vel skrive at problemet er at han er for mye borte, og ikke at han ble for full i en 40 årsdag og danset med de andre gjestene?

På spørsmålet i hi er mitt svar fremdeles at hun overdriver. På de andre opplysningene som kommer etter hvert vil jeg si at hi må ta tak og ikke minst snakke med mannen. Det er ganske mye som bør prøves før man kaster ut far til sine barn, altså, selv om jeg ser at det ofte er løsningen hos mange.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What? Det er ikke greit å danse med andre på fest? Og du skjønner ikke hvorfor han har behov for det? Nei, si det... Muligens fordi han var på fest, og behovet som skulle dekkes var å ha det gøy?

Anonymous poster hash: 7f916...e20

Skrevet

Når gift mann med fire barn (fra 9 mnd til 7 år) drar i 40-års lag uten meg, drikker seg full og danser med med damene. Kommer hjem sent på natta, enda vi avtalte at han skulle komme hjem kl. 01:00 fordi vi skulle kjøre på påskeferie dagen etterpå. Det ble det jo selvfølgelig ikke noe av. Påsketuren ble utsatt et døgn. Der og da var det greit, og jeg aksepterte det uten sure miner. Fordi jeg unnet han å være på den festen, det var tross alt bestekompisen sin bursdag. Dessuten er det tunge tak hjemme med fire tette barn, hvorav en baby. Så det var greit at han kom sent hjem, og turen ble utsatt et døgn. MEN når jeg nå i ettertid får høre fra venninner som var der hvor full han var, og at han danset med flere av damene der. DA kjenner jeg at grensen er nådd. Jeg er så ferdig med sånt tull! Har han behov for å drikke seg full og danse med andre damer, ja da får han finne seg et annet liv! Jeg er så sint og skuffet!!! Det skal også nevnes at han har vært utro to ganger som jeg kjenner til, det var for leeeenge siden, da vi var 16 år, og to år senere da vi var 18 år. Nå er vi dobbelt så gammel. Dessuten har han bestandig hatt en tendens til å gjøre, i mine øyne, umodne ting i fylla. Derfor sitter jeg her og er så utrolig skuffet. Overreagerer jeg?? Har jeg lov til å være sint??

Anonymous poster hash: aac9a...c7b

Jeg skjønner deg godt. Regner med at det ikke er dansingen i seg selv du reagerer på, men det at han - på tross av en avtale dere hadde - var ute og festet så lenge at dere måtte utsette ferien. Hadde også syntes at det var umodent.

Anonymous poster hash: 5878d...d58

Skrevet

Det er galt å ligge med andre damer etc...men danse???

Du overreagerer ikke bare, men du er prippen OG sjalu....samt kjedelig!!! Han har da ikke gjort noe galt. Hva er galt med at han var full? Han er da en voksen mann og så lenge det ikke er problem i hverdagen at han drikker seg full etc...hva er galt med at han ble full, hadde det moro og danset i 40 årslag.

Du er slitsom, hi....

Anonymous poster hash: 34f8e...ad3
Skrevet

Veldig mange martyr-damer på dette forumet?

Sitter hjemme og synes synd på seg selv fordi mannen aldri er hjemme, mannen prioriterer venner og hobbyer, mannen farter som han vil mens hun aldri kommer ut av huset, mannen går på fest og drikker og danser osv osv..

Hva med å slutte med selvmedlidenheten og stå litt opp for seg selv, si at hør nå er det min tur til å ta en tur ut. Si ifra at du også har behov for å komme ut litt, møte noen venninner, trene litt, at dere faktisk må dele på det.

Anonymous poster hash: c98df...7f4
Skrevet

Så lenge det var kun dans var det vel ikke problem? Greit å ha det gøy istedenfor å sitte i et hjørne med drinken?

Hvorfor måtte dere utsette turen en dag? Kunne ikke du kjørt? Jeg hadde brydd meg lite om han var dårlig, en avtale er avtalt og jeg hadde pakket i bilen sen formiddag.

HAN skulle ordne barnevakt? Men prater dere ikke sammen? Hvorfor minnet du han ikke på dette eller ordnet barnevakt selv så du kunne være med?

Du sier du sitter hjemme, mens han farter rundt. Har du tatt dette opp med han? Avtaler du ting selv og sier at denne uka skal du ut noen kvelder og kar han sitte hjemme? Hør om han kan ta de største ungene med ut på noe gøy i helga.

Minstemann må jo være med deg uansett, men lettere å farte ut med et barn enn flere.

Ta litt mer initiativ selv og prat med han. Still noen krav og lag avtaler selv også.

Anonymous poster hash: ac7ff...bc5

Hun minnet kanskje ikke ham på barnevakt fordi hun for en gangs skyld ønsker å bli oppvartet? Han sa han skulle ordne barnevakt, må man virkelig gnelle og mase om det? Hvis han virkelig ville ha henne med ville han ha satt himmel og jord i bevegelse for å få det til. Han er ikke interessert og tar HI for gitt. Hun er trygg og god å ha hjemme, mens han er på fancy restauranter og spiser middager med kunder, danser med pene damer og har det gøy. Så kommer han hjem til ryddig hus og ferdig middag og barn som er lagt for å sove.

Skrevet

Jeg tror at HI har forklart det nå - han gadd ikke å skaffe barnevakt som han lovet, slik at han kunne dra og danse med henne, og danser med andre damer i stedet for. Tipper at det er lenge siden han inviterte henne ut på dans, date, middag. Så jeg tror ikke det er sjalusien som gjør at hun reagerer, men at han ikke anser henne som viktig fordi han sikkert kan danse med andre hvis hun må være hjemme med barna. Når han i tillegg drikker seg dritings (totalt unødvendig, det er ikke gøy å ligge dritafull og spy), kommer hjem senere enn avtalt og spolere planene til neste dag, så har begeret rent over. Dere som skriver at det er dumt å planlegge påskeferien dagen etter 40-årslag - hvorfor det? Er det en menneskerett for menn å drikke seg så bevisstløs at de er uvirksomme hele neste dag, bare fordi de skal i selskap? Går dritafylla foran familieplaner når man er i 40-årene? Ikke noe rart det er mange umodne menn der ute hvis damene oppmuntrer dem til fjortisoppførsel. De har planlagt ferie og de har planlagt å dra sammen i 40-årslag. Han gidder ikke å få ut fingeren for å skaffe barnevakt og planer for neste dag går i dass. Ikke noe rart Hi er forbanna.

Enig, her beskriver du helhetsbildet og essensen i det hele.

HI, mannen din må mer på banen som familiefar! Ikke rart du er deprimert, han farter rundt som han vil mens du tar alt med hjem og barn.

Ville begynt å kreve mer av han, og fått han med på fvk dersom han ikke virker villig til å legge om livet sitt for å ta vare på og prioritere den familien han har.

Skrevet

Men en annen ting HI - har du prøvd å komme deg ut og fått "nei" fra ham til å være hjemme med barna mens du er ute? Eller har du rett og slett aldri tatt det opp med ham? Du må stille krav. Si at han MÅ vise at han ser deg i hverdagen og holde løftene sine. Hvis han lovet å ordne barnevakt, komme hjem i rimelig tid og være med på ferie dagen etter, så gjennomfører han. Han må også se at han ikke kan farte rundt hele tiden som en vill ungdom. Han har familie og barn å ta seg av.

Og du som skriver at HI kunne jo ha kjørt på ferie og at du hadde reist selv om mannen var dritings samme natt - ville du i fullt alvor ha satt en FULL mann i bil sammen med barna? Er du gal? Man utsetter ikke barna for syn av faren sin som er dritings og ligger og snorker og lukter sprit i feriebilen!!

Skrevet

Men en annen ting HI - har du prøvd å komme deg ut og fått "nei" fra ham til å være hjemme med barna mens du er ute? Eller har du rett og slett aldri tatt det opp med ham? Du må stille krav. Si at han MÅ vise at han ser deg i hverdagen og holde løftene sine. Hvis han lovet å ordne barnevakt, komme hjem i rimelig tid og være med på ferie dagen etter, så gjennomfører han. Han må også se at han ikke kan farte rundt hele tiden som en vill ungdom. Han har familie og barn å ta seg av.

Og du som skriver at HI kunne jo ha kjørt på ferie og at du hadde reist selv om mannen var dritings samme natt - ville du i fullt alvor ha satt en FULL mann i bil sammen med barna? Er du gal? Man utsetter ikke barna for syn av faren sin som er dritings og ligger og snorker og lukter sprit i feriebilen!!

Jammen godt at du ikke overdriver og krisemaksimerer!

En mann som var full om natten, blir faktisk edru etter hvert. Etter en dusj, litt mat og kanskje en tyggis er de fleste normalt oppegående menn i full stand til å være sammen med familien sin - selv om de selvsagt føler seg elendig.

Det er greit at du ikke liker eller har særlig tiltro til menn, men det får da være måte på!

Anonymous poster hash: f3ac5...981

Skrevet

Hun minnet kanskje ikke ham på barnevakt fordi hun for en gangs skyld ønsker å bli oppvartet? Han sa han skulle ordne barnevakt, må man virkelig gnelle og mase om det? Hvis han virkelig ville ha henne med ville han ha satt himmel og jord i bevegelse for å få det til. Han er ikke interessert og tar HI for gitt. Hun er trygg og god å ha hjemme, mens han er på fancy restauranter og spiser middager med kunder, danser med pene damer og har det gøy. Så kommer han hjem til ryddig hus og ferdig middag og barn som er lagt for å sove.

Helt ærlig - du har benektet det i andre tråder, men det er på tide du gjør noe med den bitterheten du har pga. dine egne tidligere erfaringer, for slik du svarer i en del av disse trådene gagner på ingen måte Hi i disse trådene. Du oser av bitterhet (selv om du ikke tror det selv), du slår bombastisk fast hva disse mennene tenker og føler og hvilke hensikter de har, og du krisemaksimerer. Mulig du mener godt, men tenk litt gjennom hva du skriver. Det er ikke alle menn som har gjort noe som ligner på det du selv har opplevd som er drittsekker og egoister og er menn man fortest mulig skal komme seg unna!

Hi - det er normalt å kunne danse med andre enn bare sin partner. Det er å ha det moro, men det trenger ikke være noe seksuelt i det. At mannen din har danset med andre damer er helt greit. Om han befølte dem intimt og omtrent spiste dem opp på dansegulvet - det er ikke greit når han er i et forhold når han vet at du ikke liker det.

Din sjalusi er noe du selv må jobbe med, Hi, for det er bare ditt problem.

Men dere har helt tydelig problemer i forholdet, og det må dere begge ta tak i. Mannen din har store forbedringspotensialer, og det må han ta ansvar for. Dere er nå foreldre for fire barn, dere plikter å ta tak i problemene deres og jobbe med dem. Kommunikasjon er tydeligvis noe dere må lære dere og bli bedre i. Og så må dere prøve å finne tilbake til kjærestene dere en gang var.

Det virker på meg som om dere har inntatt veldig tradisjonelle roller i det ekteskapet deres. Du er hjemme og tar ansvar for barna, han er ute og jobber og gjør det han liker. Det hadde fungert bra det, hvis begge var fornøyde med det. Men du har det ikke bra slik dere har det nå, Hi.

Dere må sette dere ned og snakke sammen om dere vil beholde familien samlet.

Har mannen en jobb som også innebærer en del representasjon, middager og møter utenom vanlig arbeidstid, da må dere finne en måte han kan gjøre det på og hvor han likevel stiller opp mer hjemme. Mannen din kan ikke både ha en jobb som krever mye sosialt utenom og så skulle pleie sitt eget sosiale liv i stor grad utenom, for da blir du sittende hjemme alene med alt ansvar hele tiden. Det er heller ikke bra for den fødselsdepresjonen som du har. Nå må mannen din stille opp for deg, vise at han tar sine selvfølgelige plikter i familien, vise deg at han setter pris på deg. Han må også begynne å holde avtaler, for bare med den episoden du forteller så har han brutt to avtaler. Ene at han ikke gjorde noe for å skaffe barnevakt, det andre at han drakk så mye at hele familien må utsette ferien. Ingen av delene er akseptable etter min mening.

Jeg anbefaler at du krever at dere går i parterapi, Hi. Både du og han må lære dere å kommunisere på en hensiktsmessig måte. Han må lære seg å holde avtaler han gjør med deg - de er minst like viktige som andre avtaler han gjør med andre, om det er jobb eller kompiser. Du og familien må han holde avtaler med, eller kommunisere på en god måte i rimelig tid om det må gjøres endringer - men da må dere bli enige om nye løsninger. Du må lære deg å være tydeligere på hva du forventer. Har ingen problemer med å forstå at du ønsket at han skulle skaffe barnevakt uten at du skulle "mase" på ham. Men her har du også et ansvar. Du kunne sagt at hvis dere skal på fest så må han ha skaffet barnevakt innen da og da, og så minne ham på at han selv hadde sagt han skulle skaffe barnevakt. Når han likevel ikke gjorde det så burde du ha fortalt ham hva du mente om det. Og når han brøt avtalen om å dra på ferie neste dag så burde du ha sagt fra om det også. Men du valgte å bare ikke si noe - dvs. du gir mannen inntrykk av at det han gjør er helt greit. Jada, ingen tvil, han burde forstå bedre - men om du ikke er fornøyd med noe så kan du ikke gi mannen inntrykk av at du ER fornøyd.

Og det er jo tydelig at du ikke har det bra med det, for du går og gnager på det og blir mer bitter etterhvert.

For å svare helt konkret på det du svarer på, Hi. Ja, du overreagerer på det med dansingen!

Men du underreagerer på alt det andre som er feil i forholdet deres! Og det er DET som er det egentlige problemet i forholdet deres. Jeg er rimelig sikker på at hvis mannen din begynner å ta mer av sitt ansvar hjemme, at du får muligheter til å gjøre ting utenfor hjemmet også, at dere lærer å kommunisere på en god og konstruktiv måte, at avtaler respekteres, og dere begynner å prioritere litt kjærestetid/-oppmerksomhet igjen.... da tror jeg ikke du ville hengt deg opp i at mannen danset i full offentlighet med noen andre, så lenge det var normal dansing og ikke klåing/intim gnikking.

Overse de som krisemaksimerer i denne tråden, HI, det er ikke hensiktsmessig for deg å gå inn i akkurat det følelsesmessig - spesielt ikke nå når du er deprimert og går i behandling for det. Snakk med dette med psykologen du går til, bestill time til familievernkontoret for deg og mannen og si til mannen når timen er og at du forventer at dere begge stiller der.

Anonymous poster hash: 9a947...72d

Skrevet (endret)

Jammen godt at du ikke overdriver og krisemaksimerer!

En mann som var full om natten, blir faktisk edru etter hvert. Etter en dusj, litt mat og kanskje en tyggis er de fleste normalt oppegående menn i full stand til å være sammen med familien sin - selv om de selvsagt føler seg elendig.

Det er greit at du ikke liker eller har særlig tiltro til menn, men det får da være måte på!

Han var jo full da han kom hjem midt på natten. Har man 2-3 i promille så er man ikke edru morgenen etter. Og hvilken utbytte har barna av å ha fyllesyk far med hodepine og spritånde på ferie? Og jeg er faktisk gift, har kompiser og godt forhold til de mannlige slektningene av mannen, så det at jeg "ikke liker menn" stemmer ikke. Jeg liker ikke løgnere, drittsekker og barnslige mammadalter. MENN derimot, dem liker jeg :)

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Helt ærlig - du har benektet det i andre tråder, men det er på tide du gjør noe med den bitterheten du har pga. dine egne tidligere erfaringer, for slik du svarer i en del av disse trådene gagner på ingen måte Hi i disse trådene. Du oser av bitterhet (selv om du ikke tror det selv), du slår bombastisk fast hva disse mennene tenker og føler og hvilke hensikter de har, og du krisemaksimerer. Mulig du mener godt, men tenk litt gjennom hva du skriver. Det er ikke alle menn som har gjort noe som ligner på det du selv har opplevd som er drittsekker og egoister og er menn man fortest mulig skal komme seg unna!

Hi - det er normalt å kunne danse med andre enn bare sin partner. Det er å ha det moro, men det trenger ikke være noe seksuelt i det. At mannen din har danset med andre damer er helt greit. Om han befølte dem intimt og omtrent spiste dem opp på dansegulvet - det er ikke greit når han er i et forhold når han vet at du ikke liker det.

Din sjalusi er noe du selv må jobbe med, Hi, for det er bare ditt problem.

Men dere har helt tydelig problemer i forholdet, og det må dere begge ta tak i. Mannen din har store forbedringspotensialer, og det må han ta ansvar for. Dere er nå foreldre for fire barn, dere plikter å ta tak i problemene deres og jobbe med dem. Kommunikasjon er tydeligvis noe dere må lære dere og bli bedre i. Og så må dere prøve å finne tilbake til kjærestene dere en gang var.

Det virker på meg som om dere har inntatt veldig tradisjonelle roller i det ekteskapet deres. Du er hjemme og tar ansvar for barna, han er ute og jobber og gjør det han liker. Det hadde fungert bra det, hvis begge var fornøyde med det. Men du har det ikke bra slik dere har det nå, Hi.

Dere må sette dere ned og snakke sammen om dere vil beholde familien samlet.

Har mannen en jobb som også innebærer en del representasjon, middager og møter utenom vanlig arbeidstid, da må dere finne en måte han kan gjøre det på og hvor han likevel stiller opp mer hjemme. Mannen din kan ikke både ha en jobb som krever mye sosialt utenom og så skulle pleie sitt eget sosiale liv i stor grad utenom, for da blir du sittende hjemme alene med alt ansvar hele tiden. Det er heller ikke bra for den fødselsdepresjonen som du har. Nå må mannen din stille opp for deg, vise at han tar sine selvfølgelige plikter i familien, vise deg at han setter pris på deg. Han må også begynne å holde avtaler, for bare med den episoden du forteller så har han brutt to avtaler. Ene at han ikke gjorde noe for å skaffe barnevakt, det andre at han drakk så mye at hele familien må utsette ferien. Ingen av delene er akseptable etter min mening.

Jeg anbefaler at du krever at dere går i parterapi, Hi. Både du og han må lære dere å kommunisere på en hensiktsmessig måte. Han må lære seg å holde avtaler han gjør med deg - de er minst like viktige som andre avtaler han gjør med andre, om det er jobb eller kompiser. Du og familien må han holde avtaler med, eller kommunisere på en god måte i rimelig tid om det må gjøres endringer - men da må dere bli enige om nye løsninger. Du må lære deg å være tydeligere på hva du forventer. Har ingen problemer med å forstå at du ønsket at han skulle skaffe barnevakt uten at du skulle "mase" på ham. Men her har du også et ansvar. Du kunne sagt at hvis dere skal på fest så må han ha skaffet barnevakt innen da og da, og så minne ham på at han selv hadde sagt han skulle skaffe barnevakt. Når han likevel ikke gjorde det så burde du ha fortalt ham hva du mente om det. Og når han brøt avtalen om å dra på ferie neste dag så burde du ha sagt fra om det også. Men du valgte å bare ikke si noe - dvs. du gir mannen inntrykk av at det han gjør er helt greit. Jada, ingen tvil, han burde forstå bedre - men om du ikke er fornøyd med noe så kan du ikke gi mannen inntrykk av at du ER fornøyd.

Og det er jo tydelig at du ikke har det bra med det, for du går og gnager på det og blir mer bitter etterhvert.

For å svare helt konkret på det du svarer på, Hi. Ja, du overreagerer på det med dansingen!

Men du underreagerer på alt det andre som er feil i forholdet deres! Og det er DET som er det egentlige problemet i forholdet deres. Jeg er rimelig sikker på at hvis mannen din begynner å ta mer av sitt ansvar hjemme, at du får muligheter til å gjøre ting utenfor hjemmet også, at dere lærer å kommunisere på en god og konstruktiv måte, at avtaler respekteres, og dere begynner å prioritere litt kjærestetid/-oppmerksomhet igjen.... da tror jeg ikke du ville hengt deg opp i at mannen danset i full offentlighet med noen andre, så lenge det var normal dansing og ikke klåing/intim gnikking.

Overse de som krisemaksimerer i denne tråden, HI, det er ikke hensiktsmessig for deg å gå inn i akkurat det følelsesmessig - spesielt ikke nå når du er deprimert og går i behandling for det. Snakk med dette med psykologen du går til, bestill time til familievernkontoret for deg og mannen og si til mannen når timen er og at du forventer at dere begge stiller der.

Anonymous poster hash: 9a947...72d

Helt uenig med deg angående FruRiddick.

I motsetning til deg opplever jeg henne som en som klarer å lese mellom linjene og se helhetsbildet i situasjoner - bedre enn de fleste her inne.

Der andre henger seg opp i uvesentlige detaljer, er Riddick flink til å se hva det egentlig handler om.

I denne tråden feks, mens de fleste er opptatt av å fortelle HI at hun må jobbe med sjalusien sin i forhold til å la mannen danse, ser Riddick at det handler om en totalsituasjon der hun føler seg nederst på prioriteringslisten.

Likeså i tråden om hun som var overvektig så mannen ville ikke ha sex med henne. Mens de fleste kun kommenterte dette med vekten, og at HI hadde ansvar ovenfor seg selv, partner og helsa for å holde seg slank og i form, så kommer Riddick med kloke kommentarer om at hun trenger å føle seg verdifull og prioritert - da vil motivasjonen til å ta vare på kroppen komme.

Synes Riddick virker som en reflektert og moden dame, med evne til å se lengre enn nesa rekker.

Skrevet

Han var jo full da han kom hjem midt på natten. Har man 2-3 i promille så er man ikke edru morgenen etter. Og hvilken utbytte har barna av å ha fyllesyk far med hodepine og spritånde på ferie? Og jeg er faktisk gift, har kompiser og godt forhold til de mannlige slektningene av mannen, så det at jeg "ikke liker menn" stemmer ikke. Jeg liker ikke løgnere, drittsekker og barnslige mammadalter. MENN derimot, dem liker jeg :)

Det var ikke snakk om neste morgen, men neste dag! Det er litt forskjell der.

Ingen barn har vondt av å høre at far er syk (grunnen trenger de ikke vite) og at han må ta det med ro i dag.

Sånn som du snakker kan man jo ikke ha ansvar for barn om man er syk med influensa, omgangssyke osv? Det er ikke alltid man er på topp og om det ikke skjer for ofte tåler barna det helt fint.

Du lager deg sannheter, du skriver han er, han gjør og han mener - helt uten å egentlig vite noe som helst. Så unnskyld meg, men jeg tror akkurat hva jeg vil om ditt forhold til menn. Bitterheten lyser gjennom de aller fleste svarene dine.

Skrevet

HI, i hovedinnlegget ditt overdriver du, i alle fall det med dansingen.  Her i huset hadde det blitt månelyst om vi måtte avlyse en planlagt ferietur fordi far (eller mor) er for bakfull til å bli med.  At mannen var ute kvelden før, hadde vi nok avtalt at jeg skulle kjøre dagen etter.  Men han måtte ellers være i form til å komme ut av senga, ta sine oppgaver og bli med på tur.  

Men når du kommer med tilleggsopplysningene dine etterpå, så høres det ut som om det er mye å ta tak i i det forholdet der. Utsettelsen av en påsketur og noen danser er ikke problemet hos dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...