Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Bor i et område der folk har mye penger. Selv har vi ikke mye, men nok, og mulighet til å gi litt. Men hva er vanlig? Anonymous poster hash: 9ad70...17f
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Min datter fikk bunad. Hun fikk ikke noen gave utenom fra oss. Hun har fått lappen og bil nå da. Anonymous poster hash: 65398...2d2
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Min datter får bunad og alt sølv, pluss 50.000 kr. Anonymous poster hash: 6b8b1...27a
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Hva kommer en bunad på da? Anonymous poster hash: 9ad70...17f
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 Her får sønnen 10 000. Anonymous poster hash: 8d16b...af4
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Jeg tenker 10 000 kr til sammen fra foreldrene (her er foreldrene skilt, derfor jeg skriver "til sammen"). Akkurat det tenkte stebarnas mamma også,så det er jo bra. I tillegg kommer selskapet. Min datter er den eneste som er aktuell for bunad, jeg er usikker om den kommer i tillegg eller om hun får bunad istedetfor pengene. Anonymous poster hash: 8db16...6aa
Gjest Sekretøsa Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 Jeg tenker at selskapet i seg selv og evt bunad er mer enn nok. Hadde jeg fått bunad OG 50.000 av mamma hadde jeg ledd og gitt hu pengene tilbake.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 Flott selskap og 5000,- Ingen bunad. Med flott mener jeg koselig selskap med familie og venner, ikke noe overdådig. Noen får 20.000 til sammen, mens andre får flere 100.000,- Vi konkurrerer ikke med noen, det er det mest behagelige Anonymous poster hash: f4e01...707
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 Jeg tenker at en 14-åring ikke trenger flere titalls tusen mellom hendene så det får han ikke. Men skal gi mopedlappen og førerkort. Eldste konfirmeres om en drøy måned, og jeg lurte på om jeg skulle lage et slags gavekort på det. Anonymous poster hash: b9acb...6b7
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 Herregud.... er det virkelig sant at folk bruke så enorme summer på konfirmasjon?! Hva da hvis barnet ikke ønsker å konfirmert seg? Får hun likevel pengene? Eller mer..siden man slipper utgifter med selskap? Eller "straffes" hun ved å miste det økonomiske godet? :-O Jeg har fremdeles noen år igjen til eldste her nå konfirmasjonsalder. Dersom hun vil konfirmere seg skal hun få gave, men jeg trodde kanskje at festen var nesten nok fra oss. Det blir jo fort endel tusenlapper!! Tenkte kanskje 5000 i pengegave i tillegg!? Men ifølge dere bør jeg allerede begynne å spare hardt..!?? :-/ Anonymous poster hash: 917fa...5b9
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #11 Skrevet 3. april 2016 Vi gir gavekort på førerkort! Lager et selv og betaler dermed hele lappen! Gutta får dress og får beskjed om at bunad skal vi betale når de er utvokst eller når de ønsker senere i livet (setter av penger på konto til dette). Jenta får bunad til komfen. Anonymous poster hash: 7aee3...a6a
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #12 Skrevet 3. april 2016 Hun kommer til å få selskapet og bunad. Det er mulig hun ønsker å arve bunaden til farmor, og da får hun det en bunad koster på en konto øremerket til førerkort. Anonymous poster hash: 33eeb...dea
Snuppa09 Skrevet 3. april 2016 #13 Skrevet 3. april 2016 Mine har fått bunad til ca 70.000,- inkl sølv, sko, pussesaker og brodertoppbevaringspose. I tillegg har de fått 25.000,- og en gave til 5-6000,-. Selskapet ser jeg ikke på som gave.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #14 Skrevet 3. april 2016 Mine har fått bunad til ca 70.000,- inkl sølv, sko, pussesaker og brodertoppbevaringspose. I tillegg har de fått 25.000,- og en gave til 5-6000,-. Selskapet ser jeg ikke på som gave. Hvor får man sånne summer fra Anonymous poster hash: a12c3...ae0
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #15 Skrevet 3. april 2016 Hun skal få kofte med alt tilbehør og selskapet Anonymous poster hash: cd6a9...40e
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #16 Skrevet 3. april 2016 Vi er veldig kjipe iforhold til mange tror jeg. Her fikk eldste 2500kr av oss og samme fra sin mor og kjæreste. Dette var hva hennes halvsøsken fikk så foreldrene valgte at de skulle få det samme. Ungen klaget ikke, men hun fikk beskjed i forkant at hun skulle få samme gave som de andre. Likt skulle være likt. Ikke har vi råd til super dyr gave heller. Nå fikk hun masse penger i gaver, så hun led slettes ingen nød. Mine to barn kjenner jeg at jeg blir veldig usikker på. For jeg har alltid hatt lyst til å gi de bunad, det er en tradisjon i min familie. Jeg har ikke råd til å gi de samme bunad som jeg har, ikke klarer jeg å sy den heller, men vurderer å sy bunaden som er her vi bor. Den tror jeg at jeg skal kunne klare, min søster har sagt hun har lyst til å brodere skjorta. Så vi må begynne å engasjere oss om vi skal få det til. Det blir nok muligens litt urettferdig, men samtidig ikke. Dette er ett plagg de kan ha resten av livet, det er noe de ønsker seg, det blir hjemmelaget og ingen annen gave. De to andre ønsket seg ikke bunad eller, og pengene hun fikk til konfirmasjonen ble brukt på bare surr igrunn. Utifra konfirmanten vi har i hus nå så skal pengene gå til tvspill, så det er ikke ting hun får bruk for lenge. Anonymous poster hash: b4f33...951
Gjest Stjerneklart Skrevet 3. april 2016 #17 Skrevet 3. april 2016 (endret) Herregud.... er det virkelig sant at folk bruke så enorme summer på konfirmasjon?! Hva da hvis barnet ikke ønsker å konfirmert seg? Får hun likevel pengene? Eller mer..siden man slipper utgifter med selskap? Eller "straffes" hun ved å miste det økonomiske godet? :-O Jeg har fremdeles noen år igjen til eldste her nå konfirmasjonsalder. Dersom hun vil konfirmere seg skal hun få gave, men jeg trodde kanskje at festen var nesten nok fra oss. Det blir jo fort endel tusenlapper!! Tenkte kanskje 5000 i pengegave i tillegg!? Men ifølge dere bør jeg allerede begynne å spare hardt..!?? :-/ Anonymous poster hash: 917fa...5b9 Jeg støtter denne! Man må selvfølgelig få lov til å gi mye om man ønsker det, men jeg synes det er galskap at det har blitt en "forventning" at man må gi så store pengesummer i gave. Endret 3. april 2016 av Stjerneklart
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #18 Skrevet 3. april 2016 Jenta vår får bunad og sølv til en verdi av 40.000 kr + selskap. Aner ikke hva dette vil komme på, men regner med at det fort går 20.000-30.000 med leie av lokale, koldtbort, kaker osv. Synes det er mer enn nok Anonymous poster hash: 85d22...317
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #19 Skrevet 3. april 2016 Mine har fått bunad til ca 70.000,- inkl sølv, sko, pussesaker og brodertoppbevaringspose. I tillegg har de fått 25.000,- og en gave til 5-6000,-. Selskapet ser jeg ikke på som gave. Jeg må bare spørre... Når man gir barna sine slike summer, er det fordi det er forventet? Som en slags status? Hadde barna dine reagert negativt om de ikke hadde fått så mye masse penger? Er det slik at i vennegjengen deres må.man gi barna så mye? Jeg skjønner det høres rart ut at jeg spør, men lurer helt ærlig på hvordan det der fungerer... Anonymous poster hash: 4530c...90f
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #20 Skrevet 3. april 2016 Sønnen vår fikk 5000kr pluss en sykkel til 4.500 og barbermaskiner. Det kom på 10.000. Selskapet holdt vi hjemme med flott dekket bord, coldbord, taler og sanger.. Og selvfølgelig masse kaker konfirmantene var kjempe fornøyd å helt sjokkert over hvor mye han fikk av oss.. Anonymous poster hash: 53520...866
Gjest Stjerneklart Skrevet 3. april 2016 #21 Skrevet 3. april 2016 Jeg må bare spørre... Når man gir barna sine slike summer, er det fordi det er forventet? Som en slags status? Hadde barna dine reagert negativt om de ikke hadde fått så mye masse penger? Er det slik at i vennegjengen deres må.man gi barna så mye? Jeg skjønner det høres rart ut at jeg spør, men lurer helt ærlig på hvordan det der fungerer... Anonymous poster hash: 4530c...90f Jeg har ikke konfirmant enda, men så er det jo ikke så alt for mange år siden jeg var i konfirmasjonsalder selv, og jeg husker godt hvordan det på skolen ble diskutert hvor mye man fikk i konfirmasjonsgaver. Da var det, som du sier, en slags status å få mye penger. "Mye penger" i klassen vår var dog ikke i nærheten av de summene jeg har lest om her inne, men prinsippet er jo det samme.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #22 Skrevet 3. april 2016 I utgangspunktet hadde vi tenkt å gi henne bare selskapet. Hun får bunad av mine foreldre. Men vi er en liten slekt og hun får nok ikke så mye...så vi gir henne 10.000. Jeg syns det er mer enn nok. Anonymous poster hash: a91ce...87c
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #23 Skrevet 3. april 2016 Selskap og gave/penger til rundt 5.000,- tenker jeg må være fint. Blir helt sjokkert når jeg hører hvilke summer man får. Selskapet er jo dyrt i seg selv! Anonymous poster hash: f7851...8bd
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #24 Skrevet 3. april 2016 Jeg gruer meg til mine barn skal konfirmeres. Jeg er alene og selskapet alene kommer mest sannsynlig til å koste mer enn det jeg har råd til. Får bare håpe at vi på det tidspunktet ikke bor et sted der "alle andre" får så store pengesummer i gave. Anonymous poster hash: 55133...e19
Snuppa09 Skrevet 3. april 2016 #25 Skrevet 3. april 2016 (endret) Jeg må bare spørre... Når man gir barna sine slike summer, er det fordi det er forventet? Som en slags status? Hadde barna dine reagert negativt om de ikke hadde fått så mye masse penger? Er det slik at i vennegjengen deres må.man gi barna så mye? Jeg skjønner det høres rart ut at jeg spør, men lurer helt ærlig på hvordan det der fungerer... Anonymous poster hash: 4530c...90f Forventet nok litt, men de vet også at det følger med en "forventning" fra oss om at det de fikk av oss og andre gjestene blir brukt fornuftig. Begge barna mine brukte et par tusen på shopping og resten ble spart. Begge har nå penger nok til å kunne dekke 15% av kjøpesummen på en liten leilighet og det er det de kommer til å bruke pengene på. De lærer tidlig å forvalte pengene sine og har ikke problemer med å ha flere tusen kroner på forbrukskontoen sin heller uten å måtte løpe ut å bruke de opp. Mye læring i å vite at man har penger og må bruke de fornuftig. Endret 3. april 2016 av Snuppa09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå