Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #26 Skrevet 3. april 2016 Kjenner jeg blir provosert av å lese hva mange skriver her. Kan ikke folk bare svare på det HI spør om? Det er så mange dømmende svar her. Ingen av oss vet hvordan syk HI er eller hvordan hun har det og hva slags avtale hun har med NAV. Mange her inne burde skamme seg Anonymous poster hash: 1da15...412 Hva er det du blir så skrekkelig provosert over? Anonymous poster hash: 293df...80a
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #27 Skrevet 3. april 2016 Jeg er ikke sengeliggende, vi ser lite TV og vi lever ikke isolert i en boble heller. Derimot deltar vi på alt vi kan av barneaktiviteter både i vår bygd og i nabobygdene. Det er ingen i verden som ville foreslått avlastningshjem eller barnevern av de vi faktisk møter. Å få det innvilget er en utopi, og det ville stjele ressurser fra barn som trenger det. Foreldrerollen er en av de få tingene som jeg mestrer. Det er stor forskjell på å sørge for barnas behov og å ha noe å gi i arbeidslivet. Mener dere at man skal sette barna sine i fosterhjem slik at mor kan prøve å jobbe? Hva er samfunnsøkonomien i det? HI Anonymous poster hash: 6c389...935
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #28 Skrevet 3. april 2016 Jeg er ikke sengeliggende, vi ser lite TV og vi lever ikke isolert i en boble heller. Derimot deltar vi på alt vi kan av barneaktiviteter både i vår bygd og i nabobygdene. Det er ingen i verden som ville foreslått avlastningshjem eller barnevern av de vi faktisk møter. Å få det innvilget er en utopi, og det ville stjele ressurser fra barn som trenger det. Foreldrerollen er en av de få tingene som jeg mestrer. Det er stor forskjell på å sørge for barnas behov og å ha noe å gi i arbeidslivet. Mener dere at man skal sette barna sine i fosterhjem slik at mor kan prøve å jobbe? Hva er samfunnsøkonomien i det? HI Anonymous poster hash: 6c389...935 Det høres ut som du ønsker å være hjemmeværende mor uten å jobbe. Dersom du er så aktiv med barna så klarer du nok å jobbe en 50% mens barna er i barnehage. Det høres ut som du har bestemt deg og ikke er villig å prøve. Hvilken diagnose har du i og med at nav mener du skal gå fra sykemelding rett på uføre omtrent? Anonymous poster hash: 9984a...b9d
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #29 Skrevet 3. april 2016 Det høres ut som du ønsker å være hjemmeværende mor uten å jobbe. Dersom du er så aktiv med barna så klarer du nok å jobbe en 50% mens barna er i barnehage. Det høres ut som du har bestemt deg og ikke er villig å prøve. Hvilken diagnose har du i og med at nav mener du skal gå fra sykemelding rett på uføre omtrent? Anonymous poster hash: 9984a...b9d Enig , høres ut som du trives best med å gå hjemme . Om du klarer å holde deg oppe hver dag og samtidig gi barna alle behov de trenger ( selvom du fratar de sosialisering ) så mestrer du også å jobbe . Beklager , men din diagnose virker som at er jeg gidder ikke. Anonymous poster hash: 0bab5...275
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #30 Skrevet 3. april 2016 Jeg skjønte ikke den med at det er tøft om morgenen så du ikke kunne levert i bhg, men samtidig er det morsrollen du takler best. Jeg mener ikke at du er en dårlig mor altså. Det er bare vanskelig å forstå at du kan være helt tilstede da når du er så dårlig at å levere i bhg ikke går. Tenker du ikke selv at barnehage ville vært fint? For de og ikke minst for deg? Tenk å vite at de har de fint med venner noen timer(behøver ikke levere før kjernetiden begynner ca kl 10) mens du kan hvile og ta vare på bare deg selv litt. Jeg synes iallefall det er godt, er syk alenemor på aap, og de dagene jeg ikke er i behandling er det godt å være hjemme alene et par timer. Har ingen avlastning så bhg er til hjelp for både barnet og meg. Vi trenger det begge to. Jeg tror at jeg hadde gjort det jeg kunne for å få bhg plass hvis jeg var deg, også snakket med nav om hva slags tiltak som var mulig. OG byttet lege. Er det noen behandling du kan få? Fysioterapi o.l? Så lenge du har en aktivitet på planen og følger opp den så kan du få støtte fra nav til å betale bhg. Jeg svarte deg helt i starten her og som jeg skrev da så går jeg faktisk i pluss, pga lav inntekt er bhg regningen veldig redusert, og det beløpet jeg mottar fra nav(de vet også hva jeg betaler) er større enn utgiftene til pass. Jeg håper det ordner seg for dere. Og at du får en ny god lege og gode tiltak fra nav. Anonymous poster hash: 60ce2...be0
klg,2 boys now:) Skrevet 3. april 2016 #31 Skrevet 3. april 2016 -har du vært utredet av spesialister? -har du nå gått over på app?,da krever nav en tiltaksplan,hva kan det evt være,uten barnevakt og evnen til og jobbe? -Finn ut om du får dekket noe bhg så ungene får sosialisert seg og du kommet deg til ovenpå evt være i tiltak
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #32 Skrevet 3. april 2016 Lurer litt på hva du mener med "NAV anbefaler å søke uføre". Hvem i NAV har sagt det? Din veileder? Beklager å opplyse deg, men lokale NAV har lite å gjøre med slike avgjørelser, det er NAV Forvaltning som ikke kjenner deg men vurderer saken etter dokumentasjon. Det er som regel ikke nok at en fastlege mener at du er for syk, og her er det jo i tillegg slik at din egen lege ikke støtter deg. Jeg er forresten i en lignende situasjon. Har en kronisk sykdom som gjør at jeg legger meg med minsten kl 19.00 fordi jeg trenger søvnen, men i motsetning til deg har jeg en bombefast diagnose fra nevrolog, som ble stilt etter jeg har gjennomgått mange tester som bekrefter sykdommen. Likevel måtte jeg gå gjennom en lang prosess med utprøving av restarbeidsevne, og det er jo hele poeng med AAP. Selvsagt skal du ha barna i barnehage mens du er under AAP, jeg lurer litt på hvorfor din veileder i NAV ikke har utpekt det for lenge siden. At du ikke kan utprøve arbeidsevnen din fordi du ikke har barnepass skulle egentlig resultere at du ikke kvalifiserer for AAP. Uføretrygd er permanent og kun ment for dem som virkelig ikke kan jobbe og det er riktig at regelverket har blitt strammet inn betydelig. Tidligere fikk mange innvilget uføretrygd som etter dagens regler aldri kunne fått det (type snekker med slitasjeskader, nå hadde han blitt omskolert istedet for uføre), disse kan man ikke gjøre noe med. Du lurer på hvor logikken er samfunnsøkonomisk. Du ser det ikke selv? Er barna dine i bhg og skole har du tydeligvis kapasitet til jobb (du beskriver jo at du kan være ganske sosial nå når du ikke jobber), og det er mer lønnsomt at du jobber litt nå, fordi er du først ute av arbeidslivet er det svært lite sannsynlig at du noen gang kommer tilbake. Så om 10-15 år er barna dine store og har du jobbet hele veien, om en bare deltid, vil du fortsette med det i stedet for å få uføretrygd til du er 67. Anonymous poster hash: 500b7...106
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #33 Skrevet 3. april 2016 Ta kontakt med de som har med opptaket å gjøre, du har jo prioritet da du er alene. Går du i noen behandling da? Du må være i tiltak for å få dekt bhg. Hvis du skal gå hjemme får du ikke stønaden til barnetilsyn via aap. Jeg har redusert regningen da jeg har lav inntekt(får aap) samt at ungen har gratis kjernetid grunnet lav inntekt, så på 100% plass betaler jeg drøye 1100,-. I tilleggstønad til barnepass får jeg 2500 så jeg går faktisk i pluss. Men jeg er i tiltak. Og jeg tror ikke jeg hadde fått den ekstra støtten om jeg gikk hjemme. Du må bare snakke med de og finne ut av mulighetene. Bytt lege forresten. Anonymous poster hash: 60ce2...be0 Dette er virkelig sløsing av ressurser. At noen tjener på å ha barnet i bhg. Anonymous poster hash: 5c4d1...fdf
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #34 Skrevet 3. april 2016 HI her må du ta en haug med tlf' er i morgen og faktisk må du komme deg ut i arbeidstrening ! Anonymous poster hash: 0bab5...275
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #35 Skrevet 3. april 2016 Du må hive deg rundt i morgen og få barnehage på plass, for du har en lang vei å gå. Som enslig syk mot uten nettverk skal du gå foran i køen, du kan søke på "særskilt inntak". Om nødvendig kan du be f.eks helsesøster om hjelp til den prosessen. Barnehageplass bør du klare få deg. Når det kommer til nav og ufør skjønner jeg at du ikke er så erfaren på gangen i dette, at saksbehandleren din etter et år som sykemeldt sa at det nok gikk mot ufør betyr ikke at det skjer i løpet av det neste halve året. Det er ikke saksbehandleren din som avgjør om du får uføretrygd. Jeg er i systemet selv, så dette vet jeg litt om hvordan fungerer. Det holder ikke at saksbehandler mener det, du må være 100% ferdig avklart og det må være minst to utfyllende legeattester på arbeidsevnen din er nedsatt i "ethvert" yrke. Den ene av legeattestene må være fra spesialist på din sykdom. Selv er jeg der at det ikke er tvil om hva slags diagnose jeg har, det er heller ikke tvil om at arbeidsevnen er nedsatt, og saksbehandleren min mener saken min er soleklar, jeg skal uføretrygdes. Men likevel er det jo en vei å gå. Legeattesten fra fastlegen holder ikke, nå skal jeg inn til spesialist for å få legeattest derfra også. Så må saksbehandleren min sende inn de uttalelsene sammen med sine meninger til forvaltningen. Der skal de sa se på alt sammen, og som saksbehandleren min sa så opplever de stadig at de der inne i Oslo overprøver de avgjørelsene og legeattestene som kommer fra de lokale kontorene og likevel krever at det skal prøves litt til, f.eks et kurs eller en praksis. Så ingenting er gitt, man vet ikke hvor lang denne prosessen blir og hva jeg må gjennom i løpet av prosessen. Når det endelig er avgjort at man er helt avklart kan man søke ufør, og den er det inntil 8 mnd saksbehandling på. Ting tar tid. Du må også gjennom denne saksgangen, det må utprøving, testing, henvisning til spesialhelsetjeneste osv til før du er klar for å søke uføretrygd, det kan ta mange år. Så du trenger barnehageplass for å komme gjennom prosessen, og den må du skaffe deg nå. Anonymous poster hash: b73db...544
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #36 Skrevet 3. april 2016 Du må hive deg rundt i morgen og få barnehage på plass, for du har en lang vei å gå. Som enslig syk mot uten nettverk skal du gå foran i køen, du kan søke på "særskilt inntak". Om nødvendig kan du be f.eks helsesøster om hjelp til den prosessen. Barnehageplass bør du klare få deg. Når det kommer til nav og ufør skjønner jeg at du ikke er så erfaren på gangen i dette, at saksbehandleren din etter et år som sykemeldt sa at det nok gikk mot ufør betyr ikke at det skjer i løpet av det neste halve året. Det er ikke saksbehandleren din som avgjør om du får uføretrygd. Jeg er i systemet selv, så dette vet jeg litt om hvordan fungerer. Det holder ikke at saksbehandler mener det, du må være 100% ferdig avklart og det må være minst to utfyllende legeattester på arbeidsevnen din er nedsatt i "ethvert" yrke. Den ene av legeattestene må være fra spesialist på din sykdom. Selv er jeg der at det ikke er tvil om hva slags diagnose jeg har, det er heller ikke tvil om at arbeidsevnen er nedsatt, og saksbehandleren min mener saken min er soleklar, jeg skal uføretrygdes. Men likevel er det jo en vei å gå. Legeattesten fra fastlegen holder ikke, nå skal jeg inn til spesialist for å få legeattest derfra også. Så må saksbehandleren min sende inn de uttalelsene sammen med sine meninger til forvaltningen. Der skal de sa se på alt sammen, og som saksbehandleren min sa så opplever de stadig at de der inne i Oslo overprøver de avgjørelsene og legeattestene som kommer fra de lokale kontorene og likevel krever at det skal prøves litt til, f.eks et kurs eller en praksis. Så ingenting er gitt, man vet ikke hvor lang denne prosessen blir og hva jeg må gjennom i løpet av prosessen. Når det endelig er avgjort at man er helt avklart kan man søke ufør, og den er det inntil 8 mnd saksbehandling på. Ting tar tid. Du må også gjennom denne saksgangen, det må utprøving, testing, henvisning til spesialhelsetjeneste osv til før du er klar for å søke uføretrygd, det kan ta mange år. Så du trenger barnehageplass for å komme gjennom prosessen, og den må du skaffe deg nå. Anonymous poster hash: b73db...544 Akkurat sånn prosessen er ja , ingen får uføre etter ett år sykemeldt Anonymous poster hash: 0bab5...275
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #37 Skrevet 3. april 2016 Akkurat sånn prosessen er ja , ingen får uføre etter ett år sykemeldt Anonymous poster hash: 0bab5...275 Vel, det er ikke helt sant at ingen får det heller da, det hender faktisk det også. Men da er det snakk om diagnoser som uhelbredelig kreft o.l., da kan man få ufør med en gang og få nav "av ryggen" fordi man rett og slett er veldig alvorlig syk. Men det høres ikke ut som det er tilfelle meg HI Anonymous poster hash: b73db...544
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #38 Skrevet 3. april 2016 Akkurat sånn prosessen er ja , ingen får uføre etter ett år sykemeldt Anonymous poster hash: 0bab5...275 Jeg har aggressiv crohns sykdom og fikk uføre før sykemeldingsperioden var utløpt. Var ikke på aap. Både fastlege og spesialister på sykehuset var klare på at jeg ikke kunne jobbe. Anonymous poster hash: 9984a...b9d
Anonym bruker Skrevet 3. april 2016 #39 Skrevet 3. april 2016 Ok , jeg gir meg men poenget mitt var at man går som vanligst ikke fra sykemelding til uføre før tiltak er prøvd ut Anonymous poster hash: 0bab5...275
Anonym bruker Skrevet 4. april 2016 #40 Skrevet 4. april 2016 HI her. Jeg har vært syk siden tenårene. Så jeg har vært innom alt av tiltak. Sykemeldt i påvente av utredning, medisinsk rehablitering, 4-årig yrkesrettet attføring, arbeidsavklaringspenger, arbeidsavklaring i kombinasjon med 30% jobb som jeg betalte kurs til selv da nav ikke hadde trua, så fikk jeg barn og fikk foreldrepenger, deretter sykemeldt. Ingen av tiltakene tidligere har vært fullført eller gjennomførbart. Saksbehandleren vil ha meg over på uføretrygd, jeg har i grunn nølt. Det jeg aller helst skulle gjort, var å bli frisk og leve et A4-liv. Som vi har det nå, kan vi bestemme selv når vi går ut. Ungene ser ikke om at jeg er dårlig, men det betyr ikke at en arbeidsgiver ville godtatt å måtte være så fleksibel og ha en person ansatt som ikke kan yte 100 prosent. Anonymous poster hash: 6c389...935
Anonym bruker Skrevet 4. april 2016 #41 Skrevet 4. april 2016 HI her. Jeg har vært syk siden tenårene. Så jeg har vært innom alt av tiltak. Sykemeldt i påvente av utredning, medisinsk rehablitering, 4-årig yrkesrettet attføring, arbeidsavklaringspenger, arbeidsavklaring i kombinasjon med 30% jobb som jeg betalte kurs til selv da nav ikke hadde trua, så fikk jeg barn og fikk foreldrepenger, deretter sykemeldt. Ingen av tiltakene tidligere har vært fullført eller gjennomførbart. Saksbehandleren vil ha meg over på uføretrygd, jeg har i grunn nølt. Det jeg aller helst skulle gjort, var å bli frisk og leve et A4-liv. Som vi har det nå, kan vi bestemme selv når vi går ut. Ungene ser ikke om at jeg er dårlig, men det betyr ikke at en arbeidsgiver ville godtatt å måtte være så fleksibel og ha en person ansatt som ikke kan yte 100 prosent. Anonymous poster hash: 6c389...935 Dette gir oss jo mye mer info da har du jo prøvd lykke til Anonymous poster hash: 0bab5...275
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå