Gå til innhold

Aap, barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nye lege som viser seg å ha null forståelse for min kronisk sykdom, har anbefalt arbeidsutprøving til tross for at NAV selv anbefalte uføretrygd. Så nå venter en forferdelig vanskelig hverdag.

Noen som har vært igjennom dette?

Jeg bor i en liten bygd og har av sosiale grunner valgt å holde sykdom for meg selv.

Jeg har barn som ikke har barnehageplass, søknadsfristen er utløpt.

Jeg er alene i verden og 100 prosent omsorgsgiver. Ingen som kan hente/levere i barnehagen eller hjelpe til slik at jeg kan nå målene mine eller føle utvikling. Nå skal det sies at jeg opplever dette i morsrollen. Alle bemerker at jeg er en god mor. De vet ikke medaljens bakside, at huset ser ut som en dass i perioder der kun toppen av isberget blir ordnet, og at jeg legger meg kl 19 med ungene.

Jeg liker svært dårlig sutring om sykdom, og utsetter ikke andre for dette. Nå må jeg ringe meg syk til en arbeidsgiver, sannsynligvis mesteparten av tiden. Jeg har selv tidligere jobbet på en arbeidsplass som tar imot folk på arbeidsutprøving og vet hvordan de blir sett på.

Og for den saks skyld, hvem skal finne en villig arbeidsgiver? Nav eller jeg? Hvem skal betale for barnehage?

Jeg vet at arbeidsutprøving er vas i mitt tilfelle. Jeg blir ikke frisk over natta, selv om jeg skulle ønske det. Jeg mistenker derimot at jeg kommer til å bli deprimert i denne prosessen hvis jeg ikke får oppleve barnas uthvilte timer samtidig som mine gode øyeblikk, å være adskilt fra mine som gir meg håp og troa på fremtida.

Det eneste jeg kan tenke meg er hensiktsmessig er hvis vi får barnehageplass og jeg plass til arbeidsutprøving i samme barnehage. Ettersom jeg da kan ta med meg barna hjem samtidig når jeg blir dårlig.

Anonymous poster hash: 6c389...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på aap kan du søke om å få dekt barnehageplassen, ihvertfall det meste av prisen 😉

Anonymous poster hash: acb59...da6

Skrevet

Ta kontakt med de som har med opptaket å gjøre, du har jo prioritet da du er alene. Går du i noen behandling da? Du må være i tiltak for å få dekt bhg. Hvis du skal gå hjemme får du ikke stønaden til barnetilsyn via aap. Jeg har redusert regningen da jeg har lav inntekt(får aap) samt at ungen har gratis kjernetid grunnet lav inntekt, så på 100% plass betaler jeg drøye 1100,-. I tilleggstønad til barnepass får jeg 2500 så jeg går faktisk i pluss. Men jeg er i tiltak. Og jeg tror ikke jeg hadde fått den ekstra støtten om jeg gikk hjemme. Du må bare snakke med de og finne ut av mulighetene. Bytt lege forresten.

Anonymous poster hash: 60ce2...be0
Skrevet

Kvalifiserer du i det hele tatt til AAP uten tilgang til barnepass? Trodde det var slik at en da var hjemmeværende og ikke hadde krav på penger? Kan du ikkje gjøre din plikt under ordningen får du heller ikke godene.

Anonymous poster hash: b45ca...9a9

Skrevet

Jeg har mottatt sykepenger frem til nylig, og legen anbefaler arbeidsutprøving da hun anser uføretrygd for å være for endelig. Mens NAV ba meg søke uføretrygd under påskudd at jeg kan fryse den eller noe dersom jeg skulle bli friskere eller ser at jeg kan kombinere jobb og uføretrygd. 

Om jeg hadde visst om at legen anbefalte arbeidsutprøving, kunne jeg jo søkt barnehageplass. Det har jeg ikke gjort.

Jeg mottar ikke noen behandling. Jeg har googlet meg til en medisin som kan hjelpe, men legen har ikke hatt tid til å sette seg inn i den ennå, og det ville vel ikke vært noen garanti for at den fungerer heller. Så ja, jeg må jo bytte lege av flere grunner.

Jeg har vært syk siden tenårene og er nå godt voksen. Tidligere i livet klarte jeg først fulltidsjobb, deretter deltid, vært gjennom alt av NAV-ordninger.

Er det NAV som skal finne et tiltak til meg? Den eneste form for arbeid for folk med nedsatt arbeidsevne her i bygda er en verna bedrift for mentalt tilbakestående. 

Skrevet

Jeg har mottatt sykepenger frem til nylig, og legen anbefaler arbeidsutprøving da hun anser uføretrygd for å være for endelig. Mens NAV ba meg søke uføretrygd under påskudd at jeg kan fryse den eller noe dersom jeg skulle bli friskere eller ser at jeg kan kombinere jobb og uføretrygd.

Om jeg hadde visst om at legen anbefalte arbeidsutprøving, kunne jeg jo søkt barnehageplass. Det har jeg ikke gjort.

Jeg mottar ikke noen behandling. Jeg har googlet meg til en medisin som kan hjelpe, men legen har ikke hatt tid til å sette seg inn i den ennå, og det ville vel ikke vært noen garanti for at den fungerer heller. Så ja, jeg må jo bytte lege av flere grunner.

Jeg har vært syk siden tenårene og er nå godt voksen. Tidligere i livet klarte jeg først fulltidsjobb, deretter deltid, vært gjennom alt av NAV-ordninger.

Er det NAV som skal finne et tiltak til meg? Den eneste form for arbeid for folk med nedsatt arbeidsevne her i bygda er en verna bedrift for mentalt tilbakestående.

Du er pliktig til å være tilgjengelig for tiltak på kort varsel, dermed må du ha tilgjengelig barnepass. Tiltak er noe du og NAV skal samarbeide om. Nytter ikke å bare si at du ikke kan.

Skrevet

Om NAV går med på arbeidsutprøvning, (som i teste arbeidsevne?) må de hjelpe deg ut i en jobb. Jeg vil også tro at du er under aap hele tiden og derfor vil du også bare være en ekstra ressurs for det arbeidstedet som su kommer til. Derfor skal det ikke være en belastning for arbeidsstedet om du blir syk og ikke kan være tilstede.

Få til et møte med NAV hør hva de har og si og hva dette tiltaket går ut på. Om NAV mener dette er til noen hensikt, må de uansett vente til du har bhgplasser. De KAN IKKE bare sende deg til en jobb. Om NAV ikke mener dette har noe for seg må NAV invitere lege og deg til et møte hvor dere finner den beste løsningen.

Dette er en håpløs situasjon. Når man blir kronisk syk, alene med barn og er under NAV, så er man heldig som får økonomisk hjelp. Men det krever sitt. All usikkerheten i forholdt til sykdom, hva NAV vil kreve, hva man selv kan klare og hva med barna. hva mener legen. vil man bli trodde, hva om man ikke blir trodd?

Føler virkelig med deg... Legg alle kortene på borde ovenfor lege og nav. Ikke skjul noe. Selv om du ikke vil sutre og klage til kjente og kjære, må du det ovenfor nav og lege

Lykke til... <3

Anonymous poster hash: 1da15...412

Skrevet

Du er pliktig til å være tilgjengelig for tiltak på kort varsel, dermed må du ha tilgjengelig barnepass. Tiltak er noe du og NAV skal samarbeide om. Nytter ikke å bare si at du ikke kan.

Men jeg kan jo ikke trylle heller. Jeg har ikke besteforeldre, venninner, slektninger, eller noen som kan hjelpe til. Kan NAV ordne barnehageplass?

Skrevet

Men jeg kan jo ikke trylle heller. Jeg har ikke besteforeldre, venninner, slektninger, eller noen som kan hjelpe til. Kan NAV ordne barnehageplass?

Nei, det ligger ikke under NAVs plikter, det er din plikt.

Skrevet

Men hvorfor har du ikke søkt barnehageplass da?

Anonymous poster hash: 293df...80a

Skrevet

Om NAV går med på arbeidsutprøvning, (som i teste arbeidsevne?) må de hjelpe deg ut i en jobb. Jeg vil også tro at du er under aap hele tiden og derfor vil du også bare være en ekstra ressurs for det arbeidstedet som su kommer til. Derfor skal det ikke være en belastning for arbeidsstedet om du blir syk og ikke kan være tilstede.

Få til et møte med NAV hør hva de har og si og hva dette tiltaket går ut på. Om NAV mener dette er til noen hensikt, må de uansett vente til du har bhgplasser. De KAN IKKE bare sende deg til en jobb. Om NAV ikke mener dette har noe for seg må NAV invitere lege og deg til et møte hvor dere finner den beste løsningen.

Dette er en håpløs situasjon. Når man blir kronisk syk, alene med barn og er under NAV, så er man heldig som får økonomisk hjelp. Men det krever sitt. All usikkerheten i forholdt til sykdom, hva NAV vil kreve, hva man selv kan klare og hva med barna. hva mener legen. vil man bli trodde, hva om man ikke blir trodd?

Føler virkelig med deg... Legg alle kortene på borde ovenfor lege og nav. Ikke skjul noe. Selv om du ikke vil sutre og klage til kjente og kjære, må du det ovenfor nav og lege

Lykke til... <3

Takk for et flott innlegg. Ja, det er en vanskelig situasjon. :/

Skrevet

Men hvorfor har du ikke søkt barnehageplass da?

Fordi barna er små og jeg er dårligst om morgenen, lang vei til barnehage. Ikke råd til barnehage nå uten inntekt heller. Arbeidsutprøving var ikke mitt forslag. NAV hadde anbefalt uføretrygd.

Skrevet

Dette høres ut som en fastlege som har studert seg dum.

Hva med å bytte lege?

Skrevet

Du må få istand et møte med nav hvor både lege, saksbehandler og du er tilstede.

Nav dekker barnepass når du er i tiltak, jeg vil også tro flere instanser kan komme på banen i ditt tilfelle. Barnevernet kan skaffe og dekke barnehageplass for syke enslige mødre helt uten nettverk. Det høres ut som du trenger hjelp for å fungere optimalt, at barna får utfolde seg og bli aktivisert i barnehage mens du hviler vil gi deg rom for å være en bedre fungerende mor resten av døgnet.

Antagelig må en spesialist på din sykdom på banen. Nav kan hjelpe deg med det også, det er ikke alltid fastlegen vet best.

Begynn med å få istand et møte du.

Anonymous poster hash: b73db...544

Skrevet

Sånn i form av regler , når du går på aap må du ha barnehage plass , for du må være i stand til å utføre tiltak i form av behandling eller arbeidstrening . Du kan ikke da si du ikke har barnehage plass , for da stiller du deg i den posisjonen at du ikke kan ta tiltak de mener du skal og du får da ingen støtte fra nav . De aller fleste må i arbeidstrening , for å få en uføre må restarbeidsevne vurderes , og hvordan får man vurdert den uten å prøve ut i jobb ?! Samboer har hatt en alvorlig ulykke for mange år siden , hvor han prøvde stå mye i jobb etterpå , men nå vært utprøvd i over 7 år . Nå skal det søkes om uføre . Som

Nav sa , får han avslag mister han aap , da han har satt seg i posisjonen at han søker uføre og da mener selv han ikke kan ta tiltak . Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner hvordan du klarer å ta være på barna fulle dager , men mener du ikke kan prøve deg ut noen timer hver dag mens barna er i bhg ? Kan være det ikke går , men hvorfor motsette deg til å i det minste prøve ? Mener ikke virke negativ, men man må i det minste prøve :) lykke til :)

Anonymous poster hash: 0bab5...275

Skrevet

Fordi barna er små og jeg er dårligst om morgenen, lang vei til barnehage. Ikke råd til barnehage nå uten inntekt heller. Arbeidsutprøving var ikke mitt forslag. NAV hadde anbefalt uføretrygd.

Men du må jo ha barnehageplass når du går på aap. Alle vet jo at det her et langdrygt system hvor alt tar tid. Du får jo støtte til barnehage hvis du har lav inntekt.

Skrevet

Og selvom nav anbefaler uføre , tror jeg du uansett må igjennom å sjekke restarbeidsevne . Forstår heller ikke at du ikke søkte barnehage , hvis de stoppe aap hva skal du da leve av? Hvis du ikke har barnehage plass og ingen til å passe da kan du jo ikke jobbe ? Virker som du tok som en selvfølge å få videre støtte fra nav ?! Det er jo en søknadsprosess , og både aap og uføre har blitt veldig vanskelig å få da dessverre mange misbruker systemet . Så synes det er bra man må igjennom en del for å vurdere jeg , så de som behøver det får det ( som sagt kan være du får det uten noen som helst tvil ) jeg vet ikke noe om deg og hva du sliter med av sykdom . Bare skriver hva jeg vet om systemet

Skrevet

Du har flere små barn og er så kronisk syk at du ikke kan jobbe noe som helst, i tillegg har du ikke noe nettverk i form av besteforeldre, søsken osv?

Hvilket sosialt liv får barna dine, hvordan får du stimulert dem fysisk, psykisk og sosialt om de er så dårlig om morgenen at du ikke orker å levere dem i barnehage?

Hvor gamle er barna? Du har vært syk siden tenårene og valgt å få flere barn uten et nettverk?

Det aller første du må gjøre er å ringe kommunen, forklare situasjonen og høre om det er mulig med barnehageplass. Det finnes ennå restplasser igjen og ofte klarer man ordne dette. Barnehage må prioriteres slik at barna dine får komme seg ut i samfunnet og bli kjent med sosiale koder og andre mennesker.

Hvilken diagnose har du som gjør at du må selv google medisin som legen ikke gidder se på? Dette høres rart ut og det høres ikke ut som en diagnose som gir rett til100% uføre på 1-2-3 i navsystemet. Finnes det virkelig ikke behandling eller medisin? (Det første som slår meg er me men da passer det ikke med at du har fått flere barn og klarer være alene med disse24/7)

Du må bytte fastlege og få en som vil undersøke deg skikkelig og hjelpe deg i gang med behandling og medisin.

Nav anbefaler ikke full uføre uten fastlege og spesialistuttalelse. Aap har du ikke krav på uten barnepass, så her må du kaste deg rundt og ordne opp, ellers står du igjen uten penger og må gå på sosialen hver måned.

Anonymous poster hash: 9984a...b9d

Skrevet

Du har flere små barn og er så kronisk syk at du ikke kan jobbe noe som helst, i tillegg har du ikke noe nettverk i form av besteforeldre, søsken osv?

Hvilket sosialt liv får barna dine, hvordan får du stimulert dem fysisk, psykisk og sosialt om de er så dårlig om morgenen at du ikke orker å levere dem i barnehage?

Hvor gamle er barna? Du har vært syk siden tenårene og valgt å få flere barn uten et nettverk?

Det aller første du må gjøre er å ringe kommunen, forklare situasjonen og høre om det er mulig med barnehageplass. Det finnes ennå restplasser igjen og ofte klarer man ordne dette. Barnehage må prioriteres slik at barna dine får komme seg ut i samfunnet og bli kjent med sosiale koder og andre mennesker.

Hvilken diagnose har du som gjør at du må selv google medisin som legen ikke gidder se på? Dette høres rart ut og det høres ikke ut som en diagnose som gir rett til100% uføre på 1-2-3 i navsystemet. Finnes det virkelig ikke behandling eller medisin? (Det første som slår meg er me men da passer det ikke med at du har fått flere barn og klarer være alene med disse24/7)

Du må bytte fastlege og få en som vil undersøke deg skikkelig og hjelpe deg i gang med behandling og medisin.

Nav anbefaler ikke full uføre uten fastlege og spesialistuttalelse. Aap har du ikke krav på uten barnepass, så her må du kaste deg rundt og ordne opp, ellers står du igjen uten penger og må gå på sosialen hver måned.

Anonymous poster hash: 9984a...b9d

👌🏻👍🏼☝🏼

Skrevet

Min nye lege som viser seg å ha null forståelse for min kronisk sykdom, har anbefalt arbeidsutprøving til tross for at NAV selv anbefalte uføretrygd. Så nå venter en forferdelig vanskelig hverdag.

Noen som har vært igjennom dette?

Jeg bor i en liten bygd og har av sosiale grunner valgt å holde sykdom for meg selv.

Jeg har barn som ikke har barnehageplass, søknadsfristen er utløpt.

Jeg er alene i verden og 100 prosent omsorgsgiver. Ingen som kan hente/levere i barnehagen eller hjelpe til slik at jeg kan nå målene mine eller føle utvikling. Nå skal det sies at jeg opplever dette i morsrollen. Alle bemerker at jeg er en god mor. De vet ikke medaljens bakside, at huset ser ut som en dass i perioder der kun toppen av isberget blir ordnet, og at jeg legger meg kl 19 med ungene.

Jeg liker svært dårlig sutring om sykdom, og utsetter ikke andre for dette. Nå må jeg ringe meg syk til en arbeidsgiver, sannsynligvis mesteparten av tiden. Jeg har selv tidligere jobbet på en arbeidsplass som tar imot folk på arbeidsutprøving og vet hvordan de blir sett på.

Og for den saks skyld, hvem skal finne en villig arbeidsgiver? Nav eller jeg? Hvem skal betale for barnehage?

Jeg vet at arbeidsutprøving er vas i mitt tilfelle. Jeg blir ikke frisk over natta, selv om jeg skulle ønske det. Jeg mistenker derimot at jeg kommer til å bli deprimert i denne prosessen hvis jeg ikke får oppleve barnas uthvilte timer samtidig som mine gode øyeblikk, å være adskilt fra mine som gir meg håp og troa på fremtida.

Det eneste jeg kan tenke meg er hensiktsmessig er hvis vi får barnehageplass og jeg plass til arbeidsutprøving i samme barnehage. Ettersom jeg da kan ta med meg barna hjem samtidig når jeg blir dårlig.

... Og som du skriver ... Du kan ta med barna hjem når du blir dårlig ?! Sikker på at din kroniske sykdom ikke hemmer barna dine endel i deres hverdag altså ?! Alle barn har behov for å sosialiseres . Og hvis du er så syk at du ikke utføre noen form for jobb ( ikke engang prøve ) burde du ha avlastning for barna også . Siden du er alene mamma mener jeg :)

Skrevet

Skjønner at du er i en vanskelig situasjon. Synes at du bør, både for barnas og din egen del, søke om avlastningshjem. Klarer du å ta vare på barna i hverdagen, eller er tv'n barnevakt mens du er sengeliggende? Kommer du deg ut noe med barna, eller isolerer du deg? Vil tro at barna trenger i alle fall noen fulle dager i bhg. Du kan få støtte til dette.

Økonomisk ser det dessverre mørkt ut for deg, og vil tro du ikke kommer deg unna sosialen. Så fremt ikke en annen lege, mener noe annet enn nåværende lege.

Begynn med å skifte lege, og vær åpen om barnas manglende sosiale nettverk, og behov for barnehage. Dette kan du også ta opp med helsesøster.

Lykke til! 

Anonymous poster hash: dfbfd...c96
Skrevet

Skjønner at du er i en vanskelig situasjon. Synes at du bør, både for barnas og din egen del, søke om avlastningshjem. Klarer du å ta vare på barna i hverdagen, eller er tv'n barnevakt mens du er sengeliggende? Kommer du deg ut noe med barna, eller isolerer du deg? Vil tro at barna trenger i alle fall noen fulle dager i bhg. Du kan få støtte til dette.

Økonomisk ser det dessverre mørkt ut for deg, og vil tro du ikke kommer deg unna sosialen. Så fremt ikke en annen lege, mener noe annet enn nåværende lege.

Begynn med å skifte lege, og vær åpen om barnas manglende sosiale nettverk, og behov for barnehage. Dette kan du også ta opp med helsesøster.

Lykke til!

Anonymous poster hash: dfbfd...c96

Akkurat det samme jeg mente med avlastning , at de kan ha ett hjem hver 14 dag eller en gang i mnd å være i.

Skrevet

Kjenner jeg blir provosert av å lese hva mange skriver her. 

Kan ikke folk bare svare på det HI spør om? 

Det er så mange dømmende svar her. Ingen av oss vet hvordan syk HI er eller hvordan hun har det og hva slags avtale hun har med NAV.

Mange her inne burde skamme seg

Skrevet

Kjenner jeg blir provosert av å lese hva mange skriver her.

Kan ikke folk bare svare på det HI spør om?

Det er så mange dømmende svar her. Ingen av oss vet hvordan syk HI er eller hvordan hun har det og hva slags avtale hun har med NAV.

Mange her inne burde skamme seg

Skamme seg ? Regne med jeg er en av de 😂 Lover og regler må jo følges . Hun kan ikke få

Stønad uten at man har krav på det

Skrevet

Tenker barna dine har godt av å være i barnehage hvor de blir stimulert og får leke med jevngamle. Ikke sitte inne hjemme med syke deg.

Anonymous poster hash: c175d...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...