Gå til innhold

Hva er en stor størrelse for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg på...

Anonymous poster hash: b47f7...0ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klesstørrelse? 42 og oppover, ev. L og oppover. For meg altså. Dersom jeg må opp i de størrelsene er det på overtid med en real slankekur ;) Dvs. L kan jeg kjøpe i noen jakker og koseklær fordi jeg liker å ha dem ekstra romslige. Normalt bruker jeg str 38-40/M.

Anonymous poster hash: c9d90...63b
Skrevet

Str L og oppover er stort for meg.

Skrevet

Str L og oppover er stort for meg.

L er jo alt fra 38 til 46 alt etter butikk. Jeg har klær i str L fra Zara som passer perfekt samtidig som jeg oftest er small på HM. 

Skrevet

Regner med det er str i klær du mener. Det varierer. For det er så stor forskjell på størrelsene i dag. Et plagg i xxl på for eksempel cubus er uansett mindre i str enn et plagg i xxl på for eksempel zizzi. På zizzi vil kanskje l tilsvare vanlig xxl. Som sagt størrelsene er så forskjellig fra merke til merke og butikk til butikk.

Men jeg som er stor selv, blir veldig overrasket når jeg leser at de har store størrelser og det største de har er 42/44. Det er for meg ikke stor størrelse.

Selv bruker jeg rundt 48 eller 50, men som sagt varierer fra hva og hvor jeg kjøper. Så jeg syns jeg bruker stor størrelse.

Skrevet

Str 42 er for stort for meg det bruker jeg nå....:(

Ergo har begynt å slanke meg i dag!! Må ned 10 kg :)

Anonymous poster hash: 11e26...68d

Skrevet

38 og oppover. Har aldri likt å ha mer enn strengt tatt nødvendig på kroppen

Anonymous poster hash: 18f97...daa

Skrevet

38 er "stort" i mine øyne.

Anonymous poster hash: d21c6...0a6
Skrevet

Altså, jeg selv er str 46, det er for stort for min del, men mindre enn før (brukte str 52 for 1,5 år siden) skal ned til str 38/40, det er grei str synes jeg.

Anonymous poster hash: 6dbd7...84a
Skrevet

Når du må over i spesialavdeling (44+) er du stor

40-44 er lubben 😉

Anonymous poster hash: 0e483...f47

Skrevet

38 er "stort" i mine øyne. Anonymous poster hash: d21c6...0a6

Så det jeg ser på som tynne/normale mennesker ser du på som store? Jaja, hvert vårt syn.

Jeg er ganske bred over skuldre og ribbein, men ellers normal i kroppsfasongen. Det er mange klesplagg jeg må opp i L/42 for at de skal sitte pent. Det kommer an på høyde og kroppsfasong for mange, men ellers vil jeg si at for noen som må opp i str 42 og L er litt stort.

Men 38 er lite. Hadde jeg kunnet presset meg ned i small hadde jeg smilt fra øre til øre!

Anonymous poster hash: 4d26c...9cb

Skrevet

Jeg er bare 160 cm, og største jeg har vært er 90 kg etter siste svangerskap. Skulle ut å kjøpe bukse 2 uker etter fødselen, fikk ikke på meg bukse i 44, måtte over på stor avdeling. Da valgte jeg ikke å kjøpe buksen, tok vel bare 3 uker, så kunne jeg kjøpe str. 44. Så med en gang jeg må i stor avdeling er det krise. Men liker heller ikke str. 44. Men jeg har så stor rompe, at minste str jeg har brukt etter jeg fikk barn er 38, og da veide jeg 55 kg. Ligger vel mest rundt 40. Men på overkroppen bruker jeg alltid en størrelse mindre.

Anonymous poster hash: 88f83...193
Skrevet

Så det jeg ser på som tynne/normale mennesker ser du på som store? Jaja, hvert vårt syn.

Jeg er ganske bred over skuldre og ribbein, men ellers normal i kroppsfasongen. Det er mange klesplagg jeg må opp i L/42 for at de skal sitte pent. Det kommer an på høyde og kroppsfasong for mange, men ellers vil jeg si at for noen som må opp i str 42 og L er litt stort.

Men 38 er lite. Hadde jeg kunnet presset meg ned i small hadde jeg smilt fra øre til øre!

Anonymous poster hash: 4d26c...9cb

38 tilsvarer ikke small.

Skrevet

38 tilsvarer ikke small.

Small er 36-38 i veldig mange butikker. Helt logisk når de også fører xs som er 32-34.

Skrevet

Small er 36-38 i veldig mange butikker. Helt logisk når de også fører xs som er 32-34.

I nordiske butikker ja. Nordiske størrelser er som kjent langt større enn den europeiske standarden.

Skrevet

I nordiske butikker ja. Nordiske størrelser er som kjent langt større enn den europeiske standarden.

De fleste butikkene damene her handler i er vel kanskje nordiske siden vi befinner oss i norden. Forøvrig er vel den europeiske standarden den som HM fører, der er S 36-38. At franske og spanske størrelser er mindre gjør dem ikke riktigere. Nord-europeiske kvinner er kraftigere bygget og høyere en syd-europeere. Det betyr ikke at deres bygning er riktigere enn vår heller. Om det var befolkningen sin vekt som var avgjørende skulle jo britene sine størrelser være større enn våre. Det er de ikke, de er mindre etter siste justering. Før regnet en nemlig en 12 som en 38, men nå er det regnet som en 40. 

Skrevet

38 er stort

Anonymous poster hash: bf04d...8b1

Skrevet

De fleste butikkene damene her handler i er vel kanskje nordiske siden vi befinner oss i norden. Forøvrig er vel den europeiske standarden den som HM fører, der er S 36-38. At franske og spanske størrelser er mindre gjør dem ikke riktigere. Nord-europeiske kvinner er kraftigere bygget og høyere en syd-europeere. Det betyr ikke at deres bygning er riktigere enn vår heller. Om det var befolkningen sin vekt som var avgjørende skulle jo britene sine størrelser være større enn våre. Det er de ikke, de er mindre etter siste justering. Før regnet en nemlig en 12 som en 38, men nå er det regnet som en 40.

38 vil aldri bli en standardisert S, her tar du feil. Er forøvrig ikke riktig å kategorisere 36-38 som EN spesifikk størrelse. Det en str 36-38 forteller er at det er en mindre 38 enn normalt, det betyr langt ifra at det er en Small.

Skrevet

Du finner  standarden her: https://en.wikipedia.org/wiki/Clothing_sizes En S er betegnet som brystmål på  mellom 84 og 88 som er 36-38.

Skrevet

38 vil aldri bli en standardisert S, her tar du feil. Er forøvrig ikke riktig å kategorisere 36-38 som EN spesifikk størrelse. Det en str 36-38 forteller er at det er en mindre 38 enn normalt, det betyr langt ifra at det er en Small.

36 til 38 betyr oftest at målene ligger mellom de to størrelsene. 

Skrevet

36 til 38 betyr oftest at målene ligger mellom de to størrelsene.

Det var jo nettopp poenget mitt...

Skrevet

Det var jo nettopp poenget mitt...

Vel, det er poenget mitt også, hvor du har det i fra at jeg karakteriserer 36-38 som én størrelse vet jeg ikke. Poenget er at en kan lage en S som ligger i hele spekteret mellom de oppgitte størrelsene og likevel kalle den en standardisert S. De fleste merker som følger standarden plasserer  bokstavstørrelsene mellom tallstørrelsene. Zara f.eks gjør ikke det, der er en S en 36 helt nøyaktig. 

Har du en link som viser at standardtabellen på wikipedia er feil?

Skrevet

38 er "stort" i mine øyne.

Anonymous poster hash: d21c6...0a6

Er du pygme?

Anonymous poster hash: a7941...efa

Skrevet

Er du pygme?

Pygmé heter det.

Skrevet

Pygmé heter det.

Så godt det var at du kom her, for å få rettet på meg da....herlighet, så takknemlig jeg er. Takker og bukker for hjelpsomheten din

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...