Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Far til mine to barn fikk lest opp bekymringsmeldingen fra barnevernet, FØR jeg selv hadde fått lest den opp? Er dette ok av barnevernet? Han har ikke omsorg for noen av barna, begge to står på meg. Bekymringsmeldingen var fra barnehagen og gikk på meg som mor, hovedsakelig. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Ja, det skulle jeg tro. Dere har delt foreldreansvar regner jeg med? Anonymous poster hash: 0d7fa...a18
Mamma til 2 søte Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Jeg ville heller fokusert på hvorfor noen har meldt deg til barnevernet...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Ja, det skulle jeg tro. Dere har delt foreldreansvar regner jeg med? Anonymous poster hash: 0d7fa...a18 Er det vi IKKE har. Derfor jeg reagerte litt på dette. Han var i møte hos de før jeg selv hadde vært der. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Jeg ville heller fokusert på hvorfor noen har meldt deg til barnevernet... Ja, har det. Men stusset litt over at han får lest opp "min" bekymringsmelding før jeg selv har fått høre hva den inneholder. Beklager hvis jeg overreagerer. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Det er jo hans barn også . Selvfølgelig må han få vite det av de. Og kanskje de har hatt noen spørsmål til han om saken . Anonymous poster hash: 60109...b48
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #7 Skrevet 30. mars 2016 Så du har juridisk fjernet han som far? I barnefordelingssaker blandes ofte begrepene foreldreansvar og daglig omsorg. Foreldreansvar er å ha ansvar for oppdragelsen (rett og plikt), hvilket også gir rett til å være med og bestemme om personlige beslutninger for barnet, samt ha rett til informasjon om barnet. Daglig omsorg har den som barnet/barna bor fast hos, slik at den andre forelder da normalt vil ha samværsrett. Normalt vil både den som har daglig omsorg og den som har samværsrett, ha foreldreansvar i fellesskap. I praksis skal det svært mye til at den ene forelder får fradømt foreldreansvaret, dvs. slik at vedkommende ikke får være med på personlige beslutninger om eget barn. De aller fleste foreldre vil således ha felles foreldreansvar. Anonymous poster hash: 44c68...322
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Det er jo hans barn også . Selvfølgelig må han få vite det av de. Og kanskje de har hatt noen spørsmål til han om saken . Anonymous poster hash: 60109...b48 Ja, er klar over det. Men trodde jeg fikk vite om slike ting før han, men tanke på at det var "jeg" som hadde fått bekymringsmeldingen. Han hadde heller ikke fått vite noe fra barnehagen om dette her. Han spurte bare meg om jeg hadde vært i møte med barnevernet, og at han allerede hadde vært der i tillegg til å ha fått lest opp meldingen. Han fortalte meg innholdet av den før de hadde fortalt meg den selv. Var bare jeg som trodde dette var litt feil. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 Så du har juridisk fjernet han som far? I barnefordelingssaker blandes ofte begrepene foreldreansvar og daglig omsorg. Foreldreansvar er å ha ansvar for oppdragelsen (rett og plikt), hvilket også gir rett til å være med og bestemme om personlige beslutninger for barnet, samt ha rett til informasjon om barnet. Daglig omsorg har den som barnet/barna bor fast hos, slik at den andre forelder da normalt vil ha samværsrett. Normalt vil både den som har daglig omsorg og den som har samværsrett, ha foreldreansvar i fellesskap. I praksis skal det svært mye til at den ene forelder får fradømt foreldreansvaret, dvs. slik at vedkommende ikke får være med på personlige beslutninger om eget barn. De aller fleste foreldre vil således ha felles foreldreansvar. Anonymous poster hash: 44c68...322 Har aldri gjort noe jeg. Dette har aldri vært et tema hos noen av oss. Anonymous poster hash: b5af8...594
Surogvanskelig Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 Har aldri gjort noe jeg. Dette har aldri vært et tema hos noen av oss. Anonymous poster hash: b5af8...594 Altså dere har delt foreldreansvar
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 Om han ikke har foreldreansvar er han heller ikke part i saken. Og da er det spesielt at han informeres før deg. Det er uansett spesielt da den som meldingen går på er stort sett den som kalles inn først. Er det mer generelt eller går på begge foreldrene innkalles den med hovedomsorgen først. Så nei, det er ingen selvfølge at selv om det er hans barn så er han part i saken. Det er kun når det fattes vedtak som går utover eller griper inn i samvær at den uten foreldreansvar har krav på å bli informert. Anonymous poster hash: 6b8e2...17d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 Altså dere har delt foreldreansvar Det finnes fedre og mødre som aldri har hatt foreldreansvar Anonymous poster hash: 6b8e2...17d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 Altså dere har delt foreldreansvar Nei, alt står på meg. Når jeg skulle opprette høyrentekonto til barna, gikk alt på meg. Samme gjaldt da vi skulke ha pass til barna. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #14 Skrevet 30. mars 2016 Fikk også vite på første møtet at han ikke hadde innsynsrett i saken, så derfor jeg også begynte å lure da han allerede hadde fått lest opp hele bekymringsmeldingen før meg. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #15 Skrevet 30. mars 2016 Her kan du lese om saksbehandling, partsrettigheter og innsyn: "Normalt vil foreldre som ikke har foreldreansvar for barnet ikke være å anse som part i en sak etter barnevernloven. Gjelder saken omsorgsovertakelse, vil en mor eller far uten foreldreansvar for eksempel ikke være part i en sak om omsorgsovertagelse i fylkesnemnda, men er part i fylkesnemndssaken for så vidt gjelder avgjørelse av eget samvær etter § 4-19. Det samme gjelder fastsettelse av underholdsbidrag." https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/rundskriv/2002/retningslinjer-om-saksbehandling-i-barne/2/id279199/ Anonymous poster hash: 6b8e2...17d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #16 Skrevet 30. mars 2016 Fikk også vite på første møtet at han ikke hadde innsynsrett i saken, så derfor jeg også begynte å lure da han allerede hadde fått lest opp hele bekymringsmeldingen før meg. Anonymous poster hash: b5af8...594 Kan han ha fått den opplest av barnehagen eller har han vært i møte med barnevernet? Om han har vært i møte med barnevernet og fått den opplest der tar du kontakt med din saksbehandler og ber om en forklaring på det. Anonymous poster hash: 6b8e2...17d
Surogvanskelig Skrevet 30. mars 2016 #17 Skrevet 30. mars 2016 Det finnes fedre og mødre som aldri har hatt foreldreansvar Anonymous poster hash: 6b8e2...17d De fleste har foreldreansvar, men ikke daglig omsorg
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #18 Skrevet 30. mars 2016 De fleste har foreldreansvar, men ikke daglig omsorg Hun skriver foreldreansvar. Er man ikke samboere eller gift når barnet blir født er det ingen automatikk i at far får foreldreansvar. Anonymous poster hash: 6b8e2...17d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #19 Skrevet 30. mars 2016 De fleste har foreldreansvar, men ikke daglig omsorgTror du blander litt her? Felles foreldreansvar får gifte og samboende . Mens om en ikke bor sammen osv, så får mor foreldreansvaret . Anonymous poster hash: 60109...b48
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #20 Skrevet 30. mars 2016 Kan han ha fått den opplest av barnehagen eller har han vært i møte med barnevernet? Om han har vært i møte med barnevernet og fått den opplest der tar du kontakt med din saksbehandler og ber om en forklaring på det. Anonymous poster hash: 6b8e2...17d Han har ikke hørt noe fra barnehagen. Han har heller ikke blitt informert fra barnehagen om dette her. Han har kun vært i møtet med barnevernet og fått opplest "min" bekymringsmelding hos de. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #21 Skrevet 30. mars 2016 Hun skriver foreldreansvar. Er man ikke samboere eller gift når barnet blir født er det ingen automatikk i at far får foreldreansvar. Anonymous poster hash: 6b8e2...17d Vi har aldri vært gift eller stått oppført som samboere. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #22 Skrevet 30. mars 2016 Her kan du lese om saksbehandling, partsrettigheter og innsyn: "Normalt vil foreldre som ikke har foreldreansvar for barnet ikke være å anse som part i en sak etter barnevernloven. Gjelder saken omsorgsovertakelse, vil en mor eller far uten foreldreansvar for eksempel ikke være part i en sak om omsorgsovertagelse i fylkesnemnda, men er part i fylkesnemndssaken for så vidt gjelder avgjørelse av eget samvær etter § 4-19. Det samme gjelder fastsettelse av underholdsbidrag." https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/rundskriv/2002/retningslinjer-om-saksbehandling-i-barne/2/id279199/ Anonymous poster hash: 6b8e2...17d Tusen takk! Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #23 Skrevet 30. mars 2016 Tror du blander litt her? Felles foreldreansvar får gifte og samboende . Mens om en ikke bor sammen osv, så får mor foreldreansvaret . Anonymous poster hash: 60109...b48 Er jeg som har foreldreansvaret til barna ja. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #24 Skrevet 30. mars 2016 Far til mine to barn fikk lest opp bekymringsmeldingen fra barnevernet, FØR jeg selv hadde fått lest den opp? Er dette ok av barnevernet? Han har ikke omsorg for noen av barna, begge to står på meg. Bekymringsmeldingen var fra barnehagen og gikk på meg som mor, hovedsakelig. Anonymous poster hash: b5af8...594 Det er vel fordi han muligens får hovedomsorgen iom at barnehagen stiller spørsmålstegn ved dine evner som mor. Anonymous poster hash: 70539...b4c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #25 Skrevet 30. mars 2016 Det er vel fordi han muligens får hovedomsorgen iom at barnehagen stiller spørsmålstegn ved dine evner som mor. Anonymous poster hash: 70539...b4c Ok! Jeg vet ikke. Rart ikke noen andre har reagert da, hvis jeg som mor har gjort noe feil. Anonymous poster hash: b5af8...594
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå