Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Skrevet 30. mars 2016 Vi har tre barn. Ei på 5, en på 2 og en på 1 år. Eldste begynner på skolen neste høst. Hvordan er det å få fri fra skolen mtp ferie? Vi har lyst til å reise til Thailand/Vietnam, men sesongen der er jo i løpet vinterhalvåret. Hvis vi skal få kommet oss dit før hun begynner på skolen, må vi reise nå til vinteren. Men. I og med at jeg har hørt at det er vanskelig å få fri fra skolen "bare" for en ferietur, vil det da si at vi kan glemme å dra til tropiske strøk de neste 15 årene? Anonymous poster hash: f3988...3d9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Skrevet 30. mars 2016 Her vi bor går det helt fint. Er flere i klassen til datteren min (2.klasse) som har vert borte fra skolen opptil 1 mnd. Har skjønt det er stor forskjell på dette da. Anonymous poster hash: 721fc...517
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #3 Skrevet 30. mars 2016 Det varierer fra skole til skole, men generelt sett ser de helst at man unngår det ja. De fleste legger slike ferier til vinterferie eller påske og så tar de barna ut en uke ekstra utenom, f.eks. vinterferieuken + uken etter. Anonymous poster hash: 59098...c08
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. mars 2016 #4 Skrevet 30. mars 2016 Hos oss er det ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Skrevet 30. mars 2016 Her blir alle søknader om fri til ferie avslått. Heldigvis. Bergen kommune. Anonymous poster hash: e2ee5...cda
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Skrevet 30. mars 2016 Man bør legge ferier til ferier.... hva med å bruke vinterferien? Eller juleferien som ofte er 2 uker +? Lurt å lære barn tidlig at skole er en plikt på lik linje med jobb, og at man ikke bare kan ta fri når man føler for det om det er noe morsommere man vil gjøre. Jeg tenker det er en god sammenheng mellom alle videregående drop-outs og foreldrenes holdninger til å ta seg fri gjennom oppveksten. Man legger jo lista.... Anonymous poster hash: 315c3...efe
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #8 Skrevet 30. mars 2016 Varierer fra kommune til kommune. Her kan man ha 14 dager. Tok se selv ut 3 dager før sommerferien begynte i fjor. Og ser ikke bort ifra at det kan bli en uke neste år. Men vi prøver såklart å legge ferier til skolens ferie. Men juleferien er jo lang, og tar man et par dager før og etter ferien begynner blir det jo fort 3 uker. Men noen kommuner avslår alle slike søknader, kommer ann på hvor man bor. Anonymous poster hash: e0786...118
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 Reis i juleferien da! Anonymous poster hash: 290af...b29
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #10 Skrevet 30. mars 2016 det er opp til hver enkelt rektor å avgjøre søknad om ferie utenom ferier. Anonymous poster hash: 1f4db...602
Serepta Skrevet 30. mars 2016 #11 Skrevet 30. mars 2016 Dere kan reise i jula eller vinterferien. Her i Bergen har de i år slått sammen påske og vinterferie slik at det blir 14 dager fri. Det er mulig å søke om mer fri, men det er opp til hver enkelt skole å ta stilling til disse søknadene. Vi velger å lære barna at skolen er en plikt, og tar kun ut fri om det er helt nødvendig. Og da enkeltdager.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #12 Skrevet 30. mars 2016 Avslås tvert hos oss. I tillegg er det venteliste på plass på skolen på enkelte trinn, så tar man barna ut over lengre tid allikevel risikerer man at de må bytte skole når man kommer hjem igjen. Anonymous poster hash: 75275...971
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #13 Skrevet 30. mars 2016 Her avslås alle slike forespørsler, men dere kan jo reise i juleferien. Anonymous poster hash: 539a0...edf
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #14 Skrevet 30. mars 2016 Jeg ønsker å snu litt på problemstillingen. Hva er det med en lang ferie som er så viktig at den må prioriteres foran skolegangen? Det er også relevant å sammenligne barnas skolegang med det å jobbe. Tror du arbeidsgiver ville satt pris på at de ansatte søkte om fri for å dra på ferie utenom allerede avtalt ferie? Anonymous poster hash: 93bfc...109
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #15 Skrevet 30. mars 2016 Her vi bor går det helt fint. Er flere i klassen til datteren min (2.klasse) som har vert borte fra skolen opptil 1 mnd. Har skjønt det er stor forskjell på dette da. Anonymous poster hash: 721fc...517 Da har de skrevet ut ungene fra skolen. Det er man nødt til ved fravær utover to uker. Sier som de andre, dere må legge turen til juleferien, og kanskje legge til et par dager ekstra i hver ende, som dere må søke om. Vi skrev ut vårt barn i forbindelse med et forskningsopphold i utlandet, det var delvis i forbindelse med sommerferien, men han mistet de siste 5-6 ukene av skoleåret. Vi skrev ham ut av skolen, dvs at vi tok over ansvaret for skolegangen hans selv. Vi tok med bøkene og fulgte klassens ukeplaner, samarbeidet med både rektor og lærer fungerte kjempefint. Men dette var som sagt ingen direkte ferie. Personlig ville jeg aldri tatt ut ungene fra skolen i flere uker for å reise til syden. Anonymous poster hash: b41ef...90e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #16 Skrevet 30. mars 2016 Da har de skrevet ut ungene fra skolen. Det er man nødt til ved fravær utover to uker. Sier som de andre, dere må legge turen til juleferien, og kanskje legge til et par dager ekstra i hver ende, som dere må søke om. Vi skrev ut vårt barn i forbindelse med et forskningsopphold i utlandet, det var delvis i forbindelse med sommerferien, men han mistet de siste 5-6 ukene av skoleåret. Vi skrev ham ut av skolen, dvs at vi tok over ansvaret for skolegangen hans selv. Vi tok med bøkene og fulgte klassens ukeplaner, samarbeidet med både rektor og lærer fungerte kjempefint. Men dette var som sagt ingen direkte ferie. Personlig ville jeg aldri tatt ut ungene fra skolen i flere uker for å reise til syden. Anonymous poster hash: b41ef...90e Kan legge til at dette ikke er en skole med stor pågang. Man kan risikere at barnet må bytte klasse hvis man skriver ut barnet fra skolen. Hos oss var det ikke en problemstilling, da ville vi tenkt oss om to ganger, men det er verdt å huske på. Du har mange steder ingen garanti for at barnet kommer i samme klasse igjen etter fraværet. Anonymous poster hash: b41ef...90e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #17 Skrevet 30. mars 2016 Jeg ønsker å snu litt på problemstillingen. Hva er det med en lang ferie som er så viktig at den må prioriteres foran skolegangen? Det er også relevant å sammenligne barnas skolegang med det å jobbe. Tror du arbeidsgiver ville satt pris på at de ansatte søkte om fri for å dra på ferie utenom allerede avtalt ferie? Anonymous poster hash: 93bfc...109 Hvis foreldrene er oppegående nok til å følge opp skolesektoren til barnet i fraværsperioden ser jeg ikke problemet. Syns argumentet om å sammenligne skole og jobb er tynt. Skole og jobb er to forskjellige forpliktelser. Som student rammer jeg bare meg selv ved å ha mye fravær, som arbeidstaker rammer mitt fravær også mine kolleger. Å søke om fri fra jobb utenom avtalt ferie blir vel bare som å avtale mer ferie dersom man har mer ferie å ta ut. Ulønnet permisjon kan eventuelt søkes og trenger absolutt ikke være et problem for arbeidsgiver. Det kan være mange fordeler med å gi en ansatt ulønnet permisjon til ferie. Det kan også være fordeler med en lengre ferie for barn. Å være sammen med familien og knytte bånd, oppleve og kanskje lære nye ting trenger ikke være negativt. I alle årene med lang skolegang, hvorfor skulle det ikke være viktig og ta en lang ferie en gang, eller kanskje to? Anonymous poster hash: 72b16...6d8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #18 Skrevet 30. mars 2016 Hvis foreldrene er oppegående nok til å følge opp skolesektoren til barnet i fraværsperioden ser jeg ikke problemet. Syns argumentet om å sammenligne skole og jobb er tynt. Skole og jobb er to forskjellige forpliktelser. Som student rammer jeg bare meg selv ved å ha mye fravær, som arbeidstaker rammer mitt fravær også mine kolleger. Å søke om fri fra jobb utenom avtalt ferie blir vel bare som å avtale mer ferie dersom man har mer ferie å ta ut. Ulønnet permisjon kan eventuelt søkes og trenger absolutt ikke være et problem for arbeidsgiver. Det kan være mange fordeler med å gi en ansatt ulønnet permisjon til ferie. Det kan også være fordeler med en lengre ferie for barn. Å være sammen med familien og knytte bånd, oppleve og kanskje lære nye ting trenger ikke være negativt. I alle årene med lang skolegang, hvorfor skulle det ikke være viktig og ta en lang ferie en gang, eller kanskje to? Anonymous poster hash: 72b16...6d8 Skolesektoren skulle være skolearbeidet. Anonymous poster hash: 72b16...6d8
BareEnTil Skrevet 30. mars 2016 #19 Skrevet 30. mars 2016 Må søke her. Ville jo og sett an korleis barnet klarer seg på skulen, om dei henger med i det faglige, og kor godt dåke som foreldre klarer å ivareta dette på ferie. Mine har hatt litt prøvelser ifht det faglige, har derfor aldri tatt fri for ferie, da dei faller fort ut.
Mamma_til_2 Skrevet 30. mars 2016 #20 Skrevet 30. mars 2016 Her blir det blankt avslått bærum kommune.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #21 Skrevet 30. mars 2016 Jeg bor i Bergen kommune, på vår skole får man fri om man søker. Mine barn = mitt ansvar. Anonymous poster hash: 30d6c...fdc
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #22 Skrevet 30. mars 2016 Hvis foreldrene er oppegående nok til å følge opp skolesektoren til barnet i fraværsperioden ser jeg ikke problemet. Syns argumentet om å sammenligne skole og jobb er tynt. Skole og jobb er to forskjellige forpliktelser. Som student rammer jeg bare meg selv ved å ha mye fravær, som arbeidstaker rammer mitt fravær også mine kolleger. Å søke om fri fra jobb utenom avtalt ferie blir vel bare som å avtale mer ferie dersom man har mer ferie å ta ut. Ulønnet permisjon kan eventuelt søkes og trenger absolutt ikke være et problem for arbeidsgiver. Det kan være mange fordeler med å gi en ansatt ulønnet permisjon til ferie. Det kan også være fordeler med en lengre ferie for barn. Å være sammen med familien og knytte bånd, oppleve og kanskje lære nye ting trenger ikke være negativt. I alle årene med lang skolegang, hvorfor skulle det ikke være viktig og ta en lang ferie en gang, eller kanskje to? Anonymous poster hash: 72b16...6d8 Nei, det er jeg uenig i. Dersom mange elever tar seg fri utenom ferier kan det også gå utover andre elever. Mange jobber ofte i gruppearbeid, presentasjoner osv. Så har man også ulike typer kartlegginger og slikt som nan heller ikke kan ta seg fri fra. Ferie er til ferie Anonymous poster hash: b3ba5...896
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #23 Skrevet 30. mars 2016 Takk for svar alle sammen. Grunnen til at jeg ikke kan ta ut barna i juleferie, vinterferie eller påskeferie, er fordi jeg jobber i luftfarten. Jeg får svært sjelden innfridd ferie når alle andre skal ha ferie, nettopp fordi noen må få de avgårde. Når andre skal på ferie, må vi som jobber i luftfart stille opp. Sånn har det vært de siste ti årene, og sånn kommer det til å være de ti neste også. Derfor lurer jeg på dette med å ta ut barna utenom de vanlige ferieukene. Hvis skolen kommer til å avslå søknaden om fri utenom ferien for mine barn, kommer de aldri til å se noe annet enn dyreparken og tusenfryd... HI Anonymous poster hash: f3988...3d9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #24 Skrevet 30. mars 2016 Reis i juleferien da! Anonymous poster hash: 290af...b29 Ja, for alle i Norge har fri i julen. Der vi jobber får vi ikke ta ferie jul eller påske Anonymous poster hash: 474f0...ae7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2016 #25 Skrevet 30. mars 2016 Takk for svar alle sammen. Grunnen til at jeg ikke kan ta ut barna i juleferie, vinterferie eller påskeferie, er fordi jeg jobber i luftfarten. Jeg får svært sjelden innfridd ferie når alle andre skal ha ferie, nettopp fordi noen må få de avgårde. Når andre skal på ferie, må vi som jobber i luftfart stille opp. Sånn har det vært de siste ti årene, og sånn kommer det til å være de ti neste også. Derfor lurer jeg på dette med å ta ut barna utenom de vanlige ferieukene. Hvis skolen kommer til å avslå søknaden om fri utenom ferien for mine barn, kommer de aldri til å se noe annet enn dyreparken og tusenfryd... HI Anonymous poster hash: f3988...3d9 Du har krav på tre uker sammenhengende ferie i sommerperioden, så om du ikke klarer reise andre steder enn dyreparken og tusenfryd er det litt rart... Anonymous poster hash: 4f7e2...c2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå