Gå til innhold

Er dette lov i deres BHG?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ha med sunnere kaker til bursdag, feks banankake/muffins? I vår barbehage er det egentlig kun lov med frukt, smoothie og fruktsalat. Gørr kjedelig. Det spiser de jo uansett hver dag! Frukt altså. Jenta fyller to år neste uke, og hun spiser ikke fruktsalat akkurat. Ingen krise, men syns det er i overkant strengt.

 

Anonymous poster hash: e1cac...1d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har til og med lov til å ha med usunne kaker vi da...

 

Anonymous poster hash: 293c3...b29

Skrevet

I alle tre barnehagene vi har hatt har det vært fritt frem ved bursdager.

 

Synes ikke et kakestykke ca hver 3.uke er så ille (18x3= ca ett år)

 

Anonymous poster hash: 64d46...524

Skrevet

Hos oss får barnet velge mellom forskjellig sunne alternativer. Popcorn er en av de mest usunne alternativene. Det er mye viktigere å sitte i bursdagsstolen osv enn hva de spiser.



Anonymous poster hash: e6ea3...bfb
Skrevet

Vi har til og med lov til å ha med usunne kaker vi da...

 

Anonymous poster hash: 293c3...b29

Så det er ikke en "sukkerfri barnehage"? Her serverer de prim, gomme osv. Har vafler noen ganger i mnd. Jentungen fikk skokolade første gang i barnehagen. Men kake med i bursdag til barna? Nope.. Hadde min eldste i en basebarnehage og der fikk de da kaker!

 

 

Anonymous poster hash: e1cac...1d5

Skrevet

Og toåringen har uttrykt at hun syns dette er en gørr kjedelig måte å feire bursdag på, så denne gangen forventer hun bedre oppdekning enn i fjor? 😂😂😂

 

Anonymous poster hash: 93abe...280

Skrevet

I barnehagen til barna og i de to barnehagene jeg har jobbet i så er det barnehagen som står for feiringen og menyen. Synes det er flott. Der sønnen min går har de av og til til og med usunne alternativer som f.eks is, men stort sett er det fruktsalat, fruktspyd eller smoothie det går i. Pannekaker og taco har vært alternativer i den forrige bhgen jeg jobbet. Tror det er viktig at barn kan lære seg å forstå at man kan feire noe eller kose seg uten at det er mat eller søtsaker det dreier seg om.

Skrevet

I vår barnehage får de velge om det skal serveres smoothie eller is :) Tror jeg hadde blitt sprø om alt skulle vært sunt.

 

Anonymous poster hash: 77bf0...107

Skrevet

Og toåringen har uttrykt at hun syns dette er en gørr kjedelig måte å feire bursdag på, så denne gangen forventer hun bedre oppdekning enn i fjor? 😂😂😂

 

Anonymous poster hash: 93abe...280

I fjor gikk hun da ikke i barnehage moroklumpen! Jeg synes det er kjedelig. De har bursdag en dag i året, da kan de vel bli gjort litt stas på med barnehagevennene sine. Hadde det vært en total sukkerfri barnehage ville det jo vært greit liksom, men de serverer jo masse sukker utenom bursdager og forventer at disse dagene skal være "sunne".

 

 

Anonymous poster hash: e1cac...1d5

Skrevet

I vår barnehage får de velge om det skal serveres smoothie eller is :) Tror jeg hadde blitt sprø om alt skulle vært sunt.

 

Anonymous poster hash: 77bf0...107

Hadde DU blitt sprø? Det er da ikke du som skal spise det.

 

 

Anonymous poster hash: 93abe...280

Skrevet

I vår barnehage er det heldigvis mer fokus på å gjøre stas på bursdagsbarnet med flagg, krone, få sitte i kongestol i samlingen osv enn å trykke i seg mest mulig sukker

 

Anonymous poster hash: 7427d...bbe

Skrevet

I bhg hvor jeg jobber har vi fokus på å ha barnet i fokus, fremfor maten. De får krone, sitte på bursdagsstolen og være sjef i samlinga. De får også litt spesielle oppgaver den dagen. Alle synes dette er stor stas. De fem siste årene har jeg ikke opplevd at et eneste barn har spurt etter kake. Vi har heller ikke prim og gomme forøvrig.

 

Det er så mye mat man kan kose seg med uten at det er masse sukker. Jeg er langt ifra hysterisk, men tror barn får nok sukker som det er om de ikke får det i bhg. Heller ikke foreldre har reagert på dette.

 

Hvis datteren din er to år kan du vel snu fokuset hennes? Vi hadde ikke tatt imot hvis en forelder hadde hatt med kake. Det er ikke for å være kjip, men likt for alle.

 

Anonymous poster hash: f3a8b...fdf

Skrevet

For noen år siden fikk vi beskjed om at det ikke skulle serveres kaker og lignende ved bursdag. Men vi kunne feks sende med fruktsalat. Mange foreldre overholdt ikke oppfordringen om sunne alternativer og barnehagen ville ikke ta fra barnet gleden med å servere kaka de hadde fått med seg hjemmefra på den store dagen.

 

Så det endte med at vi ikke kan sende med noen ting istedenfor. Barnehagen kjører et opplegg hvor barna skal være i fokus med sang og diverse klappeleker og de får en pappkrone med glitter og klistremerker på. Syns det er helt greit.

 

Anonymous poster hash: 09ae1...1fe

Skrevet

I alle tre barnehagene vi har hatt har det vært fritt frem ved bursdager.

 

Synes ikke et kakestykke ca hver 3.uke er så ille (18x3= ca ett år)

 

Anonymous poster hash: 64d46...524

Så kommer det familieselskaper for seg selv, søsken, foreldre, besteforeldre, øvrig familie, barneselskap for de andre på avdelingen og nabounger, en vaffel etter trening, litt baking hjemme, foreldrearrangement i barnehage og andre aktiviteter med kake, litt feriekos, litt helgekos, litt kos uten grunn, et cafe-besøk, og vips er det flere ganger i uka.

 

Jeg skjønner bare ikke at det er så viktig for de voksne at barna får kake i barnehagen, det er jo SÅ mange andre måter å gjøre stas på dem på!

 

Anonymous poster hash: 63a8f...d14

Skrevet

Så kommer det familieselskaper for seg selv, søsken, foreldre, besteforeldre, øvrig familie, barneselskap for de andre på avdelingen og nabounger, en vaffel etter trening, litt baking hjemme, foreldrearrangement i barnehage og andre aktiviteter med kake, litt feriekos, litt helgekos, litt kos uten grunn, et cafe-besøk, og vips er det flere ganger i uka.

 

Jeg skjønner bare ikke at det er så viktig for de voksne at barna får kake i barnehagen, det er jo SÅ mange andre måter å gjøre stas på dem på!

 

Anonymous poster hash: 63a8f...d14

Jeg dropper nå heller helgekosen og cafebesøk enn å droppe bursdagskosen.

 

Det blir ikke vips flere ganger i uka. Man lar det bli flere ganger i uka. Og om man allerede er oppe på flere ganger i uka, vil virkelig ikke den ene gangen hver tredje uke i barnehagen velte lasset.

 

Anonymous poster hash: 64d46...524

Skrevet

I vår barnehage får de velge lunsj, krone, de får sitte i bursdagsstol og blir sunget for og de får hjelpe til med ting i løpet av dagen. Alle syns det er stas og ingen savner kake, det får de jo når de feirer utenom barnehagen.

 

Barnehagen er ikke sukkerfri, men de sier de heller vil ha mulighet for å lage kakao en dag når det er kaldt, vafler en dag de er gå i barnehagen osv. Hvis alle skal ha med kake når de har bursdag, blir det såpass ofte at de ikke syns de kunne gjort noe ekstra utenom.

 

Anonymous poster hash: 95f31...66e

Skrevet

Ha med sunnere kaker til bursdag, feks banankake/muffins? I vår barbehage er det egentlig kun lov med frukt, smoothie og fruktsalat. Gørr kjedelig. Det spiser de jo uansett hver dag! Frukt altså. Jenta fyller to år neste uke, og hun spiser ikke fruktsalat akkurat. Ingen krise, men syns det er i overkant strengt.

 

Anonymous poster hash: e1cac...1d5

Du som synes det er gørrkjedelig eller 2 åringen???

 

Veldig glad det ikke er kaker på avdelingen hver gang en av de 24 på avd har bursdag...

Skrevet

I vår barnehage får de velge lunsj, krone, de får sitte i bursdagsstol og blir sunget for og de får hjelpe til med ting i løpet av dagen. Alle syns det er stas og ingen savner kake, det får de jo når de feirer utenom barnehagen.

 

Barnehagen er ikke sukkerfri, men de sier de heller vil ha mulighet for å lage kakao en dag når det er kaldt, vafler en dag de er gå i barnehagen osv. Hvis alle skal ha med kake når de har bursdag, blir det såpass ofte at de ikke syns de kunne gjort noe ekstra utenom.

 

Anonymous poster hash: 95f31...66e

Det høres fornuftig ut.

 

Tenk om det var vanlig at alle på jobb hadde med kake når de hadde bursdag...jeg hadde syntes det ble for mye

 

 

Anonymous poster hash: 9aa5e...e85

Skrevet

På avdelingen til dattra mi er de vel 10-12 stykker. Ikke store barnehagen akkurat. Men men, jeg har alltid respektert regelen deres selvsagt og har aldri sendt med kake. Fruktpinnsvin til 1 og 2 åringer som lett kan sette ting fast i halsen gidder jeg ikke akkurat. (Det fikk største med seg når hun fylte 6 år).

 

Anonymous poster hash: e1cac...1d5

Gjest Stjerneklart
Skrevet

I fjor gikk hun da ikke i barnehage moroklumpen! Jeg synes det er kjedelig. De har bursdag en dag i året, da kan de vel bli gjort litt stas på med barnehagevennene sine. Hadde det vært en total sukkerfri barnehage ville det jo vært greit liksom, men de serverer jo masse sukker utenom bursdager og forventer at disse dagene skal være "sunne".

 

 

Anonymous poster hash: e1cac...1d5

 

 

Om de serverer masse sukker utenom bursdager er det kanskje like greit at bursdagene er av den sunnere sorten?

 

Og jeg tipper at toåringen ikke synes det er så gørrkjedelig som du syns. De andre barna i barnehagen får jo ikke ha med noe annet de heller, så jeg tviler på at det blir et problem for noen andre enn deg :) Lag fruktspyd, det elsket barna i barnehagen jeg jobbet i, og det var noe av det som imponerte barna mest. Kaker spiste de da "hele tiden" uansett. 

Skrevet

Når barnehagen innfører slike restriksjoner så er det vel en god grunn til det.

 

Kake i bursdag og alle andre selskap læres barna til, det er ikke naturgitt akkurat. Tipper folket i barnehagene ser hvor lite det kan bety for små barn m kake, og hvor mye det kan bety å bli gjort stas på på andre vis.

 

En annen faktor er allergi og matintoleranse. Ikke veldig kult å få kake som skal serveres på avdelingen vel, hvor noen ikke kan være m å spise?

Skrevet

I vår barnehage får bursdagsbarnet være med å bestemme hva vi skal kose oss med som en del av bursdagsfeiringen. Vi har bilder på veggen av maten, og det er stor stas å se på bildene og snakke om hva de skal ha når det blir deres tur. Bursdagsbarnet får være med på å forberede maten.  De kan velge mellom følgende:

 

Pannekaker. Serveres som lunsj, og ja,barna får sukker eller syltetøy på.

 

Gele. Serveres etter lunsj. Lages i porsjoner i små plasbegre og hvert beger har en liten skatt støpt inn i geleen. Det kan være et godteridyr av vingummi, sjokolade eller geletopp. Serveres med vaniljesaus om noen vil ha det.

 

Kake. Stort sett sjokoladekake med seigmenn. Veldig populært.

 

Is. Her lager vi isdisk og serverer vaniljeis med diverse strøssel til pynt.

 

Alternativt hvis noen ikke ønsker søtt har vi ostepop og saltstenger, eventuelt popcorn.

 

 



Anonymous poster hash: 4309d...f23
Skrevet

Ikke lov med noen former for kaker, is eller godteri. Synes det er sånn det skal være. Det blir lett for mye av DG gode med 25 barn på avdelingen.

 

Foreldre kan ta med frukt eller bær osv, men har ikke hørt om noen som faktisk har gjort det. De får jo frukt i barnehagen hver dag uansett

 

Anonymous poster hash: 1f1cd...8d1

Skrevet

I min barnehage får barne velge mellom Pizza, Smoothie,Fruktsalat med vanilje kesam og spagetti med kjøttdeig. Det er det barnehagen tilbyr,Men ofte kommer foreldrene med kake eller is i tillegg, og vi sier ikke nei da, det er helt valgfritt og forventes ikke.

 

Anonymous poster hash: 3756c...a0b

Skrevet

Is, boller og pizza har vi i barnehagen! Erre bursdag så erre bursdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...