Gå til innhold

Gutten min har fått mage og litt pupper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever i en verden hvor normale mennesker ikke benytter hvetemel, ikke drikker brus og anser kokosfett som det eneste riktige å steke noe i. Var på "den andre siden" før, og nei, mine barn får ikke lov å spise borte med mindre jeg vet hva de får. Om noen gir dem godteri uten at det er avtalt med meg er de med å gjøre mine barn til tjukke mobbeofre, så det må jeg følge opp. De har dårlige gener, dessverre. Dere naturlig slanke får spise hvetemelet deres med verdens beste samvittighet, men alle er ikke skapt slik.

Anonymous poster hash: e6da3...89d

Og hvilken verden er dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva barn liker og ikke liker er en fase.

Matsituasjonen behøver ikke være en kamp. Dette gjøres ved å innføre enkle regler. F.eks1. Alle spiser samme mat og får ikke ny mat rett etter middag,2. alle må smake på alt, men må ikke så spise opp, 3.maten en ikke liker må fremdeles ligge på tallerken, 4.det er greit å ikke like mat, men en skal ikke snakke stygt om maten en ikke liker.

Når disse reglene er på plass blir måltidene så mye bedre.

Måltidene er som med alt annet ved det å ha barn. Det må settes regler, det må øves på og barnets følelser rundt dette må aksepteres. Mange barn er redd for smake på mat en tror er ny, og andre barn har faser for hva som smaker godt og ikke, noen barn har en fase hvor de pirker mye i maten osv.Dette må det være rom for.

Jeg gir aldri mine barn ostesmørbrød for at et måltid skal bli hyggelig når noe annet står på menyen, men jeg kan derimot trekke fram noe jeg vet at dem liker som ligger på tallerknen. Blir barn sultne nok så spiser de hva som helst 😉

Funker på mine fem, hvor av en av de har vært ei utfordring mildt sagt. Men vi fikk det til. Lykke til!

Anonymous poster hash: beb03...64f

Skrevet

Prøvd puré av gulrot, søtpotet el.l.? For å få grønnsaker?

Anonymous poster hash: 93ad9...c88

Gjest Antarctica
Skrevet

Vet du, jeg er superkresen og eeeelsker alt med karbs, sukker osv. Jeg har i dag forsøkt å bytte ut hvetemelet med havregryn, og det er faktisk nesten akkurat like godt som når man lager dem med hvetemel. Utrolig overraskende i grunn, jeg liker vanligvis ikke sunnere alternativer:-D Jeg blender havregryn til havremel og blander i egg og melk i følgende ratio: 1 egg, 1,5 dl melk, 50 gram mel. Øk til ønsket mengde. Om du dobler dette får du ca 6 pannekaker. Du kan godt blande alt sammen i blender, det er enkelt, og man kan helle røren rett i stekepannen.

Da skal jeg prøve det.

Skrevet

Vet du, jeg er superkresen og eeeelsker alt med karbs, sukker osv. Jeg har i dag forsøkt å bytte ut hvetemelet med havregryn, og det er faktisk nesten akkurat like godt som når man lager dem med hvetemel. Utrolig overraskende i grunn, jeg liker vanligvis ikke sunnere alternativer:-D Jeg blender havregryn til havremel og blander i egg og melk i følgende ratio: 1 egg, 1,5 dl melk, 50 gram mel. Øk til ønsket mengde. Om du dobler dette får du ca 6 pannekaker. Du kan godt blande alt sammen i blender, det er enkelt, og man kan helle røren rett i stekepannen.

Havregryn er godt i så mye:) Muffins, brød.. Gir litt søt smak:)

Gjest Antarctica
Skrevet

Men: selv om havre inneholder flere næringsstoffer enn siktet hvetemel, så er det ikke kalorifattigere.

Skrevet

Du tar feil, tror jeg. Ingen normale mennesker lever sånn. Normale mennesker er sunne med et sunt og avslappet forhold til mat. De er ikke redde for hvetemel (eller smør) og de har sunne hyggelige måltider sammen med familiene sine. De kan spøke og le. Og de kan til og med drikke vin og brus innimellom og spise snop. Dét er det normale folk gjør. Og de normale ender opp med unger med godt humør, friske kropper og et avslappet og fornuftig forhold til mat. #A4

Enig, der har du oppskriften på normalt, og et sunt forhold til mat. Mat skal være glede og hygge. Alt kan spises og drikkes, man har heller et fornuftig forhold til mengden.

Skrevet

Da skal jeg prøve det.

Håper du blir like positivt overrasket som meg:-) Du kan evt. bruke både havremel og hvetemel, da blir de ennå mer like i smaken som vanlige pannekaker. Det hadde vært gøy med en tilbakemelding når du har forsøkt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Håper du blir like positivt overrasket som meg:-) Du kan evt. bruke både havremel og hvetemel, da blir de ennå mer like i smaken som vanlige pannekaker. Det hadde vært gøy med en tilbakemelding når du har forsøkt.

Jeg lover!
Skrevet

Men er det så voldsomt mye sunnere da? Havregryn inneholder og endel kalorier

Anonymous poster hash: 00387...385

Skrevet

Jeg lover!

Jeg også lager pannekaker/vafler med hjemmelaget havremel og litt hvetemel. Bruker kokossukker slik at det søte har litt næring og ikke like mangel kcal (selv om kokossukker også inneholder en del kcal). Har i litt potetmel for å få røren til å "sette seg" for jeg bruker ikke egg. Og passe mengde melk og noen ss olje. Blir veldig godt, og mettende slik at man ikke orker så mange.

Skrevet

Men er det så voldsomt mye sunnere da? Havregryn inneholder og endel kalorier

Jeg skal ikke skryte på meg allverdens kunnskap om hva som er sunt og ikke siden jeg selv ikke er spesielt flink til å spise sunt:-) Så vidt jeg vet inneholder havregryn flere næringsstoffer, man blir raskere mett (spiser derfor mindre mengde mat) og det tar lenger tid å fordøye slik at man holder seg mett lenger. Når jeg lager vanlige pannekaker spiser jeg lett 6-8 stk selv. Når de lages med havre blir jeg like mett av 3 stk. Slenger på en link med litt mer info: https://www.kk.no/livsstil/derfor-er-havregryn-fantastisk-som-frokost-20010

Skrevet

Jeg skal ikke skryte på meg allverdens kunnskap om hva som er sunt og ikke siden jeg selv ikke er spesielt flink til å spise sunt:-) Så vidt jeg vet inneholder havregryn flere næringsstoffer, man blir raskere mett (spiser derfor mindre mengde mat) og det tar lenger tid å fordøye slik at man holder seg mett lenger. Når jeg lager vanlige pannekaker spiser jeg lett 6-8 stk selv. Når de lages med havre blir jeg like mett av 3 stk. Slenger på en link med litt mer info: https://www.kk.no/livsstil/derfor-er-havregryn-fantastisk-som-frokost-20010

Takk for bra info :)

Skrevet

Jeg også lager pannekaker/vafler med hjemmelaget havremel og litt hvetemel. Bruker kokossukker slik at det søte har litt næring og ikke like mangel kcal (selv om kokossukker også inneholder en del kcal). Har i litt potetmel for å få røren til å "sette seg" for jeg bruker ikke egg. Og passe mengde melk og noen ss olje. Blir veldig godt, og mettende slik at man ikke orker så mange.

Vil du dele oppskrift på de her pannekakene/vaflene?

Skrevet

Han tåler sikkert å gå uten mat en dag eller to. Det er ikke farlig om han hopper over et måltid eller fire. Bare la ha, bli skikkelig sulten så får han nok ned det meste. Det er en vanesak.

Anonymous poster hash: dfa78...c01

Seriøst? Det kalles barnemishandling og anyway, det finnes mange unger som nekter å spise det de får servert, jeg var en sånn unge. Kunne gå dagesvis uten å spise for jeg gikk heller sulten og med vondt i hodet enn å spise noe jeg ikke likte. Bar alltid undervektig, veide 22 kilo som i 4 klasse og 41 kilo når jeg var 18 og kom meg vekk fra de helvetes barnemishandlerforeldrene mine. (heldigvis er de begge døde nå)

Anonymous poster hash: edfe9...0b8

Gjest Antarctica
Skrevet

Seriøst? Det kalles barnemishandling og anyway, det finnes mange unger som nekter å spise det de får servert, jeg var en sånn unge. Kunne gå dagesvis uten å spise for jeg gikk heller sulten og med vondt i hodet enn å spise noe jeg ikke likte. Bar alltid undervektig, veide 22 kilo som i 4 klasse og 41 kilo når jeg var 18 og kom meg vekk fra de helvetes barnemishandlerforeldrene mine. (heldigvis er de begge døde nå)

Anonymous poster hash: edfe9...0b8

Men det gjelder jo ikke dette barnet. Han er jo bare bortskjemt.

Skrevet

Vil du dele oppskrift på de her pannekakene/vaflene?

Jeg bare slumser egentlig. Jeg tar vel ca tredobbelt så mye havremel som hvetemel. Så tilsetter jeg litt salt, potetmel og bakepulver (så det passer til mengden mel). Har i sukker, vaniljeessens og kardemumme etter smak og blander sammen godt før jeg har i lettmelk til røren er passe tykk/tynn (alt eller som om jeg skal lage vafler eller pannekaker). Også må jeg ha  litt olje og da bruke jeg rapsolje. 

Skrevet

Jeg bare slumser egentlig. Jeg tar vel ca tredobbelt så mye havremel som hvetemel. Så tilsetter jeg litt salt, potetmel og bakepulver (så det passer til mengden mel). Har i sukker, vaniljeessens og kardemumme etter smak og blander sammen godt før jeg har i lettmelk til røren er passe tykk/tynn (alt eller som om jeg skal lage vafler eller pannekaker). Også må jeg ha  litt olje og da bruke jeg rapsolje. 

Også lar jeg røren stå i en halv time slik at den setter seg.

Skrevet

Også lar jeg røren stå i en halv time slik at den setter seg.

Takk :)

Skrevet

Hvor gammel er gutten din, HI?

Min erfaring er at barn kan være forbausende lydhøre om de får ordentlige forklaringer fra fagpersoner om hva som er viktig og riktig å gjøre for kroppen sin skyld.

Det at gutten din begynner å få mage og pupper viser at han får for mye karbohydrater ift. hva hans kropp tåler. Det har en tendens til å legge seg på mage og gi gutter og menn pupper fordi det gir en hormonubalanse hos dem.

Barn skal ikke slankes, de skal vokse seg inn i riktig vekt. Så målet er å holde vekten stabil inntil de har vokst seg så høye at vekten passer til høyden. Her er det ikke bare kalorier som er viktig, men sammensetningen på den maten han får i seg. Barn er avhengig av nok og riktig fett for å holde normal hormonstatus. For gutter er dette veldig viktig. Man ser f.eks. at gutter som blir overvektige ofte har mindre utviklet kjønnsdeler pga. at de får for mye østrogen i kroppen fordi østrogen lagrer seg i det overflødige fettvevet i kroppen. Når slike gutter blir satt på et kosthold som er riktig for dem kan de vokse fra seg både mage og pupper - når hormonstatusen er normalisert.

Om jeg var deg så ville jeg tatt kontakt med Hexebergklinikken eller Lindbergklinikken i Osloområdet. De tar blodprøver for å sjekke næringsstatus og hormonbalansen og ser dette sammen med maten gutten din spiser og hans kropp. Som tidligere nevnt, barn som ikke har villet spise ting når foreldre har sagt det riktige til dem, de spiser ofte riktig når en fagperson som kan kommunisere med barn har forklart for dem hvorfor det er viktig at de spiser riktig. Det viktige der er å finne barnets motivasjonsfaktor og å forklare ting på en måte som barnet forstår og som gjør at det føler at det har et valg, da velger de aller fleste barn riktig - selv om de gjerne trenger god støtte fra foreldrene likevel.

Så ta kontakt med noen som kan dette. Da får dere hjelp til å forebygge problemer videre i livet hans. Flott at du vil ta tak i dette, Hi! :)

(Ps... noen barn kan være kresne fordi de har næringsmessige ubalanser som påvirker smakssansen deres, når de blir balansert så blir det ofte lettere for barnet å spise "alt", og de kan lettere like det meste)

Anonymous poster hash: 4774f...8bb
Skrevet

Hvor gammel er gutten din, HI?

Min erfaring er at barn kan være forbausende lydhøre om de får ordentlige forklaringer fra fagpersoner om hva som er viktig og riktig å gjøre for kroppen sin skyld.

Det at gutten din begynner å få mage og pupper viser at han får for mye karbohydrater ift. hva hans kropp tåler. Det har en tendens til å legge seg på mage og gi gutter og menn pupper fordi det gir en hormonubalanse hos dem.

Barn skal ikke slankes, de skal vokse seg inn i riktig vekt. Så målet er å holde vekten stabil inntil de har vokst seg så høye at vekten passer til høyden. Her er det ikke bare kalorier som er viktig, men sammensetningen på den maten han får i seg. Barn er avhengig av nok og riktig fett for å holde normal hormonstatus. For gutter er dette veldig viktig. Man ser f.eks. at gutter som blir overvektige ofte har mindre utviklet kjønnsdeler pga. at de får for mye østrogen i kroppen fordi østrogen lagrer seg i det overflødige fettvevet i kroppen. Når slike gutter blir satt på et kosthold som er riktig for dem kan de vokse fra seg både mage og pupper - når hormonstatusen er normalisert.

Om jeg var deg så ville jeg tatt kontakt med Hexebergklinikken eller Lindbergklinikken i Osloområdet. De tar blodprøver for å sjekke næringsstatus og hormonbalansen og ser dette sammen med maten gutten din spiser og hans kropp. Som tidligere nevnt, barn som ikke har villet spise ting når foreldre har sagt det riktige til dem, de spiser ofte riktig når en fagperson som kan kommunisere med barn har forklart for dem hvorfor det er viktig at de spiser riktig. Det viktige der er å finne barnets motivasjonsfaktor og å forklare ting på en måte som barnet forstår og som gjør at det føler at det har et valg, da velger de aller fleste barn riktig - selv om de gjerne trenger god støtte fra foreldrene likevel.

Så ta kontakt med noen som kan dette. Da får dere hjelp til å forebygge problemer videre i livet hans. Flott at du vil ta tak i dette, Hi! :)

(Ps... noen barn kan være kresne fordi de har næringsmessige ubalanser som påvirker smakssansen deres, når de blir balansert så blir det ofte lettere for barnet å spise "alt", og de kan lettere like det meste)

Takk for et superflott svar! Jeg har vært inne på tanken selv, men hvordan kan jeg gjøre dette uten å påføre gutten spiseforstyrrelser?

Anonymous poster hash: 5af01...18a

Skrevet

Takk for et superflott svar! Jeg har vært inne på tanken selv, men hvordan kan jeg gjøre dette uten å påføre gutten spiseforstyrrelser?

Det er derfor jeg synes du skal få hjelp av fagfolk som forstår seg på den problematikken - altså hormonubalanser pga. kosthold. De klinikkene jeg nevnte kan det.

Jeg har sett flere ganger barn måtte endre kosten sin av ulike grunner. Det har gått utrolig bra, og når de forstår hvor viktig det er å spise riktig så blir det til at de selv velger dette når også foreldrene støtter opp. Innimellom har de vært lei, men da har barn og foreldre snakket sammen, ev. fått en ny samtale med fagperson igjen, og da har de vært på riktig spor igjen. Ingen av de barna jeg har sett som har fått denne hjelpen har utviklet spiseforstyrrelser. Tvert om så har de fått hjelp til å få et variert og sunt kosthold - i motsetning til det ensformige de hadde fra før som kroppene deres ikke var begeistret for.

Det har vært ulike grunner til disse kostomleggingene hos disse barna - overvekt, konsentrasjonsproblemer, diagnoser, sykdommer. Og alle har greid å gjennomføre. Som regel har de blitt veldig glade for de fordelene de har oppdaget med kostholdet - mer energi, greid å være med på ting de tidligere ikke greide, bedre konsentrasjon, mindre uro, mer stabilt blodsukker, bedre søvn m.m.

Så ta kontakt med noen som kan det og også kan formidle kunnskap og forståelse til barnet. Gjøres det riktig er det ingen fare for spiseforstyrrelser. Husk at familien må være en del av dette også!

Skrevet

Man blir ikke smitta med spiseforstyrrelser som om det er influensa, altså.

Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse, det ligger MYE mer bak det enn at man ble satt på noen fornuftige restriksjoner som barn!

(Og anonym over her kan ikke vite at det er karbohydrater han får for mye av. Det kan like godt være fett. Søk fagfolk!)

Anonymous poster hash: fe0ac...2c4

Skrevet

(Og anonym over her kan ikke vite at det er karbohydrater han får for mye av. Det kan like godt være fett. Søk fagfolk!)

Jo, jeg kan påstå det med stor sannsynlighet. Fett vil holde blodsukkeret til gutten stabilt og ikke bidra til den hormonubalansen som gjør at han er i ferd med å utvikle pupper.

For mye karbohydrater og for lite fett vil gjøre at han får mer ustabilt blodsukker, dette gir ham ubalanse i hormonene. Fettlagringen gjør at gutten får for mye østrogen i kroppen i forhold til hva han som gutt bør ha, og da utvikles dessverre også mange gutter/menn pupper.

Jeg har jobbet tett med høyt utdannede fagfolk innen kost og ernæring i flere år, og har sett dette på nært hold. Men jeg ber Hi kontakte fagfolk som virkelig kan dette, nettopp fordi man ikke blindt skal stole på anonyme på nettet ;)

Når gutter utvikler bryst så er det klassisk mtp. hormonubalanse forårsaket av feil kosthold med som regel for mye karbohydrater (mtp. hva disse tåler).

Skrevet

Jo, jeg kan påstå det med stor sannsynlighet. Fett vil holde blodsukkeret til gutten stabilt og ikke bidra til den hormonubalansen som gjør at han er i ferd med å utvikle pupper.

For mye karbohydrater og for lite fett vil gjøre at han får mer ustabilt blodsukker, dette gir ham ubalanse i hormonene. Fettlagringen gjør at gutten får for mye østrogen i kroppen i forhold til hva han som gutt bør ha, og da utvikles dessverre også mange gutter/menn pupper.

Jeg har jobbet tett med høyt utdannede fagfolk innen kost og ernæring i flere år, og har sett dette på nært hold. Men jeg ber Hi kontakte fagfolk som virkelig kan dette, nettopp fordi man ikke blindt skal stole på anonyme på nettet ;)

Når gutter utvikler bryst så er det klassisk mtp. hormonubalanse forårsaket av feil kosthold med som regel for mye karbohydrater (mtp. hva disse tåler).

Han er 7 år og langt unna hormonubalanse. At fettet legger seg på brystet og magen kommer ikke av hvilken type kalorier han får for mye av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...