Gå til innhold

Gutten min har fått mage og litt pupper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er normalvektig, men ser at han har anlegg for å legge på seg. Han er superkresen og veldig sulten for tiden. Vi andre i familien spiser masse grønnsaker, men han får det ikke ned. Jeg vil ikke bruke tvang og er opptatt av at måltidene skal være hyggelige. Jeg lurer inn det jeg kan i diverse retter, men han oppdager det alltid.

Han lever stort sett på ostesmørbrød med ost og skinke. Bruker grovt hjemmebakt brød. Han vil helst ha 3 skiver, men jeg synes det er for mye. Vil ikke at han skal bli tjukk, men vil heller ikke ha for stort fokus på dette med kropp, vekt og utseende.

Slik jeg ser det spiser han for mye karbohydrater og har et konstant sug etter søtt. Jeg vet hva slags mat han bør spise, men han klarer ikke å spise det. Noen gode råd? Han får bare godis på lørdager, ca 10-12 smågodt, men vet at han får mye pannekaker, pølser, godis o.l hos en kamerat. Han er 7 år.

Anonymous poster hash: 5af01...18a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er den voksne. Du bestemmer hva barnet skal spise. Gi beskjed til foreldrene til venner at din sønn spiser hjemme med mindre noe annet er avtalt på forhånd

Anonymous poster hash: b450b...204

Skrevet

Ble postet litt fort. Det viktigste er aktivitet. Barn skal være aktive og du må oppfordre og legge til rette for det.

Skrevet

Du er den voksne. Du bestemmer hva barnet skal spise. Gi beskjed til foreldrene til venner at din sønn spiser hjemme med mindre noe annet er avtalt på forhånd

Det er ikke så lett. Jeg vil ikke at maten skal være en kilde til konflikt og kamp. Jeg vil at måltidene skal være hyggelige og har ikke sansen for tvangsforing. 😝

Skrevet

Ble postet litt fort. Det viktigste er aktivitet. Barn skal være aktive og du må oppfordre og legge til rette for det.

Han er aktiv. Går til og fra skolen. Går på svømming og tennis og er stort sett høyt og lavt.

Skrevet

Her er måltidene en kilde til barneoppdragelse. Det sier seg selv at det ikke alltid er like hyggelig. Ingen kan spise ostesmørbrød hver dag. Han vil få mangelsykdommer og kan bli mobbet fordi han har en kroppsform som skiller seg ut.
Du må selvsagt kreve at han ikke får mat hos andre, med mindre det er avtalt og da krever du å vite hva og sier at han skal ha f. eks. maks to pannekaker og at du håper røren ikke inneholder hvetemel. 
Godteri hos andre må utelukkes og alle liker en eller annen form for grønnsaker, men de må ofte presses litt. Men det er ikke sikkert broccoli er greia for din sønn, prøv ALT.
Lykke til :-)

Anonymous poster hash: e6da3...89d
Skrevet

Min gutt fikk også litt mage og pupper som 7 åring. Arvet sin fars kroppsform. Rant av som 15 åring. Men litt på overkroppen forsvinner nok aldri, lik sin far. Manboobs..

Viktig at folk forstår at man ikke kan endre kroppsform på folk.. Mindretallet er født perfekte, (og minst av alt jenter).

Noen menn må fettsuge pupper. Dette pga arv/hormonell forandring.

Anonymous poster hash: 09541...41c

Skrevet

Her er måltidene en kilde til barneoppdragelse. Det sier seg selv at det ikke alltid er like hyggelig. Ingen kan spise ostesmørbrød hver dag. Han vil få mangelsykdommer og kan bli mobbet fordi han har en kroppsform som skiller seg ut.

Du må selvsagt kreve at han ikke får mat hos andre, med mindre det er avtalt og da krever du å vite hva og sier at han skal ha f. eks. maks to pannekaker og at du håper røren ikke inneholder hvetemel.

Godteri hos andre må utelukkes og alle liker en eller annen form for grønnsaker, men de må ofte presses litt. Men det er ikke sikkert broccoli er greia for din sønn, prøv ALT.

Brødskiver med ost og skinke er jo ikke så ille? Han spiser det til frokost og noen ganger til kvelds. Han spiser vanlig middag, men mest av kjøtt/fisk/karbo. Meget lite av annet tilbehør. Brokkoli er det eneste han liker, så det får han hver dag.

Synes det er vanskelig å nekte han mat hos andre, men bør kanskje si fra om det.

Skrevet

Sinktilskudd kan dempe søtsug, men gis selvfølgelig kun i samråd med lege. Om han liker smoothis, kan du lure inn mye der, han kan f.eks få en sammen med frokosten. 
Kan også slutte å kjøpe ost og skinke, han spiser vel annet om han blir sulten.
Kan gi beskjed til kompisens foreldre at du ikke vil at han skal få søppelmat og godis der.

Anonymous poster hash: 127b8...8ae
Skrevet

Min gutt fikk også litt mage og pupper som 7 åring. Arvet sin fars kroppsform. Rant av som 15 åring. Men litt på overkroppen forsvinner nok aldri, lik sin far. Manboobs..

Viktig at folk forstår at man ikke kan endre kroppsform på folk.. Mindretallet er født perfekte, (og minst av alt jenter).

Noen menn må fettsuge pupper. Dette pga arv/hormonell forandring.

Anonymous poster hash: 09541...41c

Takk! Pappaen har også anlegg for pupper, men er slank ellers. Jeg ser jo at han har samme "problemområder" som oss begge. Typisk eplefasong. Han var så tynn da han var liten, så det er litt vanskelig å svelge dette..

Skrevet

Du får morske deg opp litt og bestemme hva han får å spise. Hvis 7-åringen kun "får ned" ostesmørbrød har du feilet, altså! Vel og bra at måltidene skal være hygge, men det er ikke hyggelig å være kresen og overvektig. Du får bestemme at han går fra bordet litt mindre mett enn han selv vil når han velger bort grønnsakene. Ingen hos meg får lov å spise seg mett på kun saus og kjøtt.

Anonymous poster hash: fe0ac...2c4

Skrevet

Har du prøvd havregrøt, spinatlapper, bananlapper, søtpotetlapper o.l? Lapper kan lages av mye forskjellig. Kan også prøve matmuffins, eggerøre. Hva med å innføre at han må smake på én annen grønnsak i tillegg til brokkoli? Bare én bit altså, man må smake mange ganger før man liker noe man egentlig ikke liker/noe nytt.

Sørg også for å ha oppskåren frukt og grønt tilgjengelig, mye lettere å spise når det er kuttet opp.

Barn skal (for det meste) få lov å vokse inn i kroppen sin, sjeldent slankes (vet du ikke skal det med sønnen din), men man kan fint hjelpe de litt ved å gi de gode matvaner, jeg oppfatter at det er det du er ute etter. 

Skrevet

Hadde foreldrene til mine barns venner "krevet å få vite hva maten min inneholder" og lagt til at de håpet røren min ikke inneholder hvetemel (med mindre vi snakker allergi) så hadde jeg seriøst bedt vedkommende om å ta seg en bolle 😂 . Ærlig talt!

Skrevet

Han tåler sikkert å gå uten mat en dag eller to. Det er ikke farlig om han hopper over et måltid eller fire. Bare la ha, bli skikkelig sulten så får han nok ned det meste. Det er en vanesak.

Anonymous poster hash: dfa78...c01

Skrevet

Brødskiver med ost og skinke er jo ikke så ille? Han spiser det til frokost og noen ganger til kvelds. Han spiser vanlig middag, men mest av kjøtt/fisk/karbo. Meget lite av annet tilbehør. Brokkoli er det eneste han liker, så det får han hver dag.

Synes det er vanskelig å nekte han mat hos andre, men bør kanskje si fra om det.

Vil tro at ostesmørbrød er svært kaloririkt? Men det kommer vel kanskje også an på hvor mye ost man har på? Også saus, poteter og kjøtt er vel kaloririkt, sammenlignet med grønnsaker? Dersom guttens appetitt er stor, er det vel bedre å fylle på med en del kalorifattige matvarer istedenfor mer av det kaloririke?

Jeg mener det bør være greit å sette grenser her.

Anonymous poster hash: 93b9d...d67

Gjest Antarctica
Skrevet

Hadde foreldrene til mine barns venner "krevet å få vite hva maten min inneholder" og lagt til at de håpet røren min ikke inneholder hvetemel (med mindre vi snakker allergi) så hadde jeg seriøst bedt vedkommende om å ta seg en bolle 😂 . Ærlig talt!

Hadde jeg også. Hva lager man pannekaker av hvis man ikke kan ha hvetemel i røra?

Skrevet

Hahaha, du kan ikke seriøst mene dette?

Gutten går på skolen, og det er meningen foreldrene skal slippe ørlittegranne på kontrollen. Å la barna besøke venner, og få servert forskjellig type mat, også annen mat enn de får hjemme, er en del av prosessen...

Anonymous poster hash: 83d69...d4f

Skrevet

Hahaha, du kan ikke seriøst mene dette?

Gutten går på skolen, og det er meningen foreldrene skal slippe ørlittegranne på kontrollen. Å la barna besøke venner, og få servert forskjellig type mat, også annen mat enn de får hjemme, er en del av prosessen...

Jeg lever i en verden hvor normale mennesker ikke benytter hvetemel, ikke drikker brus og anser kokosfett som det eneste riktige å steke noe i. Var på "den andre siden" før, og nei, mine barn får ikke lov å spise borte med mindre jeg vet hva de får. Om noen gir dem godteri uten at det er avtalt med meg er de med å gjøre mine barn til tjukke mobbeofre, så det må jeg følge opp. De har dårlige gener, dessverre. Dere naturlig slanke får spise hvetemelet deres med verdens beste samvittighet, men alle er ikke skapt slik.

Skrevet

Jeg lever i en verden hvor normale mennesker ikke benytter hvetemel, ikke drikker brus og anser kokosfett som det eneste riktige å steke noe i. Var på "den andre siden" før, og nei, mine barn får ikke lov å spise borte med mindre jeg vet hva de får. Om noen gir dem godteri uten at det er avtalt med meg er de med å gjøre mine barn til tjukke mobbeofre, så det må jeg følge opp. De har dårlige gener, dessverre. Dere naturlig slanke får spise hvetemelet deres med verdens beste samvittighet, men alle er ikke skapt slik.

Når tror jeg du må gå og legge deg sammen med de 12 ungene dine ;)

Skrevet

Jeg lever i en verden hvor normale mennesker ikke benytter hvetemel, ikke drikker brus og anser kokosfett som det eneste riktige å steke noe i. Var på "den andre siden" før, og nei, mine barn får ikke lov å spise borte med mindre jeg vet hva de får. Om noen gir dem godteri uten at det er avtalt med meg er de med å gjøre mine barn til tjukke mobbeofre, så det må jeg følge opp. De har dårlige gener, dessverre. Dere naturlig slanke får spise hvetemelet deres med verdens beste samvittighet, men alle er ikke skapt slik. Anonymous poster hash: e6da3...89d

Om noen seriøst mente noe slikt tror jeg nok det hadde vært mer enn genene for kroppstyper som var dårlige ;)

Anonymous poster hash: dfa78...c01

Skrevet

Din verden er nok ikke så normal

Anonymous poster hash: 00387...385

Skrevet

Jeg har opplevd at nabobarn har kommet på døren og tigget etter godteri. De fikk ingenting, men jeg vet at de har et strengt regime hjemme når det kommer til mat. Ikke så sundt det heller.

Anonymous poster hash: 64ed1...029

Skrevet

Har du prøvd havregrøt, spinatlapper, bananlapper, søtpotetlapper o.l? Lapper kan lages av mye forskjellig. Kan også prøve matmuffins, eggerøre. Hva med å innføre at han må smake på én annen grønnsak i tillegg til brokkoli? Bare én bit altså, man må smake mange ganger før man liker noe man egentlig ikke liker/noe nytt.

Sørg også for å ha oppskåren frukt og grønt tilgjengelig, mye lettere å spise når det er kuttet opp.

Barn skal (for det meste) få lov å vokse inn i kroppen sin, sjeldent slankes (vet du ikke skal det med sønnen din), men man kan fint hjelpe de litt ved å gi de gode matvaner, jeg oppfatter at det er det du er ute etter.

Havregrøt spiser han ikke lenger. Alle lapper er prøvd og søsken liker det, men ikke han. Matmuffins skal jeg prøve igjen. Han er glad i egg i noen former, men ikke i matpakka. Har oppskjært frukt og grønt hver dag, men han rører det ikke. Kanskje en eplebåt i ny og ne. Helsesøster (og vi) har snakket med han ang. å smake ting mange ganger og han prøver, men han brekker seg faktisk.

Ja, ja... Kanskje det går seg til. Takk for fint svar😊👍

Skrevet

Du tar feil, tror jeg. Ingen normale mennesker lever sånn. Normale mennesker er sunne med et sunt og avslappet forhold til mat. De er ikke redde for hvetemel (eller smør) og de har sunne hyggelige måltider sammen med familiene sine. De kan spøke og le. Og de kan til og med drikke vin og brus innimellom og spise snop. Dét er det normale folk gjør. Og de normale ender opp med unger med godt humør, friske kropper og et avslappet og fornuftig forhold til mat. #A4
Skrevet

Hadde jeg også. Hva lager man pannekaker av hvis man ikke kan ha hvetemel i røra?

Vet du, jeg er superkresen og eeeelsker alt med karbs, sukker osv. Jeg har i dag forsøkt å bytte ut hvetemelet med havregryn, og det er faktisk nesten akkurat like godt som når man lager dem med hvetemel. Utrolig overraskende i grunn, jeg liker vanligvis ikke sunnere alternativer:-D Jeg blender havregryn til havremel og blander i egg og melk i følgende ratio: 1 egg, 1,5 dl melk, 50 gram mel. Øk til ønsket mengde. Om du dobler dette får du ca 6 pannekaker. Du kan godt blande alt sammen i blender, det er enkelt, og man kan helle røren rett i stekepannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...