Gå til innhold

Er planlagt ks noe å grue seg til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen råd til meg? Hva kan jeg forvente meg? Hvordan er smertene av spinalbedøvelsen? Hvordan føltes det under selve operasjonen? Hvordan var smertene etterpå? Hvor lang tid tok det?

Anonymous poster hash: 6bb78...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FØLGER

Anonymous poster hash: 5bf09...21e
Skrevet

Du må såpe deg inn med rensesåpe dagen Før og samme dag. Du blir barbert på området de skal skjære deg.

Du blir trillet inn på et rom hvor du får en slags drink. Husker ikke hvorfor 😕

Deretter får du veneflon i begge hendene.

Og beina blir surret godt inn med kompresser.

Du får enten spinalbedøvelse eller epidural

Grudde meg voldsomt... epidural var j**

De setter inn kateter i urinrøret

Gjør deg klar med aparater og låser armene fast...

Selve operasjon tok 20 min..

Så skulle de sy meg igjen

Anonymous poster hash: 53afc...318

Skrevet

Du må såpe deg inn med rensesåpe dagen Før og samme dag. Du blir barbert på området de skal skjære deg.

Selve spinalbedøvelse var ikke så vond 😊😊

Babyen tok de med seg ut, så ikke igjen Før om noen timer.. jeg måtte på oppvåkning uten mine barn.

Skrevet

Låser de armene fast?? Hva er dealen med å surre kompresser på beina? Hmm... Beklager mye spørsmål. Huff.. Gruer meg litt kjenner jeg..

Skrevet

Har hatt to planlagte ks og kjenner meg ikke igjen her altså...

Anonymous poster hash: 07905...7cc

Skrevet

Låser de armene fast?? Hva er dealen med å surre kompresser på beina? Hmm... Beklager mye spørsmål. Huff.. Gruer meg litt kjenner jeg..

Surrer beina sikkert pga blodpropp faren.?

Ja,armene blir låst fast. De står begge 90 grader ut fra kroppen. Ene armen har du blodtrykksmåler på. Den andre noe annet.. husker ikke helt.

Ja,grudde meg veldig jeg og. .

Men har gått fint 2 ganger..

Skrevet

Har hatt to planlagte ks og kjenner meg ikke igjen her altså...

Jeg har også 2. Hva du ikke kjenner deg igjen i?

Skrevet

Jeg har også 2. Hva du ikke kjenner deg igjen i?Anonymous poster hash: 53afc...318

Det meste, eller du får det hvertfall til å høres grufullt ut og det er det ikke. Jeg fikk ikke noen "drink", ble ikke barbert, beina ble ikke surret og armene ikke låst fast.Fikk baby opp til meg nesten med det samme og kunne ha den hos meg så lenge jeg orket. Tok 35 min ca. Men baby ute etter noen minutter etter de åpnet magen.

Ulik praksis ved ulike sykehus da, men synes det er en fin opplevelse jeg. Spinal gjør ikke vondt! Veneflonene er mye vondere!

Skrevet

Det meste, eller du får det hvertfall til å høres grufullt ut og det er det ikke. Jeg fikk ikke noen "drink", ble ikke barbert, beina ble ikke surret og armene ikke låst fast.Fikk baby opp til meg nesten med det samme og kunne ha den hos meg så lenge jeg orket. Tok 35 min ca. Men baby ute etter noen minutter etter de åpnet magen.

Ulik praksis ved ulike sykehus da, men synes det er en fin opplevelse jeg. Spinal gjør ikke vondt! Veneflonene er mye vondere!

Hvilket sykehus fikk du utført KS på? 

Anonymous poster hash: 5bf09...21e

Skrevet

nei,men hadde ALDRI tatt det igjen, har hatt så mange plager etterpå og fått abefalt og stoppe. har bare 1

Anonymous poster hash: 0b01f...df6
Skrevet

Ehm låst fast?

Jeg har to planlagte ks og ble ikke låst fast!

Fikk først en bedøvende sprøyte i ryggen, så spinalbedøvelsen. Gikk veldig fint! Etter alt det barberte di med maskin der snittet skulle være.

Drakk å noe, men hva det var husker jeg ikke!

Etter ks måtte jeg ta sprøyte i magen i ett par dager, tror det var blodfortynnende eller noe.

Det var ganske skummelt når jeg kom inn på rommet, men legene var utrolig flinke og beroligende. Snakket en del om hva som skulle skje osv.

Anonymous poster hash: 66064...eda

Skrevet

er i samme situasjon : (

Anonymous poster hash: 9857b...805
Skrevet

Ble ikke surret med kompresser, men fikk strømper som man bruker ved feks flyreiser for å forhindre blodpropp!

Å man får ikke epidural ved planlagt Ks fikk jeg beskjed om!

Smertene etter varierer. Var oppe å gikk samme kveld, mens hun andre jeg lå på rom med var ikke ute av sengen før dag 2.

Det verste var vel etterriene eller hva det heter og når man hoster og nyser!

Skrevet

Jeg ble veldig kvalm av spinalbedøvelsen, noe som var normalt. Eneste ekle var at jeg klarte ikke brekke meg pga bedøvelsen 😉

Under selveste ks så kjenner man ett voldsomt sug i magen, kjenner at de "drar" litt i deg på en måte!

Men ellers var det en fin opplevelse. Nå pustet ikke babyen min godt nok når h*n kom ut, så h*n ble tatt ut av rommet med en gang. Men så for h*n pustet la de babyen på brystet mitt ❤️

Skrevet

Ble ikke surret med kompresser, men fikk strømper som man bruker ved feks flyreiser for å forhindre blodpropp!

Å man får ikke epidural ved planlagt Ks fikk jeg beskjed om!

Smertene etter varierer. Var oppe å gikk samme kveld, mens hun andre jeg lå på rom med var ikke ute av sengen før dag 2.

Det verste var vel etterriene eller hva det heter og når man hoster og nyser!

Jeg fikk epidural med første pga jeg var ganske så overvektig,og det pga de vet ikke hvor lang tid de trenger. Spinal fikk jeg med nr 2. Virkningen varer ikke så lenge.

Jeg fortalte mine historier, var ikke meningen å være grufull.

Det er mange inne på operasjonssalen som passer på deg og forteller alt som skal skje.

Etterpå må man ta fragmin, setter sprøyten i magen selv, blodfortynnende ja

Skrevet

Jeg har tatt to snitt (Ullevål) og kjenner meg heller ikke igjen. Armene ble ikke låst fast, og på beina fikk jeg støttestrømper, ikke bandasjer. Spinalbedøvelse er overhodet ikke vondt! Bare litt ekkelt å miste følelsen i beina, men ikke noe verre enn bedøvelse hos tannlegen. Jeg fikk hilse på babyen min med en gang. Så tok de henne med på sjekk, før hun kom tilbake til meg på oppvåkningen for å bli ammet. Synes KS har vært veldig fine opplevelser begge ganger, har blitt SÅ godt passet på av utrolig hyggelige folk! Gøy og interessant å følge med på kirurgene (selv om man ikke ser noe), de er så flinke! Var på bena neste morgen, uten særlige smerter. Hadde absolutt ikke gruet meg til et planlagt KS!

Anonymous poster hash: bdd20...763

Skrevet

Tja,-jeg gruet meg veldig til å bli skjært i. Nå gikk det selvfølgelig veldig bra, men ville ikke valgt det for å si det sånn. Men det er bare fordi jeg hater tanken på at noen skal skjære i meg,-uansett..Men må man så må man, og farlig var det jo ikke.Har hatt 1 ks og 4 vanlige...

Skrevet

Har tre ks og det var omtrent som over med siste. 'Drinken' er zantac - syrenøytraliserende.

Armer og bein er ikke fast, men det frister ikke å bevege armer fulle av kanyler og bt mansjett. Og beina kan du ikke bevege med spinal.

Var bestemt på å ha babyen hos meg og da fikk jeg det.

Anonymous poster hash: 44671...2a0

Skrevet

Det er riktignok fem år siden jeg tok planlagt KS på Ullevål, men jeg ble da ikke surret fast og låst fast.

Spinal var ubehagelig, men er fort ferdig. Jeg husker at det hele gikk veldig fort, og den veldig rare følelsen av at de dro og styrte i magen, men uten at det gjorde vondt. Og vips var det en baby der!

Det som jeg ble litt snytt for, var at babyen ikke kunne ligge oppå meg rett etterpå fordi jeg fikk blodtrykksfall og ikke orket. Men da kunne jo pappaen trå til.

Babyen vår fikk litt surkling i lungene det første døgnet, så han måtte ligge til observasjon. Dette er visst ikke uvanlig ved KS fordi lungene ikke blir klemt sammen, sånn som ved 'vanlig' fødsel. Dette var ikke farlig, og vi merket ikke noe problemer med dette seinere.

Vi plundret litt med amminga, men fikk det til da vi kom hjem (synes de var helt forferdelig masete mht amminga på barsel, og skulle ønske jeg hadde vært tøffere til å få dem til å slutte med maset sitt, men det er en annen historie).

Jeg syntes det var litt stusselig på barsel fordi jeg måtte dele rom og bad med stadig nye og pappaen kunne ikke være der om natta, men det gikk jo helt greit.

Jeg hadde ikke noen komplikasjoner og har ikke fått noe heng (har ikke noe vaskebrettmage, altså, men arret er diskret). Hadde vondt i arret, men det har jeg helt glemt, så der må jeg bare stole på mannen.

Neste gang fødte jeg vaginalt, og da savnet jeg den forutsigbarheten som KS innebærer, dette at man vet på klokkeslettet akkurat når babyen kommer.

Skrevet

Om det er noe å grue seg til? Vel, jeg syntes ikke det var en "fantastisk opplevelse" som noen snakker om, men det gikk helt fint. Fikk kateter først, ikke vondt, spinal gikk veldig greit også. Det var det jeg hadde gruet meg mest til. Etterpå er det egentlig bare mer å ligge der. Tror de hadde støttestrømper på beina, husker ikke helt. En arm var også fastbundet på et eller annet vis, men jeg opplevde det aldri som ubehagelig. Du kan ikke bevege deg noe uansett.

Det verste synes jeg er at det gjør vondt etterpå, og at man er helt hjelpesløs både under og etter - det er i realiteten veldig lite man kan gjøre for å påvirke sin egen situasjon (ønskebrev ga de blaffen i, for eksempel). Men det var 1000 ganger bedre enn akutt ks, som jeg hadde med første. 

Anonymous poster hash: bf429...c28
Skrevet

Nei, nei, nei.

Her var det mye skremsel! Jeg hadde hastesnitt med første, det var armer og bein, men likevel følte jeg meg godt ivaretatt og i trygge hender.

Med nr tre fikk jeg planlagt snitt, og her var alt på stell. Jeg måtte dusje først, fikk satt veneflon, og så ble jeg trillet opp på op. Fikk så epidural (som overhode ikke gjør vondt), fikk en hel masse rare greier i veneflonene, og så var det hele igang. Minstemann kom opp til hodet mitt umiddelbart etter at han var tatt ut, og så sydde de meg igjen. Alt var over i løpet av 40 min. Jeg ble så trillet ned på oppvåkning, og babyen var med oss hele tiden.

EN FANTASTISK FØDSEL. Ikke vær redd, dette går så fint!

Anonymous poster hash: 81666...29c

Skrevet

Dette var på Drammen, forresten. :)

Anonymous poster hash: 81666...29c

Skrevet

Skremsel?

Jeg fortalte hva jeg opplevde,men hvor skrev jeg at det var skummelt eller en fæl opplevelse??

Skrevet

Har tatt 4 planlagte ks og det har gått strålande alle gangene..ingen ting å grue seg til :)  reist heim etter 2 og 3 dager :)

Anonymous poster hash: 70a18...ab2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...