Gå til innhold

Utslitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

sutring burde være forbudt,du som har valgt og få barn

Anonymous poster hash: 27cd7...2db

Du har tydeligvis aldri blitt fullstendig på felgen av for lite søvn over lang tid... Så gå vekk og vær!

Anonymous poster hash: fee0f...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for trøst. Godt å høre det er flere i samme situasjon. Vi blir som regel møtt med lite forståelse fordi vi ikke har prøvd skrikekur og da kan vi takke oss selv

HI

Anonymous poster hash: 6b9b9...812

Ja, det var til å bli møkklei av: altså at folk syntes man ikke hadde gjort nok for å endre situasjonen ettersom vi ikke hadde kjørt skrikekur. Helsesøster ble til og m sint på oss av den grunn på 1-årskontroll. Heldigvis var fastlegen forståelsesfull, sitat: "noen helsesøstre har munndiare, ikke hør på henne".

Folk som har suksess m skrikekur kan forøvrig umulig ha barn som gråter av stor fortvilelse når de er våkne på natta. Vår jente hadde kommet til å skrike til hun spydde, om vi hadde gjort noe slikt mot henne.

Anonymous poster hash: 98e6e...ac4

Skrevet

Sønnen min var noenlunde lik da han var liten. På dagtid sov han bare i vogn og jeg måtte gå tur. Uansett vær gikk jeg tre turer absolutt hver dag. Var ute og gikk første tur i 7-tida noen dager. Jeg var alene, desperat (som jo dere også er) og brukte skrikekur anbefalt av hs. Ikke å anbefale! Sønnen er idag 12 år gammel og når jeg tenker på det så angrer jeg fortsatt. Selvom akkurat kveldsleggingen faktisk ble bedre etter "kuren".

Jeg har ingen råd dessverre. I en alder av seks år begynte sønnen min på melatonin, men han våkner fortsatt om natten og vekker meg. Gjesp....

Anonymous poster hash: cb424...d6c

Skrevet

Håper ikke det stakkars barnet går i barnehage.

Anonymous poster hash: 2194f...aa6

Skrevet

sutring burde være forbudt,du som har valgt og få barn

Anonymous poster hash: 27cd7...2db

Oh, shut it!

Skrevet

Takk for langt og godt svar. Det sitter langt inne å skulle gi medisiner så ser ikke for meg det skje på mange mnd enda, men skal absolutt notere ned alt som du skrev over her til 12 måneders kontrollen.

Sjekket de om barnet ditt manglet melatonin?

HI Anonymous poster hash: 6b9b9...812

Nei. Melatonin blir produsert når det er mørkt. Det vil seie at ein ikkje vil få brukandes prøvesvar i normal legekontortid. Uansett skal produksjonen vere på natta. Den begynner etter mørkets frembrudd og sluttar når det vert lyst igjen. Nivåa skal vere på maks i 3-4tida på natta. Vårt barn sov ikkje på natta. Kanskje 45min til 1,5t i slengen som maks. Og med ein kontinuerlig vakenperiode på mellom 2,5-nesten 5 timar i slengen. (Vanligvis mellom 3 og 4 timar). Ein må rett og slett bare føle seg sikker på at hos oss var det lite rom for at melatonin vart produsert. Men det treng absolutt ikkje vere så gale for at ein prøvar dette.

Men for å støtte opp om den naturlige melatoninproduksjonen må ein redusere belysning og "TV-tid" dei siste timane før legging. Holde det mørkt om natta, sjølv om barnet er våkent. Og når det faktisk er morning bør barnet få masse dagslys.

Har de tatt blodprøve for å utelukke matallergiar? (De kan jo ikkje utelukke dette med blodprøver, men det kan vere verdt å ta ein blodprøve i tilfelle det plutseleg dukkar opp nokre positive svar). Kan barnet vere plaga med mageknip? Diskuter med legen om minifom evt kan prøvast ut i så fall.

Pass på å ikkje gi dåke. Bli einige før dåke går der at nå skal det snakkast fram nokre alternativer som skal prøvast ut eller tenkjast gjennom om er aktuelle for dåke. Og så ventar dåke ikkje til 18mnd-kontrollen for å revidere resultat eller manglande som sådan, men avtal neste møtetidspunkt med ein gong. Barnet er 11mnd og både de som foreldre og barnet treng at dette blir fulgt opp. De har faktisk krav på det.

Anonymous poster hash: d8365...740

Skrevet

Vi valgte i motsetning til mange av svarene her å følge sovekarins råd. gutten vår våknet hver time ca natten gjennom, noen ganger kunne han sove i 1,5-2 timer. var sutrete og trøtt hele dagen. 

Vi fikk et opplegg hvor han skulle legges på eget rom, men at han ikke skulle være alene når han gråt. han skulle ligge i sengen, og strykes på, synge osv. Om gråten bygde seg opp skulle han tas opp og bysses ved sengen. når han roet seg skulle han legges ned når han forsatt gråt. 

Jeg syns dette var veldig vanskelig å gjennomføre, og gråt masse. Men etter 3 eller fire netter sov han plutselig 12 timer i strekk ( eller han våknet litt men gråt ikke og fant søvnen igjen selv). 

Etter en uke var det som å ha ett nytt barn. Bare blid, masse latter og en lang og god soveperiode på dagen. 

Men jeg forstår all skepsisen og sier ikke at dette er det rette for alle. Men for min gutt, som hadde da vært plaget og trøtt i lang tid, vi klarte ikke å hjelpe han å sove før vi gjorde dette. Han fikk et mye bedre liv. Etter en stund begynte han å sove både 13 og 14 timer, og var veldig glad i sengen sin :)

Anonymous poster hash: 0dae8...557
Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i, men legen mener han må vokse det av seg

HI

Anonymous poster hash: 6b9b9...812

Kanskje dere burde skifte lege. Høres ikke ut som om dere får så mye hjelp

Anonymous poster hash: 54f87...8b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...