Gå til innhold

Hvor mye D-vitamin kan jeg ta daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått telefon fra legen om at jeg må begynne å ta D-vitamin med en gang, har kritisk lavt nivå...

Jeg vet at legene er litt konservative rundt anbefalt mengde, og siden jeg ikke husker hvor mye man kan ta daglig i starten så håper jeg noen av dere husker :)

Har kjøpt D-pearls hvis det har noe å si.

Anonymous poster hash: 45d47...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I USA er anbefalt daglig dose 80 mcg (dvs 4 d-pearls), og det er til vanlige folk uten mangler, så du kan nok trygt ta det. Her i Norge ligger anbefalingene nå på 20 mcg, men vi selger utrolige mengder til folk som mangler, så anbefalingene er nok altfor lave. Det er jo tross alt utrolig lite sol om vinteren, og de færreste (om noen) får i seg tilstrekkelig via kosten.

Anonymous poster hash: 54fc7...c90
Skrevet

Legen anbefalte 40 joules (er det sånn det skrives?)

Skrevet

Da tar du det.

Anonymous poster hash: 0c0cd...8a4

Skrevet

Oppgis vanligvis i mcg eller IE, sikker på at han sa Joules? Høres jo mer sannsynlig ut med 40 mcg.

Anonymous poster hash: 54fc7...c90

Skrevet

Hm... Fikk du virkelig ikke noe på resept av legen? Siden du er kritisk lav burde du ha noe sterkere enn d-pearls.

Skrevet

Hm... Fikk du virkelig ikke noe på resept av legen? Siden du er kritisk lav burde du ha noe sterkere enn d-pearls.

Har hatt kritisk lavt en gang før også, da var det nevrologen som ba meg kjøpe D-pearls... Aldri fått resept. Skal til legen etter påske igjen, kan høre om jeg kan få en resept da, i tilfelle.

Kan være jeg hørte feil benevnelse etter 40 :)

Skrevet

Divisun inneholder 20 mcg, det finnes ikke noe på det norske markedet som er sterkere, hverken med eller uten resept.

Skrevet

Det er ikke påvist bivirkninger av tilskudd opp til 100 mcg daglig.

Ved 120 mcg daglig er det en eller to studier som har vist mulig små bivirkninger, men visstnok var disse studiene ikke gode studier og dermed egentlig ikke til å stole på (sa fremste spesialist på D-vit. i Norge på foredrag for et par år siden).

Men opp til 100 mcg kan man trygt ta.

Anbefalinger fra myndighetene for friske er 10 mcg daglig og 20 mcg for gravide og eldre. Det er altfor lite. Noe myndighetene også burde forstå når halve befolkningen går med D-vit. mangel...

Det er ulikt hvor raskt man får opp nivåene og hva som er store nok doser for å komme seg opp. Men hvis du har "kritisk lave verdier" (husker du hva verdiene var?), så vil det trolig være for lite å ta 40 mcg, det vil i så fall ta lenger tid før du kommer deg opp.

Jeg ligger i nedre del av referanseområdet for D-vit. og tar 100 mcg daglig - med legens samtykke. Vi håper at jeg skal komme meg opp i over 100 nmol/L på blodprøvene, men har så langt ikke greid det tross at jeg spiser fet fisk flere ganger i uken og tar såpass mye D-vit. i meg daglig. Men som sagt, akkurat det kan være individuelt hvor raskt man tar opp.

Jeg ville tatt 100 mcg noen uker og så heller trappet ned etter å ha tatt nye blodprøver. Ta tilskudd en måned og så ta nye prøver, da ser du om det du har tatt er nok eller ikke. Regner med at legen din sa når du skulle komme tilbake for nye prøver?

Ikke glem å komme deg ut og nyte litt sol også nå som den begynner å titte mer frem og snart gir oss D-vit. også :)

Anonymous poster hash: d653a...c48
Skrevet

Mannen min hadde også kritisk lavt nivå (18). Han fikk sprøyte.

Anonymous poster hash: 90981...972

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Da prøver jeg meg på 100 mcg daglig frem til neste legetime.

Sist var jeg nede på 18 eller 19, denne gangen fikk jeg ikke vite eksakt hva jeg lå på, bare at det var kritisk lavt. Så rart at det er så forskjellige rutiner på hvordan leger behandler D-vitaminmangel... Nevrologen burde jo hvertfall visst om sprøyter siden jeg er under utredning for en nevrologisk sykdom som ofte fører til at pasientene har denne mangelen...

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Da prøver jeg meg på 100 mcg daglig frem til neste legetime.

Sist var jeg nede på 18 eller 19, denne gangen fikk jeg ikke vite eksakt hva jeg lå på, bare at det var kritisk lavt. Så rart at det er så forskjellige rutiner på hvordan leger behandler D-vitaminmangel... Nevrologen burde jo hvertfall visst om sprøyter siden jeg er under utredning for en nevrologisk sykdom som ofte fører til at pasientene har denne mangelen...

Problemet er at legene har altfor lite (!!) om kost og ernæring i studiet sitt, så de kan ikke nok. Da må man ev. få en lege som har dette som et særlig interessefelt.

Jeg er ikke lege, men har pasienter i behandling. Opplever stadig at pasienter har D-vit. mangel. Opplever at leger nekter (!) å teste pasienter som har alle tegn til D-vit. mangel. Og når de likevel får det testet og det viser seg at nivåene er ekstremt lave, så får de beskjed av legen å ta en skje tran daglig for det er nok.... Gjerne samtidig som legen gir ut et skriv som kommer fra helsemyndighetene om hvor mye legene bør anbefale pasienter med ulike grader av mangler skal ta, og skrivet viser helt andre verdier enn det legen selv sier. Så mange leger gidder ikke en gang sette seg inn i de offentlige retningslinjene, eller se på papirene de selv leverer ut....

Jeg har hatt pasienter som har hatt under 10 som har fått beskjed av legen sin å bare ta en skje tran daglig. Det er hårreisende! Det man da får i seg er knapt det en frisk person trenger for å ikke utvikle mangeltilstand - men som vi vet er jo også de anbefalingene altfor lave.

Det er forferdelig synd at leger ikke får mer utdanning i kost og ernæring - for det er jo det viktigste for å unngå sykdom!

Men det er jo ikke så farlig.............................

Skrevet

Jeg har slitt med mangel. Jeg tar 5 dpearls hver dag. Hjelper meg iallefall ☺

Skrevet

Jeg kjøper i Danmark, der selger de 75ųg

Anonymous poster hash: 5c41e...ec0

Skrevet

Hei,

Jeg sliter også med å få opp d vitaminene mine. Tar D-Pearls (kun en tablett daglig=20 ug) pluss tran, men kommer meg liksom ikke høyere enn 70 i verdi (er ikke mangel, men anbefales å være over 100. Har vært helt nede i 36.

Så bør jeg øke dosen d-Pearls? Fastlegen virker så restriktiv. Har spurt om sprøyter men det var ikke aktuelt. Sliter med muskelsmerter og utmattelse.

Anonymous poster hash: fe7b2...85b
Skrevet

Har hatt kritisk lavt en gang før også, da var det nevrologen som ba meg kjøpe D-pearls... Aldri fått resept. Skal til legen etter påske igjen, kan høre om jeg kan få en resept da, i tilfelle.

Kan være jeg hørte feil benevnelse etter 40 :)

Tar selv d-pearls jeg altså, fire om dagen, men jeg har ikke mangel da, vil bare sikre meg. Det positive med d-pearls er oljen, det er viktig for opptaket, genialt 😛

Skrevet

Hei,

Jeg sliter også med å få opp d vitaminene mine. Tar D-Pearls (kun en tablett daglig=20 ug) pluss tran, men kommer meg liksom ikke høyere enn 70 i verdi (er ikke mangel, men anbefales å være over 100. Har vært helt nede i 36.

Så bør jeg øke dosen d-Pearls? Fastlegen virker så restriktiv. Har spurt om sprøyter men det var ikke aktuelt. Sliter med muskelsmerter og utmattelse.

Jeg har svart over her, er ofte i nedre nivå av referanseområdet og sliter med å komme opp. Legen min ønsker at jeg skal komme over 100 også, men det har jeg ikke greid. Jeg går på fem D-Pearls daglig, og spiser i tillegg fet fisk flere ganger i uken. Da greier jeg såvidt å komme meg opp i 80.

Skrevet

Jeg jobber i eldreomsorgen og opplever at det både testes mer D-vitaminnivå og behandles mye mer med høye doser. Før var 10 mcrg vanlig ved lave verdier og det var ytterst sjelden det vart målt, nå er det en rutinemessig blodprøve og tablettene er på 800-1000 E om verdiene er under eller i lavere skikt av referanseområdet. Nå er dette riktignok pasienter med lavt næringsinntak og ekstremt få utetimer i året, men jeg vil tro legene anbefaler samme behandling til yngre med mangel, de jeg jobber sammen med er fastlege fire dager i uka og kommunelege den femte.

Anonymous poster hash: ac7bd...c3c

Skrevet

Jeg hadde 17. Ble anbefalt 1 standardvitamin daglig, til tross for utmattelse, smerter i ledd og muskler, svimmelhet osv. osv

Fikk kjøpt D-caps på helsekosten (50 ug - de spurte rundt hvorfor jeg ville ta D-vitamin, og hentet den fra bakrommet da jeg sa jeg hadde en mangel).

På to måneder kom jeg meg opp på 46.

Anonymous poster hash: dad67...e54

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde 17. Ble anbefalt 1 standardvitamin daglig, til tross for utmattelse, smerter i ledd og muskler, svimmelhet osv. osv

Fikk kjøpt D-caps på helsekosten (50 ug - de spurte rundt hvorfor jeg ville ta D-vitamin, og hentet den fra bakrommet da jeg sa jeg hadde en mangel).

På to måneder kom jeg meg opp på 46.

Anonymous poster hash: dad67...e54

Ble du bedre av utmattelsen, smerter i ledd muskler mm etter hvert?

Skrevet

Hva betyr ug? Dvs. en tablett inneholder 20 ug - er det det samme som mikrogram? Når noen skriver at de tar 5 x 20 ug (d-Pearls) så betyr det 100 mikrogram? Høres jo mye ut...

Skrevet

Er det ikke tryggere bare å være mer ute enn å påse på med kosttilskudd?

Anonymous poster hash: 0c0cd...8a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...