Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #1 Skrevet 22. mars 2016 Spiser barna deres vegetar? Jeg har bestemt meg for å slutte å spise kjøtt, men er usikker på hva jeg skal gjøre med barna. De er 2 og 3 år. Anonymous poster hash: 1e383...be8
beef sister Skrevet 22. mars 2016 #2 Skrevet 22. mars 2016 Ja, vi spiser alle det samme hjemme. De spiser også vegetar på skolen (av eget valg), men det hender at de spiser kjøtt når de er på besøk hos venner o.l.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #3 Skrevet 22. mars 2016 Vi spiser vegetar men jeg passer på at barna får kjøtt og fisk iblant (cirka en gang i uken) men som regel så foretrekker de grønnsakene. Fisken blir spist mens kjøttet er avogtil. Anonymous poster hash: 9c9f2...669
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #4 Skrevet 22. mars 2016 Jeg håper de som tvinger barna til å spise vegetarmat sørger for at barna får i seg tilstrekkelig med proteiner, og gir barna fisk. Noe annet er dumt og uansvarlig. Har generelt ikke noe til overs for folk som krever at barna deres skal holde seg til den samme sære dietten som foreldre ønsker å praktisere. Anonymous poster hash: f601f...845
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #5 Skrevet 22. mars 2016 Jeg håper de som tvinger barna til å spise vegetarmat sørger for at barna får i seg tilstrekkelig med proteiner, og gir barna fisk. Noe annet er dumt og uansvarlig. Har generelt ikke noe til overs for folk som krever at barna deres skal holde seg til den samme sære dietten som foreldre ønsker å praktisere. Anonymous poster hash: f601f...845 Jeg håper de som kommer med slike kommentarer vet hva de prater om. Jeg håper ikke du gir barna dine pølse, for å si det sånn! Anonymous poster hash: 8e21c...e9f
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 Jeg håper de som tvinger barna til å spise vegetarmat sørger for at barna får i seg tilstrekkelig med proteiner, og gir barna fisk. Noe annet er dumt og uansvarlig. Har generelt ikke noe til overs for folk som krever at barna deres skal holde seg til den samme sære dietten som foreldre ønsker å praktisere. Anonymous poster hash: f601f...845 Og en ting til; det er ikke noen sær diett. Det er dietten vår. Aldeles fullverdig, fordi om den ikke er lik DIN Anonymous poster hash: 8e21c...e9f
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 Jeg håper de som kommer med slike kommentarer vet hva de prater om. Jeg håper ikke du gir barna dine pølse, for å si det sånn! Anonymous poster hash: 8e21c...e9f Jeg prater om at mange kutter ut fisk, med den konsekvens at barna ikke får i seg omega3. Kjent problemstilling. Anonymous poster hash: f601f...845
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 Og en ting til; det er ikke noen sær diett. Det er dietten vår. Aldeles fullverdig, fordi om den ikke er lik DIN Anonymous poster hash: 8e21c...e9f Det er fortsatt ikke noe barna selv har valgt. DU har valgt at barna dine ikke skal få tilstrekkelig med næringsstoffer fordi du bare spiser grønnsaker og mener at hele familien skal gjøre det samme. Anonymous poster hash: f601f...845
beef sister Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 Jeg prater om at mange kutter ut fisk, med den konsekvens at barna ikke får i seg omega3. Kjent problemstilling. Anonymous poster hash: f601f...845 Jeg regner med at de fleste er oppegående nok til å sørge for tilskudd dersom det er nødvendig (og dessuten legge til rette for at det ikke er nødvendig med særlig tilskudd).
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 Jeg regner med at de fleste er oppegående nok til å sørge for tilskudd dersom det er nødvendig (og dessuten legge til rette for at det ikke er nødvendig med særlig tilskudd). Ja, la barna spise piller i stedet for fisk. Kjempesunt forhold til mat! Anonymous poster hash: f601f...845
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Ja, la barna spise piller i stedet for fisk. Kjempesunt forhold til mat! Anonymous poster hash: f601f...845 For øvrig, var det dette jeg ville frem til. Hvis man må ta tilskudd for å få i seg nødvendige stoffer, så har man mangelfullt kosthold. Feilernæring. Hvis man har balansert kosthold skal man ikke ha behov for kunstige tilskudd i form av diverse piller. Anonymous poster hash: f601f...845
beef sister Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 For øvrig, var det dette jeg ville frem til. Hvis man må ta tilskudd for å få i seg nødvendige stoffer, så har man mangelfullt kosthold. Feilernæring. Hvis man har balansert kosthold skal man ikke ha behov for kunstige tilskudd i form av diverse piller. Anonymous poster hash: f601f...845 Selvfølgelig tar man tilskudd hvis det er nødvendig, men jeg håper og tror de fleste legger til rette for at det ikke er nødvendig i særlig grad. Vi spiser noe sjømat (dog lite), og jeg har vært så lite syk i mitt liv at jeg kan telle det på én hånd (det gjelder for øvrig barna mine også). Jeg tviler på at det er kostholdet som et årsaken til det, og at det heller er genene sin skyld, men det har åpenlyst ikke hatt noen negativ effekt på helsen.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Selvfølgelig tar man tilskudd hvis det er nødvendig, men jeg håper og tror de fleste legger til rette for at det ikke er nødvendig i særlig grad. Vi spiser noe sjømat (dog lite), og jeg har vært så lite syk i mitt liv at jeg kan telle det på én hånd (det gjelder for øvrig barna mine også). Jeg tviler på at det er kostholdet som et årsaken til det, og at det heller er genene sin skyld, men det har åpenlyst ikke hatt noen negativ effekt på helsen. Så du mener det ikke er viktig for barn å få i seg omega3? Javel... Da får dere flyte på de gode genene deres, så får du håpe at barna dine har arvet disse genene. Mens vi andre sørger for å få i oss tilstrekkelig med næringsstoffer man har behov for her i nord, ved blant annet å spise fisk 3 ganger i uka. Ved å BARE spiser grønnsaker hele tiden får man ensidig kosthold. Anonymous poster hash: f601f...845
Ylva og Mathilde Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 Jeg prater om at mange kutter ut fisk, med den konsekvens at barna ikke får i seg omega3. Kjent problemstilling. Anonymous poster hash: f601f...845 Eh... Hørt om oliven- og rapsolje?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 Eh... Hørt om oliven- og rapsolje? Hvor mye olje må man bruke i maten for å få tilsvarende mengder omega3 som man får ved å spise fisk flere ganger i uka? Dynker du all mat i 1 liter olje? Anonymous poster hash: f601f...845
Ylva og Mathilde Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 For øvrig, var det dette jeg ville frem til. Hvis man må ta tilskudd for å få i seg nødvendige stoffer, så har man mangelfullt kosthold. Feilernæring. Hvis man har balansert kosthold skal man ikke ha behov for kunstige tilskudd i form av diverse piller. Anonymous poster hash: f601f...845 Alle anbefales d-vitamintilskudd fordi norsk kost ikke innholder nok, og vi har ikke nok sol. Spiser man mindre enn 3 middagsporsjoner, eller 5 påleggsporsjoner med FET fisk i uken, er det anbefalt å ta omega-3-tilskudd. Det er en illusjon å tro at man spiser næringsfattig som vegetarianer eller veganer, så lenge man er bevisst.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 Alle anbefales d-vitamintilskudd fordi norsk kost ikke innholder nok, og vi har ikke nok sol. Spiser man mindre enn 3 middagsporsjoner, eller 5 påleggsporsjoner med FET fisk i uken, er det anbefalt å ta omega-3-tilskudd. Det er en illusjon å tro at man spiser næringsfattig som vegetarianer eller veganer, så lenge man er bevisst. Men du kan ikke nekte for at det er bedre å spise NORMAL mat, enn måtte ty til piller for å få balansert kosthold? Spiser man ikke fisk, må man ta mer d-vitamintilskudd og omega 3-piller enn hvis man gjør det. Hvorfor dytte i barna piller og gi dem inntrykk av at det er normalt å ta tilskudd hele tiden i stedet for mat? Anonymous poster hash: f601f...845
Ylva og Mathilde Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 Hvor mye olje må man bruke i maten for å få tilsvarende mengder omega3 som man får ved å spise fisk flere ganger i uka? Dynker du all mat i 1 liter olje? Anonymous poster hash: f601f...845 Det kan du Google selv, men jeg antar du er klar over at torsk og sei ikke inneholder omega-3?
beef sister Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 Så du mener det ikke er viktig for barn å få i seg omega3? Javel... Da får dere flyte på de gode genene deres, så får du håpe at barna dine har arvet disse genene. Mens vi andre sørger for å få i oss tilstrekkelig med næringsstoffer man har behov for her i nord, ved blant annet å spise fisk 3 ganger i uka. Ved å BARE spiser grønnsaker hele tiden får man ensidig kosthold. Anonymous poster hash: f601f...845 Det er dine ord (det er litt håpløst å diskutere når meningsmotstanderen har en tendens til å tillegge den andre meninger). Selvfølgelig er omega-3 viktig. Vi spiser noe sjømat, og ellers får vi i oss omega-3 fra andre matvarer (som selvsagt ikke kan måle seg med fisken). Kostholdet vårt er for øvrig ikke ensidig, men jeg håper jo også de kan flyte på de gode genene - det er ålreit, det!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #20 Skrevet 22. mars 2016 Jeg er veganer, ble det etter MYE mage-tarmproblemer, og det eneste jeg må ha av tilskudd er b-12 sprøyter jeg tar hver fjerde uke. Barna mine gir jeg alt mulig, altså kjøtt, fisk, egg, melk osv. Men en av dem spiser helst mest frukt og grønt. Anonymous poster hash: 41af9...e3a
Ylva og Mathilde Skrevet 22. mars 2016 #21 Skrevet 22. mars 2016 Men du kan ikke nekte for at det er bedre å spise NORMAL mat, enn måtte ty til piller for å få balansert kosthold? Spiser man ikke fisk, må man ta mer d-vitamintilskudd og omega 3-piller enn hvis man gjør det. Hvorfor dytte i barna piller og gi dem inntrykk av at det er normalt å ta tilskudd hele tiden i stedet for mat? Anonymous poster hash: f601f...845 Hvis man er så heldig at man får i ungene 3 middagsporsjoner med fet fisk (ikke oppdrettslaks, for den er proppfull av omega-6) eller 5 påleggsporsjoner i uken, riktig mengde kalsium (tåler ikke melk (og er opptaket av kalsium fra melk egentlig optimalt?), så de må i såfall spise 1,2 kilo brokkoli), så er jo det strålende. Ellers synes jeg ikke det er noe problem at man tar d-vitamin, omega-3 og evt et kalsiumtilskudd. Men, jeg har ingen problemer med piller, piller er en fin måte å sikre seg på. Som folsyre ved graviditet for eksempel, som de aller færreste nordmenn får nok av ved "normal" kost.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #22 Skrevet 22. mars 2016 Er veganer, vi spiser utelukkende vegansk hjemme, barna spiser hva de vil når de er borte på besøk el. Vi tar d-vitamin på vinteren (det anbefales alle nordmenn), b-12 (ville ikke vært nødvendig hadde det ikke vært for intensivt landbruk som utarmer jorda fra bla b-12) og omega-3 (basert på alger). Spiser ellers sunt og variert med masse frukt og grønnsaker, belgfrukter (viktig) og grove kornprodukter. Vi er sjelden syke og blodprøver viser gode nivåer av alle vitaminer og mineraler. Vi har spist slik i 9 år. Til deg som er så negativ til vegetarisk kosthold, tror du all den animalske maten du spiser er så naturlig? Bla tilsettes b-12 til de enorme mengdene kraftfôr dyrene spiser, kuer som er skapt for å spise gress og laks som skal spise små skalldyr spiser soya fra nedhugde reg,nskogområder i Brasil, laksen inneholder stadig mindre omega-3 og stadig mer omega-6 som ikke er bra for oss. Kyllinger har blitt foret med antibiotika i en årrekke. Og så videre.. Ved å spise vegetarisk/vegansk spiser man i stedet plantene direkte, i stedet for å la maten gå veien gjennom dyr - sunnere, mer bærekraftig og dyrevennlig. Anonymous poster hash: d60c1...378
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #23 Skrevet 22. mars 2016 Er så moro å se alle vegetar/vegan motstandere som slenger seg med på diskusjoner uten å ha peiling på hva ett slikt kosthold innebærer! Var vegetarianer i mange år, til og med som gravid med min første! Formen var ti gang bedre da enn nå, var mindre syk generelt og hadde mye finere hud og hår! Man kan helt fint leve på vegetarisk kost. I tillegg finnes det flere typer vegetarianere. Ovo-lakto spiser både egg og melk, mens en lakto vegetarianer spiser melk men ikke egg! Så bare der har man kilder til mye av det dere mener veggiser går glipp av. Er man veganer så må man sette seg nøyere inn i kosthold og hvordan få tilstrekkelig næring, men det er helt oppnåelig og man er ikke underernært selv om man er veggis eller veganer! Som til deg som mener man kun får omega 3 fra fisk og man ikke skal ta tilskudd for da er ikke kostholdet bra nok! Hva gjør da de som er allergiske mot fisk? Det er mange flere kilder til omega 3 enn fisk! Kilder som inneholder både omega 3 og omega 6 er valnøtter, hempfrø og Chiafrø. Kilder til proteiner er mange, kan nevne noen feks Bønner, linser, nøtter osv! Anonymous poster hash: d3538...0da
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #24 Skrevet 22. mars 2016 Jeg er veganer, barna mine er plantebasert. Altså ingen melk,kjøtt,egg eller ost. 6 åringen kaller seg selv for vegetegejaner Noen ganger lager mannen min egg til seg selv og barna men ellers spiser vi kun plantebasert kost her i huset. Barna får udos istedenfor tran, vitaminbjørner fra garden of life og tart cherry samt b12 spray. På vinteren får de også D-vitamin spray fra garden of life. Anonymous poster hash: 3f39d...831
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2016 #25 Skrevet 22. mars 2016 Vi er vegetarianere selv og det er også barna. Vi spiser veldig variert men følger i hovedsak en tommelfingerregel med 2 proteinkilder, 2 grove kornprodukter, 2 meieriprodukter, 3 grønnsaker og 2-3 frukt/bær pr dag. Disse kan jo også gå litt inn i hverandre som feks proteinrik yoghurt/skyr/kvarg ol. Spiser som oftest egg, bønner, linser, erter, soyaprodukter eller quorn (sopprotein) til middag. Som de fleste andre Nordmenn har vi valgt å ta omega 3 tilskudd. De "lærde"(ernæringsfysiologene) strides om hvorvidt en vegetarianer må ta tilskudd såfremt man er god til å variere bruk av rette oljer, men da det ikke er skadelig med omega 3 tilskudd velger vi å ikke "ta sjangsen". Tilskuddet tar vi ca 2-3 ganger pr uke i snitt og vi bruker Opti3 som er fra alger. (Billigst å bestille fra leverandør i England) Gir barna fra tid til annen Veg1 multivitamin (ca 1 gang pr uke) men tror nok dette ikke er nødvendig. Har alltid tatt tilskudd under graviditetene. Anonymous poster hash: 46501...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå