Gå til innhold

Hvem har skylden. Hunder som slåss.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hund A går i bånd. Den er redd andre hunder og vil ikke ha noe med de å gjøre. Er den løs og andre hunder kommer løper den unna. Han er en middels stor hund (20 kg)

Hun B går løs. Den er ekstremt kontaktsøkende og ekstremt dominant på grensen til aggressiv. Den er en liten hund ca 8 kg.

Hund b setter etter hund a med eier, eier hund a roper at eier hund b må kalle inn hunden sin, hun prøver men hund b finnes ikke lydig.

B flyr rett i fleisen på hund a som gjør det han kan for å forsvare seg.

B blir bitt og blør. Når eier kommer løpende klikker hun og skjeller ut eier av hund a. Nå som b har trukket seg unna a står han så langt unna han kan med halen mellom beina.

Eier av b forlanger at eier av a skal betale veterinærregning. Eier til a nekter. Hun hadde sin hund i bånd, det er båndtvang og i tillegg har ikke eier av b kontroll på sin hund så i prinsippet kan den aldri være løs.

Eier av b fortsetter å kjefte, sier hun skal politianmelde og sier hun kommer til å sende regning til eier a.

Jeg er en ulykkelig eier A. Jeg kunne ikke gjøre NOE for å forhindre dette. Det blir ganske rått parti størrelsesmessig men min hund er ikke aggressiv. Han er 8 år, kastrert (pga testikkelkreft) og en konfliktsky og engstelig hund, han angrep ikke, han forsvarte seg.

Har eier b rett, bør hele eller noe av kostnaden dekkes av meg?

Anonymous poster hash: 0b427...3cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne saksøke. Om hunden hennes var løs blir det henne det blir dyrt for.

Skrevet

Det er selvfølgelig eieren av hund B sin skyld. Du skal ikke dekke noen av kostnadene, du gjorde alt riktig, det gjorde ikke hun.

Var det noen andre der som kan bevitne at det gikk for seg sånn som du beskriver?

Anonymous poster hash: 3389a...660
Skrevet

Det er selvfølgelig eieren av hund B sin skyld. Du skal ikke dekke noen av kostnadene, du gjorde alt riktig, det gjorde ikke hun.

Var det noen andre der som kan bevitne at det gikk for seg sånn som du beskriver?

Nei ingen vitner.

Hun nektet ikke for at hun hadde sin hund løs. Og hun påsto heller ikke at min var løs. Hun mente at siden min hund var så stor burde jeg ha bedre kontroll. Han er superlydig men når en liten hund har sugd seg fast i ansiktet hans så virker ikke kommandoer, da vil han komme seg vekk fra det ubehagelige.

Jeg har aldri min hund løs under båndtvang og han er kjent for å være sky og holde seg i ytterkant av begivenheter.

Skrevet

Helt klart eier av hund B sin skyld! Hun kunne brukt bånd og oppdratt bikkja si! Skummelt å tenke på løshunder når også barn er ute å leiker seg!

Skrevet

Her har du ikke noe å tape! Hundeeier B brøyt båndtvangen. La hun saksøke deg, det blir dyrt for henne.

Anonymous poster hash: 1c1fe...d98

Skrevet

Her har du ingen skyld!

Å ha en dominant og til tider aggressiv hund løs rundt andre hunder er idioti. Spesielt hvis hunden heller ikke kommer på innkalling.

Selvsagt gjorde hunden din alt den kunne for å forsvare seg. Den var i bånd og hadde ingen mulighet for å komme seg unna.

Skrevet

Nei ingen vitner.

Hun nektet ikke for at hun hadde sin hund løs. Og hun påsto heller ikke at min var løs. Hun mente at siden min hund var så stor burde jeg ha bedre kontroll. Han er superlydig men når en liten hund har sugd seg fast i ansiktet hans så virker ikke kommandoer, da vil han komme seg vekk fra det ubehagelige.

Jeg har aldri min hund løs under båndtvang og han er kjent for å være sky og holde seg i ytterkant av begivenheter.

Dette kan du ta helt med ro. Synd for den andre hunden at din hund tok igjen når han angreåp den, men det er bare den andre eierens skyld. Jeg hadde tidligere en hannhund som var sint på andre hannhunder, og det betydde at jeg måtte ha ham i bånd så lenge det var fare for å møte andre hanner. Sånn er det bare, og det vet man jon år man eier en sånn hund.

Skrevet

La henne bare politiannmelde. Det er hun som har brutt loven.

Håper hun ikke får beholde hunden.

Lurer virkelig hva som er galt med enkelte hundeeiere som ikke klarer å overholde båndtvangen( og plukke opp dritten etter hundene sine).

Anonymous poster hash: 9a969...2e2
Skrevet

Dette kan du ta helt med ro. Synd for den andre hunden at din hund tok igjen når han angreåp den, men det er bare den andre eierens skyld. Jeg hadde tidligere en hannhund som var sint på andre hannhunder, og det betydde at jeg måtte ha ham i bånd så lenge det var fare for å møte andre hanner. Sånn er det bare, og det vet man jon år man eier en sånn hund.

Hunden skal være i bånd uansett om du møter andre hunder eller ikke.

Skrevet

Hunden skal være i bånd uansett om du møter andre hunder eller ikke.

Ja, der det er båndtvang, så.

Skrevet

Ja, der det er båndtvang, så.

Fra 1 april er det båndtvang overalt i hele Norge. Med mindre hunden din jobber for politiet eller som førerhund, gjeterhund etc, har du å forholde deg til det.

Anonymous poster hash: e56ca...be6

Skrevet

Her er det B som har ansvaret og har utsatt sin egen og andres hunder for en situasjon som kunne vært unngått. Denne regningen er hennes, la henne politianmelde hvis hun tror det hjelper. 

Anonymous poster hash: 66814...15e
Skrevet

Fra 1 april er det båndtvang overalt i hele Norge. Med mindre hunden din jobber for politiet eller som førerhund, gjeterhund etc, har du å forholde deg til det.

Nettopp, der er vi helt enige.

Og ergo fins det perioder uten båndtvang også. 

Skrevet

Nettopp, der er vi helt enige.

Og ergo fins det perioder uten båndtvang også.

Men den er snart slutt :)

Skrevet

Her er det ekstraordinær båndtvang fra 1. Mars nesten hvert år.

HI

Skrevet

Som alle andre sier, bare la henne anmelde. Hun kommer ingen vei. Du og hunden din har ikke gjort noe galt.

Skrevet

Ja, for å beskytte vilt og bufe.

Skrevet

Hund B har skylden! Stakkars deg og hunden din, det er marerittet mitt å oppleve noe slikt når jeg er ute med hunden min. Håper ikke hunden din har fått noen varige mén.

Anonymous poster hash: 2c88a...77a

Skrevet

Hvis hund A gikk i bånd, er det helt klart eieren av B som har skylden.

Skrevet

Hund B har skylden! Stakkars deg og hunden din, det er marerittet mitt å oppleve noe slikt når jeg er ute med hunden min. Håper ikke hunden din har fått noen varige mén.

Anonymous poster hash: 2c88a...77a

Veldig uheldig at han opplever slikt. Det bekrefter hans mistanke om at alle hunder vil slåss.

Takk og lov er han en sindig kar. Og så lenge han får pusle med sine ting så legger han slikt bak seg ganske raskt.

Var verre før han ble kastrert, da utagerte han en del på avstand i lang tid etter sammenstøt.

Skrevet

Enkelte hundeeiere tror at små hunder ikke trenger oppdragelse fordi de er harmløse, og så blir de fly forbannet når de kommer opp i situasjoner som denne. Den illsinte lille kjæledeggen er faktisk utstyrt med tenner, og går den løs på en annen hund er det ikke annet å forvente enn at den andre hunden forsvarer seg. Selv om den er stor. At den lille hunden får størst skader ved en slåsskamp, er et vektig argument for å gi små hunder i det minste et minimum av sosial kompetanse. Eieren av den angrepne hunden kan ikke lastes for det.

Skrevet

Slik du beskriver det hadde hund B, eller eieren da, ansvaret, men jeg tror likevell du burde tenke på å melde hunden din på kurs eller liknende for å bli mer trygg på andre hunder. Urtygge hunder kan være skumle hvis de føler seg angrepet og de kan sende signaler til andre hunder som gjør en slosskamp mer sansynlig.

Anonymous poster hash: 8868d...7fc
Skrevet

Ja, for å beskytte vilt og bufe.

I de fleste byer og større steder er det båndtvang året rundt i bebygget områder, på turstier og strender.

Det er det heldigvis her jeg bor og der jeg bodde før. Så alle som har hundene løs her bryter båndtvangen.

Skrevet

Slik du beskriver det hadde hund B, eller eieren da, ansvaret, men jeg tror likevell du burde tenke på å melde hunden din på kurs eller liknende for å bli mer trygg på andre hunder. Urtygge hunder kan være skumle hvis de føler seg angrepet og de kan sende signaler til andre hunder som gjør en slosskamp mer sansynlig.

Anonymous poster hash: 8868d...7fc

Du hadde nok også reagert om noen hadde bitt seg fast i annsiktet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...