Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #26 Skrevet 18. mars 2016 Har nettopp hatt foreldresamtale, hvor meste av tiden gikk på å snakke om hvordan vi kan løse at han ikke vil komme inn til time (er mer morsomt å være ute og leke, forsvant en hel time en gang, tok med seg noen andre og gjemte seg), eller slutte å være klassens klovn (mer morsomt å få de andre til å le, enn å sitte stille og følge med). Hjelpes meg altså, jeg håper dette går seg til over sommeren. Nå gråter han fordi boken er for vanskelig, så vi lar den være. Finner bare en annen bok og skriver beskjed til lærer. Anonymous poster hash: e140a...0d4 Det høres ut som om gutten din er vant med å få viljen sin alltid. Ikke vil han inn til time, får med seg andre barn og lærere må bruke ressurser på å lete etter han. Det virker som om han ikke er stilt krav til tidligere, han reagerer med å bli klassens klovn og urokråke. Ikke gidder han å gjøre lekser og du sier han ikke vil gjøre noe (trusler og tilbud hjelper ikke på noe) Kanskje du skulle be ppt utrede han og bedt om hjelp til grensesetting og en forutsigbar hverdag? Det lille du beskriver han her er urovekkende, og han kommer til å både få stempel på seg på skolen og hengende lengre og lengre etter når han verken gidder følge med i timene eller gjøre lekser. Anonymous poster hash: e4958...2bf
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. mars 2016 #27 Skrevet 18. mars 2016 Be om pedagogisk begrunnelse for at de bruker repetert lesing. Det er satans verk, det er muligens effektivt for å bli en bedre leser, men det dreper en hver lyst til å ville lese. Det er en gammeldags tilnærming til dårlige lesere. Dessuten er det meningsløst dersom teksten ikke er tilpasset guttens nivå. At han ikke kommer inn til time er ikke noe dere skal bruke mye tid på under en foreldresamtale. Det er faktisk ikke ditt problem som forelder i det hele tatt. Skolen må sørge for å finne systemer som fungerer for seg. Hvorfor lot de han være ute en time? Hvorfor ble det ikke gått manngard for å finne guttene? Jeg tenker at skolen her har en del å svare for.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #28 Skrevet 18. mars 2016 Be om pedagogisk begrunnelse for at de bruker repetert lesing. Det er satans verk, det er muligens effektivt for å bli en bedre leser, men det dreper en hver lyst til å ville lese. Det er en gammeldags tilnærming til dårlige lesere. Dessuten er det meningsløst dersom teksten ikke er tilpasset guttens nivå. At han ikke kommer inn til time er ikke noe dere skal bruke mye tid på under en foreldresamtale. Det er faktisk ikke ditt problem som forelder i det hele tatt. Skolen må sørge for å finne systemer som fungerer for seg. Hvorfor lot de han være ute en time? Hvorfor ble det ikke gått manngard for å finne guttene? Jeg tenker at skolen her har en del å svare for. Selvsagt er det foreldrene sin feil som ikke har lært barnet respekt av voksne. Hi sier jo at dette er et barn som er vant med å gjøre som han vil. Gå manngard? Hva med alle de andre barna på skolen som sitter klar og vil lære noe? Hvem skal passe disse mens det går manngard? Jeg ville heller bedt skolen ringe foreldrene, så kan de komme fra jobb og lete etter barnet sitt selv, mens læreren tar seg av barna i klasserommet. Selvsagt må man ta opp at barnet stikker av, gidder ikke komme inn til friminutt, forstyrrer timene med å leke klovn osv. Her har både foreldre og skole mye å jobbe med og foreldrene må selvsagt ta ansvar for å oppdra eget barn. Anonymous poster hash: e4958...2bf
amandine Skrevet 18. mars 2016 #29 Skrevet 18. mars 2016 Be om pedagogisk begrunnelse for at de bruker repetert lesing. Det er satans verk, det er muligens effektivt for å bli en bedre leser, men det dreper en hver lyst til å ville lese. Det er en gammeldags tilnærming til dårlige lesere. Dessuten er det meningsløst dersom teksten ikke er tilpasset guttens nivå. At han ikke kommer inn til time er ikke noe dere skal bruke mye tid på under en foreldresamtale. Det er faktisk ikke ditt problem som forelder i det hele tatt. Skolen må sørge for å finne systemer som fungerer for seg. Hvorfor lot de han være ute en time? Hvorfor ble det ikke gått manngard for å finne guttene? Jeg tenker at skolen her har en del å svare for. Selvsagt er det foreldrene sin feil som ikke har lært barnet respekt av voksne. Hi sier jo at dette er et barn som er vant med å gjøre som han vil. Gå manngard? Hva med alle de andre barna på skolen som sitter klar og vil lære noe? Hvem skal passe disse mens det går manngard? Jeg ville heller bedt skolen ringe foreldrene, så kan de komme fra jobb og lete etter barnet sitt selv, mens læreren tar seg av barna i klasserommet. Selvsagt må man ta opp at barnet stikker av, gidder ikke komme inn til friminutt, forstyrrer timene med å leke klovn osv. Her har både foreldre og skole mye å jobbe med og foreldrene må selvsagt ta ansvar for å oppdra eget barn. Anonymous poster hash: e4958...2bf Om en syvåring ikke stiller til timen skal man selvfølgelig lete etter ungen! Det er jo ingen som vet hvorfor ungen er vekk. Jeg er helt enig i at man må oppdra ungene sine så de vet å komme inn og oppføre seg, men om en syvåring er borte kan du ikke automatisk gå ut fra at det er bare for moro og lek. Da er det faktisk skolens ansvar. Det er jo akkurat derfor det skal meldes fravær raskt om morgenen, og at man leverer melding på sfo om barnet skal hentes av andre. Skolen har et helt klart ansvar for barnets sikkerhet når barnet er der, samtidig som skolen har et lovpålagt ansvar for å gi barnet tilrettelagt undervisning så barnet lærer det det skal.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #30 Skrevet 18. mars 2016 Har du prøvd å ta en alvorsprat med han? Hva ønsker han å gjøre i fremtiden? Hvordan skal han klare å bli dette uten å kunne å lese? At uansett hva han velger så vil han trenge lesing? Hvordan tenker han selv å lære å lese? Hvorfor skal han slippe lekser? Og selv om skolen er kjedelig for han er der andre som vil lære som han må ta hensyn til og derfor ikke tulle mer i timene. Du kan også gi han et valg: Lese eller støvsuge. De første gangene er nok støvsuging artig, men det går fort over. Anonymous poster hash: 88b8e...f05
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #31 Skrevet 18. mars 2016 Be om pedagogisk begrunnelse for at de bruker repetert lesing. Det er satans verk, det er muligens effektivt for å bli en bedre leser, men det dreper en hver lyst til å ville lese. Det er en gammeldags tilnærming til dårlige lesere. Dessuten er det meningsløst dersom teksten ikke er tilpasset guttens nivå. At han ikke kommer inn til time er ikke noe dere skal bruke mye tid på under en foreldresamtale. Det er faktisk ikke ditt problem som forelder i det hele tatt. Skolen må sørge for å finne systemer som fungerer for seg. Hvorfor lot de han være ute en time? Hvorfor ble det ikke gått manngard for å finne guttene? Jeg tenker at skolen her har en del å svare for. Selvsagt er det foreldrene sin feil som ikke har lært barnet respekt av voksne. Hi sier jo at dette er et barn som er vant med å gjøre som han vil. Gå manngard? Hva med alle de andre barna på skolen som sitter klar og vil lære noe? Hvem skal passe disse mens det går manngard? Jeg ville heller bedt skolen ringe foreldrene, så kan de komme fra jobb og lete etter barnet sitt selv, mens læreren tar seg av barna i klasserommet. Selvsagt må man ta opp at barnet stikker av, gidder ikke komme inn til friminutt, forstyrrer timene med å leke klovn osv. Her har både foreldre og skole mye å jobbe med og foreldrene må selvsagt ta ansvar for å oppdra eget barn. Anonymous poster hash: e4958...2bf Om en syvåring ikke stiller til timen skal man selvfølgelig lete etter ungen! Det er jo ingen som vet hvorfor ungen er vekk.Jeg er helt enig i at man må oppdra ungene sine så de vet å komme inn og oppføre seg, men om en syvåring er borte kan du ikke automatisk gå ut fra at det er bare for moro og lek. Da er det faktisk skolens ansvar. Det er jo akkurat derfor det skal meldes fravær raskt om morgenen, og at man leverer melding på sfo om barnet skal hentes av andre. Skolen har et helt klart ansvar for barnets sikkerhet når barnet er der, samtidig som skolen har et lovpålagt ansvar for å gi barnet tilrettelagt undervisning så barnet lærer det det skal. Selvsagt må det letes, men gå manngard? Man sender ut en voksen på leting og får eventuelt ringe foreldrene så de kan komme fra jobb for å lete etter ungen. (Om dette er noe som gjentar seg) Anonymous poster hash: e4958...2bf
amandine Skrevet 18. mars 2016 #32 Skrevet 18. mars 2016 Be om pedagogisk begrunnelse for at de bruker repetert lesing. Det er satans verk, det er muligens effektivt for å bli en bedre leser, men det dreper en hver lyst til å ville lese. Det er en gammeldags tilnærming til dårlige lesere. Dessuten er det meningsløst dersom teksten ikke er tilpasset guttens nivå. At han ikke kommer inn til time er ikke noe dere skal bruke mye tid på under en foreldresamtale. Det er faktisk ikke ditt problem som forelder i det hele tatt. Skolen må sørge for å finne systemer som fungerer for seg. Hvorfor lot de han være ute en time? Hvorfor ble det ikke gått manngard for å finne guttene? Jeg tenker at skolen her har en del å svare for. Selvsagt er det foreldrene sin feil som ikke har lært barnet respekt av voksne. Hi sier jo at dette er et barn som er vant med å gjøre som han vil. Gå manngard? Hva med alle de andre barna på skolen som sitter klar og vil lære noe? Hvem skal passe disse mens det går manngard? Jeg ville heller bedt skolen ringe foreldrene, så kan de komme fra jobb og lete etter barnet sitt selv, mens læreren tar seg av barna i klasserommet. Selvsagt må man ta opp at barnet stikker av, gidder ikke komme inn til friminutt, forstyrrer timene med å leke klovn osv. Her har både foreldre og skole mye å jobbe med og foreldrene må selvsagt ta ansvar for å oppdra eget barn. Anonymous poster hash: e4958...2bf Om en syvåring ikke stiller til timen skal man selvfølgelig lete etter ungen! Det er jo ingen som vet hvorfor ungen er vekk.Jeg er helt enig i at man må oppdra ungene sine så de vet å komme inn og oppføre seg, men om en syvåring er borte kan du ikke automatisk gå ut fra at det er bare for moro og lek. Da er det faktisk skolens ansvar. Det er jo akkurat derfor det skal meldes fravær raskt om morgenen, og at man leverer melding på sfo om barnet skal hentes av andre. Skolen har et helt klart ansvar for barnets sikkerhet når barnet er der, samtidig som skolen har et lovpålagt ansvar for å gi barnet tilrettelagt undervisning så barnet lærer det det skal. Selvsagt må det letes, men gå manngard? Man sender ut en voksen på leting og får eventuelt ringe foreldrene så de kan komme fra jobb for å lete etter ungen. (Om dette er noe som gjentar seg) Anonymous poster hash: e4958...2bf Det er fryktelig langt fra å gå manngard (som doppler sa) til å be skolen ringe foreldrene så de kunne komme å lete, som var ditt forslag.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. mars 2016 #33 Skrevet 18. mars 2016 Be om pedagogisk begrunnelse for at de bruker repetert lesing. Det er satans verk, det er muligens effektivt for å bli en bedre leser, men det dreper en hver lyst til å ville lese. Det er en gammeldags tilnærming til dårlige lesere. Dessuten er det meningsløst dersom teksten ikke er tilpasset guttens nivå. At han ikke kommer inn til time er ikke noe dere skal bruke mye tid på under en foreldresamtale. Det er faktisk ikke ditt problem som forelder i det hele tatt. Skolen må sørge for å finne systemer som fungerer for seg. Hvorfor lot de han være ute en time? Hvorfor ble det ikke gått manngard for å finne guttene? Jeg tenker at skolen her har en del å svare for. Selvsagt er det foreldrene sin feil som ikke har lært barnet respekt av voksne. Hi sier jo at dette er et barn som er vant med å gjøre som han vil. Gå manngard? Hva med alle de andre barna på skolen som sitter klar og vil lære noe? Hvem skal passe disse mens det går manngard? Jeg ville heller bedt skolen ringe foreldrene, så kan de komme fra jobb og lete etter barnet sitt selv, mens læreren tar seg av barna i klasserommet. Selvsagt må man ta opp at barnet stikker av, gidder ikke komme inn til friminutt, forstyrrer timene med å leke klovn osv. Her har både foreldre og skole mye å jobbe med og foreldrene må selvsagt ta ansvar for å oppdra eget barn. Anonymous poster hash: e4958...2bf Mulig manngard var for kraftig uttrykk, men å ikke lete etter to-tre 7 år gamle gutter er betenkelig. Hva om det hadde skjedd noe? Det hadde like fullt vært skolens ansvar. Som mamma til en tidligere "drittunge" vet jeg at det kan være stritt å stå i, og særlig når skolen er problemfokusert i stedet for løsningsorientert. Jeg fikk blant annet beskjed om at jeg jeg måtte komme til skolen og se på hvordan min unge oppførte seg, fordi lærerne ikke greide å håndtere han. Jeg kom og jeg så. Det var pinlig. Det jeg så var total mangel på klasseledelse, lærere som ikke hadde noen verktøy for å holde ro og fløy omkring som hodeløse høner og kjeftet på alle. Og til slutt fikk jenta i klassen som tok av seg genseren (og ikke hadde gjort noen ting annet) drittkjeft fordi hun var så urolig. Og sønnen min? Han var apekatt, fordi han prøvde å finne ut hvem var sjef nå, mamma eller skolen? Og lærerne? De gjorde ingenting -jeg var der så jeg skulle disiplinere han. Skolen må løse sine problemer på skolen. Vi foreldre har ikke fjernkontroll. Ja vi skal selvsagt gi ungene oppdragelse og lære dem respekt. Men samtidig må lærerne selv også skaffe seg dette. Jeg mener fortsatt at skolen til HIs barn gjør en del feil her og ikke tilrettelegger.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #34 Skrevet 18. mars 2016 Har du prøvd å ta en alvorsprat med han? Hva ønsker han å gjøre i fremtiden? Hvordan skal han klare å bli dette uten å kunne å lese? At uansett hva han velger så vil han trenge lesing? Hvordan tenker han selv å lære å lese? Hvorfor skal han slippe lekser? Og selv om skolen er kjedelig for han er der andre som vil lære som han må ta hensyn til og derfor ikke tulle mer i timene. Du kan også gi han et valg: Lese eller støvsuge. De første gangene er nok støvsuging artig, men det går fort over. Anonymous poster hash: 88b8e...f05 Ja, har snakket om alvoret og konsekvensene ved å ikke følge med på skolen. Ser av siste setningene dine at du ikke har voldsom erfaring med strie barn? Hadde krevd like mye av meg å få ham til å støvsuge, som å gjøre lekser 😂 Anonymous poster hash: e140a...0d4
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #35 Skrevet 18. mars 2016 Har du prøvd å ta en alvorsprat med han? Hva ønsker han å gjøre i fremtiden? Hvordan skal han klare å bli dette uten å kunne å lese? At uansett hva han velger så vil han trenge lesing? Hvordan tenker han selv å lære å lese? Hvorfor skal han slippe lekser? Og selv om skolen er kjedelig for han er der andre som vil lære som han må ta hensyn til og derfor ikke tulle mer i timene. Du kan også gi han et valg: Lese eller støvsuge. De første gangene er nok støvsuging artig, men det går fort over. Anonymous poster hash: 88b8e...f05 Har du egentlig unger? Snakke med en 7åring om fremtidsplanene hans? Virkelig? Anonymous poster hash: 82dae...8ea
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #36 Skrevet 18. mars 2016 Slutt å mase og finn noe annet morsomt å gjøre. Spill kort, spill sjakk eller domino, hør på lydbok, spill scrabble, lær sanger utenat, spill yatzy, gå en tur og lær navnene på alle fugler dere ser og øv på lydene de lager. Verden er full av fine ting å lære.Joda, for all del, men jeg skal nå liksom skrive under på at han har lest boken 5 ganger hver dag. Og han må vel lære at man gjør ting selv om det er kjedelig og man ikke har lyst? Sukk.. Lekser er det verste jeg vet. Anonymous poster hash: e140a...0d4 Man lærer ikke noe av å få totale låsninger. Og seriøst - 5 ganger for dag? Skal de gjøre ham helt stygglei av den boka? Virkelig skape kvalmefornemmelser? Kan si med ein gang. Fy fan detta er topp og drite i lekser. Da vil han jobbe for og beholde den ordningen. Anonymous poster hash: 322f5...c88 Tja, funka visst for deg, ser jeg...? Åssen det ? Har eit barn med angst og kjenner til detta. Anonymous poster hash: 322f5...c88
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #37 Skrevet 18. mars 2016 Har nettopp hatt foreldresamtale, hvor meste av tiden gikk på å snakke om hvordan vi kan løse at han ikke vil komme inn til time (er mer morsomt å være ute og leke, forsvant en hel time en gang, tok med seg noen andre og gjemte seg), eller slutte å være klassens klovn (mer morsomt å få de andre til å le, enn å sitte stille og følge med). Hjelpes meg altså, jeg håper dette går seg til over sommeren. Nå gråter han fordi boken er for vanskelig, så vi lar den være. Finner bare en annen bok og skriver beskjed til lærer. Anonymous poster hash: e140a...0d4 Hvis det er noen trøst, så høres det ut som du forteller om sønnen min på 7 år... etter 5 barn, så burde jeg jo visst hva som kunne gjøredet enklere, men ingen av de gamle triksene mine funker på sistemann må bare håpe det snart bedrer seg. Godt med en påskeferie nå Anonymous poster hash: 82bab...133
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #38 Skrevet 18. mars 2016 Be om pedagogisk begrunnelse for at de bruker repetert lesing. Det er satans verk, det er muligens effektivt for å bli en bedre leser, men det dreper en hver lyst til å ville lese. Det er en gammeldags tilnærming til dårlige lesere. Dessuten er det meningsløst dersom teksten ikke er tilpasset guttens nivå. At han ikke kommer inn til time er ikke noe dere skal bruke mye tid på under en foreldresamtale. Det er faktisk ikke ditt problem som forelder i det hele tatt. Skolen må sørge for å finne systemer som fungerer for seg. Hvorfor lot de han være ute en time? Hvorfor ble det ikke gått manngard for å finne guttene? Jeg tenker at skolen her har en del å svare for. Selvsagt er det foreldrene sin feil som ikke har lært barnet respekt av voksne. Hi sier jo at dette er et barn som er vant med å gjøre som han vil. Gå manngard? Hva med alle de andre barna på skolen som sitter klar og vil lære noe? Hvem skal passe disse mens det går manngard? Jeg ville heller bedt skolen ringe foreldrene, så kan de komme fra jobb og lete etter barnet sitt selv, mens læreren tar seg av barna i klasserommet. Selvsagt må man ta opp at barnet stikker av, gidder ikke komme inn til friminutt, forstyrrer timene med å leke klovn osv. Her har både foreldre og skole mye å jobbe med og foreldrene må selvsagt ta ansvar for å oppdra eget barn. Anonymous poster hash: e4958...2bf Mulig manngard var for kraftig uttrykk, men å ikke lete etter to-tre 7 år gamle gutter er betenkelig. Hva om det hadde skjedd noe? Det hadde like fullt vært skolens ansvar. Som mamma til en tidligere "drittunge" vet jeg at det kan være stritt å stå i, og særlig når skolen er problemfokusert i stedet for løsningsorientert. Jeg fikk blant annet beskjed om at jeg jeg måtte komme til skolen og se på hvordan min unge oppførte seg, fordi lærerne ikke greide å håndtere han. Jeg kom og jeg så. Det var pinlig. Det jeg så var total mangel på klasseledelse, lærere som ikke hadde noen verktøy for å holde ro og fløy omkring som hodeløse høner og kjeftet på alle. Og til slutt fikk jenta i klassen som tok av seg genseren (og ikke hadde gjort noen ting annet) drittkjeft fordi hun var så urolig. Og sønnen min? Han var apekatt, fordi han prøvde å finne ut hvem var sjef nå, mamma eller skolen? Og lærerne? De gjorde ingenting -jeg var der så jeg skulle disiplinere han. Skolen må løse sine problemer på skolen. Vi foreldre har ikke fjernkontroll. Ja vi skal selvsagt gi ungene oppdragelse og lære dem respekt. Men samtidig må lærerne selv også skaffe seg dette. Jeg mener fortsatt at skolen til HIs barn gjør en del feil her og ikke tilrettelegger. Jeg tror læreren og hennes mangel på evne til å fange inn de viltre guttene er en stor del av problemet. De var 3 (eller flere) voksne som lette ute i en time, guttene fikk skjenn, men det bet ikke på, og noen dager senere repeterte de forsvinningsnummeret. I mellomtiden hadde min sønn fått beskjed av sin far at om han dro et slikt stunt igjen, måtte han sitte og se på de andre trene, på fotballtrening. Dette ble altså konsekvensen, og nå går han inn når klokka ringer. Han minner om meg når jeg var liten. Jeg måtte ha regler jeg kunne forstå poenget ved, og bli møtt med vennlighet. Folk som forsøkte å demonstrere autoritet ignorerte jeg glatt, samme hva straffen var. Jeg tok heller straff, enn å adlyde noen jeg ikke respekterte/likte, helt fra jeg var bitteliten. Tipper det er dette sønnen har arvet. Anonymous poster hash: e140a...0d4
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #39 Skrevet 18. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Å bli forelsket i litteratur hjelper på alt. Avkoding også. For uten motivasjon, ingen læring. Men siden de er "vanskelige" bør det brukes lydbøker først, så gutten blir tent. Å lære ordbilder er vel og bra, men de læres jo ikke hvis barnet går helt i lås og nekter å se på boka. Kva gjør du når barnet hater det og nekter ? Anonymous poster hash: 322f5...c88
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2016 #40 Skrevet 18. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Du kan da ikke for alvor være så firkantet? Det er barn og ikke maskiner som skal lære å lese☺ Ikke alle passer i samme mal, det er jo derfor det skal være individuelt tilpasset læring.Men gutten kan jo ikke lese skikkelig selv om han er 7 år. Han blir hengende lengre og lengre etter for lesing må til i alle fag. Så lenge han er på stadiet å måtte stave seg gjennom orda, så er det vanskeligere å lese bøker enn å følge skolen sitt system med systematisk opplæring. Om barnet kan lese greit, så kan man heller bruker bøker mer aktiv. Anonymous poster hash: e4958...2bf Det er ikke forventet at 7-åringer skal lese flytende.
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2016 #41 Skrevet 18. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Å bli forelsket i litteratur hjelper på alt. Avkoding også. For uten motivasjon, ingen læring. Men siden de er "vanskelige" bør det brukes lydbøker først, så gutten blir tent. Å lære ordbilder er vel og bra, men de læres jo ikke hvis barnet går helt i lås og nekter å se på boka. Kva gjør du når barnet hater det og nekter ? Anonymous poster hash: 322f5...c88 Forebygger at det hater det og nekter? I alle fall ikke tvinger det til å lese samme bok 5 ganger.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #42 Skrevet 18. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Du kan da ikke for alvor være så firkantet? Det er barn og ikke maskiner som skal lære å lese☺ Ikke alle passer i samme mal, det er jo derfor det skal være individuelt tilpasset læring.Men gutten kan jo ikke lese skikkelig selv om han er 7 år. Han blir hengende lengre og lengre etter for lesing må til i alle fag. Så lenge han er på stadiet å måtte stave seg gjennom orda, så er det vanskeligere å lese bøker enn å følge skolen sitt system med systematisk opplæring. Om barnet kan lese greit, så kan man heller bruker bøker mer aktiv. Anonymous poster hash: e4958...2bf Det er ikke forventet at 7-åringer skal lese flytende. Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Du kan da ikke for alvor være så firkantet? Det er barn og ikke maskiner som skal lære å lese☺ Ikke alle passer i samme mal, det er jo derfor det skal være individuelt tilpasset læring.Men gutten kan jo ikke lese skikkelig selv om han er 7 år. Han blir hengende lengre og lengre etter for lesing må til i alle fag. Så lenge han er på stadiet å måtte stave seg gjennom orda, så er det vanskeligere å lese bøker enn å følge skolen sitt system med systematisk opplæring. Om barnet kan lese greit, så kan man heller bruker bøker mer aktiv. Anonymous poster hash: e4958...2bf Det er ikke forventet at 7-åringer skal lese flytende. Lese press og terping er ein av grunnane til nekt. Kva med lettere bøker ? Anonymous poster hash: 322f5...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå