Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Han har en lesebok han nekter å forsøke å lese. Han må fortsatt stave seg gjennom alle ord, så skjønner at det ikke er noe gøy, men han nekter plent! I går tenkte jeg at det viktigste er jo at vi leser noe, så tok bare en annen bok, men nå må vi jo bare komme gjennom den boken, skulle lest den 5 ganger hver dag. Har sagt at det blir ingen iPad eller TV før vi har lest den boken, men han ligger bare på gulvet og roper "jeg hater livet mitt!". Hva i all verden skal jeg gjøre? Han er utrolig vanskelig til å få til å gjøre noe som helst, hverken trusler eller tilbud biter på ham. Noen som har et spenstig triks til stri unger? Anonymous poster hash: e140a...0d4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Hadde akkurat det samme problemer her. Snakk med læreren. Det gjorde vi, og sammen kom vi frem til noen løsninger som hjalp. Det som funket best var at vi leste annenhver setning en periode. Plutselig løsnet det, og da ble det gøy å lese. Anonymous poster hash: 7bb10...708
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 Slutt å mase og finn noe annet morsomt å gjøre. Spill kort, spill sjakk eller domino, hør på lydbok, spill scrabble, lær sanger utenat, spill yatzy, gå en tur og lær navnene på alle fugler dere ser og øv på lydene de lager. Verden er full av fine ting å lære.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 Slutt å mase og finn noe annet morsomt å gjøre. Spill kort, spill sjakk eller domino, hør på lydbok, spill scrabble, lær sanger utenat, spill yatzy, gå en tur og lær navnene på alle fugler dere ser og øv på lydene de lager. Verden er full av fine ting å lære. Joda, for all del, men jeg skal nå liksom skrive under på at han har lest boken 5 ganger hver dag. Og han må vel lære at man gjør ting selv om det er kjedelig og man ikke har lyst? Sukk.. Lekser er det verste jeg vet. Anonymous poster hash: e140a...0d4
Plutselig_gravid Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 Huff, vet hvordan det der er. Send en mail til læreren hans og be om et møte. Det skal ikke være sånn. Sammen kan dere bli enig om andre løsninger som passer ditt barn bedre, og som ikke dreper lese og lærelysten hans totalt. Vår gutt gikk fra å være langt under snittet til over snittet på kort tid takket være visse endringer. Og forresten ville jeg sendt en melding til lærer om at gutten din har lest i en annen bok denne uken i stedet for leseboken, med en kort forklaring på hvorfor. Du kan jo også lese boken for ham, så kan dere snakke om hva dere har lest.
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Slutt å mase og finn noe annet morsomt å gjøre. Spill kort, spill sjakk eller domino, hør på lydbok, spill scrabble, lær sanger utenat, spill yatzy, gå en tur og lær navnene på alle fugler dere ser og øv på lydene de lager. Verden er full av fine ting å lære.Joda, for all del, men jeg skal nå liksom skrive under på at han har lest boken 5 ganger hver dag. Og han må vel lære at man gjør ting selv om det er kjedelig og man ikke har lyst? Sukk.. Lekser er det verste jeg vet. Anonymous poster hash: e140a...0d4 Man lærer ikke noe av å få totale låsninger. Og seriøst - 5 ganger for dag? Skal de gjøre ham helt stygglei av den boka? Virkelig skape kvalmefornemmelser?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 Har nettopp hatt foreldresamtale, hvor meste av tiden gikk på å snakke om hvordan vi kan løse at han ikke vil komme inn til time (er mer morsomt å være ute og leke, forsvant en hel time en gang, tok med seg noen andre og gjemte seg), eller slutte å være klassens klovn (mer morsomt å få de andre til å le, enn å sitte stille og følge med). Hjelpes meg altså, jeg håper dette går seg til over sommeren. Nå gråter han fordi boken er for vanskelig, så vi lar den være. Finner bare en annen bok og skriver beskjed til lærer. Anonymous poster hash: e140a...0d4
amandine Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 Kan dere lese noe han synes er gøy? Hva interesserer han seg for? Fotball, biler, dinosaurer, hva som helst? Finn brosjyrer eller fanklubbsider (jeg vet noen her hos meg som kunne lest i timesvis bare det var om Steven Gerrard), det trenger ikke være en bok.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 Slutt å mase og finn noe annet morsomt å gjøre. Spill kort, spill sjakk eller domino, hør på lydbok, spill scrabble, lær sanger utenat, spill yatzy, gå en tur og lær navnene på alle fugler dere ser og øv på lydene de lager. Verden er full av fine ting å lære.Joda, for all del, men jeg skal nå liksom skrive under på at han har lest boken 5 ganger hver dag. Og han må vel lære at man gjør ting selv om det er kjedelig og man ikke har lyst? Sukk.. Lekser er det verste jeg vet. Anonymous poster hash: e140a...0d4 Man lærer ikke noe av å få totale låsninger. Og seriøst - 5 ganger for dag? Skal de gjøre ham helt stygglei av den boka? Virkelig skape kvalmefornemmelser? Kan si med ein gang. Fy fan detta er topp og drite i lekser. Da vil han jobbe for og beholde den ordningen. Anonymous poster hash: 322f5...c88
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #10 Skrevet 17. mars 2016 Slutt å mase og finn noe annet morsomt å gjøre. Spill kort, spill sjakk eller domino, hør på lydbok, spill scrabble, lær sanger utenat, spill yatzy, gå en tur og lær navnene på alle fugler dere ser og øv på lydene de lager. Verden er full av fine ting å lære.Joda, for all del, men jeg skal nå liksom skrive under på at han har lest boken 5 ganger hver dag. Og han må vel lære at man gjør ting selv om det er kjedelig og man ikke har lyst? Sukk.. Lekser er det verste jeg vet. Anonymous poster hash: e140a...0d4 Man lærer ikke noe av å få totale låsninger. Og seriøst - 5 ganger for dag? Skal de gjøre ham helt stygglei av den boka? Virkelig skape kvalmefornemmelser? Kan si med ein gang. Fy fan detta er topp og drite i lekser. Da vil han jobbe for og beholde den ordningen. Anonymous poster hash: 322f5...c88 Tja, funka visst for deg, ser jeg...?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #11 Skrevet 17. mars 2016 Det viktigste er at han leser! Drit i akkurat den boka, finn noe annet. Det er nysgjerrighet som driver læring hos unger! Så må dere jo også jobbe litt med det å høre etter og gjøre noen ting man ikke har kjempelyst til. Men kanskje ikke samtidig. Gjør lesinga til noe lystbetont heller, kanskje til og med noe han etterhvert tyr til når ipad/dataspill/fotball og lignende er indratt fordi han ikke hører etter. Det blir nesten 2 fluer i en smekk! Anonymous poster hash: db7c5...772
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #12 Skrevet 17. mars 2016 Jeg har også en sønn det gikk litt tregt med når det kom til å lese bøker, han mistet helt motet og syntes det var så uoverkommelig. Han leste veldig sent og en hel bok tok liksom et hav av tid, en tid han heller ville bruke på andre ting... Så vi leste tegneserier, og guinnes rekordbok. Han har alltid vært glad i sånne faktabøker for barn, med store fine bilder og litt tekst, juniorleksikon. Så jeg kjøpte flere sånne, leste om alt fra dinosaurer til vulkaner på island. Så fant han pondusbøkene, og vips leste han som bare det av egen fri vilje. Nå går han i 6.klasse, og fremdeles har han en intens motvilje mot bøker. Men på lesetesten de hadde nå leste han 119 ord i minuttet og hadde 100% riktig på spørsmålene etterpå, så nå leser han jo helt greit. Jeg har begynt å abbonere på illutrert vitenskap, og Pondus, begge deler slukes den dagen de kommer i postkassen. Læreren her sier at selv det å se en film med engelsk tale i løpet av helga er super lesetrening, de må jo lese teksten for de er ikke gode nok i engelsk enda til å la være Så mitt tips er å snakke med læreren, finn ting å lese som interesserer han, om der er Donald junior eller en vitsebok spiller ingen rolle, all lesetrening hjelper. Lekseboka kan du lese for han mens han sitter ved siden av deg, bruk pekefingeren mens du leser så han kan følge med på ordene du leser for han. Snakk om boka så han vet hva den handler om, etterhvert kan dere lese annenhver linje og atter utvikle det til annenhver side. Ikke la han slippe unna lekser, men gjør de sammen med han på en måte som føles overkommelig for han, om det betyr at du leser boka for han første gangen så han blir kjent med innholdet før han prøver selv er det helt greit. Det høres jo ut som han i det hele tatt ikke er helt skolemoden, og du risikerer jo fullstendig skolevegring når han bare opplever tvang og negative ting rundt skolehverdagen sin. Han vil leke og ikke lære sier du, han trenger rett og slett å modnes, ikke knekk han helt i den modningsprosessen. Anonymous poster hash: 3be4a...506
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #13 Skrevet 17. mars 2016 Få dere ett ab. på donald junior. OG det er ikke noe spørsmål om man vil gjøre lekser eller ikke. Noen ting skal man bare - pusse tenner, vaske seg, kle på seg, sove, kle av seg osv. Det å lese en bok fem ganger er vel i overkant av hva ihvertfall mitt barn hadde akseptert. Ble nesten lekselei fra første dag på skolen. Var ikke så flink til å lese, men å lese samme tekst 3 ganger ble for drøyt. Hun kunne den utenat etter første gang hjemme (hadde jo hørt den en gang på skolen også...) Anonymous poster hash: 03400...0b0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #14 Skrevet 17. mars 2016 Tusen takk for alle svar og konstruktive tips! Jeg er enig i at lekser ikke er et valg, men samtidig er balanserer man på en egg hvor det er lett å falle over til skole- og leksehat-siden. Jeg klarte å overtale ham til å høre meg lese den et par ganger (han ville ikke det engang), og så klarte vi å lese annenhver side, før vi leste en annen bok han liker. Må si jeg gleder meg til det løsner med lesing altså.. Anonymous poster hash: e140a...0d4
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #15 Skrevet 17. mars 2016 Tusen takk for alle svar og konstruktive tips! Jeg er enig i at lekser ikke er et valg, men samtidig er balanserer man på en egg hvor det er lett å falle over til skole- og leksehat-siden. Jeg klarte å overtale ham til å høre meg lese den et par ganger (han ville ikke det engang), og så klarte vi å lese annenhver side, før vi leste en annen bok han liker. Må si jeg gleder meg til det løsner med lesing altså.. Anonymous poster hash: e140a...0d4 Hva om du finner en koselig serie på lydbok, som Doktor Proktor, Ruffen, Rampete Robin eller En pingles dagbok? Lån de to-tre første på lyd, og så de neste som papirbok? Da er motivasjonen i alle fall etabler?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #16 Skrevet 17. mars 2016 Tusen takk for alle svar og konstruktive tips! Jeg er enig i at lekser ikke er et valg, men samtidig er balanserer man på en egg hvor det er lett å falle over til skole- og leksehat-siden. Jeg klarte å overtale ham til å høre meg lese den et par ganger (han ville ikke det engang), og så klarte vi å lese annenhver side, før vi leste en annen bok han liker. Må si jeg gleder meg til det løsner med lesing altså..Anonymous poster hash: e140a...0d4 Hva om du finner en koselig serie på lydbok, som Doktor Proktor, Ruffen, Rampete Robin eller En pingles dagbok? Lån de to-tre første på lyd, og så de neste som papirbok? Da er motivasjonen i alle fall etabler? Er ikke det alt for vanskelige bøker å lese selv for en som holder på å lære å lese? Min erfaring er at det er viktig med enkelt språk og lite tekst på hver side i starten. Anonymous poster hash: cc718...950
Gemini77 Skrevet 17. mars 2016 #17 Skrevet 17. mars 2016 Lese boken 5 ganger om dagen? DET hadde jeg tatt opp med læreren. Er så viktig å skape leseglede blant barna og å lese samme boka 20 ganger gir ingen leseglede. Her skal veileder lesing leses 3 ganger i løpet av en uke men jeg tvinger ikke barna til det. De må lese den en gang, resten av uken kan de lese hva de vil - så lenge de leser.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #18 Skrevet 17. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #19 Skrevet 17. mars 2016 Han har en lesebok han nekter å forsøke å lese. Han må fortsatt stave seg gjennom alle ord, så skjønner at det ikke er noe gøy, men han nekter plent! I går tenkte jeg at det viktigste er jo at vi leser noe, så tok bare en annen bok, men nå må vi jo bare komme gjennom den boken, skulle lest den 5 ganger hver dag. Har sagt at det blir ingen iPad eller TV før vi har lest den boken, men han ligger bare på gulvet og roper "jeg hater livet mitt!". Hva i all verden skal jeg gjøre? Han er utrolig vanskelig til å få til å gjøre noe som helst, hverken trusler eller tilbud biter på ham. Noen som har et spenstig triks til stri unger? Anonymous poster hash: e140a...0d4 Vi har også dette problemet med vår førsteklassing - hun liker virkelig ikke den leseleksa... Vi er derfor enige om at hun leser den EN gang, så plukker jeg og hun ut annethvert ord som hun også må lese. Hun leser da type fem ord fra hver side på nytt. I tillegg snakker vi om hva hun ser på bildene i boka, leser kanskje noen setninger baklengs (altså, ordene riktig vei, men begynner bakerst - da er det lilsom "bare" ord) noen ganger leser vi ei side hver, og noen ganger leser jeg boka en gang først, så leser hun etterpå. Nå går det mye bedre her, og vi har gått fra å plukke ut ord, til at hun selv velger å lese hele setningen ordet står i 👍🏻 og vet du hva, noen dager så driter vi i hele boka!! Prøver da å lese noe annet i stedet, noe hun har lyst til - og sånn som hun vil. Prøver også å motivere til å lese på alt i hverdagen, melkekartongen, på posten, pålegget, avisa osv. Vi har merket stor framgang, og ser nå at hun syntes det er gøy å lese - bare ikke leseleksa 😁 Men snakk med lærer også, prøv å finn en god løsning sammen med skolen. Lykke til 😃 Anonymous poster hash: 3f957...467
Kjerringa med agurken Skrevet 17. mars 2016 #20 Skrevet 17. mars 2016 Snakk med læreren og finn tak i lettlest bøkene. De har mange andre temaer. Du kan ikke forvente at unger med lesevegring skal lese en bok 5x før belønning! Her må du som forelder ta ansvar - herlighet! Ta første side i den lette boka. Det er vanligvis rundt 1 - Max 2 korte setninger per side. Du leser setningene først. Deretter leser dere den sammen. Siste gangen skal han lese den selv og du hjelper på alle ord som han stopper opp på. Finn bøker som er innenfor interessefeltene. Har du fått sjekket synet? Det kan jo hende at han har samsyn eller dysleksi som gjør det verre? Vi har vært gjennom hele den mølla. Er det leksevegring så er det bedre å finne alternative oppgaver (større tekst- mindre på hver side) for å prøve å få opp lysten. Spill gjerne lærespill på ipad sammen så kommer ordene etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2016 #21 Skrevet 17. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Ikke holdbart. Leser eleven av egen lyst er ikke den "avkodingen" så veldig viktig. Det kommer lynfort for de aller fleste hvis det er mestring og glede innvolvert. Mvh. lærer. Anonymous poster hash: db7c5...772
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2016 #22 Skrevet 17. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Å bli forelsket i litteratur hjelper på alt. Avkoding også. For uten motivasjon, ingen læring. Men siden de er "vanskelige" bør det brukes lydbøker først, så gutten blir tent. Å lære ordbilder er vel og bra, men de læres jo ikke hvis barnet går helt i lås og nekter å se på boka.
amandine Skrevet 18. mars 2016 #23 Skrevet 18. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Du kan da ikke for alvor være så firkantet? Det er barn og ikke maskiner som skal lære å lese☺ Ikke alle passer i samme mal, det er jo derfor det skal være individuelt tilpasset læring.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #24 Skrevet 18. mars 2016 Han har en lesebok han nekter å forsøke å lese. Han må fortsatt stave seg gjennom alle ord, så skjønner at det ikke er noe gøy, men han nekter plent! I går tenkte jeg at det viktigste er jo at vi leser noe, så tok bare en annen bok, men nå må vi jo bare komme gjennom den boken, skulle lest den 5 ganger hver dag. Har sagt at det blir ingen iPad eller TV før vi har lest den boken, men han ligger bare på gulvet og roper "jeg hater livet mitt!". Hva i all verden skal jeg gjøre? Han er utrolig vanskelig til å få til å gjøre noe som helst, hverken trusler eller tilbud biter på ham. Noen som har et spenstig triks til stri unger? Anonymous poster hash: e140a...0d4 Man kan ikke få viljen hele livet. Du sier han alltid er vanskelig å få til å gjøre ting og at trusler og tilbud ikke hjelper. Nå er det påskeferie! Finn en spennende bok og begynn å les når han legger seg. Han leser 1-2 setninger du 10, så han osv. Finn setninger du vet han klarer (korte med enkle ord). Gjør lesingen til nor koselig hver kveld! Avtal at fra nå skal lekser gjøres hver dag. dersom de skal lese samme tekst 5 ganger hver dag, så avtaler du med lærer og gutten at første uka leser han teksten 2 ganger hver dag, neste uke 3 ganger osv. Lekser skal gjøres uten trusler og tilbud. Kanskje greit å gjøre alle andre lekser først, dersom han gjør disse uten problemet? Pass på at han får mat/drikke før leksene. Ta en pause og avtal at han kan velge å gjøre lesingen før eller etter middag. Men han får ikke spille pc/andre ting, se tv og trykke på duppeditter før lesingen er gjort. Han får heller ikke gå til kompiser eller trening før lesingen er gjort. Hold på dette uansett om det fører til hysteriske tilstander første uka. Hvor lang tid bruker han på å lese to ganger? Ta tiden og sett på en alarm mens dere feks spiser middag. La han se at lesingen tar feks 10 min dersom han er effektiv, men med hans metoder så tar det fort timesvis. Anonymous poster hash: e4958...2bf
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #25 Skrevet 18. mars 2016 Tror ikke helt folk skjønner poenget med hvordan lesingen er bygget opp i begynneropplæringen. Først lærer de men bokstaver og når de fire første er lært og ka settes sammen til ord, begynner de med leselekser. For hver nye bokstav som læres dannes nye ord i leselekser. Slik fortsetter det til alle bokstavene er med. Poenget med at leksen skal leses flere ganger er at de skal lære seg (kall drt gjerne pugging) ordbildene, altså hvordan ordet ser ut når det er skrevet, slik at de kjenner det igjen i en annen tekst. Det vanligste er at en tekst skal leses tre ganger. Noen velger samme tekst i en uke, noen velger ny tekst hver dag. Å lese Doktor Proktor og Rampete Robin hjelper nok på leselyst, men det hjelper lite for av avkodingen. Sett dere inn i hvordan leseopplæringen er før dere ber folk om å gjøre andre ting. Anonymous poster hash: 02bce...c8a Du kan da ikke for alvor være så firkantet? Det er barn og ikke maskiner som skal lære å lese☺ Ikke alle passer i samme mal, det er jo derfor det skal være individuelt tilpasset læring. Men gutten kan jo ikke lese skikkelig selv om han er 7 år. Han blir hengende lengre og lengre etter for lesing må til i alle fag. Så lenge han er på stadiet å måtte stave seg gjennom orda, så er det vanskeligere å lese bøker enn å følge skolen sitt system med systematisk opplæring. Om barnet kan lese greit, så kan man heller bruker bøker mer aktiv. Anonymous poster hash: e4958...2bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå