Gå til innhold

Vanskelig med smart barn pga tabu...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen bør skamme seg over å ha smarte eller flinke barn, men både i prat med andre og i Hva vi kommuniserer til barna, tror jeg det kan Være lurt å fokusere mer på innsats enn på resultat. Det å ta ting lett èr heldig og kan Gjøre alt mye enklere, men på sikt må alle jobbe for å bli gode.

Anonymous poster hash: 01ed9...9cf

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Har selv et veldig skoleflinkt barn, og kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Om folk spør hvordan det går med "Ole" på skolen, svarer jeg bare typ "det har heldigvis gått fint så langt, håper det fortsetter". Da viser man et snev av ydmykhet, uten å juge.

Når jeg prater med foreldre som er fortvilet over barna sine og skolearbeid, så prøver jeg alltid å påpeke noe fint med deres barn. Alle barn har ting de er sterke på. Jeg kan rose sønnen deres for at han viste mot ved å beskytte gutten min i en konflikt, eller jeg

kan rose datteren deres fordi hun alltid hilser så blidt på morgenen. Det er viktig å se barn for mer enn skoleprestasjonene dere. Til syvende og sist er det personkarakter som teller.

Anonymous poster hash: 5b4cc...bfb

Selvfølgelig.

Men du ser jo selv at du i alt du gjør underbygger tabuet, eller i alle fall forholder deg til det? Hvis du sørger for å underkommunisere hva ditt barn er god til, men er nøye med å skryte av hva andres barn er flinke til? Det er "lov" å være modig, det er fint å være blid - men er man skoleflink bør det ikke nevnes.

Skrevet

Nå skal ikke jeg "megge" opp denne tråden, men her beskriver du noe som ikke er et problem - og iallefall ikke for barnet ditt - utfra hva du skriver. At du synes det er litt trøblete å formulere deg til andre foreldre er i beste fall en liten bagatell av et mulig problem, men for meg så høres det ut som du "lager problemer" ut av lite - og gjerne med deg selv som hovedfokus. 

Om dette skaper sosiale konflikter for ditt barn, eller av en eller annen grunn for deg - etc så nærmer du deg et problem - men mitt tips er å ikke lage problemer og bekymringer ut av alt!

Anonymous poster hash: ca84b...c82
Skrevet

Nå skal ikke jeg "megge" opp denne tråden, men her beskriver du noe som ikke er et problem - og iallefall ikke for barnet ditt - utfra hva du skriver. At du synes det er litt trøblete å formulere deg til andre foreldre er i beste fall en liten bagatell av et mulig problem, men for meg så høres det ut som du "lager problemer" ut av lite - og gjerne med deg selv som hovedfokus.

Om dette skaper sosiale konflikter for ditt barn, eller av en eller annen grunn for deg - etc så nærmer du deg et problem - men mitt tips er å ikke lage problemer og bekymringer ut av alt!

Anonymous poster hash: ca84b...c82

Da vet visst ikke du hvor mye folks fordommer og forakt kan smitte videre på barn. Nerdestempelet sitter løst hvis foreldre får følelsen av at barnas klassekamerater er litt for flinke. I hvert fall hvis ikke mødrene er nøye med å virke "ydmyke", som det ble nevnt her. Man går på eggeskall for ikke å provosere noen.

Anonymous poster hash: c2772...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...