Gå til innhold

Når kunne ditt barn skrive navnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5 år, men hun har langt navn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 4,5 åring knakk lesekoden for ca 5 mnd siden. Vi fikk jo sjokk, det er jo ikke akkurat som om vi har styrt så veldig med lesing og bokstaver heller. Nå leser hun i vei, og skriver lange setninger.

Anonymous poster hash: 311d1...841

Skrevet

Min 4-åring skriver de første 5 bokstavene, så må han ha hjelp til å plassere resten. 11 bokstaver.

Anonymous poster hash: ade77...26e

Skrevet

Eldste kunne det før hun var tre og det var før hun pratet. Bokstaver var gøy, hun tegnet ikke men skrev bokstaver. Tok henne i å lese når var fem år. Leste julekort som hang på kjøleskapet, hun nektet for at hun kunne lese men når jeg skrev ord på ett ark etterpå leste hun dette siden jeg tenkte hun husket hva som sto på kortet etter vi leste det når det kom.hun hadde knekt lesekoden selv.

Lillesøster var ikke interessert i slikt, skrev navnet sitt før hun var fire men det må nok storesøster ta æren for.

Nå går begge ungene de siste årene på barneskolen og det er lillesøster som er flinkest med bokstaver og språk. Lillesøster som først viste interesse for bokstaver i førsteklasse skøyt da skikkelig fart og rast forbi storesøster. Hun eier ikke tolmodighet, så ting må løres raskt og hun må gjøre ting raskt. For er hun rask kan hun gjøre andre ting, bare synd at hun ikke liker ekstraoppgaver på skolen.

Storesøster er over gjennomsnittet, så ikke noe farlig med henne, men hun er mer opptatt av å skrive ordene riktig og har nok muligens litt feil fokus.

Anonymous poster hash: 0afd4...a59

Skrevet

Husker ikke helt, men førstemann ca 3,5 tenker jeg. Kort navn.

Andremann blir 3 snart. Kjenner igjen navnet sitt og kjenner igjen en del bokstaver. Skriver sin første bokstav, men ikke hele navnet. Lengre navn.

Anonymous poster hash: 4c953...ab7

Skrevet

På skolen jeg jobber, kan ca 70% av barna skrive navnet sitt når de begynner i 1.klasse.

Denne tråden er meget lite representativ, da de med skrivesterke barn utelukkende har svart.

Anonymous poster hash: 4de3c...e0f

Skrevet

Min var 5 år og 7 måneder da han skrev navnet sitt på egenhånd første gang. 6 bokstaver.

Anonymous poster hash: b2b5c...d11

Skrevet

Nr 1: litt før 6 år

Nr 2 :litt før 3 år

Nr 3: 4 år

Skrevet

5.5 kunne hun skrive bokstavene i navnet, men skrev de ikke i rett rekkefølge med mindre jeg satt der. Nå er hun 6 og klarer det uten hjelp

Anonymous poster hash: 916b1...bbd

Skrevet

Eldste var 2,5 år.

Yngste var nærmere 6.

Skrevet

Mine to eldste, som er fem og åtte, har kunnet en del bokstaver og kunnet skrive sine egne og familiens navn i fireårsalder, og begynt å lese i løpet av siste året i barnehagen. Femåringen min leser bøker med enkel tekst, en setning pr side, nå. Starter skole til høsten.

Treåringen min kjenner igjen 10-15 store bokstaver, og tror han kan lese sitt eget navn. Men egentlig kjenner han igjen de første to bokstavene, og gjetter resten😉

Anonymous poster hash: fb31c...514

Skrevet

Ca 3,5 år, men bare 3 bokstaver da...

Anonymous poster hash: c772e...795

Skrevet

Eldste var 2 1/2 år. (7 bokstaver) Kunne hele alfabetet når hun var 3 og satte sammen ord og kunne lese enkle ord når hun var 3 1/2. (Hun hadde alvorlig astma og vi brukte mange timer med forstøverapparat, da tegnet vi og lekte skole. 😉 )

Mellomste måtte jeg "tvinge" til å lære deg det, rett før hun begynte på skolen. Hadde null interesse.

Minste er snart 4. Kjenner igjen navnet sitt, men har null interesse.

Litt komisk er det jo, at det er eldste som har dysleksi, er helt ordblind på fonologiske lyder. Mellomste leser helt normalt.

Så sånn kunne det gå. 😜😂😂

Skjønner godt at du er stolt av jenta di! Er jo morro når de lærer seg noe nytt! ☺☺☺☺

Anonymous poster hash: b780f...5ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...