Gå til innhold

Deres 8.-9. Klassinger, rammer og regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

Anonymous poster hash: 9c661...d16

Dette blir det nok bra ungdom av...

Anonymous poster hash: ca5ca...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en jente i 9ende. Blir 15 i år.

Hun legger seg mellom 22.00 og 22.30. I helgene blir det gjerne midnatt. Hun ser ikke så mye filmer - og 18 års grense får hun ikke se. Spiller ikke.

Hun må støvsuge og brette klær hver uke i tillegg til holde rommet ryddig.

Vet ikke hvor mye tid hun bruker på lekser. Ikke så mye. Men er skoleflink og har 5 og 6 i de fleste fag. Er veldig aktiv i idrett og bruker mye tid på det.

Skrevet

Min 9. klassing legger seg mellom 20-21:30, avhengig av om det er prøve/tentamen å lese til og hvor trøtt hun er. Hun sliter med for lite jern og er bestandig trøtt, må ofte la henne legge seg uten at hun ble ferdig med leksene 2-3 ganger i mnd).

Hun jobber veldig sakte med leksene, begynner når hun kommer hjem fra skolen og jobber med dem til hun legger seg, hver bidige dag. Får 5ere og 6ere og jobber hardt for å forbedre egne karakterer til neste gang.

Hun ser ikke film hos oss (har ikke TV). Av og til hos venner, men jeg vet foreldrene der er strenge på hva som de får lov å se. Spiller litt på nettbrett i helgene, men bare gratis spill.

Hun passer småsøsknene; hjelper når hun blir spurt om å rydde av bordet etter middag eller rydde/støvsuge i huset; vasker egne klær og bretter/setter på plass; måker snø og klipper plen (etter sesong). Rommet ser bombet ut som regel.

Hun er snill og god, forstår godt reglene vi har (selv om hun kunne ønske ting var annerledes innimellom) og trosser oss ikke.

Hva tenker du om at hun bruker såpass mye tid på skolen? Høres jo ut som hun nesten sliter seg litt ut, samtidig som det er flott at hun har ambisjoner.

Hverken jeg eller mannen liker det. Noen ganger klarer hun å jobbe raskt og effektivt, slik at hun har litt fritid. Som oftest gjør hun det ikke. Og hun stresser hvis vi sier hun må avslutte leksene for dagen når hun ikke er ferdig. Det er en balansegang her hun må lære seg, men dét sliter hun med. Regelen vår er ingen lekser etter kl 19, men vi ser an situasjonen og justerer etter den. Og dette vil bli tatt opp (igjen!) på utviklingssamtalen etter påsken.

Skrevet

Har gutt i 9'ende, han trener ca 10 timet i uka + 2-3 kamper i helgene. Legger seg mellom 22 og 22.30 på hverdagene, litt senere i helgene. Ganske tidlig i seng i helgene hvis kampene begynner tidlig.

Ingen faste oppgaver i huset, men hjelper til med det vi spør om.

Lekser har jeg ikke kontroll på, men føler de har lite lekser. Han gjør mye lekser på skolen, jobber med de i timene når de er ferdige med det de skal i timen.

Skrevet

Min 9. klassing legger seg mellom 20-21:30, avhengig av om det er prøve/tentamen å lese til og hvor trøtt hun er. Hun sliter med for lite jern og er bestandig trøtt, må ofte la henne legge seg uten at hun ble ferdig med leksene 2-3 ganger i mnd).

Hun jobber veldig sakte med leksene, begynner når hun kommer hjem fra skolen og jobber med dem til hun legger seg, hver bidige dag. Får 5ere og 6ere og jobber hardt for å forbedre egne karakterer til neste gang.

Hun ser ikke film hos oss (har ikke TV). Av og til hos venner, men jeg vet foreldrene der er strenge på hva som de får lov å se. Spiller litt på nettbrett i helgene, men bare gratis spill.

Hun passer småsøsknene; hjelper når hun blir spurt om å rydde av bordet etter middag eller rydde/støvsuge i huset; vasker egne klær og bretter/setter på plass; måker snø og klipper plen (etter sesong). Rommet ser bombet ut som regel.

Hun er snill og god, forstår godt reglene vi har (selv om hun kunne ønske ting var annerledes innimellom) og trosser oss ikke.

Hva tenker du om at hun bruker såpass mye tid på skolen? Høres jo ut som hun nesten sliter seg litt ut, samtidig som det er flott at hun har ambisjoner.
Hverken jeg eller mannen liker det. Noen ganger klarer hun å jobbe raskt og effektivt, slik at hun har litt fritid. Som oftest gjør hun det ikke. Og hun stresser hvis vi sier hun må avslutte leksene for dagen når hun ikke er ferdig. Det er en balansegang her hun må lære seg, men dét sliter hun med. Regelen vår er ingen lekser etter kl 19, men vi ser an situasjonen og justerer etter den. Og dette vil bli tatt opp (igjen!) på utviklingssamtalen etter påsken.

Dersom hun sliter med for lite jern må dere jo gjøre noe i forhold til dette. Legge om kosten, faste jerntabletter eller få legen til å gi jern intravenøst om så er.

Å ha lite jern kan man gjøre noe med, så rart at hun bare har det problemet. Sjekk også d-vitaminer om dette ikke er gjort.

Anonymous poster hash: 7a1e1...c91

Skrevet

Har ei jente i 8. (14 år i år )

Hun legger seg når hun er trøtt. Har egentlig ikke noe fast leggetid. Hun er kveldstrøtt,og sover nesten alltid før 22.00.

Har hun besøk eller ligger over til venninner blir det ofte litt sent.

Hun er flink med lekser,får gode karakterer.

Hjelper til hjemme når vi spør,men av og til på eget intiativ.

Ser ikke så mye på film,ser mest på serier på viaplay.Spiller ikke.

Trener som regel 5 dager i uka,pluss kamper.

Anonymous poster hash: 44765...d4c

Skrevet

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

Dette blir det nok bra ungdom av...

Kan du utdype deg litt mer? Hun fikk over 5 i snitt til jul nå og har 0 anmerkninger i år?

Skrevet

Å legge seg ved midnatt mens man er ungdomsskoleelev må da være gruelig seint!

Jeg har lakenskrekk selv, og kommer meg ofte ikke i seng før rundt midnatt, og det er egentlig for seint når jeg skal på jobb dagen etter. Og jeg observerer at mange av elevene mine burde sovet mer enn de gjør.

Og hvorfor spille voldelige dataspill? Hva er hensikten med det? Hvilken nytteverdi har sånne spill, hva lærer barna av det?

Anonymous poster hash: 64b68...c81

Skrevet

Å legge seg ved midnatt mens man er ungdomsskoleelev må da være gruelig seint!

Jeg har lakenskrekk selv, og kommer meg ofte ikke i seng før rundt midnatt, og det er egentlig for seint når jeg skal på jobb dagen etter. Og jeg observerer at mange av elevene mine burde sovet mer enn de gjør.

Og hvorfor spille voldelige dataspill? Hva er hensikten med det? Hvilken nytteverdi har sånne spill, hva lærer barna av det?

Anonymous poster hash: 64b68...c81

Hva lærer barna av å ha så strenge foreldre som deg?

Skrevet

Mye av det samme her. Min9. Klassing legger seg i 23 tida, eller før. Han styrer det mye selv. Han trener mye. Bruker svært lite tid på skolearbeid og lekser, gjør mye på skolen og får gode karakterer (5-6). Han spiller gta innimellom og ser 15 års filmer, men 18-års har ikke vært et tema. Han har egen netflix, og ser helst komiserier o.l. Han har faste oppgaver og gjør ekstra når vi spør. Er sjelden sent ute, liker å være med familien.

Anonymous poster hash: 8d5dd...36f

Skrevet

Dersom hun sliter med for lite jern må dere jo gjøre noe i forhold til dette. Legge om kosten, faste jerntabletter eller få legen til å gi jern intravenøst om så er.

Å ha lite jern kan man gjøre noe med, så rart at hun bare har det problemet. Sjekk også d-vitaminer om dette ikke er gjort.Anonymous poster hash: 7a1e1...c91

Hun får oppfølging på barnepoliklinikken. D-vitamin nivå er innenfor normal, men hun tar litt hver dag (selv har jeg osteoporose og er nøye på at mine barn får i seg nok D-vit). Hun tar jerntabletter på resept, så vi gjør jo noe med dette.

Ellers synes jeg vi bør holde oss til temaet i tråden. Jeg kommer ikke til å svare mer om min datters helse i denne tråden da det ikke er relevant for HI eller andre sine 8.- og 9. klassinger og deres rammer og regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...