Gå til innhold

Deres 8.-9. Klassinger, rammer og regler


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger de seg?

Får de se film eller spille spill med 18-årsgrense?

Hvor mye tid brukes på lekser hver dag?

Hva hjelper de til med hjemme?

 

Setter pris på svar uansett om det bare er på ett av spm.

 

Anonymous poster hash: f56a9...0d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 8. Klassing som er veldig selvgående. Legger seg 21.30 på hverdager, etter eget ønske. Gjør alt av lekser selv, uoppfordret. Har ikke faste oppgaver hjemme, men hjelper til når vi spør. Setter på vaskemaskin, når jeg har gjort klart. Tømmer oppvaskmaskin, går ut med søppel, støvsuger, passer småsøsken.

Her snakker vi nok flinkpike-syndromet😉

 

Anonymous poster hash: 3ff89...212

Skrevet

Her legger han seg faktisk mellom 20-21.30 på hverdager. To dager trener han til 20.30, så hjem å spise, dusje osv.

 

Han trenger mye søvn. I helgene legger han seg 21.30. Men skjer det ting, overnatting, selskap osv får han være oppe så lenge han vil.

 

Han styrer lekser selv. Bruker tid på mandagen til å gjøre mye. Får 5 og 6 i teoretiske fag med minimalt med lesing.

 

Gjør lite hjemme. Vi er ikke flinke til å gi oppgaver. Rommet ryddes hver kveld og kjellerstua ryddes etter bruk. Han er en ryddig fyr og henger alltid opp klær, rydder av bordet etter seg og liker orden.

 

Han og far ser mye film. Vi er ikke strenge på aldersgrensene, men vurderer hvilke filmer som passer. Han leser mye bøker og har ofte lest disse før han ser filmer. Han skiller godt på film ig virkelighet, har alltid gjort det.

 

Pcspill går helst i minecraft og claes of clans. Vi har et skytespill men det spilles sjelden.

 

Trener 3 ganger i uka og går på ungdomsklubb en kveld. Ellers litt lite sosial men har et par gode venner. Han trives med det og er nok en slik type som trives best på feks leir, ungdomsklubb, osv enn sammen med kun et par venner.

 

Anonymous poster hash: 7a1e1...c91

Skrevet

Har en gutt i 9.klasse, snart 15 år.

 

-Han går på badet kl 22 og er i seng med lyset av til 22.30 i hverdagen. Legger seg samtidig som oss, mellom 22 og 23 i helgene

 

-Han har flere spill med 16 års grense, f.eks star wars ol, men får ikke ha spill med 18 års grense. Han ser en del serier og filmer med 15 års grense, f.eks Black list ol. Filmer med 18 års grense har ikke vært noe tema enda.

 

-Han bruker den tiden det tar med lekser, han er pliktoppfyllende der, alt blir gjort. Men synes ikke de har veldig mye lekser, kan ta fra 10 til 45 min å få det gjort.

 

-Han bidrar greit hjemme, men gjør lite på eget initiativ. Det er egentlig helt greit, jeg skjønner at en 14-åring ikke plutselig får lyst til å støvsuge helt av seg selv. Jeg er fornøyd så lenge han gjør det han blir bedt om uten surmuling og protester. Han rydder og holder orden på eget rom, støvsuger og rydder når han blir bedt om det (ca en gang i uken), dekker og rydder av middagsbord, tar ut søppel osv

 

Anonymous poster hash: 2329c...2ef

Skrevet

Har jente på snart 15 år. Hun legger seg 22.30 på hverdager. Har ikke noe spesiell leggetid i helgen.

Jeg styrer ikke lenger hva hun ser av filmer. Hun spiller ikke.

Hun gjør lite lekser, men for bare 3 mnd siden så gikk hun ikke på skolen. Og nå er hun på skolen så og si hver dag. Hun sliter med sosial angst, og er nå på bedringens vei. Men vi vil ikke legge for stort press på henne. Skal starte nå med 30 min med lekser på hverdager.

For å få ukepenger så må hun ha ryddig rom, støvsuge en gang i uka, og ta en oppvaskmaskin en gang i uka. Det blir stort sett gjort.



Anonymous poster hash: 05470...1e8
Skrevet

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

Skrevet

Hun legger seg mellom 10 og 11, jeg vet ikke når hun sovner. Gjør masse lekser, vi hjelper med å øve til prøver når hun ber om det, hun får gode karakterer. Har egen Netflix, vet ikke hva hun ser. Spiller ikke spill. Trener 6 ganger i uka pluss kamp. Har få plikter, lager middag kanskje 3 ganger i uka. Må passe lillebroren av og til i helgene. Hjelper lillebror med leksene når vi ikke er hjemme.

Skrevet

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osvAnonymous poster hash: 9c661...d16

Hjelpe seg...

 

Anonymous poster hash: c69f7...8fe

Skrevet

Hun legger seg mellom 10 og 11, jeg vet ikke når hun sovner. Gjør masse lekser, vi hjelper med å øve til prøver når hun ber om det, hun får gode karakterer. Har egen Netflix, vet ikke hva hun ser. Spiller ikke spill. Trener 6 ganger i uka pluss kamp. Har få plikter, lager middag kanskje 3 ganger i uka. Må passe lillebroren av og til i helgene. Hjelper lillebror med leksene når vi ikke er hjemme.

Du vet at kl 10-11 er på formiddagen? Kanskje på tide å lære seg den digitale klokka?

 

 

Anonymous poster hash: 4949d...2a6

Skrevet

 

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osvAnonymous poster hash: 9c661...d16

Hjelpe seg...

 

Anonymous poster hash: c69f7...8fe

?

 

 

Anonymous poster hash: e77af...c97

Skrevet

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

GTA tidlig på barneskolen?? Du vet hva det spillet inneholder?

 

 

 

Anonymous poster hash: 4949d...2a6

Skrevet

 

Hun legger seg mellom 10 og 11, jeg vet ikke når hun sovner. Gjør masse lekser, vi hjelper med å øve til prøver når hun ber om det, hun får gode karakterer. Har egen Netflix, vet ikke hva hun ser. Spiller ikke spill. Trener 6 ganger i uka pluss kamp. Har få plikter, lager middag kanskje 3 ganger i uka. Må passe lillebroren av og til i helgene. Hjelper lillebror med leksene når vi ikke er hjemme.

Du vet at kl 10-11 er på formiddagen? Kanskje på tide å lære seg den digitale klokka?

 

 

Anonymous poster hash: 4949d...2a6

 

Digital klokke brukes ikke i vanlig dagligtale på norsk.

Skrevet

Min gikk i seng rundt 22.00 da han var 15. Syntes det var litt kjedelig, men han merket jo selv at han var trøtt neste dag om han ventet til 23.00, og helt ødelagt om han drøyet til 23.30! Han vokste mye, ble lang og stor i løpet av 8.- 9.-klasse, så søvn var livsnødvendig.

 

Anonymous poster hash: 68a5e...492

Skrevet

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

"Bare gta"?

 

Ja, for å skyte på politiet, voldta gamle damer, blodsprut osv er jo helt greit "tidlig på barneskolen"

 

Det spillet kommer aldri inn i mitt hus, og min 15-åring forstår og aksepterer det helt fint. Han er ærlig og har fortalt meg at han har prøvd det hos kompiser og at selve bilkjøringen er kul, men har forstår hvorfor jeg ikke vil ha det i hus og trosser meg ikke på dette.

 

Anonymous poster hash: 2329c...2ef

Skrevet

 

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

"Bare gta"?

 

Ja, for å skyte på politiet, voldta gamle damer, blodsprut osv er jo helt greit "tidlig på barneskolen"

 

Det spillet kommer aldri inn i mitt hus, og min 15-åring forstår og aksepterer det helt fint. Han er ærlig og har fortalt meg at han har prøvd det hos kompiser og at selve bilkjøringen er kul, men har forstår hvorfor jeg ikke vil ha det i hus og trosser meg ikke på dette.

 

Anonymous poster hash: 2329c...2ef

Ikke hos oss heller. Jeg pratet med de på gamestop da 13 åringen ønsket seg et kult spill til jul, han sa at det meste går bra utenom gta. Gta mente han var absolutt 18 års aldersgrense.

 

Her har de et annet skytespill de fikk av en onkel, men fra det får de ikke. Skytespillet blir omtrent aldri brukt.

 

Anonymous poster hash: 7a1e1...c91

Skrevet

Har en på 13,5 år som går i 8. klasse. Nå faller sikker han/vi litten utenfor "normalen" fordi han bl.a. har adhd og store søvnvansker, så vi er f.eks. vært avhengig av faste rutiner, må skjerme ham for en del og han får litt tilpasninger på skolen (klarer seg fint da, får mest 4-ere og 5-ere).

 

Leggetid er 21.30 både hverdager og helg. I lengre ferier får han være opp til 22-22.30, men helst ikke lenger. Det samme gjelder ved overnattinger. Det høres sikkert strengt ut, men vi må gjøre det slik fordi han klarer ikke å sove lenger enn til ca klokken 6-6.30 uansett hvor sent han legger seg og blir kjempehyper av for lite søvn. I lenger ferier kan vi snu på det, men ikke bare for en helg.

 

Ingen spill eller filmer med 18-årsgrense. Han tåler det ikke. Vi må også holde ham unna mye med 15-årsgrense, men ikke alt. Han er flink til å holde seg unna selv også for han vet at han får mareritt i opp til flere måneder etterpå av enkelte tye filmer og spill.

 

Leksemengden varierer, men aldri mer enn en halvtimes tid.

 

Han må gjøre den del hjemme og er veldig selvstendig av seg. Tømmer oppvaskmaskin, går ut med bosset, henter ved, ser etter yngre søsken (hvis han vil), rydder og støvsuger/vasker rommet sitt, lager enkle måltider (og rydder opp!), bretter og legger på plass egne klær osv. Ber vi ham om hjelp kan han godt støvsuge hele huset osv også dersom han er i humør til det.

 

 

 



Anonymous poster hash: b235e...ed8
Skrevet

Når legger de seg?

Får de se film eller spille spill med 18-årsgrense?

Hvor mye tid brukes på lekser hver dag?

Hva hjelper de til med hjemme?

 

Setter pris på svar uansett om det bare er på ett av spm.

 

Anonymous poster hash: f56a9...0d3

 

 

har en 9 klassing.

 

Han legger seg kl 23 på hverdager, når han vil i helgene

Han spiller 18 års grense spill,men ser svært lite på film,og når han ser er det stort sett komedie

Lekser gjør han ferdig hver mandag, så sitter kanskje i 3 timer

Han vasker huset hver fredag, passer søskene innimellom i helga, de er 3 og 6 år, og tar ut av oppvasken, er alene,uten far i bilde

 

 

 

Anonymous poster hash: 120e0...83b

Skrevet

Hun går i 8.klasse, og legger seg ca kl 22, styrer det litt selv, og står alltid selv opp hver morgen blid og uthvilt.

Leksene ordner hun selv, og får gode karakterer, er veldig pliktoppfyllende i forhold til skolearbeid, og selv om hun trener nesten hver dag, fordeler hun det slik at det ikke blir for mye 😀.

Hun hjelper til med det jeg ber om, men er ikke så flink til å se hva som må gjøres selv 😝, må mase litt til tider.

 

Anonymous poster hash: f354a...541

Skrevet

Min 9. klassing legger seg mellom 20-21:30, avhengig av om det er prøve/tentamen å lese til og hvor trøtt hun er. Hun sliter med for lite jern og er bestandig trøtt, må ofte la henne legge seg uten at hun ble ferdig med leksene 2-3 ganger i mnd).

 

Hun jobber veldig sakte med leksene, begynner når hun kommer hjem fra skolen og jobber med dem til hun legger seg, hver bidige dag. Får 5ere og 6ere og jobber hardt for å forbedre egne karakterer til neste gang.

 

Hun ser ikke film hos oss (har ikke TV). Av og til hos venner, men jeg vet foreldrene der er strenge på hva som de får lov å se. Spiller litt på nettbrett i helgene, men bare gratis spill.

 

Hun passer småsøsknene; hjelper når hun blir spurt om å rydde av bordet etter middag eller rydde/støvsuge i huset; vasker egne klær og bretter/setter på plass; måker snø og klipper plen (etter sesong). Rommet ser bombet ut som regel.

 

Hun er snill og god, forstår godt reglene vi har (selv om hun kunne ønske ting var annerledes innimellom) og trosser oss ikke.

Skrevet

Når legger de seg?

Får de se film eller spille spill med 18-årsgrense?

Hvor mye tid brukes på lekser hver dag?

Hva hjelper de til med hjemme?

 

Setter pris på svar uansett om det bare er på ett av spm.

 

Anonymous poster hash: f56a9...0d3

 

Gar 10. klassing (gutt). Han legger seg egentlig når han vil nå, så lenge det ikke blir for sent selvfølgelig. Sitter gjerne oppe med oss voksne til halv elleve/elleve. Helger er det senere. Han får ikke se filmer eller spille spill med 18 årsgrense (vi har ikke det i huset, og vennegjengen spiller andre spill heldigvis). Leksetid varierer, kan være halv time en dag, og to-tre timer en annen. Han hjelper til med forefallende i huset på lik linje med resten av familien; ta ut av oppvaskmaskin, brette klær, helgevask (for eksempel tørke støv, støvsuge, rydde). Han er veldig grei, og sier aldri nei til å hjelpe.

 

Anonymous poster hash: f79d2...2b6

Skrevet

Har en gutt i 1. klasse på videregående. Vi sjekker ikke når han legger seg, og har ikke gjort det på lenge. Avtalen er at så lenge han kommer seg opp på morgenen og presterer i samsvar med evnene sine på skolen, så får han styre det selv. Sånn var det nok gjennom det meste av ungdomsskolen. 

 

Vi er strenge på aldersgrenser, og på ungdomsskolen var han faktisk den eneste i vennegjengen som ikke hadde GTA. Det vet jeg fordi en annen mor sjekket med meg da hun var under press, og hun hadde sjekket med de andre foreldrene også. Da hun ga etter var vi alene. 

 

Han bruker lite tid på lekser, og har alltid gjort det. Har allikevel et snitt på mer enn 5, så da får det være. Skjønner at det ville vært flere 6ere hvis han jobbet hardere, men det er ikke så viktig. 

 

Han passer på småsøsken, både uoppfordret og avtalt. Støvsuger huset hvis han blir bedt om det, tar ut av oppvaskmaskinen hvis han ser den er full. Holder selvfølgelig orden på eget rom, det omfatter å skifte sengetøy, støvsuge og rydde. Måker snø og klipper gresset hvis vi ber om det. 



Anonymous poster hash: 01aaf...09e
Skrevet (endret)

Når legger de seg?

Får de se film eller spille spill med 18-årsgrense?

Hvor mye tid brukes på lekser hver dag?

Hva hjelper de til med hjemme?

 

Setter pris på svar uansett om det bare er på ett av spm.

 

Anonymous poster hash: f56a9...0d3

Jeg er lærer på ungdomstrinnet og jeg skulle virkelig ønske at mange av elevene mine la seg tidligere. Jeg opplever daglig trette og uopplagte elever som forteller at de har lagt seg sent,

Aldersgrenser på spill og film er der av en grunn. Selvom en 9.klassing ved første øyekast kan oppfattes som "stor", så er de egentlig ganske små og sårbare.

Det er viktig at foresatte følger opp lekser. Mange er ikke modne nok til å ta ansvar for dette selv. Når det gjelder lekser tenker jeg maksimalt 45 minutter per uke i lekser i basisfagene og maksimalt 30 min.per uke i andre fag.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Min 9. klassing legger seg mellom 20-21:30, avhengig av om det er prøve/tentamen å lese til og hvor trøtt hun er. Hun sliter med for lite jern og er bestandig trøtt, må ofte la henne legge seg uten at hun ble ferdig med leksene 2-3 ganger i mnd).

 

Hun jobber veldig sakte med leksene, begynner når hun kommer hjem fra skolen og jobber med dem til hun legger seg, hver bidige dag. Får 5ere og 6ere og jobber hardt for å forbedre egne karakterer til neste gang.

 

Hun ser ikke film hos oss (har ikke TV). Av og til hos venner, men jeg vet foreldrene der er strenge på hva som de får lov å se. Spiller litt på nettbrett i helgene, men bare gratis spill.

 

Hun passer småsøsknene; hjelper når hun blir spurt om å rydde av bordet etter middag eller rydde/støvsuge i huset; vasker egne klær og bretter/setter på plass; måker snø og klipper plen (etter sesong). Rommet ser bombet ut som regel.

 

Hun er snill og god, forstår godt reglene vi har (selv om hun kunne ønske ting var annerledes innimellom) og trosser oss ikke.

Hva tenker du om at hun bruker såpass mye tid på skolen? Høres jo ut som hun nesten sliter seg litt ut, samtidig som det er flott at hun har ambisjoner.

Skrevet

 

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

GTA tidlig på barneskolen?? Du vet hva det spillet inneholder?

 

 

 

Anonymous poster hash: 4949d...2a6

Selvfølgelig vet jeg det, har vært med og spilt selv, men hun ser og hører verre ting på nyhetene enn det som er i gta altså så ser ikke problemet

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

Skrevet

 

 

Har 15-åring. Legger seg rundt kl. 12, får da 8 timers søvn eller mer så ser ikke noe galt i det. Hva som sees av film vet ikke jeg fordi hun har egen Netflix, spill med 18 års grense spilte hun tidlig på barneskolen, men det var kun gta. Hun spiller ikke spill lengre. Lekser er sjeldent gjort fordi de har veldig lite lekser, hun har aldri tatt med en leksebok hjem i år, er kun prøver og framføringer osv

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

GTA tidlig på barneskolen?? Du vet hva det spillet inneholder?

 

 

 

Anonymous poster hash: 4949d...2a6

Selvfølgelig vet jeg det, har vært med og spilt selv, men hun ser og hører verre ting på nyhetene enn det som er i gta altså så ser ikke problemet

 

Anonymous poster hash: 9c661...d16

Du er en av "la det skure"-foreldrene. Det er dessverre den verste sorten for barn.

 

Anonymous poster hash: 68a5e...492

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...