Gå til innhold

Hvor mye lørdagsgodis spiser dere 8-9 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min får ca 10-15 biter smågodt og brus. Vi spiser middag foran tv og koser oss, sønnen min er veldig glad i mat så spiser seg mett på det. Av og til er det til og med igjen av godteriet hans! Men så koser vi oss litt av og til ellers da. Lager god brunsj på søndager og da kan det av og til vern pannekaker eller No så sånt. Vi lager hjemmelaget saftis og bananis som barna spiser av og noen ganger utenom lørdag også. Barna ELSKER ggodteri og på besøk kan de overspise om det er alt som blir servert.

Anonymous poster hash: 75828...e0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trekker nok opp snittet i denne gjengen her! 😊

Vi kjøper stort sett en stor pose med smågodt som familien på fire deler. I tillegg kan det fint stå en skål chips eller sjokolade på bordet.

Kan også ha snop på fredagen. Prøver å unngå de andre dagene.

Skrevet

På fredager er det popkorn. På lørdag får de det de vil ha, enkelt og greit. Ingen av de er "gottegriser", så noen mengder er det uansett ikke snakk om.

Skrevet

Mine to eldste får velge seg en "stor" ting (f.eks. En pose biler eller en sjokolade) pluss en liten ting (kjærlighet el). Det spiser de så og si alltid på fredager, når vi ser idol og de programmene ;) Om vi har potetgull/popcorn så spiser de en liten skål hver av det på lørdager.

Anonymous poster hash: f394d...8ab

Skrevet

I dag fikk de 12 saltstenger og 5 biter smågodt.

Anonymous poster hash: 2857e...c73

Skrevet

Seriøst 5-6 biter smågodt?? Nå skjønner jeg hvorfor mange av ungenes venner hiver seg over godteskåla når de er her på besøk på lørdager 🙊😂

Anonymous poster hash: 2a28e...bdf

Skrevet

Her bøtter ung ned på godteri. De er alt etende og kan få i seg uante mengder av det de blir tilbydt.

Vi kjøper en stor pose med smågodt, som alle får av. Er aldri noe igjen når de stuper i seng.

Anonymous poster hash: 74d56...26c

Skrevet

Ungene spiser kun på lørdagene. En sjelden gang får de litt chips og dipp på fredagskvelden, men det skjer sikkert ikke oftere enn en gang annehver mnd.

På lørdagskveldene får de enten velge 10 smågodtting eller en litt større ting som sånn spray. Pluss at det står ostepop eller chips på bordet. En sjelden sjelden gang sjokolade. Men det er fordi jeg ikke orker sjokoladesugl og gris rundt overalt ;) barna er fra 8 år og nedover :)

Anonymous poster hash: 44171...3f1

Skrevet

Det aner jeg ikke, for her setter vi ting på bordet bare. Veldig varierende hva vi har og hvor mye vi har. Ofte glemmer vi å finne frem i skapet også. Jeg er ikke oppvokst med at det er lørdagsgodt, og jeg har enda ikke kommet inn i den vanen selv om min mann mente dette var veldig viktig da vi ble sammen. For meg er det helt likegyldig hvem dag vi har lyst å kose oss på, så er det en mandag vi vil kose oss så koser vi oss på en mandag, da betyr ikke det at det er mye snop i helga. Idag har jeg kjøpt meg en pose ostepop, de andre har ikke kjøpt noe. Ungene var hjemme alene igår og de hadde vært innom butikken og hamstret hørte jeg. Dropsa jeg satte på bordet for en mnd siden er det fortsatt noen igjen av ser jeg. Jeg liker å ha en liten bolle med godt som vi ikke spiser mye av, men kan ta oss en bit av når vi vfår lyst på på bordet. Dropsa er gode, innpakkede slik at de holder seg. Med seks personer i hus og ørten unger innom hver dag er jeg godt fornøyd med at slikt kan stå åp bordet uten at noen går bananas. Jeg spiser nemlig mindre snop når ting er litt tilgjengelig, det gjør ungene også. Mannen har også innrømmet dette, selv om han ikke vil det.

Neste lørdag har ungene bestilt sofa, tv og masse snop. Da er jeg og de to minst hjemme alene, så da er det kosekveld med film de liker på tv. Mannen er på jobb og de to andre er hos moren sin.

Anonymous poster hash: 822f3...33a

Skrevet

Seriøst 5-6 biter smågodt?? Nå skjønner jeg hvorfor mange av ungenes venner hiver seg over godteskåla når de er her på besøk på lørdager 🙊😂

Nei, det er feil. Jo mer sukker man spiser, jo mer lyst på sukker får man. Selve opplevelsen av søtsmak endrer seg også. De som spiser mye sukker merker ikke søtsmaken i ting som polarbrød, ketchup, ulike yoghurttyper o.l., som er fulle av skjult sukker. De tenderer også til å øke mengden søtt ubevisst, f eks ha mer og mer Oboy i melka.

Så dersom noen unger kaster seg over godteriet hos deg, er det garantert de som spiser mye søtt daglig.

Anonymous poster hash: 4ba4f...a8c

Skrevet

I dag har hun spist kanskje 5-7 biter smågodt, og 2 biter smash. Det har stått 2 godteskåler på bordet.

Hun er ikke av typen som kaster seg over skålen, men nyyter hver bit. Kanskje hun ikke stresser med å karre til seg, fordi hun vet at det godt kan hende det blir litt kake i morgen også, eller litt kvikk lunsj på en skitur til uka? Vi spiser litt når vi vil, hver lørdag, men ikke hver dag.

Anonymous poster hash: 9ec66...10b

Skrevet

Nei, det er feil. Jo mer sukker man spiser, jo mer lyst på sukker får man. Selve opplevelsen av søtsmak endrer seg også. De som spiser mye sukker merker ikke søtsmaken i ting som polarbrød, ketchup, ulike yoghurttyper o.l., som er fulle av skjult sukker. De tenderer også til å øke mengden søtt ubevisst, f eks ha mer og mer Oboy i melka.

Så dersom noen unger kaster seg over godteriet hos deg, er det garantert de som spiser mye søtt daglig.

Anonymous poster hash: 4ba4f...a8c

Jeg har erfart det som ..bdf skriver. De ungene jeg vet får svært begrenset tilgang på søtt hjemme, er dem som er opptatt av å utnytte situasjonen med god tilgang når de er her. Da spiser de nesten alt selv, men datteren min synes ikke det gjør noe å bare få litt selv, da hun vet at hun ikke nødvendigvis må vente en hel uke på 5 små biter godt igjen.

Anonymous poster hash: 9ec66...10b

Skrevet

De får så de blir gode og mette.

Noen ganger tar vi med en kg fra Europris, men som regel fyller jeg en skål vær til dem med ting fra skapet. Hamatører godis noen ganger i året, så har en hylle i skapet full som jeg plukker fra.

De kan f.eks. få en kjærlighet, kindersjokolade, et par Pez, litt non stop, 3-4 fruktkarameller, noen Smil, Dumle-kjærlighet, en Tic Tac, noen krokodiller og litt skumgummi.

I tillegg setter jeg gjerne fra potetgull, seigmenn og en skål sjokolade til alle.

Skrevet

Seriøst 5-6 biter smågodt?? Nå skjønner jeg hvorfor mange av ungenes venner hiver seg over godteskåla når de er her på besøk på lørdager

Ellers så er de bare sånn? Jeg kastet meg alltid over godteri da jeg var barn, og gjør det enda hvis ingen ser meg. :P Jeg hadde nærmest fri tilgang. Sønnen min er helt motsatt, han kan spise 5-6 smågodtbiter, så er han fornøyd, og han har også fri tilgang. (Jeg hadde egentlig bestemt meg for at vi skulle ha strenge begrensninger på godteri fordi jeg syntes mine foreldre ga meg altfor mye, men så viste det seg at vi nesten ikke trenger å ha begrensninger i det hele tatt.)

Anonymous poster hash: 6d59b...013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...