Gå til innhold

Er du fagorgansiert? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonymous poster hash: 7b2ad...8d7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, fordi de andre kollegaene mine ble sure siden jeg ikke hadde meldt meg inn og bare var gratispassasjer...

Er for så vidt enig. Vi bør vel alle være med å dra lasset når vi nyter godene det bringer med seg.

Anonymous poster hash: dde3a...c63

Skrevet

Fordi fagorganisasjonene både historisk sett og i dag er utrolig viktige for lønn og vilkår i arbeidslivet. Jeg som arbeidstaker står sterkere i organisasjon enn alene, fagorganisasjonen er en støtte i evt konflikter, og jeg er ikke en snyltende gratispassasjer på de som faktisk er organisert.

Skrevet

Selvfølgelig! Fordi det er de som forhandler frem både lønn og goder/rettigheter. Jeg havnet dessuten nettopp i en situasjon der jeg fikk bruk for juridisk hjelp ift. arbeidsgiver. Da var fagforeningen god å ha! Jeg syns det er litt snyltete å ikke være medlem. Blir som å få ta del i alle velferdsgodene uten å betale skatt...

Skrevet

Ja, det er jeg. Som de andre skriver så har fagorganisasjonene en viktig rolle i arbeidslivet. Det er lett å tenke seg til hva som hadde skjedd dersom organisasjonene forsvant/ arbeidstakere ikke lenger organiserte seg. Det er skremmende at flere og flere velger å ikke være medlem. For meg stikker det så dypt at jeg ikke har respekt for de av mine kolleger som er gratispassasjerer. Personlig mener jeg at disse ikke burde få ta del i den lokale potten, men kun omfattes av sentrale tillegg.

Samtidig så syns jeg mange sentrale tillitsvalgte har glemt hvem de representerer. De har ikke troverdighet når de sitter som tillitsvalgte på femtende året og ikke lenger vet hva som rører seg "på gulvet". Man burde ikke kunne være tillitsvalgt i et tidsrom lenger enn f.eks 8 år. Det går dessuten alt for mye av medlemspengene til å dekke luksus for sentrale tillitsvalgte i form av kurs lagt til utlandet, dyre middager med vin osv. Dette provoserer meg!

Skrevet

Jeg er organisert, men det er med blandede følelser, for det er egentlig et ubrukelig forbund for min yrkesgruppe

Anonymous poster hash: 14bcd...5fb
Skrevet

Bare sentralt. Sitter i ledelsen og er derfor ikke organisert lokalt.

Anonymous poster hash: 5a7c4...811

Skrevet

Nei. Men det burde jeg være. Jeg tror ikke sjefen min vil ha meg tilbake i jobb etter permisjonen.

Anonymous poster hash: 2cdf9...210

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Selvfølgelig er jeg fagorganisert! Fagorganisasjoner er en trygghet for meg som arbeidstaker, jeg har liten sans for gratispassasjerer, og setter dessuten pris på godene jeg oppnår som medlem.

Tenk på alle velferdsgodene vi i dag ser på som en selvfølge! Vel, hadde det ikke vært for intens og langvarig jobbing i fagorganisasjonene så kunne vi nok skutt hvite piler etter gullkantede fødselspermisjonen, rett til lønnet permisjon ved egen og egne barns sykdom, osv. Det er også viktig å hegne om disse ordningene, gir vi arbeidsgiverne og ikke minst de blåblå lillefingeren, så tar de hele hånda. De vil ikke ha skrupler for å innskrenke og avskaffe ordninger med et pennestrøk, ordninger det tok arbeiderbevegelsen årevis å få forhandlet fram.

Skrevet

Nei, har ikke fast arbeid. Når jeg får det melder jeg meg inn. 👍

Anonymous poster hash: 4cfa1...4e3

Skrevet

Selvfølgelig jobber da ikke naken!!!!

Anonymous poster hash: e0413...7e6

Skrevet

Da skiller jeg meg ut her og sier nei. Har ikke hatt en jobb på 10 år der det er naturlig. Jeg er heller ikke i en bransje der det er naturlig. Jeg hat også jobbet med HR og personal i så mange år at jeg har ekstremt god kontroll på mine rettigheter. Og lønnen min klarer jeg fint å forhandle selv.

Anonymous poster hash: 7bbcb...4a1

Skrevet

Da skiller jeg meg ut her og sier nei. Har ikke hatt en jobb på 10 år der det er naturlig. Jeg er heller ikke i en bransje der det er naturlig. Jeg hat også jobbet med HR og personal i så mange år at jeg har ekstremt god kontroll på mine rettigheter. Og lønnen min klarer jeg fint å forhandle selv.

"Du har kontroll på dine rettigheter". Hvem tror du du kan takke for disse rettighetene?

Skrevet

Hvis ingen hadde giddet å organisere seg, så hadde du ikke hatt en eneste rettighet

Anonymous poster hash: 14bcd...5fb

Skrevet

Hjelper ikke alltid å ha kontroll på sine rettigheter. Med klubb og forbund i ryggen står man sterkere ved konflikter og i nedbemanningssituasjoner. Og dette med å forhandle om lønn, fint at du klarer det, men alle er ikke like tøffe som deg. På min arbeidsplass er det dessuten bare klubben som har forhandlingsrett, så her ville du vært gratispassasjer.

Anonymous poster hash: 2fd8d...a61

Skrevet

Jeg er ikke uenig med dere, men har ikke noe logisk fagforening å melde meg inn i. Det er rett og slett ikke noe poeng for meg. Fagforeninger har gjort mye riktig, og endel feil, opp gjennom tidene. I min stilling og i min jobb er det faktisk poengløst.

Skrevet

Fordi fagorganisasjonene både historisk sett og i dag er utrolig viktige for lønn og vilkår i arbeidslivet. Jeg som arbeidstaker står sterkere i organisasjon enn alene, fagorganisasjonen er en støtte i evt konflikter, og jeg er ikke en snyltende gratispassasjer på de som faktisk er organisert.

Dette. Pluss at innboforsikringen til Sparebank1 som jeg får gjennom fagforeningen min faktisk er veldig bra, og er den eneste som har en tilfredsstillende sykkelforsikring for meg som har dyr sykkel :-)

Anonymous poster hash: 2fd8d...a61

Skrevet

Ja. Ellers ville jeg jo vært helt alene! Er strålende fornøyd med deres vilje til å stå på barrikadene for min skyld :)

Anonymous poster hash: 97cbf...c79
Skrevet

ja! jobber i en nedbemanningsbedrift og trenger alt fagforeningen har å by på.

er selv tillitsvalgt lokalt.

lønn, derimot - der forhandler alle fagforeningene om et minimumstillegg (nok til en ekstra is omtrent) for alle. så er det opp til bedriften å også gi dette til de uorganiserte. noen år er det alle få, andre år er det kun de organiserte.

vil man ha til mer enn en is, må man selv klinke til og forhandle seg kr fra den individuelle potten.

Anonymous poster hash: a0ed1...5d8

Skrevet

Absolutt ikke! Jeg var det i flere år,satt som tillitsvalgt også. Så begynte ting å skje,dette var helsevesenet på kommunalt plan. Personalsaker i fleng,vi kalte inn bistand fra fagforbundet sentralt,hjalp ingenting. Under møtene sa de ingenting men etterpå når vi sto ute gikk skravla på de. Meldte meg ut etter dette,skulle jeg ha behov for hjelp engasjerer jeg en advokat.

Anonymous poster hash: 7fc4e...025

Skrevet

Nei, reallønnsnedgang flere år på rad, og godtak av en galematias turnus gjør at jeg ikke har ønske om å støtte dem med penger.

Anonymous poster hash: 36107...584

Skrevet

Du kan spare inntil 12000 i året ved bruk av medlemsfordeler.

LO kortet

Frisørenes Fagforening er til for medlemmene. Vi gir råd og kan hjelpe til med små og store problemer. Til oss kan alle ringe.

Du får hjelp! Vi har et støtteapparat som kan forfølge konfliktsaker.

Frisørenes Fagforening taler medlemmenes sak når arbeidsgiver

bryter lover og avtaler.

Du kan kreve tariffavtale og få hjelp.

Fagbladet 12 ganger i åretog bladet Frisøren fire ganger i året.

Du få løpende informasjon når tariffavtalen justeres eller andre viktige arbeidsvilkår endres.

Du får informasjon om hva som skjer i bransjen med hensyn til skole, utdanning og arbeidsmiljø.

Du får tilbud om kurs og konferanser.

Du kan søke stipend til etter- og videreutdanning.

Du får meget gunstig forsikringsavtale.

Du får mulighet til å påvirke din egen bransje.

Du får hjelp i forkant av lokale forhandlinger.

Du får rabatter på hotell og ferie

Er begge i en husstand organisert i Fagforbundet slipper du egenandel.

Stønad til etterlatte når du dør.

Skrevet

LO kortet

Frisørenes Fagforening er til for medlemmene. Vi gir råd og kan hjelpe til med små og store problemer. Til oss kan alle ringe.

bryter lover og avtaler.

Du få løpende informasjon når tariffavtalen justeres eller andre viktige arbeidsvilkår endres.

Du får informasjon om hva som skjer i bransjen med hensyn til skole, utdanning og arbeidsmiljø.

Dette provoserer meg med alle de som er fagorganisert. De snakker om at andre er gratispassasjerer om de ikke er med, men årsaken til at de selv er med, er å få få få få (ting billigere eller gratis..)

Snakk om dobbeltmoral

Anonymous poster hash: 07a18...4a7

Skrevet

LO kortet

bryter lover og avtaler.

Dette provoserer meg med alle de som er fagorganisert. De snakker om at andre er gratispassasjerer om de ikke er med, men årsaken til at de selv er med, er å få få få få (ting billigere eller gratis..)

Snakk om dobbeltmoral

Anonymous poster hash: 07a18...4a7

Eh - du vet at man betaler for å være medlem, eller?

Anonymous poster hash: 7ef93...575

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...