Gå til innhold

Ste-barnebarn og Barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja stedatteren din er urimelig og barnslig. Men tenker at det nok ligger noe til grunn for hennes del. Hun tolker kanskje alle situasjoner for å se om det kan være noe urettferdighet fordi hun føler på at hun ikke er like viktig for deg som sin egen. Noe som jo er logisk å

Anonymous poster hash: 02a14...e7a

Er det logisk? Har hun ikke sin egen mor å mase på?

Anonymous poster hash: 605fb...37b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stedatteren oppfører seg som en bortskjemt drittunge, som om hun har RETT på "gaver" fordi søsteren får det.

Det er helt rettferdig at datteren din får det samme som stedatteren fikk til sitt første barn. Hvis man i det hele tatt kan snakke om å være "rettferdig" når det kommer til GAVER og VOKSNE mennesker.

Jeg har også stesøstre, og den ene har barn. Jeg venter mitt første barn, og jeg har ikke engang tenkt over eller lagt merke til hva stesøsteren min har fått. Jeg forventer ingenting fra andre, mannen og jeg har kjøpt nesten alt helt selv. Da svigerforeldrene tilbød seg å kjøpe vogn ble vi glade, men vi forventet ikke at noen skulle kjøpe slike store ting til oss.

Skrevet

Her ser man hvordan voksne det blir av skilsmisse barn osm får dobbelt opp hele oppveksten. Jeg er skilsmissebarn selv før noen begynner å mase om at jeg ikke vet hvordan annenhver helg og halvparten av feriene føles.

Anonymous poster hash: feb34...dd8

Skrevet

Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre.

Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da.

Anonymous poster hash: 8ff61...53a

Nå kødder du? Dette er da snakk om voksne mennesker som burde skjønne at alt ikke blir likt fordelt her i verden. Stedatter har sikkert fått mange goder til det første barnet, som ikke egen datter har fått "utbetalt". Det er lov til å gjøre noe ekstra for sin egen datter, når stedatter har egen mor som kan dulle litt med henne. Så lenge barna blir likestilt med oppmerksomhet og blir behandlet likt, så er det da lov til å kjøpe utstyr til en av de.

Anonymous poster hash: 95e3f...b87

Jeg kan være enig i at det bør være greit, men da må man også innrømme at man ikke behandler barna likt. Hva som er rettferdig finnes det ikke noe klart fasitsvar på. Det kan godt hende det er "riktig" av HI å forskjellsbehandle døtrene, men da bør hun være åpen og klar på det. Det er ikke rart at stedatteren føler seg mindre verdt. Hun er jo mindre verdt for HI og søsterens barn er tydeligvis viktigere for HI enn hennes barn.

Hun forskjellsbehandler ikke døtrene. Hun har bare en datter. Stedatteren har en mor. Denne moren ga henne barnevogn da hun fikk sitt første barn.

Og SELVFØLGELIG vil det bli forskjeller her, all den tid de to gravide har hver sine mødre! Skal stedattera til hi få dobbelt opp da, både av mor og stemor?

Hun må vokse opp og innse at hun er i en annen situasjon enn halvsøsteren sin, hun kan ikke forvente å få det samme av stemor som stemors egne barn. Hun får gå til mora si å syte.

Ingen forventer at barn skal ha de samme følelsene for steforeldre som for foreldrene sine. Men en voksen skal liksom føle nøyaktig det samme for andres barn som for sine egne... Selvfølgelig er det mer stas for hi st dattera skal få barn. Man ER mer knytta til sine "egne".

Har stemor selv og klarer helt fint å ha et godt forhold til henne selv om jeg vet at hun elsker sine egne barn langt høyere enn meg. Og det er helt greit - hun kan aldri bli en erstatning for mamma. Derfor forventer jeg selvsagt noe annet av mamma enn jeg gjør av henne.

Virker på stedattera til hi at hun vil ha det beste fra to verdener. I hvert fall i form av materielle goder...

Anonymous poster hash: bb264...865

Skrevet

Eneste gaven stedatteren fortjener i denne saken er en ørefik. Bortskjemt og sutrete er hun. Voksne folk som skal bli foreldre forventer jeg er mer modne enn som så.

Skrevet

Sånn blir det altså når stebarn skal ha dobbelt opp av gaver til jul og bursdag. Feire jul to ganger, bli med på ferie med to familier og fellesbarn har ikke lov å synes det er urettferdig at de får ti gaver mens stebarn får 30 på jul.

Anonymous poster hash: d2ca6...4e0

Skrevet

Unnskyld meg hvor gammel er stedatteren din? Hun høres veldig ung og umoden vis hun skal oppføre seg som en unge selv i denne situasjonen. Du gir datteren din det DU vil gi og gir ste-datter det DU vil vis hun ikke forstår det må du kansje minne henne på hva hun fikk til første.

Anonymous poster hash: 535ea...58b

Skrevet

Hele denne tråden gjør bare at jeg får lyst til å forlate mannen og stebarna og finne meg en mann uten barn i stedet.

:(

Anonymous poster hash: b5691...0cf
Skrevet

For å se enda større på det:

- stedattera di kommer til å arve sin mor og sin far, om det skal være rettferdig bør jo din datter også arve sin mor og sin far. Altså bør deres arv videre fordeles med at din del går til din datter, mens mannen din sin del bør deles mellom alle hans barn. Veit det ikke er det du såurte om, men synes det er noe å tenke på, spesielt når hun er så bortskjemt og tar materielle gaver så forgitt

Skrevet

For å se enda større på det:

- stedattera di kommer til å arve sin mor og sin far, om det skal være rettferdig bør jo din datter også arve sin mor og sin far. Altså bør deres arv videre fordeles med at din del går til din datter, mens mannen din sin del bør deles mellom alle hans barn. Veit det ikke er det du såurte om, men synes det er noe å tenke på, spesielt når hun er så bortskjemt og tar materielle gaver så forgitt

Ja dette er også arvereglene bare for å informere. Man arver i rett nedadgående linje, med unntak av ektefelles arv.

Skrevet

For å se enda større på det:- stedattera di kommer til å arve sin mor og sin far, om det skal være rettferdig bør jo din datter også arve sin mor og sin far. Altså bør deres arv videre fordeles med at din del går til din datter, mens mannen din sin del bør deles mellom alle hans barn. Veit det ikke er det du såurte om, men synes det er noe å tenke på, spesielt når hun er så bortskjemt og tar materielle gaver så forgitt Anonymous poster hash: 02a14...e7a

Men er ikke det allerede en regel på det? Om en mann har 2 barn, en fra tidligere og en med en nåværende kone, og han dør. Så deles vel formuen på 2 (en del er enken sin del og en del avdød mann). Så deles igjen mannens del på 2, en del til hver av døtrene.. Mens den delen som enka sitter igjen med, får hennes datter når hun engang dør...? Vet ikke om det ble dårlig forklart av meg..

Anonymous poster hash: c7227...d6d

Skrevet

Jøssa-meg. Snakk om å være bortskjemt da om ho Ikkje er fornøgd.

Fikk helt vanlige klær i gave fra foreldre og svigerforeldre vi, da vi fikk barn. Trudde det var normalt å kjøpe vogn, seng, bilstol osv. sjølv.

Du tenker rettferdig.

Anonymous poster hash: e482c...e04

Skrevet

Slik stedatteren sannsynlig vis oppfatter det har det ikke noe å si hva som har hendt med den vogna hun fikk av sin biologiske mor. Hun ser nok gavene på et symbol på hvor elsket døtrene er. Om Stedatteren hadde fått alt hun trengte til barnet av sin biologiske mor og ingenting av sin far og HI, mens HI sin biologiske datter hadde fått alt hun trengte av HI og faren, ville de fortsatt fått like mye, men det ville vært veldig tydelig at det var den biologiske datteren til HI som betydde noe for henne og mannen. 

Skal vi se på hva som er "rettferdig"  ned utgangspunkt i at begge skal få totalt sett like mye, er det flere givere som må inn i bildet. Barna har en far også. Det er ikke usansynelig at noen fra den familien kommer med gaver også for eksempel. Det blir aldri helt likt, men hvis HI vil at begge døtrene skal føle seg like elsket av henne bør hun gi omtrent like fine gaver.

Om man er 4 år er det kanskje normalt å tenke slik.

Om man er voksen med to barn, så er det ikke normalt. Da vet man at den nøyaktige verdien av gaver har ingenting med hvor elsket man er.

Skrevet

Slik stedatteren sannsynlig vis oppfatter det har det ikke noe å si hva som har hendt med den vogna hun fikk av sin biologiske mor. Hun ser nok gavene på et symbol på hvor elsket døtrene er. Om Stedatteren hadde fått alt hun trengte til barnet av sin biologiske mor og ingenting av sin far og HI, mens HI sin biologiske datter hadde fått alt hun trengte av HI og faren, ville de fortsatt fått like mye, men det ville vært veldig tydelig at det var den biologiske datteren til HI som betydde noe for henne og mannen. 

Skal vi se på hva som er "rettferdig"  ned utgangspunkt i at begge skal få totalt sett like mye, er det flere givere som må inn i bildet. Barna har en far også. Det er ikke usansynelig at noen fra den familien kommer med gaver også for eksempel. Det blir aldri helt likt, men hvis HI vil at begge døtrene skal føle seg like elsket av henne bør hun gi omtrent like fine gaver.

Om man er 4 år er det kanskje normalt å tenke slik.

Om man er voksen med to barn, så er det ikke normalt. Da vet man at den nøyaktige verdien av gaver har ingenting med hvor elsket man er.

Jeg tror det er ganske mange voksne som også føler slik. Se bare på hvor mange damer her inne som skriver om hvor urettferdig far og hans nye samboer behandler fellesbarn og særkullsbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...