Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #1 Skrevet 3. mars 2016 Hei! Min datter venter sin første i april, og jeg skal bli mormor! Min stedatter venter sin andre i juni, der blir jeg kalt for bestemor/navnet mitt. Jeg og mannen min har bare vår ene datter sammen, men han har to fra tideligere forhold. Jeg har alltid prøvd å behandle stebarna og mitt eget barn rettferdig, men likevel har de alltid vært veldig sjalu på min datter. Når stebarna var yngre bodde de her kun annenhver helg, men mannen min og jeg stod likevel for det meste av utgifter de hadde siden moren deres slet med dårlig økonomi. Nå som både min datter og stedatter går gravide samtidig, så har min stedatter gitt uttrykk for at hun tror at vi kommer til å "glemme" hennes barn og kun fokusere på min datters barn. Dette sårer meg, og gjør meg usikker på hvordan jeg skal opptre iforhold til de to. Stedattern min har vært spydig mot min datter under graviditeten, noe jeg tror skyldes det at hun er så sjalu. Selvom jeg selv mener at de blir behandlet likt.Men i og med at dette er min stedatters andre barn, så syns jeg at også min datter skal få alle "godene" som henne fikk da hun ventet sin første. Min stedatter fikk vogn av sin biologiske mor. Og bilstol og seng av mannen min. Hun fikk itillegg en god del klær av meg. Jeg har lyst til å kjøpe vogn til min datter, itillegg til at jeg ønsker at min mann skal gi henne bilstol og seng. Fordi jeg mener det er rettferdig, men er det det? Min stedatter mener dette er kjempe urettferdig, fordi vi nå ikke kommer til å kjøpe noe utstyr til henne, men det er fordi dette er hennes andre barn. Min datter føler dette er veldig sårt, og vil nesten ikke ta imot noe fra oss fordi hun hele tiden må høre spydige komentarer fra søsteren. Jeg er veldig rådvill i denne situasjonen. For jeg kan jo ærlig innrømme at det at jeg skal bli mormor på "onkelig"og ikke bare være reserve, er noe som gleder meg stort! Jeg ønsker å uttrykke min store glede for dette barnet som dattern min skal få, men føler at uansett hva jeg gjør så blir det sett på som urettferdig og ikke tatt særlig godt i mot.. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 2097f...a3e
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes du har helt klart rett i dine tanker her! Stedatteren din må vokse opp og bli moden. Jeg ville ha gjort slik som du ønsker. Om det så er at dere må forklare dette for din stedatter, fordi hun ikke klarer å se det selv i sin sjalusi, så må dere bare gjøre det. Det er overhodet ikke urettferdig av deg å gjøre det på den måten du har tenkt! Jeg synes det er urettferdig overfor din datter å IKKE gjøre det.
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Har hun ikke en mor selv? Hvorfor spiller det så enorm rolle hva du sier og gjør?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre. Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da. Anonymous poster hash: 8ff61...53a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre. Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Nå kødder du? Dette er da snakk om voksne mennesker som burde skjønne at alt ikke blir likt fordelt her i verden. Stedatter har sikkert fått mange goder til det første barnet, som ikke egen datter har fått "utbetalt". Det er lov til å gjøre noe ekstra for sin egen datter, når stedatter har egen mor som kan dulle litt med henne. Så lenge barna blir likestilt med oppmerksomhet og blir behandlet likt, så er det da lov til å kjøpe utstyr til en av de. Anonymous poster hash: 95e3f...b87
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Hvis stedatteren din fikk mye støtte når hun fikk sitt første barn, så synes jeg et voksent menneske Bør ha forståelse for at søsterens første fortjener å få det samme. Sånn er det bare. Dere støttet jo helt sikkert stedatteren din med mye ved første svangerskap. Kjøp det du vil til din egen datter og be stedatteren din om å forstå at det er sånn realiteten er. Hun fikk ting til sin første, søsteren får ting til sin første. Anonymous poster hash: 471bd...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre. Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Jøss, har du lest innlegget? Stedatter HAR fått masse til sin første. Man kan ikke få ALT hver gang man får barn. Du er voksen og har valgt dette selv. Få noe til tilsvarende verdi? Synes du tenker riktig HI. Stedatter er kravstor og bortskjemt. Du bruker dine penger slik du vil. Har stedatter problemer med det så ER det hennes problem. Og skal hun fortsette å slenge spydigheter hadde jeg kuttet henne ut av livet mitt. Hadde vært noe annet om de var små barn som var sjalu. Anonymous poster hash: c388a...7c1
Iiiiik Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes jeg gir det samme rådet veldig ofte her inne, men selv om det er banalt tror jeg det er riktig. Dere må jo SNAKKE med henne. Prøv å forklare at dere elsker dem begge, og at det er vanskelig å forholde seg til at hun virker sjalu på halvsøsteren. Dere kan ikke bestemme hvordan hun skal oppleve dette, men dere kan bestemme dere for å prøve å forklare hva dere tenker.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 Stedatteren har vel fortsatt det hennes førstefødte fikk? Har hun solgt det, kan hun ikke kreve nytt. Kjøp vogn til datteren din, og la mannen din kjøpe seng og bilstol. Da har barna fått likt. Eller skal det være helt likt, så får vel moren til stedatteren kjøpe klær til ditt barnebarn Hva ønsker hun til barn nr. 2? Det er ikke vanlig å bruk så mye penger på barn nr.2, 3 osv. Anonymous poster hash: 03708...778
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #10 Skrevet 3. mars 2016 Mine foreldre har sagt klart ifra til oss alle: de ønsker å betale for vogn. Jeg fikk til førstemann og broren min fikk vogn 8 år senere da han fikk din første. Da fikk vi barn nr 3 og måtte ha ny vogn. Denne kjøpte vi selvsagt selv. Du har rett, stedatter feil. Anonymous poster hash: d2ca6...4e0
sug lut Skrevet 3. mars 2016 #11 Skrevet 3. mars 2016 Du gir din datter nøyaktig så mye du vil. Din mann gir sin datter nøyaktig så mye han vil. Din stedatter høres ut som en jeg ikke hadde gitt noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #12 Skrevet 3. mars 2016 Jeg og broren min fikk startkapital på 10 000 til utstyret vi selv måtte ønske til barn nr 1. Da vi fikk barn nr 2 så fikk vi kun en symbolsk gave, som et sett med klær eller noe. Hvis jeg var deg ville jeg sagt til både datter og stedatter at de vil få det samme, altså det samme til barn nr 1. Når din egen datter får et barn til senere kommer hun til å få det samme som det din stedatter får til sitt andre barn Anonymous poster hash: 02a14...e7a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre. Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Nå kødder du? Dette er da snakk om voksne mennesker som burde skjønne at alt ikke blir likt fordelt her i verden. Stedatter har sikkert fått mange goder til det første barnet, som ikke egen datter har fått "utbetalt". Det er lov til å gjøre noe ekstra for sin egen datter, når stedatter har egen mor som kan dulle litt med henne. Så lenge barna blir likestilt med oppmerksomhet og blir behandlet likt, så er det da lov til å kjøpe utstyr til en av de. Anonymous poster hash: 95e3f...b87 Jeg kan være enig i at det bør være greit, men da må man også innrømme at man ikke behandler barna likt. Hva som er rettferdig finnes det ikke noe klart fasitsvar på. Det kan godt hende det er "riktig" av HI å forskjellsbehandle døtrene, men da bør hun være åpen og klar på det. Det er ikke rart at stedatteren føler seg mindre verdt. Hun er jo mindre verdt for HI og søsterens barn er tydeligvis viktigere for HI enn hennes barn. Anonymous poster hash: 8ff61...53a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 Stedatteren din er helt virkelighetsfjern. Anonymous poster hash: 5b359...355
Gjest Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 Men hvor har stedattern din gjort av sin første vogn da? Trodde man tok vare på slikt, eller trodde hun virkelig at hun skulle få ny vogn for hver unge? Høres temmelig umoden ut denne jenta og du skal ikke ha dårlig samvittighet. Kjøp det du vil til dattern din Hva folk skal bære seg over. ( tenker på stedattern din nå altså)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre. Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Nå kødder du? Dette er da snakk om voksne mennesker som burde skjønne at alt ikke blir likt fordelt her i verden. Stedatter har sikkert fått mange goder til det første barnet, som ikke egen datter har fått "utbetalt". Det er lov til å gjøre noe ekstra for sin egen datter, når stedatter har egen mor som kan dulle litt med henne. Så lenge barna blir likestilt med oppmerksomhet og blir behandlet likt, så er det da lov til å kjøpe utstyr til en av de. Anonymous poster hash: 95e3f...b87 Jeg kan være enig i at det bør være greit, men da må man også innrømme at man ikke behandler barna likt. Hva som er rettferdig finnes det ikke noe klart fasitsvar på. Det kan godt hende det er "riktig" av HI å forskjellsbehandle døtrene, men da bør hun være åpen og klar på det. Det er ikke rart at stedatteren føler seg mindre verdt. Hun er jo mindre verdt for HI og søsterens barn er tydeligvis viktigere for HI enn hennes barn. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Er det urettferdig at døtrene får vogn til første barnet sitt men må kjøpe vogn selv til andre barnet? Stedatteren har jo allerede fått en vogn, nå er det datteren sin tur til å få vogn. Hvordan kan det bli urettferdig at stedatteren ikke får ENDA EN vogn? Anonymous poster hash: c58d3...497
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre. Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Nå kødder du? Dette er da snakk om voksne mennesker som burde skjønne at alt ikke blir likt fordelt her i verden. Stedatter har sikkert fått mange goder til det første barnet, som ikke egen datter har fått "utbetalt". Det er lov til å gjøre noe ekstra for sin egen datter, når stedatter har egen mor som kan dulle litt med henne. Så lenge barna blir likestilt med oppmerksomhet og blir behandlet likt, så er det da lov til å kjøpe utstyr til en av de. Anonymous poster hash: 95e3f...b87 Jeg kan være enig i at det bør være greit, men da må man også innrømme at man ikke behandler barna likt. Hva som er rettferdig finnes det ikke noe klart fasitsvar på. Det kan godt hende det er "riktig" av HI å forskjellsbehandle døtrene, men da bør hun være åpen og klar på det. Det er ikke rart at stedatteren føler seg mindre verdt. Hun er jo mindre verdt for HI og søsterens barn er tydeligvis viktigere for HI enn hennes barn. Anonymous poster hash: 8ff61...53a ? Det blir jo akkurat likt. Begge vil få vogn fra sin mor og seng og bilstol fra sin far til den første ungen sin. Leste du egentlig hva hi skrev? Stedatteren til Hi er så barnslig så jeg tenker hun ikke burde ha to barn. Anonymous poster hash: 5dcc5...216
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #18 Skrevet 3. mars 2016 Ja stedatteren din er urimelig og barnslig. Men tenker at det nok ligger noe til grunn for hennes del. Hun tolker kanskje alle situasjoner for å se om det kan være noe urettferdighet fordi hun føler på at hun ikke er like viktig for deg som sin egen. Noe som jo er logisk å Anonymous poster hash: 02a14...e7a
mamma_bergen Skrevet 3. mars 2016 #19 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes din stedatter tenker riktig her. Det avgjørende er hvordan du behandler døtrene dine og hva du og mannen gir dem, ikke hva de får fra andre. Det enkleste ville jo være å gi begge ny vogn nå, hvis begge "trenger" det. Hvis stedatteren din fortsatt har og ønsker å bruke den samme vogna kan jo hun få noe annet av omtrent samme verdi. Hvis din biologiske datter får flere barn kan du gi klær da. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Nå kødder du? Dette er da snakk om voksne mennesker som burde skjønne at alt ikke blir likt fordelt her i verden. Stedatter har sikkert fått mange goder til det første barnet, som ikke egen datter har fått "utbetalt". Det er lov til å gjøre noe ekstra for sin egen datter, når stedatter har egen mor som kan dulle litt med henne. Så lenge barna blir likestilt med oppmerksomhet og blir behandlet likt, så er det da lov til å kjøpe utstyr til en av de. Anonymous poster hash: 95e3f...b87 Jeg kan være enig i at det bør være greit, men da må man også innrømme at man ikke behandler barna likt. Hva som er rettferdig finnes det ikke noe klart fasitsvar på. Det kan godt hende det er "riktig" av HI å forskjellsbehandle døtrene, men da bør hun være åpen og klar på det. Det er ikke rart at stedatteren føler seg mindre verdt. Hun er jo mindre verdt for HI og søsterens barn er tydeligvis viktigere for HI enn hennes barn. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Hva snakker du om egentlig? Du kan umulig ha lest denne tråden. For jeg fatter ikke hva som er forskjellsbehandlingen her, og jeg er helt enig med hi.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #20 Skrevet 3. mars 2016 Slik stedatteren sannsynlig vis oppfatter det har det ikke noe å si hva som har hendt med den vogna hun fikk av sin biologiske mor. Hun ser nok gavene på et symbol på hvor elsket døtrene er. Om Stedatteren hadde fått alt hun trengte til barnet av sin biologiske mor og ingenting av sin far og HI, mens HI sin biologiske datter hadde fått alt hun trengte av HI og faren, ville de fortsatt fått like mye, men det ville vært veldig tydelig at det var den biologiske datteren til HI som betydde noe for henne og mannen. Skal vi se på hva som er "rettferdig" ned utgangspunkt i at begge skal få totalt sett like mye, er det flere givere som må inn i bildet. Barna har en far også. Det er ikke usansynelig at noen fra den familien kommer med gaver også for eksempel. Det blir aldri helt likt, men hvis HI vil at begge døtrene skal føle seg like elsket av henne bør hun gi omtrent like fine gaver. Anonymous poster hash: 8ff61...53a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #21 Skrevet 3. mars 2016 OK, da kan faren gi det samme til begge døtrene, så kan stemor gi det samme til sin datter som stedatter fikk av sin mor. Anonymous poster hash: 02a14...e7a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #22 Skrevet 3. mars 2016 Det er jo tydeligvis en usikker dame dette, som føler seg mindreverdig og er ulykkelig for det. Nå ser hun at du kjøper vogn til datteren din, men at du ikke gjorde det til henne. At hun fikk vogn av mammaen sin teller ikke for henne, det hun ser nå er forskjellen du gjør, du kjøper noe til din datter som du ikke kjøpte til henne... Sjalusi er ikke lekkert, det er veldig lite sjarmerende, men det bunner i usikkerhet, dårlig selvtillit og dårlig selvfølelse. Hvorfor føler stedatteren din det sånn? Er det bare fordi hun er skilsmissebarn med den bagasjen det fører med seg og hun er misunnelig på datteren din som ikke er det, eller ligger det mer bak. Har hun bare en personlighet som er vanskelig å like, eller har hun blitt behandlet (kanskje av sin mor eller ubevisst av dere) på en måte som har ødelagt henne? Eneste veien ut av dette er å snakke sammen. At dere møtes alle sammen og snakker sammen. At alle snakker med en og en om gangen, videreforteller ting som er sagt, legger til egne tolkinger osv bygger bare enda flere konflikter. Dere må sette dere ned sammen, du mannen og alle "barna" og snakke skikkelig sammen. Anonymous poster hash: c58d3...497
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #23 Skrevet 3. mars 2016 Jeg synes stedatteren oppfører seg dårlig og fryktelig utakknemlig. Likevel kan jeg forstå at det er sårt hvis dere har lagt det frem på den måten at alt hun fikk fra dere var fra faren, og at deres felles datter derfor skal få det samme fra dere som stedatteren fikk fra dere/faren og moren til sammen. Da blir det jo som at stedatteren ikke har fått noe fra deg, noe som gjør at det kan føles som du ikke bryr deg noe særlig om henne? Jeg tenker at hvis dere har økonomi til det så kan en grei løsning være at dere kjøper det dere har tenkt til datteren deres, men også kjøper noe til stedatteren. Kanskje ikke tilsvarende en hel vogn, men noe billigere utstyr hun evt trenger og kanskje noen klesplagg? Anonymous poster hash: 4d70c...7a4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #24 Skrevet 3. mars 2016 Viser jo bare at dette med mine og våre barn er kompliserte greier som forplanter seg videre i generasjonene. HI, hvorfor har stedatteren din det på denne måten? Har hun følt seg forbigått og bærer nag fra barndommen av eller er dette noe som har kommet nå? Jeg tenker jo at det kan ligge mer bak her, hun føler vel kanskje at du og din biologiske datter har stjålet faren hennes på et vis? Jeg synes dere bør sette dere ned og snakke du og mannen og alle "barna". Hva er det egentlig som gjør at stedatteren din er så redd for å bli forbigått, er hun usikker/krevende av natur eller hva? Om dere ikke kommer til bunns i dette så vil jo problemene bare fortsette. For å ta den aktuelle saken så synes jeg selvfølgelig ikke at hun kan forvente å få en ny vogn til nummer to. Dette er hennes andre barn og hun har alt fått en fra sin biologiske mor. Anonymous poster hash: 2957c...c94
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #25 Skrevet 3. mars 2016 Slik stedatteren sannsynlig vis oppfatter det har det ikke noe å si hva som har hendt med den vogna hun fikk av sin biologiske mor. Hun ser nok gavene på et symbol på hvor elsket døtrene er. Om Stedatteren hadde fått alt hun trengte til barnet av sin biologiske mor og ingenting av sin far og HI, mens HI sin biologiske datter hadde fått alt hun trengte av HI og faren, ville de fortsatt fått like mye, men det ville vært veldig tydelig at det var den biologiske datteren til HI som betydde noe for henne og mannen. Skal vi se på hva som er "rettferdig" ned utgangspunkt i at begge skal få totalt sett like mye, er det flere givere som må inn i bildet. Barna har en far også. Det er ikke usansynelig at noen fra den familien kommer med gaver også for eksempel. Det blir aldri helt likt, men hvis HI vil at begge døtrene skal føle seg like elsket av henne bør hun gi omtrent like fine gaver. Anonymous poster hash: 8ff61...53a Men begge er jo ikke døtrene hennes. Eldste har jo en annen mor som er der for henne. Hadde vært noe annet om moren var død. Anonymous poster hash: 03708...778
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå