Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #26 Skrevet 3. mars 2016 Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.Anonymous poster hash: c749e...269 Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt? Anonymous poster hash: 0bfd4...249 Nei, det er virkelig ikke normalt...Anonymous poster hash: f2796...9c5 Trodde jeg heller det var når barnet er blitt så stor som 4 år. Anonymous poster hash: c749e...269
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #27 Skrevet 3. mars 2016 Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.Anonymous poster hash: c749e...269 Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt? Anonymous poster hash: 0bfd4...249 Kanskje ikke men her kan vi aldri avvike fra rutiner uten at han føler seg utrygg. Anonymous poster hash: c749e...269 Ok, jeg tror ikke min gutt føler seg utrygg, han bare føler at vi tar fra han en "rettighet" han mener han har når han ikke får lov til noe han er vant til å få lov til. Anonymous poster hash: 0bfd4...249
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #28 Skrevet 3. mars 2016 Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.Anonymous poster hash: c749e...269 Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt? Anonymous poster hash: 0bfd4...249 Nei, det er virkelig ikke normalt... Anonymous poster hash: f2796...9c5 Enig!! Anonymous poster hash: e5fc3...54f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #29 Skrevet 3. mars 2016 Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.Anonymous poster hash: c749e...269 Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt? Anonymous poster hash: 0bfd4...249 Nei, det er virkelig ikke normalt... Anonymous poster hash: f2796...9c5 Enig!! Anonymous poster hash: e5fc3...54f Ok... Men hvordan er det vanlig at 4-åringer reagerer på å ikke få se barne-tv en kveld når de er vant til å se det hver kveld da? Anonymous poster hash: 0bfd4...249
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #30 Skrevet 3. mars 2016 Støtter tidlig utredning! Du kjenner ditt barn best. Anonymous poster hash: c007c...0ea
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #31 Skrevet 3. mars 2016 Såfremt sønnen din ikke sønnen din viser sterk rigiditet osv, så er det bedre å vente til han er 6-8 år. Vanligvis dukker ikke de største problemene opp før de begynner på skolen. Enklere for dem å utrede det da for å utelukke andre årsaker. Anonymous poster hash: f1451...611 Nå er jo det du sier det motsatte av hva barnehagene gjør nå, de har begynt med tidlig innsats for å fange opp slike tilfeller slik at de skal få den hjelpen de trenger og forebygge framtidlige plager. Autismeforeningen sier også at tidlig innsats er utrolig viktig for at de med diagnosen skal falle uttenfor og utvikle seg nærmest mulig normalen. Anonymous poster hash: a8057...bf5 Skulle til å svare det samme! Klart tidlig innsats er optimalt jo tidligere jo bedre! Anonymous poster hash: aeecf...9ed
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #32 Skrevet 3. mars 2016 Bare redd for å kaste vekk tiden til noen unødvendig om det viser seg at jeg tar feil. Men helt fra han var ca 2 år har jeg sagt at det er NOE,men har bare ikke visst helt hva. Anonymous poster hash: c749e...269
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #33 Skrevet 4. mars 2016 Bare redd for å kaste vekk tiden til noen unødvendig om det viser seg at jeg tar feil. Men helt fra han var ca 2 år har jeg sagt at det er NOE,men har bare ikke visst helt hva. Anonymous poster hash: c749e...269 Beklager å måtte si det, men SKJERP DEG! Kaste bort andres tid unødvendig? Dette er jobben til PPT! Dessuten er det ikke slik at ppt gjør en utredning og bruker tonnevis av tid på det med én gang. Har ikke barnet ditt en problematikk ppt ønsker å ta fatt i, kaster du bort én saksbehandlers tid én gang. Det er vel barnet ditt verdt, eller?! Fader altså. Tafatte folk. Det er barnet ditt sin fremtid det er snakk om! Tidlig intervensjon er EKSTREMT viktig for barn med autismespekterforstyrrelser, kommer behandlingen igang etter fylte 5 år, er prognosene mye dårligere, enn ved start ved 3 års alder. Ta kontakt med ppt i morgen! Anonymous poster hash: 6a051...e1d
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #34 Skrevet 4. mars 2016 Noen her som har fått barnet utredet pga du trodde barnet kanskje en diagnose,også var resultatet negativt? Jeg mistenker at sønnen min på 4 år har Aspergers syndrom men er så redd for å lage mye oppstyr med å få han utredet for så å kanskje finne ut at jeg har tatt feil. Anonymous poster hash: c749e...269 Han er 4 år..! Med mindre han har svært tydelige utfordringer, og du kan utelukke traumatiske opplevelser det siste halvåret, så vent minst til han er 6- 7 år med en utredning. Anonymous poster hash: b1e94...a1a Jeg blir så FORBANNA på folk som gir råd om ting de overhodet ikke har peiling på! Slutt med det! Tidlig innsats er essensielt når det gjelder autismespekterforstyrrelser. Anonymous poster hash: 6a051...e1d
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #35 Skrevet 4. mars 2016 Såfremt sønnen din ikke sønnen din viser sterk rigiditet osv, så er det bedre å vente til han er 6-8 år. Vanligvis dukker ikke de største problemene opp før de begynner på skolen. Enklere for dem å utrede det da for å utelukke andre årsaker. Anonymous poster hash: f1451...611 Jeg blir så FORBANNA på folk som gir råd om ting de overhodet ikke har peiling på! Tidlig innsats er essensielt når det gjelder autismespekterforstyrrelser. Det er tvert imot vanskeligere å diagnostisere bl.a asperger jo eldre barna blir, fordi de lærer seg strategier. Voksne aspergere er derfor nesten umulig å gi korrekt diagnose. Anonymous poster hash: 6a051...e1d
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #36 Skrevet 4. mars 2016 Såfremt sønnen din ikke sønnen din viser sterk rigiditet osv, så er det bedre å vente til han er 6-8 år. Vanligvis dukker ikke de største problemene opp før de begynner på skolen. Enklere for dem å utrede det da for å utelukke andre årsaker.Anonymous poster hash: f1451...611 Jeg blir så FORBANNA på folk som gir råd om ting de overhodet ikke har peiling på! Tidlig innsats er essensielt når det gjelder autismespekterforstyrrelser. Det er tvert imot vanskeligere å diagnostisere bl.a asperger jo eldre barna blir, fordi de lærer seg strategier. Voksne aspergere er derfor nesten umulig å gi korrekt diagnose. Anonymous poster hash: 6a051...e1d Og ieg blir også forbanna på folk som gir råd om ting de overhodet ikke har peiling på! Etter å ha jobbet i Bup noen år, er i hvert fall min erfaring at diagnostisering av Asperger syndrom eller høytfungerende autisme er vanskelig for førskolebarn. Normalspekteretmer stort for små barn, og man skal være relativt sikker før man setter så alvorlige diagnoser. Småskolealder er nok det beste. De tidlige intervensjonene, som forutsigbarhet, hjelp til å fortolke situasjoner og kommunikasjon kan man bruke selv om barnet ikke har noen diagnose. Anonymous poster hash: 4861b...13b
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #37 Skrevet 4. mars 2016 Såfremt sønnen din ikke sønnen din viser sterk rigiditet osv, så er det bedre å vente til han er 6-8 år. Vanligvis dukker ikke de største problemene opp før de begynner på skolen. Enklere for dem å utrede det da for å utelukke andre årsaker. Anonymous poster hash: f1451...611 Jeg blir så FORBANNA på folk som gir råd om ting de overhodet ikke har peiling på! Tidlig innsats er essensielt når det gjelder autismespekterforstyrrelser. Det er tvert imot vanskeligere å diagnostisere bl.a asperger jo eldre barna blir, fordi de lærer seg strategier. Voksne aspergere er derfor nesten umulig å gi korrekt diagnose. Anonymous poster hash: 6a051...e1d I følge vår siste bup sa de at de som regel kunne være se Asperger ved skoleoppstart- mange var ikke utsatt for situasjoner som viste forskjellene. Før dette kunne det være forskjellige andre ting eller bare helt vanlige tilpasningsproblemer. Vi var gjennom testing i over 3 år på to forskjellige bup'er. Første bup tenkte det var var forstyrrelser i det emosjonelle spekteret. Jeg hadde en noenlunde normal unge frem til skolen begynte. Lekte best med de som var yngre eller voksne. Mammadalt og likte best å holde oss voksne i hånden. Sov mye og var ekstra trassen når ting ikke gikk som planlagt. Vi så ikke noe annet enn dette før skolen begynte og det virkelig brøt ut. Hele verdenen brøt sammen for barnet og etter over 5 år på skolen nå sliter man fortsatt med ettereffektene. Alle innenfor autismespekteret er forskjellige, og man kan alltids prøve ppt, men hva om ungen egentlig er ganske normal? En 4-åring kan oppføre seg sånn i perioder. Kan det da være en ide å vente litt og se hvilken retning det bikker? Du kan bli så forbanna du vil, men ofte er ppt ekstremt overbelasta og slike diagnoser kan glippe såpass tidlig fordi det ikke er "nok" tegn, Wisc testen gir ikke gode nok svar, mmr'en finner ikke noe unormalt, genprøvene kan vise at man ikke har det, og allikevel kan man ha asperger eller annet innenfor autismespekteret. Det kan være atypisk autisme eller barneautisme. Herlighet- spekteret er enormt! Det er mye diagnose prat her inne, men man bør vente litt og se om oppførselen endrer seg i løpet av minimum et halvår i den alderen. Det er i alle fall min mening. Bli så forbanna du vil du, men vi har vært gjennom mølla deluxe. Har truffet på mange dårlige såkalte "fagpersoner" som skulle oppdaget dette før var for sent. Anonymous poster hash: f1451...611
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #38 Skrevet 4. mars 2016 Såfremt sønnen din ikke sønnen din viser sterk rigiditet osv, så er det bedre å vente til han er 6-8 år. Vanligvis dukker ikke de største problemene opp før de begynner på skolen. Enklere for dem å utrede det da for å utelukke andre årsaker.Anonymous poster hash: f1451...611 Jeg blir så FORBANNA på folk som gir råd om ting de overhodet ikke har peiling på! Tidlig innsats er essensielt når det gjelder autismespekterforstyrrelser. Det er tvert imot vanskeligere å diagnostisere bl.a asperger jo eldre barna blir, fordi de lærer seg strategier. Voksne aspergere er derfor nesten umulig å gi korrekt diagnose. Anonymous poster hash: 6a051...e1d Og ieg blir også forbanna på folk som gir råd om ting de overhodet ikke har peiling på! Etter å ha jobbet i Bup noen år, er i hvert fall min erfaring at diagnostisering av Asperger syndrom eller høytfungerende autisme er vanskelig for førskolebarn. Normalspekteretmer stort for små barn, og man skal være relativt sikker før man setter så alvorlige diagnoser. Småskolealder er nok det beste. De tidlige intervensjonene, som forutsigbarhet, hjelp til å fortolke situasjoner og kommunikasjon kan man bruke selv om barnet ikke har noen diagnose. Anonymous poster hash: 4861b...13b Påberoper du deg virkelig å ha jobbet i bup, og mener at man bør vente med diagnostisering til førskolealder?! Har du hørt om TIOBA? Det har de aller beste prognosene, HVIS oppstart er før fire år, gjerne tre. Anonymous poster hash: 6a051...e1d
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #39 Skrevet 4. mars 2016 Støtter en henvisning til PPT. Hilsen psykolog i PPT. De kan gjøre en første utredning, observere, snakke med dere osv.og basert på dette gi råd om evt.behov for videre utredning. Anonymous poster hash: 9ed8e...c51
Gjest Antarctica Skrevet 4. mars 2016 #40 Skrevet 4. mars 2016 Å bli utredet er ikke skadelig. Hvis du mener det vil hjelpe dere, stå på!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #41 Skrevet 4. mars 2016 Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.Anonymous poster hash: c749e...269 Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt? Anonymous poster hash: 0bfd4...249 Nei, det er virkelig ikke normalt...Anonymous poster hash: f2796...9c5 Enig!!Anonymous poster hash: e5fc3...54f Ok... Men hvordan er det vanlig at 4-åringer reagerer på å ikke få se barne-tv en kveld når de er vant til å se det hver kveld da? Anonymous poster hash: 0bfd4...249 Reagerer? De gjør noe annet da..? Kan jo hende han spør om å få se, men godtar jo at vi ikke ser i kveld. Altså, det er liksom ikke noen reaksjon eller greie, det er bare slik det er. Er jo vant til at ikke alt er likt fra dag til dag. Anonymous poster hash: f2796...9c5
Gjest Antarctica Skrevet 4. mars 2016 #42 Skrevet 4. mars 2016 Forskjell på å gå helt i svart og å reagere/furte litt, det ville sikkert mange i den alderen gjøre. Men hvis reaksjonen er ute av proporsjon skjønner jeg at mora lurer.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #43 Skrevet 4. mars 2016 Forskjell på å gå helt i svart og å reagere/furte litt, det ville sikkert mange i den alderen gjøre. Men hvis reaksjonen er ute av proporsjon skjønner jeg at mora lurer. Det gjør jeg også, det var ikke derfor jeg spurte. Jeg begynte bare å lure på om det kunne være noe med mitt barn også, siden jeg aldri har tenkt over at denne reaksjonen kunne være noe unormalt før. Men han har få andre tegn på at det skulle være noe såvidt jeg kan se, så jeg tror jeg skal slå meg til ro med at vi kanskje bare er litt for lite flinke til å bryte rutinene... Anonymous poster hash: 0bfd4...249
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #44 Skrevet 4. mars 2016 Påberoper du deg virkelig å ha jobbet i bup, og mener at man bør vente med diagnostisering til førskolealder?! Har du hørt om TIOBA? Det har de aller beste prognosene, HVIS oppstart er før fire år, gjerne tre. Anonymous poster hash: 6a051...e1d Jeg skjønner ikke hvorfor du roper til meg med utropstegn og spørsmålstegn. Jeg skrev at det er vanskelig å stille korrekt diagnose for Asperger syndrom og høytfungerende autisme når det er snakk om små barn. Mulig det gjør meg og mine kolleger talentløse, men det skjer i hvert fall nokså ofte at barn som er til utredning i 3-4 års alder har såpass lite klare tegn at diagnosen ikke settes. Så kommer de tilbake når de er 8 og får den allikevel. Det skal også sies at svært mange ikke kommer tilbake, og altså ikke skulle hatt noen diagnose. Hvis man skal sette barn i et terapeutisk regime som strekker seg over opptil 40 timer i uka, må selvfølgelig vanskene stå i samsvar med dette. Det er ikke de barna jeg snakker om. Anonymous poster hash: 4861b...13b
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #45 Skrevet 4. mars 2016 Forskjell på å gå helt i svart og å reagere/furte litt, det ville sikkert mange i den alderen gjøre. Men hvis reaksjonen er ute av pro3porsjon skjønner jeg at mora lurer.Her er det ikke litt sutring men helt hysterisk om vi ikke følger vanlig rutine. Anonymous poster hash: c749e...269
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2016 #46 Skrevet 4. mars 2016 Forskjell på å gå helt i svart og å reagere/furte litt, det ville sikkert mange i den alderen gjøre. Men hvis reaksjonen er ute av pro3porsjon skjønner jeg at mora lurer.Her er det ikke litt sutring men helt hysterisk om vi ikke følger vanlig rutine.Anonymous poster hash: c749e...269 Gjelder det alt eller bare morsomme ting som barne TV? Gjør dere alt helt likt hver dag?? Anonymous poster hash: f2796...9c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå