Gå til innhold

mistenker Aspergers syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått barnet utredet pga du trodde barnet kanskje en diagnose,også var resultatet negativt?

Jeg mistenker at sønnen min på 4 år har Aspergers syndrom men er så redd for å lage mye oppstyr med å få han utredet for så å kanskje finne ut at jeg har tatt feil.

Anonymous poster hash: c749e...269

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen her som har fått barnet utredet pga du trodde barnet kanskje en diagnose,også var resultatet negativt?

Jeg mistenker at sønnen min på 4 år har Aspergers syndrom men er så redd for å lage mye oppstyr med å få han utredet for så å kanskje finne ut at jeg har tatt feil.

Han er 4 år..!

Med mindre han har svært tydelige utfordringer, og du kan utelukke traumatiske opplevelser det siste halvåret, så vent minst til han er 6- 7 år med en utredning.

Anonymous poster hash: b1e94...a1a

Skrevet

Såfremt sønnen din ikke sønnen din viser sterk rigiditet osv, så er det bedre å vente til han er 6-8 år. Vanligvis dukker ikke de største problemene opp før de begynner på skolen. Enklere for dem å utrede det da for å utelukke andre årsaker.

Anonymous poster hash: f1451...611

Skrevet

Såfremt sønnen din ikke sønnen din viser sterk rigiditet osv, så er det bedre å vente til han er 6-8 år. Vanligvis dukker ikke de største problemene opp før de begynner på skolen. Enklere for dem å utrede det da for å utelukke andre årsaker.

Ja, for sterk rigiditet er jo helt uvanlig i 2 til 4 års alderen.

Anonymous poster hash: b1e94...a1a

Skrevet

De jeg har snakket med har sagt det motsatte,at det er lurt å få han utredet før han begynner på skole.

Barnehagen mente også at det var best å få han utredet fortest mulig.

Skrevet

Vår datter har Aspergers og vi forsøkte å få diagnosen fra 4 års alder, men ble ikke hørt og forstått. Dessverre ødela dette siste året I bhg for henne, hun hadde det fryktelig vanskelig og ble misforstått og kjeftet på, noe som bare gjorde alt verre. Overgangen til skolen kunne vært så mye lettere både for henne og oss hvis bup kunne forstått hva hun slet med litt tidligere. Vi kunne fått støtte for det vi gjorde og fikk til, men også forståelse for de kampene vi lot være å ta. 8,5 år gammel fikk hun endelig diagnosen samt adhd diagnosen også. Mye verdifull tid har gått, tiden til å bygge relasjoner og få venner. Sfo var et mareritt. Så stå på og få han utredet tenker jeg. Når foreldrene selv merker at det er noe så er det som regel det. De kjenner barnet sitt best.

Anonymous poster hash: dc605...cd1

Skrevet

Min sønn fikk diagnosen høytfungerende autisme som 5-åring, og da valgte jeg å oppsøke bup enda bhg var sterkt uenig i at det kunne være noen diagnose. Jeg er veldig, veldig glad for at vi kom igang tidlig, og jeg vil i aller høyeste grad si at man kan merke om et barn har autismespekterdiagnose som 4-åring. Profesjonell etter profesjonell sa at de lett kunne se hvilke barn i bhg de skulle observere, at de autistiske sidene. Som 5-åring fikk sønnen min også ocd-diagnose, et halvt års tid etter autismediagnosen. For meg høres det horribelt ut å be noen vente med å få utredet barnet sitt, et barn dere ikke vet noe om! Det kan være alfa og omega for barnet å få tidlig hjelp! 

Anonymous poster hash: dd04c...227
Skrevet

Det ble en merkelig setning: "at de autistiske siden." Det skulle naturligvis stå at de autistiske sidene var godt synlige for dem som visste hva de skulle se etter. Jeg selv var naturligvis usikker iblant, kunnskapen min akkurat autisme var liten. Men jeg merket absolutt at det var noe. Enten måtte jeg være en forelder i stort behov av veiledning eller så hadde barnet mitt en diagnose. Hjelp trengte vi okke som, og jeg håpet i det lengste at jeg kunne endre meg så barnet mistet alle de vanskelige sidene. 

Anonymous poster hash: dd04c...227
Skrevet

Nå er jo det du sier det motsatte av hva barnehagene gjør nå, de har begynt med tidlig innsats for å fange opp slike tilfeller slik at de skal få den hjelpen de trenger og forebygge framtidlige plager. Autismeforeningen sier også at tidlig innsats er utrolig viktig for at de med diagnosen skal falle uttenfor og utvikle seg nærmest mulig normalen.

Anonymous poster hash: a8057...bf5

Skrevet

Det ble en merkelig setning: "at de autistiske siden." Det skulle naturligvis stå at de autistiske sidene var godt synlige for dem som visste hva de skulle se etter. Jeg selv var naturligvis usikker iblant, kunnskapen min akkurat autisme var liten. Men jeg merket absolutt at det var noe. Enten måtte jeg være en forelder i stort behov av veiledning eller så hadde barnet mitt en diagnose. Hjelp trengte vi okke som, og jeg håpet i det lengste at jeg kunne endre meg så barnet mistet alle de vanskelige sidene.  Anonymous poster hash: dd04c...227

Her også merker jeg at det er NOE,å etter å lest mye om Aspergers så syns jeg veldig mye stemte på sønnen min.

Skrevet

Vår datter har Aspergers og vi forsøkte å få diagnosen fra 4 års alder, men ble ikke hørt og forstått. Dessverre ødela dette siste året I bhg for henne, hun hadde det fryktelig vanskelig og ble misforstått og kjeftet på, noe som bare gjorde alt verre. Overgangen til skolen kunne vært så mye lettere både for henne og oss hvis bup kunne forstått hva hun slet med litt tidligere. Vi kunne fått støtte for det vi gjorde og fikk til, men også forståelse for de kampene vi lot være å ta. 8,5 år gammel fikk hun endelig diagnosen samt adhd diagnosen også. Mye verdifull tid har gått, tiden til å bygge relasjoner og få venner. Sfo var et mareritt. Så stå på og få han utredet tenker jeg. Når foreldrene selv merker at det er noe så er det som regel det. De kjenner barnet sitt best.Anonymous poster hash: dc605...cd1

Her også får småen mye kjeft i barnehagen som kanskje kunne vært unngått visst vi visste hva han sliter med.

Skrevet

Nå er jo det du sier det motsatte av hva barnehagene gjør nå, de har begynt med tidlig innsats for å fange opp slike tilfeller slik at de skal få den hjelpen de trenger og forebygge framtidlige plager. Autismeforeningen sier også at tidlig innsats er utrolig viktig for at de med diagnosen skal falle uttenfor og utvikle seg nærmest mulig normalen.

IKKE skal falle utenfor :) skulle d stå ;)

Skrevet

Dere med barn med aspergerdiagnose eller mistanke om det.

Hvilke tegn hadde/har de på det?

Anonymous poster hash: 6710b...760

Skrevet

Han er redd for ALT!

Han er hystetisk redd for å bade i basseng,sjelver hvis han må gjøre noe i barnehagen han ikke har gjort før.

Han er redd for teater,kino,fornøyelseparker osv.

Han missforstår virkelig alt å dermed reagerer han med å slå.

Noen kan dulte borti han med ett uhell,å han slår tilbake fordi småen mener at hun gjorde det med vilje.

Han er veldig dårlig til å klare å leke med andre barn;han forstår ikke de sosiale lekekodene.

Dette har ført til at han syns det er lettere å leke alene så da gjør han stortsett det.

Han er ekstremt opptatt av en ting å snakker om det hele tiden;det nytter ikke prøve å snakke om noe annet.

Han er veldig dårlig motorisk,han sliter både fin og grov motorikken.

Han sliter også med språkforståelse.

Vi kan gi en beskjed å han følger den ikke.

Ikke fordi han ikke vil men fordi han rett og slett ikke skjønner hva vi mente med det som ble sagt.

Skrevet

Få han utredet så fort som mulig!!!

Jo tidligere en evt diagnose er på plass, jo bedre!!

Anonymous poster hash: e5fc3...54f
Skrevet

Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.

Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.

Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.

I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.

Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.

Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.

Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.

Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.

Skrevet

Ved sykdom

Skrevet

Du kan ikke la deg stoppe av at du kanskje tar feil!

Hvis du tror at barnet har Aspergers så ville jeg ha fått han utredet fortest mulig!

Skrevet

Vi komblet inn ppt da barnet var to år. Måtte vente nesten et halvt år på at de skulle begynne med observeringen. Jeg leste meg godt opp på autisme og som mange sier: Det kan være helt utslagsgivende å få en tidlig diagnose. Hvis magefølelsen din sier at det er noe galt, så ikke gi deg. Om barnehagen vil vente, så går du til fastlegen eller kontakter ppt selv. Om barnet ditt har asperger kan han få et helt annet liv med tidlig tiltak! Lykke til!

Anonymous poster hash: f114b...2c7
Skrevet

Barnehagen mente det var lurt å begynne tidligst mulig.

Skrevet

Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.

Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.

Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.

I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.

Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.

Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.

Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.

Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.

Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt?

Anonymous poster hash: 0bfd4...249

Skrevet

Vår gutt var rigid og alvorlig fra fødsel av. Veldig avgengig av meg og av puppen, slet med å innføre fast føde. Få og spesifikke interresser, konkurranseinstinkt og rettferdighetssans over gjennomsnittet. Aldri klart å lese andres følelser.

Vi ventet med utredning, fordi barnehagen ikke syntes det var nødvendig (de bare betegnet han som sær og vanskelig). Utredning ble i 8-års alderen, litt for sent spør du meg fordi skolestart kunne blitt litt bedre tilrettelagt hadde diagnosen skjedd tidligere. Når det er sagt, har vi ikke fått noen ekstra ressurser på han så det er lun snakk om at assistent som allerede er i klassen er litt mer obs på han nå.

Anonymous poster hash: f2887...f13

Skrevet

Vi har allerede søkt lavterskeltilbud så han får hjelp i barnehagen ettersom han er veldig stygg mot andre barn,å ofte helt uten noe grunn.

Vi er også begynt med fysioterapi ettersom han absolutt har behov for det.

Men greit å begynne med å få han utredet før skolestart.

Skrevet

Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.Anonymous poster hash: c749e...269

Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt? Anonymous poster hash: 0bfd4...249
Kanskje ikke men her kan vi aldri avvike fra rutiner uten at han føler seg utrygg.

Skrevet

Å følger vi ikke vanlig rutine så raser verden sammen for han.Det være en bagatell som at vi pleier å se Mikkes klubbhus før han legger seg,men jeg valgte å kutte det ut en dag vi hadde besøk siden han allerede hadde det så kjekt.Da var han helt hysterisk når jeg skulle legge han ettersom han ikke hadde sett det programmet først.I barnehagen har de faste vikarer så barna kjenner de som kommer inn med sykdom.Likevel blir han hysterisk om noen av de tar imot han om morgenen;han går kun til de faste voksne.Så fikk problemer en dag jeg skulle levere han p alle de faste voksne var på møtet.Jeg fikk ikke levert han til vikaren ettersom han tviholdt meg og skreik helt hysterisk.Ble til at jeg måtte sitte med han på fanget til avdelingsmøtet var over,å de faste voksne kom tilbake.Anonymous poster hash: c749e...269

Det jeg har uthevet her, er det uvanlig for 4-åringer? Akkurat sånn er min også... trodde det var normalt? Anonymous poster hash: 0bfd4...249

Nei, det er virkelig ikke normalt...

Anonymous poster hash: f2796...9c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...