Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 Noen her som har barn med denne diagnosen? Hvordan fikk dere mistanke om at noe var galt? Hvordan er barnet? Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #2 Skrevet 3. mars 2016 En i nærmeste familie har denne diagnosen. Jente som i dag er ti år. Dette var ikke så merkbart da hun var mindre, men jeg ser etterhvert at hun havner utenfor i det sosiale og spranget mellom jevnaldrende blir stadig større. Anonymous poster hash: 91db6...0b9
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 Med lett grad så er det ofte mange småting som etterhvert skurrer. Litt sent ute med språkutviklingen, litt etter de andre barna sånn motorisk. Etterhvert som barnet blir eldre blir vanskene mer synlige fordi gapet til jevnaldrende blir større og større. De fleste begynner på skolen før det mistenkes at det er noe mer enn bare litt sen utvikling. Anonymous poster hash: 1b414...bc0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Takk for svar. Hvilke småting kan det være snakk om? Og hvor "ille" må det være for at det er det og ikke bare umodenhet/sein utvikling. Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Jenta jeg tenker på har alltid vært litt sen i utvikling og da tenker man helst på språk og det sosiale. Hun kan virke helt normalt og velfungerende i det ene øyeblikket for så å ikke skjønne det mest opplagte like etterpå. Det kan være vanskelig å føre en samtale med henne da hun lett sporer av og er et helt annet sted. Tidsbegrep er vanskelig og hun har heller ikke lært å lese,men kan bokstavene og er både flink og nøye med skriving. Jeg oppdaget tidlig at det var noe med henne, hun var spesiell på en måte,uten at jeg kunne sette fingeren på noe eksakt. Veldig blid og morsom jente. Anonymous poster hash: 91db6...0b9
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #6 Skrevet 3. mars 2016 Språkforståelsen er dårlig. Misforstår de enkleste ting. Personlig hygiene er så som så. Hun er snart 9, og kan lese, hvis man kan kalle det lesing da. Hun bokstaverer seg fortsatt gjennom ord. Skriver slurvete og mye feil. Sliter i mange fag. Veldig barnslig, så finne lettest tonen med yngre barn. Dårlig språk, ordforråd og uttale. Griser veldig under måltider og ser ikke ut til å bry seg stort om hun er møkkete eller ei. Noe må det være, vet bare ikke hva. Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #7 Skrevet 3. mars 2016 Språkforståelsen er dårlig. Misforstår de enkleste ting. Personlig hygiene er så som så. Hun er snart 9, og kan lese, hvis man kan kalle det lesing da. Hun bokstaverer seg fortsatt gjennom ord. Skriver slurvete og mye feil. Sliter i mange fag. Veldig barnslig, så finne lettest tonen med yngre barn. Dårlig språk, ordforråd og uttale. Griser veldig under måltider og ser ikke ut til å bry seg stort om hun er møkkete eller ei. Noe må det være, vet bare ikke hva. Anonymous poster hash: a52d1...227 Dette her kan være alt fra psykisk utviklingshemming, til dysleksi, språkvansker... Få skolen til å koble på PPT og start derifra. Anonymous poster hash: c3cef...342
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #8 Skrevet 3. mars 2016 Men dysleksi/språkvansker vil vel ikke påvirke evnen til å gå på do og annen hygiene? Måten man spiser på osv? Er det ppt eller BUP som tester/utreder? Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #9 Skrevet 3. mars 2016 Men dysleksi/språkvansker vil vel ikke påvirke evnen til å gå på do og annen hygiene? Måten man spiser på osv? Er det ppt eller BUP som tester/utreder? Anonymous poster hash: a52d1...227 Uspesifikke vansker kan komme av så mangt... Start med PPT, så ser man behovet for henvisning til BUP etter deres utredning Anonymous poster hash: c3cef...342
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #10 Skrevet 3. mars 2016 De jeg har erfaring med sliter gjerne sosialt, sitter litt for tett oppi jevnaldrende, klemmer litt for lenge og impulsivt ( koselig for oss voksne, skjønner at klassevennene i 6 klasse reagerer når de blir behandlet slik), må minnes på enkle beskjeder, kommer med kommentarer som absolutt ikke har sammenheng med samtaleemnet osv Anonymous poster hash: 50a80...53c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #11 Skrevet 3. mars 2016 De fleste beskjeder må gjentas, evt forklares, flere ganger. Svært lite som blir gjennomført etter en beskjed. Intimgrensene er nok kortere enn andres ja, skulle gjerne sitte oppå andre og veldig kosete..uansett hvor godt hun kjenner vedkommende. Anonymous poster hash: a52d1...227
sotosmor Skrevet 3. mars 2016 #12 Skrevet 3. mars 2016 Jenta jeg tenker på har alltid vært litt sen i utvikling og da tenker man helst på språk og det sosiale. Hun kan virke helt normalt og velfungerende i det ene øyeblikket for så å ikke skjønne det mest opplagte like etterpå. Det kan være vanskelig å føre en samtale med henne da hun lett sporer av og er et helt annet sted. Tidsbegrep er vanskelig og hun har heller ikke lært å lese,men kan bokstavene og er både flink og nøye med skriving. Jeg oppdaget tidlig at det var noe med henne, hun var spesiell på en måte,uten at jeg kunne sette fingeren på noe eksakt. Veldig blid og morsom jente. Anonymous poster hash: 91db6...0b9 Det høres omtrent ut som min datter. Bortsett fra i forhold til skriving.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #13 Skrevet 3. mars 2016 Utviklingshemming kjennetegnes som oftes ved forsinket eller mangelfull utvikling innenfor språk og adaptive ferdigheter. Med språk har de ofte vansker med å forstå og anvende språk. Adaptive ferdigheter handler om å kunne tilpasse seg i samfunnet, feks sosiale ferdigheter. Man starter gjerne hos PPT, men de kan ikke stille en diagnose. Det kan feks habiliteringstjenesten for barn gjøre. Men en diagnose innenfor utviklingshemming skal ikke stilles sånn uten videre. Det kan være vanskelig å få fjernet om det viser seg å være noe annet. Men dette som beskrives angående lesing og skriving kan også være noe annet. Feks spesifikke språkvansker, men det høres ikke ut som dysleksi. SSV kan nesten ligne litt på utviklingshemming, selv om det absolutt ikke er det samme. Om man har en form for språkvanske så vil det påvirke nesten alle fag på skolen og sosioemosjonelle vansker er ikke uvanlig. Statped kan komme på banen om PPT mener det er behov. Anonymous poster hash: 1b414...bc0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #14 Skrevet 3. mars 2016 Men hva med do-problemene og spisingen? Vil det også kunne komme som følge av ssv? Frustrasjonsnivået er ganske høyt, og det er vanskelig å vite hvor mye vi kan kreve når vi ikke vet hvilke forutsetninger hun har for å forstå. Det er ikke spesielt heldig for et så stort barn og ikke klare noe så nødvendig som å tisse på do. Når du da i tillegg har mat i hele fjeset etter å ha spist en brødskive, blir man fort en skyteskive når det kommer til mobbing Bl a Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #15 Skrevet 3. mars 2016 Det er ikke vanlig ved SSV. Men vi kan ikke stille en diagnose. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 1b414...bc0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #16 Skrevet 3. mars 2016 Det er ikke vanlig ved SSV. Men vi kan ikke stille en diagnose. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Ser at hun er snart ni. Hva sier PPT? Anonymous poster hash: 1b414...bc0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #17 Skrevet 3. mars 2016 Det er ikke vanlig ved SSV. Men vi kan ikke stille en diagnose. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Ser at hun er snart ni. Hva sier PPT? Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Vet at dere ikke kan stille diagnose. 😊 Var mest ute etter andres erfaringer, siden jeg føler det er så mye som skurrer her. Ppt skal teste for dysleksi i første omgang, men jeg er ganske sikker på at det må være noe mer/noe annet. Føler vi har prøvd alt når det kommer til dotrening, men det blir ingen bedring. Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #18 Skrevet 3. mars 2016 Det er ikke vanlig ved SSV. Men vi kan ikke stille en diagnose. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Ser at hun er snart ni. Hva sier PPT? Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Vet at dere ikke kan stille diagnose. 😊 Var mest ute etter andres erfaringer, siden jeg føler det er så mye som skurrer her. Ppt skal teste for dysleksi i første omgang, men jeg er ganske sikker på at det må være noe mer/noe annet. Føler vi har prøvd alt når det kommer til dotrening, men det blir ingen bedring. Anonymous poster hash: a52d1...227 Spør om de kan teste med wisc. Anonymous poster hash: 1b414...bc0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #19 Skrevet 3. mars 2016 Det er ikke vanlig ved SSV. Men vi kan ikke stille en diagnose. Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Ser at hun er snart ni. Hva sier PPT? Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Vet at dere ikke kan stille diagnose. 😊 Var mest ute etter andres erfaringer, siden jeg føler det er så mye som skurrer her. Ppt skal teste for dysleksi i første omgang, men jeg er ganske sikker på at det må være noe mer/noe annet. Føler vi har prøvd alt når det kommer til dotrening, men det blir ingen bedring. Anonymous poster hash: a52d1...227 Spør om de kan teste med wisc. Anonymous poster hash: 1b414...bc0 Det skal vi be om. Takk Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #20 Skrevet 3. mars 2016 Noen flere som har erfaringer? Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #21 Skrevet 3. mars 2016 Min datter har nettopp vært utredet for det, hun fikk ikke den diagnosen men fikk F83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter. Jenta mi henger etter i alt. Anonymous poster hash: 1c08a...2d4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #22 Skrevet 3. mars 2016 Min datter har nettopp vært utredet for det, hun fikk ikke den diagnosen men fikk F83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter. Jenta mi henger etter i alt. Anonymous poster hash: 1c08a...2d4 Hei, denne diagnosen fikk sønnen vår og. Her er hovedsaklig språket en utfordring. Hvor gammel er hun? Anonymous poster hash: 1d6c5...79b
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #23 Skrevet 3. mars 2016 Min datter har nettopp vært utredet for det, hun fikk ikke den diagnosen men fikk F83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter. Jenta mi henger etter i alt. Anonymous poster hash: 1c08a...2d4 Hvor gammel er hun? Anonymous poster hash: a52d1...227
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #24 Skrevet 3. mars 2016 Enig i ar du bør be om en evne og modenhetstest (wisc). Et av kriteriene for lettere pu er en iqskåre under 70. Dette kan de se på en wisc. Så kan de evt viderehenvise dere hvis det er behov. Lykke til. Anonymous poster hash: ad07a...f57
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2016 #25 Skrevet 3. mars 2016 Hvis du virkelig føler at noe skurrer ville jeg presset på for henvisning til habiliteringstjenesten, og ikke latt utredningen bli forsinket (kanskje lenge) av PPTs testing. La PPT gjøre testene, men sørg for at det blir sendt henvisning samtidig. Det er verdt å lytte til foreldrenes magefølelse. Jeg har selv opplevd at mitt barns henvisning til hab ble veldig forsinket av en lang og kronglete utredning/prosess i en annen del av helsetjenesten (altså ikke PPT, og det var en helt annen problemstilling), og i dag angrer jeg på at jeg ikke krevde henvisning langt tidligere. Anonymous poster hash: 241dd...51a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå